TALAK - BOŞAMA
SORU:12- Aralarında sorun olmayan evlilerin boşanmaları caiz midir?
Numan- Haramdır.
Malik, Şafii ve Ahmet- Mekruhtur.
Karagülle- Küçük çocukları yoksa ve anlaşarak boşanırlarsa bunda bir kerahet yoktur.
SORU:13- Boşama ve azat etme mülkiyete mi taalluk eder yoksa olay olduğu zamana mı taaluk eder?
Numan ve Malik- Erkek evleneceği kadına “seninle evlenirsem, boşanmış olacaksın” veya bir köleye “seni satın alırsam hür olacaksın” derse sonra evlenirse veya satın alırsa kadın boşanmış, köle hür olur.
Şafii ve Ahmet- Erkek evleneceği kadına “seninle evlenirsem boşanmış olacaksın” veya bir köleye “seni satın alırsam hür olacaksın” derse, sonra evlenirse veya satın alırsa kadın boşanmış olur, köle hür olmaz.
Karagülle- Talikler, vücübün vücübüna sebeptir, vücübün edasına sebep değildir. Boşanma esnasında boşayanın ehil olması şarttır. Evli olmayan eşini boşamaya, başkasının kölesini hürriyetine kavuşturmaya ehil olmayan kimsenin tasarufları batıldır. O anda o tasarrufu geçersiz ise boşanma da geçersizdir.
SORU:14- Genel tasarrufla boşanma veya hürriyet olur mu?
Numan ve Malik- Bir kimse “bütün kölelerimi” veya “bu şehirdeki kölelerimi azat ettim” veya “bütün karılarımı” veya “çocuksuz karılarımı boşadım” derse köleler hür, eşleri de boşanmış olur.
Şafii ve Ahmet- Bir kimse “bütün kölelerimi” veya “bu şehirdeki kölelerimi azat ettim” veya “bütün karılarımı” veya “çocuksuz karılarımı boşadım” derse köleler hür, eşler de boşanmış olmaz.
Karagülle- Boşama veya azatlık tek taraflı ama üçüncü şahısları ilgilendiren tasarruflardır. Bunlarda hüküm, tasarruf onlara ulaştıktan sonra onları ilzam eder. Bu tür tasarruflar geçerlidir; ancak, iyi değildir. Bunun için belgenin tanzim edilip şahitlere verilmesi gerekir.
SORU:15- Boşanma erkek tarafı mı, kadın tarafı mı sayılır?
Numan- Boşanma kadın tarafı sayılır, bu nedenle köle kadın iki defa boşandıktan sonra artık tekrar eski koca ile evlenemez. Bir köle ise üç defa boşama hakkına sahibdir.
Malik, Şafii ve Ahmet- Boşanma erkek tarafı sayılır. Köle bir erkek iki defa boşadı mı, artık o kadınla evlenemez, hür bir erkek, bir köle kadını üç defa boşarsa ondan sonra evlenemez.
Karagülle- Üçlü sistemlerde yarılama yoktur. Akşam namazı seferde iken de üç rekat kılınır. Boşanma iki taraf için de aynı statüye tabidir. Köle de, hür de üç boşama ve üç hayız vardır.
SORU:16- Şartlı boşama ikinci evlilikte de geçerli midir?
Numan- Bir kimse karısına “falanın evine girersen seni boşamış olacağım” derse karısını başka sebeple boşasa karısı da eve boşanmış halde iken girmese ama sonra tekrar aynı koca ile evlense, bu sefer o eve girse boşanmış olur. Şart devam eder. Üç boşama ile boşanmış ise şart devam etmez, boşanmış olmaz. Boşanmışken eve girmiş ise artık devam etmez.
Malik- Bir kimse karısına “falanın evine girersen seni boşamış olacağım” derse, karısını başka sebeple boşasa, karısı da eve boşanmış halde iken girmese ama sonra tekrar aynı koca ile evlense bu sefer o eve girse boşanmış olur . Şart devam eder. Üç boşama ile boşanmış ise şart devam etmez, boşanmış olmaz. Boşanmışken eve girmiş ise devam etmez. (Devam eder.)
Şafii- Bir kimse karısına “falanın evine girersen seni boşamış olacağım” derse, karısını başka sebeple boşasa, karısı da eve boşanmış halde iken girmese ama sonra tekrar aynı koca ile evlense, bu sefer o eve girse boşanmış olur. Şart devam eder. Üç boşama ile boşasa devam etmez. (Üç talakla boşasa devam eder.) (Boşanmışken girerse şart devam etmez.) Boşandıktan sonra eve girmiş ise devam etmez.
