LEKIT(BULUNTU ÇOCUK)
LEKİT
(KAYIP İNSAN)
SORU:1- İslam ülkesinde bulunmuş bir çocuk müslim midir?
Numan- İslam ülkesinde bulunmuş bir çocuk müslimdir; ancak, zimmilerin mabetlerinde, toplantı yerlerinde veya köy - mahallelerinde bulunmuş ise zimmidir.
Malik, Şafii ve Ahmet- İslam ülkesinde bulnmuş çocuk müslimdir.
Süleyman- Bir çocuk yedi yaşına kadar annesinin dini akilesine bağlıdır. Yedi yaşından sonra çocuk babasının veya annesinin muvafakatı ile ilmi akilesini seçer. On yaşından sonra babasının muvafakatı ile mesleki akilesini seçer. On beş yaşına geldiğinde kendisi siyasi akilesini seçer. Bedelli veya nöbetli olur. Bundan sonra nöbetliden bedelliye her zaman geçer. Çocuk yedi yaşından sonra babasının veya anasının muvafakatı ile dini akilesini değiştirebilir. On yaşından sonra muvafakatına gerek kalmadan ilmi ve dini akilelerini değiştirebilir. Mesleki akileyi değiştirmek onbeş yaşına kadar babasının iznine tabidir.
SORU.2- Çocuğun dini babasının dini midir?
Numan- Çocuğun dini babasının dinidir. Müslüman olması muteberdir.
Malik ve Şafii- Babasının dinidir. Müslüman olması müteberdir. (Muteber değildir.)
Ahmet- Çocuğun babasından müstakil müslümanlığı muteber değildir.
Süleyman- Çocuğun dini doğuşta babasının dinidir. Anne ve babasından birinin muvafakatı ile yedi yaşında istediği dini akileyi seçer. On yaşından sonra re’sen istediği dini ve ilmi akileyi seçer. Mesleki akileyi babasının muvafakatı ile on yaşından sonra seçer. Onbeş yaşında kendi başına istediği akıleye girer. Nöbetli iken bedelli olamaz.
SORU:3- İslam ülkesinde kimsesiz olarak bulunan bir çocuk hür müdür?
Numan-
Malik ve Ahmet- Hür ve nöbetlidir. Baliğ olunca nöbetliliği kabul etmezse katledilir.
Şafii- Hür ve nöbetlidir. Baliğ olunca nöbetliliği kabul etmezse zecr olunur, ısrar ederse zimmi olur.
Süleyman- Bulunan çocuk bulanın nesebinde olur. Azat edilmiş köle hükmündedir. Bulanın eşi de kabul ederse ikisinin çocukları olur. Eşi kabul etmezse bir yabancı kabul ederse boşanmış anne ve baba gibi olurlar. Hiç kimse kabul etmezse annenin asabesi çocuğun asabesidir, babanın zi rahmi çocuğun zi rahmidir.
Çocuk bulanındır. Bulan sahiplenmek istemezse kim sahiplenirse onundur. Sahiplenen birden fazla ise bulanın tercih ettiği sahip olur. Kimse sahiplenmezse hangi ocakta bulunmuşsa o ocağın reisinin çocuğu olur. Ocak içinde bulunmamışsa dini akilelerden kim sahip çıkarsa onun oğlu olur. Onlar da sahip çıkmazsa bucak reisinin oğlu olur.
SORU:4- Çocuk kimin dinindendir?
Numan, Şafii ve Ahmet- Çocuk babası müslümansa babasının, annesi müslümansa annesinin dinindedir.
Malik- Babasının dinidendir, annesinin müslüman olması yeterli değildir. (Yeterlidir.)
Süleyman- Çocuk annesinin dininde ve annesinin ilmindedir. Tabi olduğu hukuk anasının hukukudur. Babasının velayetindedir. Siyasi akilesi ve mesleki akilesi babasının siyasi ve mesleki akilesidir. Yedi yaşından sonra ilmi, on yaşından sonra mesleki akilelerini kendisi seçer ve dini akilelerini değiştirir.