86 - TARIK SURESİ
Rahman Rahim Allah’ın ismine
Tarik : Patika yol demektir. Sonra gece yolculuğunun mastarı olmuştur. Gece eve gelmek anlamına da gelir.
Necm : Gezegen yıldızdır. Parça anlamında bitki manasına gelir.
Sebk : Delik demektir.
Hafız : Çanta demektir. Korumak, ezberlemek anlamlarında mastar olmuştur.
Defk : “Dufak” sel suyudur. Boşalan anlamına da gelir.
Sülb : Omuga kemiği, aynı zamanda katı demektir.
Turab : “Teribe” göğüs veya kaburga kemiği demektir. Aynı zamanda yumak anlamına da gelir.
Kuvvet : İpi oluşturan liflerden her birine denir. Kuvvet, ipin taşıdığı yüke isim olmuştur.
Sada’ : Çatlak, yarık demektir. Yarma da denmektedir.
Fasl : Vücudun oynak yerlerinin adıdır.
Hezl : Zayıf ve bitkin hayvan demektir. Sözleşmelerde başkalarının yanıltmak için kullanılır. Ciddi olmayan sözler için kullanılır ki, zayıf söz anlamına gelir.
Mehl : Küllenmiş közdür. Küllenmeye benzetilerek mühlet, erteleme anlamı kazanmıştır.
Revd : “Raid”, bir şeyi çevirmek için kullanılan koldur. Sonra mastar olarak bir iş yapanın o işi yamak isteğine isim olmuştur. Yani işleri döndüren beyindeki kol anlamına gelmiştir. Rüveyda, maksatlı yani bir işin sonunu görmek için mühlet vermek demektir.
Sema ve tarik için... Tarıkın ne olduğu sana idra etmedi. Sakib necmdir. Üzerinde bir hafız bulunmayan hiçbir nefis yoktur. Öyleyse insan neden halkolunmuştur, nazar etsin. Sulb ve teraibin beyninden huruc eden dafik bir madan halkolunmuştur. O recine kadirdir. O gün sırlar ibla olur da onun ne kuvveti ne de nasırı vardır. Rec’li sema için ve sad’li arz için o fasl bir kavildir; o hezl değildir. Onlar bir keyd yapıyorlar, ben de bir keyd yapıyorum. Kafirlere temhil et, onlara ruvenden imhal et.
Gök ve yürüyen için... Yürüyenin ne olduðu sana bildirilmedi. Delen yıldızdır. Üzerinde koruma olmayan hiç bir kişi yoktur. Öyle ise insan ne ile yaratılmıştır, baksın. Omurga ile kaburga arasından çıkan atık sudan yaratılmıştır. Onun, onu çevirmeye gücü yeter. O gün gizler açılır da onun ne erki ne de kolu olur. Dönüşlü gök ve çatlaklı yer için o ayrık bir sözdür; o bir kandırmaca değildir. Onlar bir oyun kuruyorlar, ben de bir oyun kuruyorum. Kapatanları ertele, sonuç için onları ertele.
AÇIKLAMA : Bu surede göğe ve yürüyene yemin edilmekte, insanın yaratılışı anlatılmakta, insanın tekrar dirileceğine işaret edilmektedir. Tekrar dönen göğe yemin edilmektedir. Ve Kur’an’ın Allah sözü olduğuna işaret edildikten sonra onların keyd yaptığını Allah’ın da keyd yaptığını belirterek onlara mühlet verilmesi gerektiği anlatılmaktadır. İnsanın ahirete hazırlık için dünyaya getirmiş olduğunu ve eğitimin kurulan iki cephe arasında yerleştirilmiş bulunan çatışma düzenine dayandığını bir grubun tutucu ve direnişci ve diğer grubun ilerici ve gelişmeci olduğunu, Kur’an’ın ilericilere yol göstermek için gönderilmiş olduğunu, sonunda ilericilerin bu dünyada galip geleceklerini bu surede anlatmaktadır. Bundan sonraki surede bu konu daha açık bir şekilde anlatılmakta ve o surede ahiret hayatının dünya hayatından daha üstün olduğu, gayenin orasını kazanmak olduğu ifade edilmektedir. Ondan sonraki sureler çatışma ve denge ile ilgili esasları açıklamaya devam etmektedir.