Ahmet- Bir kimse karısına “falanın evine girersen seni boşamış olacağım” derse, karısını başka sebeple boşasa, karısı da eve boşanmış halde iken girmese ama sonra tekrar aynı koca ile evlense bu sefer o eve girse boşanmış olur . Şart devam eder. Üç boşama ile boşamış olsa da. Boşanmışken eve girse de.
Karagülle- Şartın taliki geçerli olduğu gibi şartın kaldırılması da geçerlidir. Boşama genel olup üç boşama ile boşanmamışlarsa talik devam eder. Boşama genel ise devam eder; özel ise devam etmez. Yani bir girmekle boşama şart bitiyorsa başka boşanma ile de biter. Aksi takdide bitmez.
Arapçada eğer ceza cümlesini “Fe” ile söylemişse o zaman hüküm geneldir. “Fe”siz söylenmişse bir defa giriş içindir. Bu kural Türkçe için ayrıca düşünülmesi gerekir.
SORU:17- Aybaşındaki boşamalar geçerli midir?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Adetten sonra temizlenmiş eşi ile birleşip sonra boşamak haramdır ama geçerlidir.
Karagülle- Boşanma, içinde birleşme yapılmamış temizlik müddeti içinde yapılmalıdır. Bundan sonra üç defa hayız görülmelidir. İddet öylece dolar. Daha önce yapılan boşanmaların müddeti ondan sonraki aybaşı ile başlar ve bu boşama geçerlidir.
SORU:18- Üç boşamanın birden yapılması geçerli midir?
Numan ve Malik- Bidattir, haramdır ama geçerlidir.
Şafii- Haramdır ama geçerlidir. Bidat değildir.
Ahmet- Haramdır ama geçerlidir. Bidattir. (Bidat değildir.)
Karagülle- Kaç boşama ile yapılırsa yapılsın hangi boşama ile yapılırsa yapılsın ilişki kurmadığı temizlik zamanından sonra üç aybaşı bekleme müddeti iddet ve dönüş müddetidir. Üçlü boşanmadan sonra dönüş yoktur, iddet vardır. Üçüncü aybaşından sonra iki defa yeniden evlenme caizdir. Değişik boşama şekilleri yoktur. Değişik sayıda boşama vardır.
SORU:19- “Kum sayısınca boşsun” derse kaç boşama olur?
Numan- Bir boşama olur. Beynune olur.
Malik- Üç boşama olur.
Karagülle- Kum sayısınca gibi pek çok sayıyı ifade edenin en azı ondur. Çoğulun en azı arapçada üçtür. Türkçede ikidir. Boşanma ise daima rici ve tek boşamadır.
SORU:20- “Seni boşarsam bundan önce üç boşama ile boşsun” derse kaç boşama olur?
Numan- “Seni boşarsam bundan önce üç boşama ile boşsun” derse ve bir boşama ile boşarsa, önce birinci boşama, sonra da üç boşama o anda gerçekleşir.
Malik, Şafii ve Ahmet- “Seni boşarsam bundan önce üç boşama ile boşsun” derse ve bir boşama ile boşarsa sadece birinci boşama olur.
Karagülle- Bir boşama olur. “Seni boşarsam boşamış olurum” demektir.
SORU:21- Zahir kinayeli boşamalarda niyet gerekir mi?
Numan- Bir kimse karısına “serbestsin, aklandın, ayrısın, bağımsızsın, dulsun, ipin elinde, hürsün, sen kendine buyruksun, iddeti tamamla, babanın evine git” gibi boşanma anlamına gelen bir söz kullanırsa niyet gerekir. Ancak boşama meclisinde ise gerekmez. Kızgın ise üç kelimeden başkasında niyet gerekir. İddeti bekle, seç, buyruk sende. Niyetin şart olduğu yerde beyanına göre hareket edilir.
Malik- Bir kimse karısına boşanma anlamına gelen bir söz kullanırsa niyet gerekir. Ancak boşama meclisinde ise gerekmez. Kızgın ise de. Niyetin şart olduğu yerde beyanına göre hareket edilir.
Şafii- Bir kimse karısına boşanma anlamına gelen bir söz kullanırsa niyet gerekir. Boşama meclisnde ise gerekir. Kızgın ise de gerekir. Niyetin şart olduğu yerde beyanına göre hareket edilir.
