4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
1986 Okunma
26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL

SİYER VE CİHAT -4

 

İnsanlar barış içinde yaşamakla mükelleftir. Çıkan ihtilaflar hakemler yoluyla çözülür. Hakemlerin kararına rıza göstermeyen o yeri terk edip hicret etmekle mükelleftir. Hakem kararlarına uymayanlara karşı savaşmak meşrudur. Dayanışma ortaklığı üyeleri, üyelerinden birine verilen zararı hepsine verilmiş kabul ederek birlikte savunmakla mükelleftirler. Böyle bir durumda birlikte savunmaya katılmak farzdır. Dayanışma ortaklığı içinde olmamakla beraber hakem kararlarına uymayanlara karşı savaşmak müstehaptır. Hakem kararları olmadan savaşmak haramdır. Savaş hukuku barış hukukundan farklıdır. Savaşa katılanlar mallarını ve canlarını sermaye olarak koyarlar. Sonunda ganimetin yarısı canların, yarısı da malların payı olarak bölüştürülür. Savaşta ölenler tazmin olunmaz. Onlara da pay verilir. Ayrıca varislerine yetimler payı verilir.

Savaşta mevzuata değil, amirlere uyulur. Sorumluluk şahsi değil, kollektiftir. Sorumluluk fiile göre değil, sonuca göredir. Galip gelen haklıdır. Cezalar geçmişteki fiillere değil, geleceğin tedbiri için uygulanır.

 

SORU:1- Cihat yapmak farz mıdır?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Fesatı def edilip düzen kuruluncaya kadar farzı kifayedir.

İbni Müseyyeb- Cihat yapmak farzı ayndır.

Karagülle- Devlet başkanı bölgelerine birer komutan atar. Devletin o bölgeden olmayan erkekleri gönüllü olarak bu komutana biat ederler. Devletin içinde yaşayan her erkek cizye vermek veya bu komutanlardan birine biat etmekle mükelleftirler. Böylece siyasi akileler oluşur. Her bölgenin savunması kendi akilesine farzı ayndır. Komutanın davetine itaat gerekir. Güçleri yetmezse diğer komutanlara farzı kifayedir. Devlet başkanının emrine göre takviye ederler. Yurt dışında cihat yapmak farz değildir; ibadettir. İsteyenler devlet başkanının izin verdiği komutanın sevkinde gidip savaşabilirler.

    SORU:2- Farzı kifayede durumlarında önce kimler savaşır?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Düşman kime yakınsa önce onlar savaşır, sonra onlara yakın olanlar savaşır.

Karagülle- Farzı kifayede düşman kime yakınsa onlar savaşmak zorundadır, sonra onlara yakın olanlar savaşır. Düşmanın saldırısına uğrayan yerlerde kadınlar da savunmaya katılmakla mükelleftir. O bölgenin kadınları da teşkilatlanıp bulundukları yerde savunma yaparlar. Diğer bölgelerden yardım sadece erkeklere farzdır ve bu bölgelerin sırasını başkan tayin eder.

    

SORU:3- Savaşa katılma kendisine farz olmamış kimsenin katılabilmesi için müslüman anne veya babasının veya alacaklının izni gerekir mi?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Müslüman anne veya babasının veya alacaklının izni gerekir.

Karagülle- Savaşa katılma kendisine farz olmamış kimsenin katılabilmesi için müslüman anne veya babasının veya alacaklının izni gerekir. Anne ve babasına bakacak başka kardeşleri varsa veya alacaklının borcunu ödeyecek başka kimse varsa gerekmez.

    

SORU:4- İki ordu karşılaştığında savaşmaktan kaçınmak caiz midir?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- İki ordu karşılaştığında savaşmaktan kaçınmak düşmanı şaşırtmak, orduları arasında birliği sağlamak, düşmanın üçte biri veya üçyüzde biri olmak dışında caiz  değildir. Yenileceğiz diye kaçınmak caiz değildir.

