BEDEN KİRLİLİĞİ
SORU:1- Abdesti ne bozar?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Ön ve arkadan çıkan pislikler abdesti bozar.
Karagülle- Ön ve arkadan çıkan pislikler abdesti bozar. Abdest tuvaletten sonra yapılan temizliktir. Tuvalet, insanın devri olarak ifraz ettiği pisliklerdir. Böylece temizlik de devri hale getirilmiştir. Tuvaletin arkasından yapılan temizlik ile genel temizlik birleştirilmiştir. Böylece hem vaktin, hem de suyun israfından korunulmuştur.
SORU:2- Arkadan çıkan kurt ve taş abdesti bozar mı?
Numan, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Malik- Bozmaz.
Karagülle- Arkadan çıkan kurt ve taş abdesti bozar. Çünkü bunlar pisliği beraber çıkarır. Esasen mide kurdu da pistir, abdesti bozar.
SORU:3- Arkadan ses ve koku çıkması abdesti bozar mı?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Karagülle- Arkadan ses ve koku çıkması abdesi bozar. Mideden çıkan ses ve koku pistir ama abdesti bozmaz.
SORU:4- Kadınlarda önden çıkan hastalık kanı abdesti bozar mı?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Karagülle- Kadınlarda önden çıkan hastalık kanı abdesti bozar. Hastalık kanı pistir.
SORU:5- Kadınlarda önden çıkan koku abdesti bozar mı?
Numan- Bozmaz.
Malik, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Karagülle- Önden çıkan koku rahim kokusudur, abdesti bozmaz. Rahim suyu pis değildir.
SORU:6- Erkeklerde önden çıkan sidik dışı su, abdesti bozar mı?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Karagülle- Erkeklerde önden çıkan sidik dışı su, abdesti bozmaz; çünkü, mezy pis değildir, üstelik dezenfektandır.
SORU:7- Böbreklerden düşürülen taş abdesti bozar mı?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozar.
Karagülle- Böbreklerden düşürülen taş pis değildir, abdesti bozmaz.
SORU:8- Meni abdesti bozar mı?
Numan, Malik ve Ahmet- Bozar.
Şafii- Bozmaz, cünüb yapar. (Bozar.)
Karagülle- Meni pis değildir, abdesti bozmaz. Ayet, abdestin bozulması ile cünüp olunmasını birbirinden ayırmıştır. Tek teyemmüm ikisine de yetmektedir. Ama ayırarak zikretmesi meninin temiz olmasına delalet eder.
SORU:9- Kendi cinsel organına el değdirirse abdesti bozulur mu?
Numan ve Ahmet- Bozulmaz.
Malik- Abdest bozulur. Şehvetsiz bozulmaz.
Şafii- Bozulur, dış tarafı değerse bozulmaz.
Karagülle- İnsan kendi cinsel organına el değdiririse abdesti bozulmaz. Cünüplükle abdest bozulmadığına göre temasla hiç bozulmaz.
SORU:10- Başkasının cinsel organına eli değenin abdesti bozulur mu?
Numan- Şehvetle veye şehvetsiz eli değerse abdesti bozulmaz.
Malik- Küçükten başka sağ veya ölü kimin cinsel organına eli değerse abdesti bozulur.
Şafii ve Ahmet- Kime olursa olsun, sağ veya ölü, büyük veya küçük başkasının cinsel organına eli değerse abdesti bozulur.
Karagülle- Kime olursa olsun, sağ veya ölü, büyük veya küçük başkasının cinsel organına eli değse abdest bozulmaz. Eğer biz ayetteki "messe"yi normal temas olarak anlarsak, o zaman cünüplükte teyemmüm için delil kalmaz. Ayette bu iki sebep sığa değiştirilerek birbirinden ayırt edilmiştir.
SORU:11- Bir kimse taşaklarına elini değdirirse abdesti bozulur mu?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozulmaz.
Karagülle- Bir kimse taşaklarına elini değdirirse abdesti bozulmaz. Temasla abdest bozulmaz.
SORU:12- Kösenin yüzünü okşamak abdesti bozar mı?
Numan, Ahmet ve Süleyman- Bozmaz.
Malik- Bozar.
Şafii- Bozmaz. (Bozar.)
SORU:13- Arkadaki halkaya elini sürerse abdesti bozulur mu?
Numan, Malik ve Süleyman- Bozulmaz.
Şafii ve Ahmet- Bozulmaz. (Bozulur.)
SORU:14- Erkek kadına dokunsa abdesti bozulur mu?
Numan- Dokunur ve zekeri sertleşirse bozulur, sadece dokunmakla ve sertleşme ile bozulmaz.
Muhammed- Dokunma ile zeker sertleşse de abdest bozulmaz.
Malik ve Ahmet- Erkek kadına şehvetle dokunursa abdesti bozulur, şehvetsiz dokunursa abdesti bozulmaz.
Şafii- Erkek kadına perdesiz dokunursa abdest bozulur. (Mahremlerde bozulmaz. -Sahih mezhep)
Ata- Yabancı ise bozulur, değilse bozulmaz.
Karagülle- Dokunma, sertleşme, hatta meninin gelmesi abdesti bozmaz. Meni gelse cünüp olur.
SORU:15- Zekerin sertleşmesi ile abdest bozulur mu?
Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Süleyman- Bozulmaz.
SORU:16- Dokunulan kadının abdesti bozulur mu?
Numan ve Süleyman- Bozulmaz.
Malik- Bozulur.
Şafii ve Ahmet- Bozulmaz. (Bozulur.)