Ahmet- Bir kimse karısına boşanma anlamına gelen bir söz kullanırsa niyet gerekmez. Halin delaleti yeterlidir.( Her halde niyet gerekir.)
Karagülle- Bir kağıt üzerine yazılıp doldurulmaz ve şahide verilmezse boşanma başlamış olmaz. Eğer ay başı içinde verilmiş ise yahut birleştiği temizlik içinde verilmişse geri alınabilir. Ancak boşanma formunda doldurulmuşsa alınamaz. Yazının boşanma formunda yazılmasına gerek yoktur. Sonra katip forma geçirir. Şahit vekaleten imzalar.
SORU:22- “Fırak” ve “serah” boşama sözü gibi midir?
Numan- Niyete muhtaçtır.
Malik, Şafii ve Ahmet- “Fırak” ve “serah” boşama gibi hakiki manadadır.
Karagülle- Hukukta her müessesenin bir tabiri vardır. Halk konuşurken, ifade ederken günlük konuşma dilini kullanır. Katipler onu hukuk dili ile yazarlar. Hukuk dilinde bir müessesenin iki adı yoktur. Ancak aynı müessese farklı fonksiyon ifade ediyorsa farklı isimler alır.
Her ilin bir hukuk dili vardır. Bucaklarda sözleşmeler özel kağıtlar üzerinde yazılır. İlçedeki noterler onu yazı diline geçirirler. Hukuk dili hakemlerin içtihatları ile zamanla oluşur.
SORU:23- Zahir kinayeli boşamalarda kaç boşama olur?
Numan- Bir boşama olur. Yemini ile tasdik olunur.
Malik- Medhulde yalnız hul’ kasdedilmiş olabilir. Medhul değilse sözü kabul edilir. Ancak üç boşamadan azında tasdik olunmaz veya yeminle niyeti tasdik olunur.
Şafii- Ne niyet etmişse o geçerlidir. Ne söylerse ona göre itibar olunur.
Ahmet- Hal neye delalet ediyorsa o geçerlidir.
Karagülle- Kelimelerin hukukta kullanılan manaları vardır. Halk bunları bu manada kullanmış olabilir. Halk bazı kinaye veya mecazi kelimeleri istilahlaştırıp kullanmaya başlar, bunların hukuk dilinde yeri olmayabilir. Halk tamamen mecazi veya kinaye yollarına bağlı olarak meramı ifade edebilir. Bunun için herkes kağıda kendisi yazar, imzalar ve şahitlere verir. Şahitler bunları bir katibe resmen yazdırır. Manada anlaşılmazlık varsa şahitlerin şehadeti esas alınır. Sonradan kasdın başka olduğu iddia edilirse karar hakemlerindir. Hakemler el yazmalarını alıp tetkik eder, katibin yanlış yazdığına karar verirlerse iptal eder veya düzeltebilirler.
SORU:24- Batın, kinayeli boşamalarda kaç boşama olur?
Numan- “Çık, git, boştasın” gibi sözlerle yapılan batın kinayeli boşamalarda adet zahir kinayeler gibidir. Bir niyet etmişse bir, üç niyet etmişse üç boşama olur. Ancak iki niyet etmişse iki boşama olmaz, bir boşama olur. “Rahmini temizle, iddetini bekle” sözleri ile bir “rici boşama” olur.
Malik- “Çık, git, boştasın” gibi sözlerle yapılan batın kinayeli boşamalarda adet zahir kinayeler gibidir. Bir niyet etmişse bir, üç niyet etmişse üç boşama olur. İki niyet etmişse iki boşama olur. “Rahmini temizle, iddetini bekle” sözlerinde talak olmaz. Ancak gazap ve boşama meclisinde boşanma olur.
Şafii- Batın kinayeli boşamalarda adet zahir kinayeler gibidir. Bir niyet etmişse bir, üç niyet etmişse üç boşama olur. İki niyet etmişse iki boşama olur. “Rahmini temizle” yahut “ididetini doldur” derse niyet ettiği boşama olur. Mutallakada ve niyetsiz hallerinde bir boşama olur.
Ahmet- Batın kinayeli talaklarda adet zahir kinayeler gibidir. Bir niyet etmişse bir, üç niyet etmişse üç talak olur. İki niyet etmişse iki talak olur. “Rahmini temizle” veya “iddietini doldur” derse üç talak olur. (Ne niyet etse o olur.)
