4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
2314 Okunma
91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI

İHYA

 

SORU:1  Boş toprağa nasıl malik olunur?

Numan- Bir toprağa idareden izin alınarak onu ihya etmekle malik olunur.

Malik- İmarlı yerlere yakın olan veya halkın rağbet ettiği yerlere izin alınarak, diğerleri ise izine gerek olmaksızın ihya ile malik olunur.

Şafi- İzne gerek olmaksızın ihya etmekle malik olunur.

Ahmet-

Süleyman-  Bir yere resmi planına göre imarı yapılarak malik olunur.

 

SORU:2  Terkedilmiş yer ihya edilerek malik olunabilir mi?

Numan ve Malik- Terkedilerek harap olmuş yerlere ihya ile malik olunur.

Şafii- İhya ile malik olunmaz.

Ahmet- İhya ile malik olunur. (Olunamıyacağına dair de rivayet vardır.)

Süleyman-

 

SORU:3 Boş bir yer nası ihya edilir?

Numan ve Ahmet- Toprağın etrafını çeperle çevirip suyunun sağlanması ile; ev ise yan duvarlarını yapmakla ihya edilmiş olur.

Malik- Ülkenin örfüne göre ne ihya sayılıyorsa onunla ihya edilir. Yapı, ekin, kuyunun kazılması  ve benzeri şeylerle ihya edilmiş olur.

Şafii- Tarla ekin ve suyunun sağlanması; ev ise duvarın yapılıp çatının örtülmesi ile ihya  olunur.

Süleyman- Bir yerin ihyası plana uygun olarak yapılır. Bir yerin değerini iki misli artıran orasını imar etmiş olur. Topraklarda yerin değeri geçmiş son on yılda verilen ondabir verginin toplamıdır. Tesislerde son beş yılda verilen beştebir verginin toplamıdır. Diğerleri misliyle takdir edilir.

 

SORU:4- Kazılan bir kuyunun haremi ne kadardır?

Numan- Hayvanlar için içme sularında 40, toprak sulama sularında 60, pınarlarda 300 (bir rivayete göre 500) ziradır.

Malik ve Şafii- Bunun için mukadder bir mesafe yoktur. Örfe göre belirlenir.

Ahmet- Boş topraklarda onbeş, diğerlerinde 50 ve pınarlarda 500 zıradır.

Süleyman- İkincisinin açtığı kuyu veya pınarın, getirdiği su diğerinin yaptığı eksiltmenin iki katından fazla ise kuyunun veya pınarın açılmasına ruhsat verilir. Eski kuyu veya pınar sahibi geçmiş son on yıl içinde ödediği ondabir vergiyi alarak kendi kuyusunu, yerini, pınarını terketmek veya azalmasına rıza gösterip eski halinde kalmakta muhtardır. Maden kuyuları da buna kıyas edilir. Ancak oradaki bedel son beş yılda ödenen beştebir verginin beş katıdır.

 

SORU:5  Memlük bir toprakta kendiliğinden biten bitkiye toprak sahibi malik olur mu?

Numan- Emeksiz birşeye ancak ihraz ile malık olunulur. Kim alırsa onundur.

Malik- Arazı çevrili ise içinde kendiliğinden bitenler onundur. Değilse kim alırsa onundur.

Şafii- Arazi kiminse kendiliğinden bitenler onundur.

Ahmet- Emeksiz birşeye malik olunmaz, kim alırsa onundur. (Malik olur, riyeti de vardır.)

Süleyman- Bir yere malik olan onun altına da üstüne de malik olur. Malik bunun menfaatini satma hakkı vardır. Ancak, faydalanamadığı veya kiraya veremediği yerden başkaları faydalanabilir, mani olamaz. Zamanında toplanmayan meyvelere, zamanında biçilmeyen otlara, zamanında kullanılmayan sulardan, zamanında çıkarılmayan madenlerden başkalarının bedelsiz yaralanma hakları vardır.  (Site sözleşmesi, hakem kararı)

 

SORU:6  İnsan, hayvan ve tarlasının ihtiyacından fazla olan ırmak veya kuyu sularını salmak zorunluğu var mıdır?