SORU:17- Uyku ile abdest bozulur mu?
Numan, Malik ve Ahmet- Yatık veya dayanık halde uyursa abdest bozulur.
Şafii- Yatık veya dayanık halde uyursa abdest bozulur. Uyku abdesti bozmaz, ses veya kokunun çıkması ihtimalinden dolayı abdest bozulmuş kabul edilir.
Karagülle- Uyumak maksadıyla yatılması veya dayanılması abdesti bozar. Birinin adını çağırması ile uyanma olursa veya dürtmesi uyanması için yeterli ise veya dengesini koruyabiliyorsa abdesti bozulmaz.
SORU:18- Namazda uyku abdesti bozar mı?
Numan- Namazda abdest ancak devrilmekle veya yıkılmakla bozulur. Bunun dışında namazdaki uyku abdesti bozmaz.
Malik- Ruku ve secdede uyku halinde uzun zaman kalırsa bozulur, ayakta veya otururken uzun zaman uykuda olsa da abdest bozulmaz.
Şafii- Eğer arkasına hakim olarak uyuyorsa bozulmaz, aksi takdirde namazdaki uyku ile abdest bozulur. (Bozulmaz-Eski görüşü)
Ahmet- Uzun süren uyku, namazda hangi şekilde olursa olsun abdesti bozar. (Her vakit bozulur.) (Bozulmaz.)
Karagülle- Abdest için uykunun namazda veya dışarda olmasının aslında farkı yoktur. Namazın dışında “abdestim bozulmadı” kanaati varsa abdest bozulmaz. Namazda ise “abdestim bozuldu” kanaati doğarsa abdest bozulur. Çünkü namazda uyuma kasdı yoktur.
SORU:19- İki yolun dışından çıkan pislik abdesti bozar mı?
Numan- Kan yarayı taşarsa, kusma ağız dolusu olursa ve pisliğin iki yoldan çıkmasıyla abdest bozulur. Sülükle veya neşterle kan alma da abdesti bozar.
Malik- İki yolun dışında çıkan kan veya kusmalar abdesti bozmaz.
Şafii- İki yolun dışından çıkan pislik abdesti bozmaz.
Ahmet- Kan veya kusma çoksa iki yolun dışında çıksa da bozulur. Azsa bozulmaz. (Bozulur.)
Karagülle- Abdest peryodik pislenmeler ile düzenlenmiş bir temizliktir. Kanla, kusmayla veya temasla abdest bozulmaz.
SORU:20- Namazda kahkaha abdesti bozar mı?
Numan- Bozar.
Malik, Şafii ve Ahmet- Namazı bozar, abdesti bozmaz.
Karagülle- Namazda kahkaha namazı bozar, abdesti bozmaz. Ancak bir takım aşırılıkları sona erdirir. Mesela kusmayı durdurur, uykuyu giderir, gülmeyi teskin eder. Bu hallerde abdestten yararlanmak müstehabdır.
SORU:21- Yemek yemek abdesti bozar mı?
Numan, Malik ve Süleyman- Bozmaz.
Şafii- Bozmaz. (Bozar.)
Ahmet- Bozar.
İbni Ömer, Ebu Hüreyre ve Zeyd İbni Sabit- Ateşde pişmiş yemekleri yemek abdesti bozar.
SORU:22- Ölü yıkamak abdesti bozar mı?
Numan, Malik, Şafii ve Süleyman- Bozmaz.
Ahmet- Bozar.
SORU:23- Abdestini bozup bozmadığında şüphe edenin abdesti bozulur mu?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Bozulmaz.
Hasan- Namazda bozulmaz, dışarıda bozulur.
Karagülle- Abdest alıp almadığında şüphe etse abdesti almamış olur; abdesti bozup bozmadığına şüphe etse abdesti bozmamış olur. Şüphe ile yakın zail olmaz.
SORU:24- Abdestsiz Kur’an'a dokunmak caiz midir?
Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Süleyman- Caiz değildir.
Ebu Davut- Caizdir.
SORU:25- Abdestsiz Kur'an'a kılıfın dışından dokunmak caiz midir?
Numan, Malik ve Ahmet- Caizdir.
Şafii- Caiz değildir. Yük içinde taşınabilir.
Karagülle- Abdestsiz Kur'an'a kılıf dışından dokunmak caizdir. Kur'an'a abdestsiz dokunmamak onun yüceliğini ortaya koymak içindir. Kap içinde dokunmak maslahat için gereklidir.
SORU:26- Tefsire dokunmak caiz midir?
Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Tefsire, paraya, levhaya dokunmak caizdir.
Karagülle- Abdestsiz tefsire, paraya, levhaya dokunmak caizdir. Kur'an cünüpken dinlenebilir. Abdestsiz okunabilir, dokunulamaz. Bir kitapta Kur'an hakim değilse, maksat başka ise ona dokunulabilir. Onlar ayet olmayıp ayetin açıklamasıdır. Tefsire Kur'an gibi kutsiyet vermek küfürdür.
SORU:27- Tuvalette yüzünü kıbleye çevirmek haram mıdır?
Numan- Sahrada yüzünü kıbleye çevirmek mekruhtur.
Malik ve Şafii- Sahrada yüzünü kıbleye çevirmek haramdır.
Ahmet- Sahrada yüzünü kıbleye çevirmek mekruhtur. (Haramdır, mübahtır.)
Davut- Ne mekruhdur ne de haram.
Karagülle- Tuvaletlerin giriş kapılarını yandan yapmak müstehaptır. Mescitlerin kapılarını da kıblenin aksi tarafından yapmak müstehaptır.