Karagülle- Sayı belirtilmeyen ifadelerde ya bir ya da tamamı olabilir. Bazısı olmaz. Batın kinayeli boşamalarda niyet esasdır. Batın kinayeli boşamalarda boşamaya niyet varsa bir “rici boşama” olur.
SORU:25- “Koca karısına senden boşum” derse ne olur?
Numan- “Ben senden boşum” yahut “beni boşa” derse kadın da “seni boşadım” derse boşama olmaz.
Malik, Şafii ve Ahmet- “Ben senden boşum” yahut “beni boşa” derse kadın da “seni boşadım” derse boşama olur.
Karagülle- “Ben senden boşum” yahut “beni boşa” derse kadın da “seni boşadım” derse hul’ teklifi olur. Karşı tarafın da kabulu olur. Burada mutasarrıf kadındır. Erkeğin baştan söylediğinin bir hükmü yoktur. Kadın boşamış olur.
SORU:26- “Seni boşadım” derse niyeti de üç boşama olsa kaç boşanma olur?
Numan- Bir boşanma olur.
Malik ve Şafii- Üç boşama olur.
Ahmet- Bir boşama olur. (Üç olur bir.)
Karagülle- Bir söz, söylenmeden önce söyleyenindir. Söylendikten sonra söyleyeni bağlar ve onun üstüne çıkar. Artık o hakim olur. Kişinin yorumu ancak eksik ifadelerin tamamlanması şeklinde olabilir. Yetkisi varsa nesh şeklinde olabilir. Üç boşama zaten yoktur.
SORU:27- Koca karısına boşama yetkisini verse kaç boşama yetkisi vermiş olur?
Numan- Sayısını belirlemese kadın üç boşama ile boşansa koca üç boşamaya niyet etmişse üç boşama olur; etmemişse boşama olmaz.
Malik- Sayısını belirlemese kadın üç boşama ile boşansa koca üç boşamaya niyet etmişse üç boşama olur; etmemişse kocanın yemini ile kocanın dediği olur.
Şafii- Sayısını belirlemese kadın üç boşama ile boşansa koca üç boşamaya niyet etmişse üç boşama olur; etmemişse ne niyet etmişse o kadar boşama olur.
Ahmet- Sayısını belirlemese kadın üç boşama ile boşansa koca üç boşamaya niyet etmişse üç boşama olur; etmemişse de üç boşama olur.
Karagülle- Genel vekalette yetkiler tamdır. Kısmi vekaletlerde yetkiler sayılıdır. Genel ifadelerde kayıt veya tahsis varsa ancak mukayyetle amel edilebilir. İstisna ise müstesnanın dışındakilerle amel ederler.
SORU:28- Koca karısın “kendini boşa” diye emretse o da üç boşama ile boşasa ne olur?
Numan ve Malik- Boşanma olmaz.
Şafii ve Ahmet- Boşanma olur.
Karagülle- Bir tasarrufta üç boşama da zikredilse tek boşama olur. Dolayısıyla tek boşama ile boşanmış olur.
SORU:29- “Üç defa boşsun” derse kaç boşama olur?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Birleşme olsun olmasın “üç defa boşsun” derse üç boşama olur.
Rafii- Bir boşama olur.
Karagülle- Birleşme olmadan yapılan dönüşler, rucu sayılmaz, dolayısıyla birleşme olmadan yapılan boşamalar, boşama sayısına girmez. Üç boşama iddetlerle anlatılmıştır; oysa, birleşme yoksa iddet yoktur.
SORU:30- “Sen boşsun, sen boşsun, sen boşsun” derse kaç boşama olur?
Numan ve Malik- Üç boşama olur. Eğer medhulün biha için “ben bir kasdettim” derse yine üç olur.
Şafii ve Ahmet- Bir boşama olur.
Karagülle- Bir konuşmada birden çok boşama olmaz. Arapçada “ve” harfi kullanmadığı zaman te’kit olur, üç defa da söyleseniz bir söylemiş olursunuz. Bu durum Türkçede ayrı bir ictihad konusudur.
SORU:31- Henüz ilişki kurmadığı karısına “boşsun ve boşsun ve boşsun” derse kaç boşanma olur?
Numan ve Şafii- Bir boşanma olur.
Malik ve Ahmet- Üç boşanma olur.
Karagülle- Henüz ilişki kurmadığı karısı için üç boşanma saydıramaz. Bir seferinde üç boşama birden olmaz. İlişki kurulmuş olsun olmasın tek boşanma olur. “ve” harfi toplamayı ifade eder. Lafzen üç boşamayı ifade eder.
