4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
2056 Okunma
7-ABDEST-2

2-ABDEST-2

 

SORU:1- Abdest ve yıkanmada (gusül) niyet gerekir mi?

Numan- Gerekmez.

Malik, Şafii ve Ahmet- Niyet gerekir.

Karagülle- Abdest ve yıkanmada niyete gerek yoktur. Tam temzilik vardır.

 

SORU:2- Niyet nasıl yapılır?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Kalp ile yapılır. Dille söylemesi niyeti kemale erdirir. Yalnız dille yapılması niyet değildir.

Karagülle- Niyet kalp ile yapılır. Dille söylenmesi şarttır. İnsan birçok şeyleri yapmaya kalkışır. Bundan ancak dil ile ifade edilen, hüküm anlamı taşır. Ancak teyemmün gibi sadece özel hareketleri  içeren fillerde kalp ile niyet edip fiilen girişmek niyet makamına geçer.  

SORU:3- Abdestten önce besmele farz mıdır?

Numan, Malik ve Şafii- Müstehabdır, vacip değildir.

Ahmet- Vaciptir. (Sünnettir)

Davud- Besmelenin unutularak veya kasden terkedilmesi abdesti bozar.

İshak- Kasden terkedilen besmele abdesti bozar, unutma ise özürdür.

Karagülle- Kainat Allah’ın işyeri, insanlar onun anlaşmalı işçileridir. Onun şeriatına göre amel ederlerse ücretlerini tam alırlar. Onun şeriatına göre hareket etmezlerse ücret alamaz, cezalandırılırlar. Şeriatın ne olduğunda hata ediyorlarsa mazurdurlar. Besmele şeriata göre hareket ettiklerinin ifadesidir, hatalarının mazur sayılmasının baştan belirtilmesidir. Her işte besmele ile başlanmalıdır. Yıkanma ve abdestte kasden besmelenin terki abdesti ve yıkanmayı iptal etmez; ancak hata yapılırsa af edilmez.

 

SORU:4- Ellerin abdestten  önce yıkanması  gerekir mi?

Numan, Malik ve Şafii- Müstahabdır, farz değildir.

Ahmet- Gece uykusundan sonra vaciptir, başka hallerde gündüz uykusundan sonra da müstahabdır.

Karagülle- Bir sebep yoksa eller pis değildir, yıkanması gerekmez.  Yüz yıkanırken eller de yıkanmış olur.

 

SORU:5- Eller yıkanmadan suya daldırılsa su pislenir mi?

Numan, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Su pislenmez.

Hasanı Basri- Su pislenir.

 

SORU:6- Abdestte ağza ve burna su vemek farz mıdır?

Numan, Malik, Şafii ve Karagülle- Sünnettir.

Ahmet- Farzdır.

 

SORU:7- Sakalların diblerine parmaklarla sürtmek sünnet midir?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Sünnettir.

 

SORU:8- Yüzün sınırları neresidir?

Numan, Şafii ve Ahmet- Üstten genel olarak saçların bitim yerinden, altta sakalın sona erdiği yere kadar ve iki kulak arası yüzdür.

Malik- Üstten genel olarak saçların bitim yerinden, altta sakalın sona erdiği yere kadar ve iki kulak arası yüzdür. Sakal ile kulak arasındaki sakalsız yer, yüze dahil değildir. Yıkanması gerekmez.

Karagülle- Kadınlardaki saçsız yer yüzdür. Başta saçın örtmediği ve bizim örtmediğimiz yerlerdir. Boğaz kemiğinin üst tarafıdır. Yüz ve başın dışında başta bir ayırım yoktur.

SORU:9- Dirsekler kollara dahil midir?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Kollara dahildir, yıkanmaları gerekir.

Züfer- Dirseklerin abdestte yıkanması gerekmez.

SORU:10- Başın ne kadarı meshedilmelidir?

Numan- Başın dörtte birinin en az üç parmakla meshedilmesi gerekir. İki parmakla bütün başı meshetmek yeterli değildir.

