75 - KIYAMET SURESİ
Rahman Rahim Allah’ın ismine
Levm : Dilin arka tarafı, dil kemiği demektir. Başkasını yermek anlamında yutkunarak konuşmadır.
Benan : Parmak uçları demektir.
Hesf : Derin sulu çukurdur.
Hareke : “Hark” alev demektir. Alevin oynamasından hareket etmek , oynatmak anlamı çıkarılmıştır. “Kaf” “kaf”a dönüşmüştür.
Büsr : Koruk demektir.
Zanun : Suyu belirsiz, suyun olup olmadığı kuyu demektir.
Fakire : Omurga kemiğidir.
Buluğ : “Bulğe” bir çeşit ayakkabı demektir. Bir yere ulaşmak için kullanılan mastardır.
Rukye : Tümsek, gırtlak kemiği, ümük demektir.
Sevk : Bacak demektir.
Taviy : Buğday demeti demektir.
Suda : Enine atılan iplik, atkı demektir.
Meniy : Sıvı meni demektir.
Ünsa : Yumuşak demir, zeker çelik demektir.
Yok, kıyamet yevmine kasem ediyorum. Yok, levvame nefse kasem ediyorum. İnsan izamını cem’ edemeyeceğimizi mi hesap ediyor? Bela, benanını tesviyeye kadiriz. Bela, insan emanına fecri irade ediyor. Kıyamet yevmi ne öte, sual ediyor. Basar berk ettiğinde ve kamer husuf, şems ve kamer cem’ ettiğinde ol yevm insan mefer nereye kavleder. Kella, vezr yok. Ol yevm rabbına mustakardır. İnsana ol yevm takdim ve te’hir ettikleri inba olunacak. Bel, insan nefsi üzerine besiredir. Meazirini ilka etse de.. Onu acele edesin diye lisanını ona tahrik etme. Onun cem’i ve kıraati üzerimizedir. Biz kıraat ettiğimizde sen o kıraate tabi ol. Sonra onu beyan da bizim üzerimizedir. Kella, bel, acileyi hubb ediyorsunuz ve ahireti”vezr ediyorsunuz. Ol yevm vucuhlar var nazıredir. rablerine nazırdır ve ol yevm vucuh varbasıredir. Onlara fakire fi’l edilmiş zan edersi. Kella, onlara terakiye baliğ olur, raky kimdir kavledilir. Ve kendisinin firak olduğunu zanneder de sak saka iltifat edince ol yevm mesak rabbınadır. Tasdik etmedi ve tasliye etmedi. Lakin tekzib etti ve tevelli etti. Sonra ehline temetti ederek zihab etti. Sana ila edip ila etti. Sonra ila edip ila etti. İnsan süden terk olunacağını mı hesab ediyor. İmna edilen meniden bir nütfe değil miydi? Sonea alaka oldu da onu halk etti ve tesviye etti. Ondan zeker ve ünsa olmak üzere iki zevci ca’l etti. Bu mevtayı ihya etmeye kadir değil midir?
Değil, kalkış gününe and içerim. Değil, kınanan kişiliğe and içiyorum. İnsan kemiklerini toplayamayacağımızı mı sayıyor? Yok, parmaklarını düzenlemeye gücümüz yeter. Doğrusu insan önünü yarmayı diliyor. Kalkış günü hangi gün, soruyor. Görüş çakıp ay çöker de güneş ve ay toplandığında o gün insan kaçış nereye, der. Öyle değil, korunak yok.. O gün durak yetiştiricinedir. İnsana o gün öncelediği ve ertelediği bildirilir. Doğrusu insan engelleri ileri sürse da kendisinin görüntüsüdür. Onu hızlandıracağım diye dilini oynatma. Onu toplamak ve okutmak bize düşer. Biz okuduğumuzda sen o okunuşa uy. Sonra onu açıklamak da bize düşer. Öyle değil, doğrusu, siz şimdiyi seviyorsunuz ve sonrayı bırakıyorsunuz. Yüzler var o gün parlamaktadır. Yetiştiricilerine bakmaktadır. Yüzler vardır o gün buruşuktur. Kendilerinin çökertileceğini anlarlar. Öyle değil, gıtlağa çıkıp gırtlağa çıkaran kimdir, denilir ve kendisinin ayrık olduğunu anlar da bacak bacağa dolandığında o gün gidiş yetiştiricinedir. Ne onaylamış ne de kılmıştı. Yalanlamış ve sırtını dönmüştü. Sonra evine gitmiş, sonra kasıla kasıla ocağına gitmişdi. Sana yakınlaşıp yaklaştı. Sonra yine yakınlaşıp yaklaştı. İnsan boş bırakılacağını mı sanıyor. Akıtılan bir sıvıdan damlacık değil miydi? Sonra yapışık oldu da yaratıp düzenledi ve ondan erkek ve dişi olmak üzere çift yaptı. Onun ölüyü diriltmeye gücü yetmez mi?
AÇIKLAMA : Bu sure de bundan sonraki sureler gibi insanın yaratılışı ve kainatın oluşu, Kur’an’ın inişi delil gösterilerek öldükten sonraki dirilme ispatlanmaktadır. Göze çarpan ilk mücize parmak uçlarının tesviyesi haberidir. Herkesin parmak ucu farklıdır. İnsanın tanınması için bugün de kullanılmaktadır. İleride daha çok kullanılacaktır. İkinci mucize kıyamet gününde güneş ve ayın birleşeceği haber verilmektedir ki, kainatın ölümünde bütün bu cisimlerin bir araya geleceği bugün ilmen sabittir. Bunlar anlatılırken araya giriyor ve Kur’an’ın en büyük mucizesi olan kendi geleceğini haber veriyor. Kur’an’ın, peygamberin ölümünden sonra toplanıp yazılacağına, sonra da onun ilmen açıklanacağına dair verdiği haber aynen gerçekleşmiş ve Kur’an hiç değişmeden kendi dili ile ilk asırda açıklandığı gibi hala açıklanmaya devam etmektedir. Yine insanın yaratılışı ile ilgili en önemli bilgiyi vererek bu kitabın ilahi kitap olduğunu ortaya koymaktadır. İnsan, döllendiği tarihte cinsiyetini belirler. Eğer erkekten gelen spermde y kromozomu varsa çocuk erkek olur, x kromozomu varsa çocuk kız olur. Burada “sonra alaka oldu” dedikten sonra “fe” harfi ile “onu tesviye etti” denmektedir. Yine “fe” harfi ile “onu erkek ve dişi kıldı” diyerek insandaki erkeklik ve dişiliğin döllenme ile başladığını çok açık olarak anlatmaktadır. Bu bilgileri verdikten sonra bunu yapanın ölüyü diriltmeye gücü yetmez mi? diyor.