SORU:32- Akıllı küçüğün boşaması geçerli midir?
Numan, Malik ve Şafii- Geçerli değildir.
Ahmet - Geçerlidir. (Değildir.)
Karagülle- Akıllı küçüğün boşaması geçerli değildir. Çünkü zarar ve kar vardır. Velisi ile birlikte hakem kararları ile hul’ olabilir.
SORU:33- Sarhoşun boşanması geçerli midir?
Numan ve Malik- Sarhoşun boşaması geçerlidir.
Şafii- Geçerli değildir. (Geçerlidir.)
Ahmet- Geçerlidir. (Değildir.)
(Hanefilerden Kerhi, Tahtavi; Şafiilerden Müzni ve Ebu Sevr- Geçerli değildir.)
Karagülle- Sarhoşluk cezayı gerektirecek seviyede ise tasarrufları gerçerli değildir. Ceza uygulanır. Ceza uygulanacak seviyede değilse tasarrufları geçerlidir. Ayıldıktan sonra kırk sopayı kabul ederse tasarrufları geçersizdir. Kabul etmezse tasarrufları geçerlidir.
SORU:34- Mükrehin boşaması ve ıtakı geçerli midir?
Numan- Geçerlidir.
Malik, Şafii ve Ahmet- Geçerli değildir. Savunma sadedinde söylenen bir söz ise.
Karagülle- Mükrehin tasarrufları geçerlidir. Maddi zararları mükrih, bedeni zararları mükrehe aittir. Zihar kefareti ile boşama sayısına idhal edilmez. Itak gerçekleşir, bedelini rucu hakkı vardır.
SORU:35- Korkutma ikrah mıdır?
Numan, Malik ve Şafii- Vuku bulması kesine yakınsa ikrahdır.
Ahmet- Vuku bulması kesine yakınsa ikrahdır. (Değildir.) (Ölüm ve kesme ikrahtır.)
Karagülle- Korkutma suç oluşturmaz; ancak, fiilin meydana gelmesi halinde korkutan yapmış olur. Yapmadığını isbatla mükelleftir. Mükreh kısastan kurtulur. Diyeti ğalize öder. Kasıtta kusur vardır. Mükrihi def kısası ortadan kaldırır. Hafif diyet ödenir. Hata ihtimalı vardır.
SORU:36- Sultandan başkasının ikrahı geçerli midir?
Numan- Sultan gibi hırsız veya mütegallibenin ikrahı da ikrahdır. (Değildir.)
Malik ve Şafii- Sultan, hırsız veya mütegallibenin ikrahı ikrahtır.
Ahmet- Sultan, hırsız veya mütegallibenin ikrahı ikrah değlidir. (İkrahtır.)
Karagülle- İkrahta verilen zararlar tazmin edilir. Cezada şibhi amde dönüşür, bu durumda savunma meşrulaşır. İkrahta rıza ortadan kalktığı için rızaya dayanan akitler geçersizdir. Boşama rızai akit değildir. Sultan veya başka bir gücün baskı yapması fark etmez. Mutegallibe hakimse hicret gerekir veya mütegallibeye karşı ittifak gerekir.
SORU:37- “Allah dilemişse sen boş oldun” derse boşanma olur mu?
Numan ve Şafii- Boşanma olmaz.
Malik ve Ahmet- Boşanma olur.
Karagülle- “Allah’ın meişetine bağlı tasarruflar karşı tarafa itiraz hakkını tanır. Boşama değil, hul’ olur. Hakemlerin takdirinden sonra kesinleştirilir.
SORU:38- Boşanmada şüpheli ifade kullanılırsa ne olur?
Numan, Şafii ve Ahmet- “Ben seni boşadım, sanıyorum” sözü boşanma anlamı taşımaz. Şek ile yakin zail olmaz. (Kuşku ile kesin bilgi ortadan kalkmaz.)
Malik- “Seni boşadım, sanıyorum” sözü ile boşanma olur. (Olmaz.)
Karagülle- Şek ile yakın zail olmaz. Bunları ikrar, itiraf değildir. Ancak hakemler, bu ifadeleri değerlendirir.
SORU:39- Hastanın boşaması geçerli midir?
Numan- Bir kimse karısını hasta iken boşasa ve o hastalık üzerinde ölse boşama geçersizdir, eşi varis olur. Ancak boşanma talebi kadından gelmemelidir. İddeti içinde ölürse varis olur, sonra varis olmaz.