Karagülle- İki ordu karşılaştığında savaşmaktan kaçınmak düşmanı şaşırtmak, orduları arasında birliği sağlamak dışında caiz  değildir. Yenileceğiz diye kaçınmak caiz değildir.

Müslümanların birliği yüz kişiden azsa savaşa girmezler. Sayıları yüzden fazla ve düşmanlarının sayısı iki katından azsa savaşa girip girmemekte serbesttirler. Sayıları binden az ve düşmanın sayısı iki katından fazla ise yine savaşa girmezler. Sayıları binden fazla düşmanın sayıları iki katından azsa savaşa girip girmemekte serbesttirler. Düşmanların gücü on mislinden fazla ise savaşa girmezler. Savaşa girip girmemekte serbest oldukları yerde yeneceklerine kanaat getirirlerse girerler, getirmezlerse girmezler.

    

SORU:5- Küfür diyarından hicret etmek farz mıdır?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Gücü yetenin küfür diyarından hicret etmesi farzdır.

Karagülle- Küfür diyarında, onların kanunlarına uymak veya cezalarına katlanmak şartı ile tebliğ yapmak maksadı ile kalmak cihattır. Tebliğ tamamlanırsa İslami hayatı yaşamaya müsaade ettikleri takdirde onlara cizye vererek bedenen savaşlarına katılmamak şartıyla kalmak mubahtır. .......... ...... hicret etmesi farzdır. İslam devleti varsa ve o devletin askere ihtiyaçı varsa gidip katılmak farz-ı kifayedir.

Yeryüzünde bir yerde İslam devletinin ikame edilmesi bütün müslümanlara farzı kifayedir. İslam devleti halkın özel hukukta kendi mezheplerine göre, kamu hukukunda bucaklarının şeriatlerine göre yaşamalarına imkan vermek, ülkeye can ve mal giriş ve çıkışlarını serbest bırakmak ve ülke içinde meydana gelecek zararları tazmin etmek demektir. Böyle bir devletin kurulması bütün Müslümanlara farzdır. Diğer ülkelerdeki halklar isterse buraya hicret edebilirler.

Her ülkenin İslam düzenine götürülmesini istemek caiz değildir.

 

SORU:6- Savaşa katılmanın farz olması için ulaşım imkanlarına sahip olmak şart mıdır?

Numan, Şafii ve Ahmet- Şarttır.

Malik- Şart değildir.

Karagülle- Savaş imkanlarını hazırlamak ordu kamutanlarına aittir. Kendi bölgesi ve çevresindeki tüm mallara el koyabilir. Bunlar savaşın mal girdileridir. O bölgede savaşmakla mükellef olup savaşa katılanlar da mallarını sermaye olarak koyabilirler. Kendilerinin malları yoksa emir de bulamıyorsa emir onları savaş dışı bırakabilir.

    

SORU:7- Savaşta elde edilen mallar İslam diyarına götürülemiyorsa ve bırakıldığı zaman düşmalar ondan yararlanacaksa bu mallar imha edilebilir mi?

Numan ve Malik- Düşmalar yararlanacaksa bu mallar imha edilir, hayvanlar öldürülür, mallar yakılır ve silahlar kullanışmaz hale getirilir.

Şafii ve Ahmet- Düşmalar yararlanacaksa bu mallar imha edimez ancak kendilerinin götürdüğü mallar varsa onları imha edebilirler.

Karagülle- Savaşta elde edilen mallar İslam diyarına götürülemiyorsa ve bırakıldığı zaman düşmalar ondan yararlanacaksa bu mallar imha edilir, hayvanlar öldürülür, mallar yakılır ve silahlar kullanılmaz hale getirilir.