Malik- Abdestte bütün başın meshedilmesi gerekir.

Şafii- Mesh sözünün manası kadar herhangi bir miktar yeterlidir.

Ahmet- Bütün başın meshedilmesi gerekir. (Dörtte bir) (Değme yeterlidir.)

Karagülle- Başını örtenler, açık kalan kısmından biraz fazlasını, başlarını açık tutanlar bütün başlarını meshetmelidir. Bu konuda kadın erkek arasında bir ayrım yoktur.

 

SORU:11- Baş örtünün üzerine mesh caiz midir?

Numan, Malik ve Şafii- Caiz değildir.

Ahmet- Baş örtünün bir kısmı çenenin altından geşiyorsa üzerine mesh caizdir. Abdesli iken örtünmesi gerekir. (Gerekmez) (Ağzını kapatıyorsa mesh caiz değildir.) (Kadının çenesinden boğazı örten yaşmağa meshedilir.)

Karagülle- Baş örtünün üzerine mesh caiz değildir. Bu mesh, ikame meshi değil, saçların düzeltilmesi ve tozlarının alınması meshidir. Örtü üzerine caiz değildir.

SORU:12- Kaç defa meshetmek sünnettir?

Numan, Malik ve Ahmet- Bir defa yeterlidir. Fazlası sünnet değildir.

Şafii- Üç defa sünnettir. Fazlası sünnet değildir.

Karagülle- Başın meshi saçların düzeltilmesi ve üstündeki tozların alınması içindir. Üç defa yapılması sünnettir.

SORU:13- Kulaklar başa mı, yüze mi dahildir?

Numan, Malik ve Ahmet- Baştandır, meshi sünnettir.

Şafii- Kulaklar ne baştan ne de yüzdendir. Başın meshinden sonra yeni su ile mesh edilmesi gerekir.

Zühri- Kulağın içi ve dışı ön ve arka tarafı yüzdendir, yıkanması gerekir.

Şa'bi- Kulağın ön tarafı yüzden, arka tarafı baştandır. Ön tarafını yıkar, arkasını mesh ederiz.

Karagülle- Kulak baştandır, meshi farzdır. Eğer örtülü ise meshi gerekmez.

SORU:14- Kulakların meshi, başın meshi  için yeterli midir?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Kulakların meshi başın meshi için yeterli değildir.

SORU:15- Kulakların meshini tekrar etmek sünnet midir?

Numan ve Malik- Bir defa yeterlidir.

Şafii- Üç defa meshi sünnettir.

Ahmet- Bir defa yeterlidir. (Üç defa meshetmek sünnettir.)

Karagülle- Kulakların meshi üstündeki tozları almak içindir. Üç defa yapılması sünnettir.

SORU:16- Boynun meshedilmesi gerekir mi?

Numan- Gerekmez, müstehaptır.

Malik- Gerekmez, müstehap değildir.

Şafii- Gerekmez, müstehap değildir. (Müstehaptır - Kimileri)

Ahmet- Gerekmez, müstehap değildir. (Sünnettir)

Karagülle- Yutağın üstündekilerin açık olanları meshedilmeli veya yıkanmalıdır, farzdır. Onun altındakilerin yıkanması veya meshedilmesi sünnet değildir.

SORU:17- Ayakların yıkanması farz mıdır?

Numan, Malik ve Şafii- Farzdır.

Ahmet- Farzdır. (Meshi de caizdir.)

Evzai, Sevri ve İbni Cerir- İnsan ayaklarını yıkamak veya bütününü meshetmek arasında muhayyerdir, dilediğini yapar.

İbni Abbas- Ayakların meshedilmesi farzdır.

Karagülle- Ayakların yıkanması farzdır. Giyinilmiş ise meshedilir.

SORU:18- Abdestte tertip farz mıdır?

Numan ve Malik- Farz değildir.

Şafii ve Ahmet- Farzdır.