Malik- Bir kimse karısını hasta iken boşasa ve o hastalık üzerinde ölse boşanma geçersizdir ve eşi varis olur. Başkasıyla evlense bile varis olur.
Şafii- Bir kimse karısını hasta iken boşasa ve o hastalık üzerinde ölse boşama geçersizdir ve eşi varis olur. Ancak boşanma talebi kadından gelmemelidir. İddeti içinde ölürse varis olur, sonra varis olmaz. (Evlense varis olmaz.) (Evlense bile varis olur.)
Ahmet- Bir kimse karısını hasta iken boşasa ve o hastalık üzerinde ölse boşama geçersizdir, eşi varis olur, evlenmemek şartı ile varis olur.
Karagülle- Izdırap içinde olan hastaların tasarrufu kurtulmasına bağlıdır. Akıl hastalarının tasarrufu geçersizdir. Hul’ daima mümkündür.
SORU:40- “Seneye kadar boşsun” derse boşanma ne zaman olur?
Numan ve Malik- Hemen boşanmış olur.
Şafii ve Ahmet- Bir sene geçtikten sonra boşanma olur.
Karagülle- Bu tür sözler boşanmanın yapılacağını ihbardır. Boşanma olmaz.
SORU:41- Eşlerinden birini, hangisi olduğunu belirtmeksizin riciyye ile boşasa veya belirtse de hangisi olduğunu unutsa hükmü ne olur?
Numan- Bire indirmeye başlar, sona kalan karısı boşanmış olur.
Malik- Bütün eşleri boşanmış olur.
Şafii- Birini belirleyinceye kadar diğerlerinden hiç biriyle birleşemez. Bainede hemen belirlemesi, riciyyede ise sonra da belirlese olur. İddet tayindan sonra değil, ilk söylediği vakitte başalar.
Ahmet- Kura çekerek boşar. Kura çekinceye kadar hiçbiri ile birleşemez.
Karagülle- İcaba bağlı olmayan ve muhatabı belirsiz tasarruflar ya hepsine şamil olur veya hiçbirisine şamil olmaz. İla hükmündedir ve geri dönmesi mümkündür.
SORU:42- Karısına “yarıya boşsun” veya “yarım boşama ile boşsun” derse boşanma olur mu?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bir boşanma olur.
Şafiilerden Abdulvahap ve Davut- Yarım boşama ile boşanma olmaz.
Karagülle- Tecezzi kabul edilmeyen hususlarda kısmı ifadeler yarısından az ise yok hükmündedir, yarısından çok ise tam hükmündedir. Boşanmada bu gibi ifadeler, hul’ hükmündedir. Kadının yarı mihirle kabulüne bağlıdır. Yahut hakemlerin kararını taraflardan birinin kabul etmesi gerekir.
SORU:43- Dört karısı olsa “karım boş olmuştur” derse ama hangi karısı olduğunu açıklamasa hangi karısı boş olur?
Numan- Bir karısı boş olur, hangisini istemişse onu açıklar.
Malik ve Ahmet- Hepisi boş olur.
Şafii- Kastettiği karısı boş olur, açıklaması muteberdir.
Karagülle- Müphem ifadeler tümünü kapsar veya hiçbirini kapsamaz. Burada ila olur.
SORU:44- Karısını boşasa ama kaç boşama ile boşadığında şübhe etse kaç boşama ile boşanmış olur?
Numan- En az ile boşama olur.
Malik- Kanatina göre boş olur. (Bir talak olur.)
Şafii ve Ahmet- Bir boşama ile boş olur.
Karagülle- Tereddüt hallerinde asla rucu edilir. Şek ile yakın zail olmaz. Bir boşama ile boş olur. Zaten bütün boşamalarda sadece bir boşama olur. Ancak kaçıncı boşama olduğunda teredüt olabilir.
SORU:45- Bir kimse karısının saç, diş gibi ayrılabilen veya el gibi ayrılamayan bir azasını yahut yarısını veya dörte birini boşasa boşanmış olur mu?
Numan- Dörtte bir ile ve yüz, baş, boyun ve fercin boşanması halinde boşama olur, diğerlerinde olmaz.
Malik ve Şafii- Boşanmış olur.
Ahmet- Boşanmış olur, sadece saç, sakal ile boşanma olmaz.
Karagülle- Bütün bunlar hul’ hükmündedir, boşanma olmaz.