Korunma imkanları olmayan kadın ve çocuklara veya onların zimmilerine zarar verecek veya savaştan sonra telafisi mümkün olmayan tahribat veya çevre kirliliği yapan silahları kullanmak caiz değildir. Biyolojik silahların kullanılması muhariplerden çok sivil halkı imha edeceğinden ve atom bombasının kullanılması devamlı çevre kirliliği meydana getireceği için meşru değildir. Düşman kullansa da Müslümanlar kullanamaz.

    

SORU:8- Düşmaların kadınları ile savaş yapılır mı?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Düşmanların kadınları savaşa katılmadıkça onlarla savaşılmaz. Savaşı yönetenlerdense öldürülebilir.

 

SORU:9- Kör, kötürüm, çok yaşlı ve mabet mensupları öldürülebilir mi?

Numan, Malik, Ahmet ve Karagülle- Savaşa yardımları varsa öldürülebilir, yoksa öldürülmez.

Şafii- Savaşa yardımları varsa öldürülebilir, yoksa öldürülmez. (Öldürülür.)

 

SORU:10- Kendisine davet ulaşmayan kimseyi öldürene diyet gerekir mi?

Numan, Malik ve Ahmet- Diyet gerekmez.

Şafii- Diyet gerekir. Zimmiye üçte bir diyet, Mecusiye sekizyüz dirhem gerekir.

Karagülle- Kendisine davet ulaşmayan kimseyi öldürene eğer bu kişi Müslüman ülkede öldürülmüşse diyet gerekir ve akilesi öder. Kasıt varsa kendisi öder.

Savaş zamanında öldürmeler ve ölmeler tazminata tabi değildir. Barış zamanındaki hükümler o ülkenin hukukuna tabidir.

    

SORU:11- Savaş yapmadan evvel davet şart mıdır?

Numan- İslamiyetin daveti yapılmamışsa davet edilmesi farzdır. Yapılmışsa da şüpheyi kaldırmak için davet edilmesi gerekir ama davet edilmeden savaş yapılmışsa diyet gerekmez.

Malik- Kendilerine İslamiyete davet ulaşmamışsa davet edilmesi farzdır. Komşulara davet ulaşmış kabul edilir. Davet edilmeden savaş yapılmışsa diyet gerekmez. (Gerekir)

Şafii- Kendilerine İslamiyete davet ulaşmamışsa davet edilmesi farzdır. Ancak bugün Türk ve Havz ülkelerinin ötesinin dışında davet ulaşmış kabul edilir. Davetsiz savaşılırsa diyet ödenmesi gerekir.

Ahmet- Kendilerine İslamiyete davet ulaşmamışsa davet edilmesi farzdır.

Karagülle- Kendilerine İslamiyete davet ulaşmamışsa davet edilmesi farzdır. Davetsiz savaşılırsa tazminat ödenir.

    

SORU:12- Davet nasıl yapılır?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Müslüman olun veya cizye ödeyin, denir.

Karagülle- Eğer devletleri yoksa Müslüman olun veya cizye ödeyin, denir. Devletleri varsa hakemlere gidilmesi istenir. Gitmedikleri takdirde Müslümanlar bir hakem seçer, hakem onların da hakemini seçer, ikisi bir başhakem seçerler. Bunlar ittifakla bir karara varsa savaş yapılır. Düşman hakem seçmişse, başhakem haklı çıkardığı takdirde savaş yapılır. Hakem kararı yoksa veya sonradan hakemler haklı çıkarmamışsa savaş tazminatı ödenir.

    

SORU:13- Yabancı gayrı müslimlere kimler eman verebilir?

Numan- Baliğ ve Müslüman kişi, yabancı gayrı müslimlere eman verebilir. Küçüğün, akıl hastasının ve kölenin emanı caiz değildir.

Malik, Şafii ve Ahmet- Baliğ ve müslüman kişi, yabancı gayrı müslimlere eman verebilir. Küçüğün ve akıl hastasının emanı caiz değildir. Müslimin kölesinin ve mümeyyiz sabinin emanı caizdir.

