4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
2011 Okunma
82-HİBE

HİBE

 

 

Hibe, bir kimsenin karşılıksız bir malı başkasına temlik etmesidir.

 

SORU: 1-Hibe icab kabul ve kabz ile sahih olur mu?

Numan ve Şafii- Hibe icab kabul ve kabz ile sahih olur

Malik-  Hibe icab kabul ile sahih olur. Kabza gerek yoktur. Fakat kabz nufuz ve temellük için şarttır. Hibe yapan istenmesine rağmen hibeyi teslimde gecikmiş ise ve bu esnada ölmüş ise varislerden isteme hakkı vardır. talbi terketmişse böyle bir talebe hakkı yoktur.

Ahmet-  Hibe icab kabul ile sahih olur, kabz gerekmez.

İbni Ebi Zeyd- Hibe edenin hiyezinden çıkması yeterli olup hibe edilenin hiyezine girmesi gerekmez.

Süleyman- Hibe icab kabul ve kabz ile sahih olur. Ancak akid yapılmış ve hibeden rucu edilmiş ise rucuden önce hibe edilende bir zarar doğmuşsa tazmin eder. Kabzdan evvel hibe vait hükmündedir. Zarar doğmamiş ise bir şey talep edemez. Teslim yeri belirtilmeyen akitlerde teslim yeri eğer karz ise alındığı yerdir, icabi yapanın hiyezidir. İcab yoksa bayiin hiyezidir.

   

SORU: 2-Akitle malik olunan bir şeyi kabz için malikin izni gerekir mi?   

Numan- Malikin izni gerekmez.

Malik, Şafii ve Ahmet- Malikin izni gerekir

Süleyman- Akitle malik olunan bir şeyi kabz için malikin izni hiyezinde ise gerekir. Hiyezinde değilse gerekmez.

 

SORU: -Alıcı hıyarı ile aldığı malın hibesi caiz midir?

 

SORU: -Şuyulu malın hibesi caiz midir?

Numan- Köle ve cevher gibi taksimi mümkün olmayan mallarda  şuyulu malın hibesi caizdir. Diğerlerinde caiz değildir.

Malik- Hibe eden bütün malı teslim ederse alabilir ve ortağın malı vedia olur

Şafii- Şuyulu malın hibesi caizdir. Hibe eden bütün malı teslim ederse alabilir ve ortağın malı vedıa olur.

Ahmet- Şuyulu malın hibesi caizdir

Süleyman- Şuyulu malın hibesi caizdir. Şuyulu malların mülken taksimi taleb edilemez. Herkes malını satmaya hakkı vardır. Şuf'a hakkı yoktur. Taksimi mümkün olanın taksimi yapılır, mümkün olmayanlar zaman işinde bölüşülerek kullanılır.

 

SORU: -Kayd-ı hayat şartı ile akarın menfaati temlik edebilir mi?  

Numan- Kaydı hayat şartı ile verilen mal kabizle hibe haline gelir, hibe edilenin mülkünde olur, varislerine kalır, varisleri yoksa devlete kalır.

Malik- Kaydı hayat şartı ile yapılan hibeler menfaatın temliki olup ölümü halinde tekrar eski sahibine iade olunur.

Şafii- Kaydı hayat şartı ile verilen mal kabizle hibe haline gelir, hibe edilenin mülkünde  olur, varislerine kalır, varisleir yoksa devlete kalır. (Kaydı hayat şartıyla hibe geçerldir. Sonunda malike kalır.)

Ahmet- Kaydı hayat şartı ile verilen mal kabizle hibe haline gelir, hibe edilenin mülkünde  olur, varislerine kalır, varisleri yoksa devlete kalır.

Süleyman- Kaydı hayat şartıyla yapılan hibe fiilen geçerlidir. Oturduğu müddet için kira isteyemez. İstediği zaman da çıkarabilir. Bu ımar bir be

                

SORU: Çocuklara yapdığı hibelerde kız erkek ayırmı yapmak caiz midir?

Numan, Malik- Hibelerde kız erkek çocuğu ayırımı yapmak  müstehabdir.

Şafii- Müstehabdir. (Erkeklere fazla vermek müstehabdır.)

Ahmet- Erkeklerinkini fazla yapması müstehabdir.

Muhammet- Erkeklerinkini fazla yapması müstehabdır.

Süleyman- Kendi evinde yaşıyan çocuklara yapılacak hibeler nafaka hükmünde olup eşitlik ilkesi içinde yapılır ve kız erkek ayrımı yapılmaz. Evlenme veya ayrı iş kurma sebebiyle evden ayrılanlara hibe yerine ıkraz yapılmaldır. Ikrazda eşitlik şartı yoktur. Ikraz mirastan mahsub edilir. Fazla almışsa nisabdan fazla mülkü varsa iade eder, yoksa borç silinmiş olur.  Bu borcun kusursuz ödenmemesi halinde cebri icra uygulanamaz.

        

SORU: Çocukların bazılarına hibe yapmak caiz midir?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Çocukların bazılarına hibe yapmak mekruhtur. Rucu gerekmez.

Süleyman- Baba çocukların evlenmesi ve iş tutması hususunda yardımcı olmakla yükümlüdür. Evleninciye ve ayrı iş tutuncaya kadar kız ve erkek çocuk evinden ayrılmak sitemese birlikte bulundurma zorunluluğu vardır. Bu takdirde çocuklar çalışırlar ve geçinirler. Babalarının kazançlarına iştirak etmezler. Ancak evlendikten sonra yine aynı evde kalırlarsa şirketi müdarebe hükümleri uygulanır. Artan malların üçde biri kadın ortakların, üçde biri erkek ortakların, kalanı ise varislerindir.