Karagülle- Abdestte tertibe riayet farz değildir. Abdest ayetinde "V" harfi ile atfedilmiştir. Maksat temizliktir.

SORU:19- Abdestte azaları yıkarken ara vermek caiz midir?

Numan- Caizdir, peşpeşe yıkamak sünnettir.

Malik- Farzdır.

Şafii- Caizdir, peşpeşe yıkamak sünnettir. (Vaciptir)

Ahmet- Vaciptir. (Sünnettir)

Karagülle- "V" harfinde peşpeşe yıkamak şartı yoktur. Ancak abdest bir erkandır. Arada başka işler yapılarak ara vermek caiz değildir. Abdest içinde yapılabilen -mesela konuşma- fiiller dışında uzun ara verme, yeniden tekrar edilmesini gerektirir.

SORU:20- Abdestten sonra kurulanmak caiz midir?

Numan, Malik, Şafii ve Karagülle- Ne mekruhtur ne de müstehaptır.

Ahmet- Ne mekruhtur ne de müstehaptır. (Mekruhtur.)

 

SORU:21- Bir abdestle ne kadar namaz kılınabilir?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Abdest bozuluncaya kadar istenilen kadar namaz kılınabilir.

Nehai- Bir abdestle beş vakit namazdan fazlası kılınamaz.

Ubeyd İbni Ömeyr- Bir abdestle yalnız bir namaz kılınabilir.

Karagülle- Abdest bozuluncaya kadar istenilen kadar namaz kılınabilir. Kur’an’da "namaza kalktığınızda abdest alın" deniyor. Burada abdestin arkasından hemen namaz kılın emri yoktur. Başka yerde abdestin ne ile bozulacağı bildiriliyor. Dolayısıyla herhangi bir vakitle ve sayıyla sınırlandırıldığı manası çıkarılamaz.

                          

 

 

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2157 Okunma
2-2-MİSVAK
2128 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2156 Okunma
4-4-NECASET
3375 Okunma
5-5-ABDEST
3007 Okunma
6-6-İSTİNCA
1828 Okunma
7-7-ABDEST-2
2056 Okunma
8-8-GUSÜL
2246 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2520 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2311 Okunma
11-11-HAYZ
2105 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2085 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2635 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2516 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3266 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2451 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
4070 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2251 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2222 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3245 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3480 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1918 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
2081 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2801 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
3046 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
2063 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2585 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
2038 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1881 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1930 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1931 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2472 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4450 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2207 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2913 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5794 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1872 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1864 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1899 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1895 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2083 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1925 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1847 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4236 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2311 Okunma
46-46-KURBAN
2204 Okunma
47-47-NİKAH-1
2202 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
2023 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
2040 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1926 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
2051 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3835 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2113 Okunma
54-54-TALAK-1
1730 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2595 Okunma
56-56-TALAK-3
3048 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2202 Okunma
58-58-HADLER-1
1920 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1881 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1810 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
5409 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1794 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1935 Okunma
64-64-TAZİR
2428 Okunma
65-65-KASAME
1993 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2336 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1960 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1922 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2116 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2308 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1672 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1806 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1747 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2513 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1883 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1800 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1966 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2605 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1780 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1978 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1930 Okunma
82-82-HİBE
2009 Okunma
83-83-VAAD
1824 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1891 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1885 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1685 Okunma
87-87-VEKALET
1953 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2116 Okunma
89-89-HAVALE
1727 Okunma
90-90-ŞUFA
1794 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2391 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
2044 Okunma
93-93-REHİN
1812 Okunma
94-94-İFLAS
1833 Okunma
95-95-HACİR
2164 Okunma
96-96-GASP
1914 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1883 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2473 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1754 Okunma
100-100-İKRAR
1848 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6340 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2179 Okunma
103-103-AVLANMAK
1941 Okunma
104-104-YEMİN
2034 Okunma
105-105-VAKIF
1808 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1782 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1732 Okunma
108-108-SİHİR
1785 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
2021 Okunma

© 2025 - Akevler