Karagülle- Mekke’ye girmek için eman gerekmez. Fakat, girmeleri yasaklanmış kişiler giremez. Girseler öldürülürler. Mekke müşrikleri bu yasaklılardan idi. Bu yasaklılar belirli kimseler olmalıdır.

Kıtalarda o kıtadaki devletlerin oluşturduğu bir merkez il bulunur. Bu ilde o devletlerin birer ilçesi olur. O ilçeye girmek için eman gerekmez.

Bir devletin merkez ve bölge merkez ilçelerine girmek için de o memleketin halkına eman gerekmez. Bir ilin merkez bucağı ile, ilçelerin merkez bucaklarına o il halkının girmesi için eman gerekmez. Bir bucakta merkez ocak ile köy merkez ocaklarına girmek için o bucak halkı için eman gerekmez. Bunun dışında bir bucağa girmek için o bucakta bulunan ve bedel ödemeyen savunma hizmetlerine katılan herkes eman verebilir. Zimmiler, köleler ve küçükler eman veremezler. Kim eman vermişse onun akilesi tarafından korunur ve cinayet işlerse onun akilesi öder.

 

SORU:14- Düşmaların içinde Müslüman varsa ve düşmanlar bize saldırmışsa veya orada eman vermişken Müslümanları öldürmeye başlamışlarsa ve biz saldırdığımızda orada ölen Müslümanların diyeti ödenir mi?

Numan ve Malik- Bu durumda diyet ödenmez ve kefaret gerekmez.

Şafii- Diyet ödenmez; fakat, kefaret gerekir. (Diyet de gerekir.)

Ahmet- Diyet ödenmez; fakat, kefaret gerekir. (Diyet de gerekir.)

Karagülle- Savaştaki öldürmelerde kefaret ve diyet gerekmez. Ancak oradaki Müslümanlar bizim tarafta yer almışlarsa onlar da savaşçı olurlar. Onların da malları sermaye ve ganimet olur.

 

SORU:15- Müslüman savaşçı tek başına döğüşmeyi isteyebilir mi?

Numan ve Karagülle- Tek başına döğüşmeyi isteyemez. Ancak saldırırsa savunur.

Malik, Şafii ve Ahmet- Tek başına döğüşmeyi isteyemez.

İbni ebu Hureyre- Başkanın izni yoksa döğüşmemesi müstehaptır. Ama döğüşürse caizdir.

 

SORU:16- Kitabi olmayan veya kitabiye benzemeyenin köleleştirilmesi caiz midir?

Numan-  Kitabi olmayan veya kitabiye benzemeyenlerden Arab olmayanların köleleştirilmesi caizdir.

Malik ve Şafii- Caiz değildir.

Ahmet- Caiz değildir.(Caizdir.)

Karagülle- Kitabi olmayan veya kitabiye benzemeyenlerin köleleştirilmesi caizdir. Aynı milletten olanlar (aynı dili konuşanlar) köle yapılamaz. Bunlar bedelleri kadar borçlanırlar ve ağır tazminat öderler.

    

SORU:17- Esirlerden birini öldüren tazmin eder mi?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Öldüren tazmin etmez.

Evzai- Öldüren tazmin eder;fakat, diyet gerekir.

Karagülle- Köleleştirilmeden evvel öldürülürse diyet gerekmez, sonra öldürülürse gerekir.

 

SORU:18- Esir müslüman ise öldürülebilir mi?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Esir müslüman ise artık öldürülemez.

Karagülle- Esirlerden yalnız savaşçı erkekler ileride gaile çıkaracakları kanaatine varılır ve başka bir tedbir söz konusu değilse öldürelebilir. Öldürülmelerine karar vermeden önce müslüman olanlar öldürülemez. Sözle müslüman olsalar da öldürlemezler. Müslüman olduklarını ispat için sünnet olma gibi şart koşulamaz.

    

SORU:19- Bir esir köleleştirilmeden önce müslüman olsa köleleştirilebilir mi?