Numan ve Şafii- İnsan ve hayvan içme sularını salma zorunluluğu vardır. Bedel istenemez. Tarla sulama sularından bedel istenebilir. Terki evladır.

Malik- Çevrili yerlerden bu suları salmak gerekmez. Çevrili olmayan yerlerden salınma zorunluluğu vardır. Çevrili de olsa komşunun suya ihtiyacı var ve başka yerden temin edemiyorsa salması gerekir. Bedeli ödenir. (Ödenmez, rivayeti de vardır.)

Ahmet- İnsan ve hayvan içme sularını salma zorunluluğu vardır. Bedel istenemez. Satılması caiz değildir. (Satılabilir, rivayeti de vardır)

Süleyman- Tabii kaynaklardan herkesin eşit şekilde yararlanma hakkı vardır. Herkes emeğine maliktir. Tabii kaynaklardan ayrarlanma işgal ile olur. Emek, işgali sürekli kılar. İmkanların sınırlı olduğu kaynaklardan yararlanma kısmet iledir. Emek sahibine bedeli ödenir. Önce insan ve hayvan içme suları, sonra temizlenme suları, sonra tarla sulama suları, sonra sanayi kullanma suları olarak bölüşülür. Tarla suları geçmiş on yılda ödenmiş öşür, sanayi suları geçmiş beş yıda ödenmiş humus oranında bölüşülür. İçme insan ve hayvan başına, kullanma suları insan başına bölüşülür. (Planlamaya, toprak parası kredisine bak.)

      

       

 

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2079 Okunma
2-2-MİSVAK
2050 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2079 Okunma
4-4-NECASET
3248 Okunma
5-5-ABDEST
2911 Okunma
6-6-İSTİNCA
1741 Okunma
7-7-ABDEST-2
1983 Okunma
8-8-GUSÜL
2168 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2427 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2230 Okunma
11-11-HAYZ
2014 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2000 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2560 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2432 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3175 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2371 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
3983 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2169 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2147 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3169 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3397 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1845 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
1988 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2703 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
2958 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
1989 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2512 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
1962 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1806 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1858 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1862 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2387 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4366 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2123 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2838 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5650 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1795 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1786 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1823 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1810 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2005 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1852 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1760 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4070 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2231 Okunma
46-46-KURBAN
2132 Okunma
47-47-NİKAH-1
2126 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
1947 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
1961 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1855 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
1974 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3713 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2034 Okunma
54-54-TALAK-1
1651 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2521 Okunma
56-56-TALAK-3
2937 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2116 Okunma
58-58-HADLER-1
1843 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1802 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1738 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
4973 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1718 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1861 Okunma
64-64-TAZİR
2354 Okunma
65-65-KASAME
1921 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2263 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1885 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1845 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2038 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2226 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1598 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1730 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1672 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2440 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1809 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1732 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1895 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2519 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1698 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1905 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1847 Okunma
82-82-HİBE
1935 Okunma
83-83-VAAD
1753 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1807 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1806 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1602 Okunma
87-87-VEKALET
1877 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2036 Okunma
89-89-HAVALE
1655 Okunma
90-90-ŞUFA
1719 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2314 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
1970 Okunma
93-93-REHİN
1734 Okunma
94-94-İFLAS
1760 Okunma
95-95-HACİR
2091 Okunma
96-96-GASP
1843 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1809 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2379 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1679 Okunma
100-100-İKRAR
1772 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6207 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2103 Okunma
103-103-AVLANMAK
1860 Okunma
104-104-YEMİN
1961 Okunma
105-105-VAKIF
1736 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1709 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1662 Okunma
108-108-SİHİR
1699 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
1949 Okunma