Numan, Malik ve Ahmet- Köleleştirilebilir.

Şafii- Köleleştirilebilir. (Köleleştirilemez.)

Karagülle- Bir esir köleleştirilmeden önce müslüman olsa komutanın görüşüne bağlı olarak köleleştirilir veya borçlandırılır.

    

SORU:20- Bir kafir esir edilmeden önce müslüman olsa yine öldürülebilir mi?

Numan- Öldürülmez ve yapıları ganimet olur. Diğerleri kendilerinde ise veya bir Müslümanın elinde ise veya bir zimminin elinde ise ganimet olmaz. Harbinin elinde ise ganimet olur.

Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Öldürülmez ve malı ganimet olur.

 

SORU:21- Savaştığımız kimseler müslüman olmadan İslam ülkesine iltica etseler esir edilebilirler mi?

Numan- Esir edilebilirler.

Malik, Şafii ve Ahmet- Esir edilemezler.

Karagülle- İslam ülkesine iltica eden herkes kitabi olmak veya bir kitabiliği kabul etmek şartı ile kabul edilirler ve kendileri zimmi veya muharip olurlar. Orada suç işlemişlerse hallerine bakılır, bize göre de suçlu iseler ve islah olama ihtimalleri yoksa iade edilirler. Bize göre suçlu değilseler veya islah olacaklarına kanaat varsa iade edilmezler. Hakemlere gidilir ve tazminatları ödenir. O ülkede işledikleri bir suç yoksa ülkede yerleştirilirler. Eğer ülkemizde nüfus yoğunluğu onlardan azsa o devletten bir şey istenemez. Çoksa o devletten onlara düşen miktarda toprak veya değeri istenebilir.

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2075 Okunma
2-2-MİSVAK
2047 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2076 Okunma
4-4-NECASET
3243 Okunma
5-5-ABDEST
2908 Okunma
6-6-İSTİNCA
1736 Okunma
7-7-ABDEST-2
1980 Okunma
8-8-GUSÜL
2163 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2423 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2227 Okunma
11-11-HAYZ
2011 Okunma
12-12-NAMAZ-1
1997 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2557 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2429 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3172 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2368 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
3979 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2162 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2144 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3165 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3391 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1842 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
1985 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2700 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
2953 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
1986 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2508 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
1959 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1803 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1855 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1858 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2379 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4357 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2120 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2834 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5636 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1792 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1783 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1820 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1806 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2002 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1849 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1757 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4062 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2228 Okunma
46-46-KURBAN
2129 Okunma
47-47-NİKAH-1
2123 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
1944 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
1958 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1852 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
1971 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3709 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2031 Okunma
54-54-TALAK-1
1648 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2518 Okunma
56-56-TALAK-3
2934 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2113 Okunma
58-58-HADLER-1
1839 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1799 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1735 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
4967 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1715 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1858 Okunma
64-64-TAZİR
2351 Okunma
65-65-KASAME
1918 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2259 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1881 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1842 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2035 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2223 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1595 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1727 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1669 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2436 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1806 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1728 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1890 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2515 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1695 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1902 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1844 Okunma
82-82-HİBE
1932 Okunma
83-83-VAAD
1749 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1804 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1803 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1599 Okunma
87-87-VEKALET
1874 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2033 Okunma
89-89-HAVALE
1652 Okunma
90-90-ŞUFA
1715 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2310 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
1966 Okunma
93-93-REHİN
1731 Okunma
94-94-İFLAS
1757 Okunma
95-95-HACİR
2086 Okunma
96-96-GASP
1840 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1806 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2376 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1676 Okunma
100-100-İKRAR
1769 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6201 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2100 Okunma
103-103-AVLANMAK
1857 Okunma
104-104-YEMİN
1957 Okunma
105-105-VAKIF
1732 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1706 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1659 Okunma
108-108-SİHİR
1696 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
1945 Okunma