Ayrılıp iş kuracaklara karz-ı hasen verilir. Mirasdan tasfiye olunur. Fazla almışsa iade eder. Nisabtan fazlası yoksa silinir.

         

SORU: Baba Çocuğuna bir şey hibe etse sonra rucu edebilir mi?

Numan- Hiç bir şekilde rucu edemez.

Malik-   Baba çocuğuna birşey hibe etse sonra sadaka olarak verdiğinden rucu edemez. Sıla ve mahabbet olarak verdiğinden rucu edebilir. Ancak, mallarda değişiklik olması, alacağa dönüşmüş olması, kızın evlenmiş olması veya diğer mallarla muhtelit hale gelmesi rucu hakkını ortadan kaldırır.

Şafii- İstediği vakit rucu edebilir.

Ahmet- Rucu edebilir. (Edemez.) (Sadaka hibelerde edemez.)

Süleyman- Hibenin hükümleri genel olup kabızdan sonra rucu caiz değildir. Akitten sonra kabızdan evvel rucu etse çocuğunun zararlarını tazmin etmez, üçüncü kişilerin zararlarını tazmin eder.

   

SORU: Hibeden rucu edilebilir mi?

Numan- Nesebden mahrem olanlara yapılan hibelerden rucu edilemez. Diğer hibelerden rucu edilebilir.

Malik-Töremesine yapdığı hibelerden rucu edebilir, ancak hibe ettiği kimsenin evden ayrılmış olmaması gerekir. Bir de hibe dilenin elinde olması gerekir.  Bey ve vakftan sonra rucu edemez. İcar veya rehinden sonra rucu edebilir. Yabancılara yaptığı hibelerden rucu edebilir

Şafii-Töremesine yapdığı hibelerden evden ayrılmış olsalar da rucu edemez. Başkalarına yapdığı hibelerden rucu edebilir.

Ahmet-

Süleyman- Hibeler kabız ile tamamlanır. Akit yeterli değildir. Kabızdan sonra rucu caiz değildir. Kabzdan önce de yapılan akdin fiilen zarar vermesi halinde tazmin olunur. Yakınlarına yapılan zararalar üçüncü şahsa geçmişse tazmin edilir. Evden ayrılmış kimslere yapılan hibeler borç halindedir. Ölümü halinde miraslardan mahsub ederler. Mirsacı olmazlarsa hibe halinde kalır. Mirsacı olurlarsa mirasdan fazla almışlarsa zenginlere iade ederler, değilseler hibeye dönüşür. Mevkufen hibedir.

 

SORU: Çıkar temin etmek maksadı ile hibe eden bunu istemeye hakkı var mıdır?

Numan- Hibe derken böyle bir şart koşmaz ise böyle bir karşılık istemeye hakkı yoktur.

Malik- Fakirin zengine, memurun amire, halkın yöneticilere yapdığı gibi halin delalleti ile sabit olan karşılığını istemeye hakkı vardır.

Şafii- Bir karşılık istemeye hakkı yoktur. (İstemeye hakkı vardır)

Ahmet-

Süleyman- Evlenmede hatibin kız tarafına yapdığı hibelerden erkek tarafı vazgeçerse geri talep edilemez. Kız tarafı vazgeçerse iade etmesi gerekir. Huldaki hükümler uygulanır. İş sahibinin yapdığı hibelerden rucu etmessi cazi değildir. İşverenin iade etmesi müstehabdir. Memurun amire veya halkın hakime  yapdığı hibelerden rucu mümkün değildir. İstediğini yapmaması şartı ile helaldir. Hakkı olmadığı halde yapması ise haramdır.

Rüşvet vermek haramdır. Suç değildir. Rüşvet almak helaldir. Rüşvetten istenen haksızlığı yapmak veya rüşvet verilmediği için hakkını vermemek suçtur. Görevli vazifesini yapmış mıdır, yapmamış mıdır, haksızlık etmiş midir, etmemiş midir ona bakılır, rüşvet almış mıdır, almamış mıdır ona bakılmaz.

 

 

 

                      

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2159 Okunma
2-2-MİSVAK
2130 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2157 Okunma
4-4-NECASET
3377 Okunma
5-5-ABDEST
3009 Okunma
6-6-İSTİNCA
1830 Okunma
7-7-ABDEST-2
2058 Okunma
8-8-GUSÜL
2248 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2523 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2314 Okunma
11-11-HAYZ
2108 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2086 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2635 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2519 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3268 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2454 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
4073 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2253 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2223 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3246 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3481 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1920 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
2084 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2805 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
3048 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
2065 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2588 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
2039 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1883 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1932 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1933 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2472 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4451 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2209 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2914 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5798 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1873 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1865 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1901 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1898 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2086 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1926 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1848 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4238 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2312 Okunma
46-46-KURBAN
2206 Okunma
47-47-NİKAH-1
2202 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
2024 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
2041 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1928 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
2052 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3837 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2114 Okunma
54-54-TALAK-1
1730 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2597 Okunma
56-56-TALAK-3
3050 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2204 Okunma
58-58-HADLER-1
1921 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1883 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1811 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
5410 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1796 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1935 Okunma
64-64-TAZİR
2430 Okunma
65-65-KASAME
1995 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2338 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1961 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1925 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2118 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2310 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1674 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1807 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1749 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2515 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1885 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1803 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1969 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2607 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1783 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1981 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1931 Okunma
82-82-HİBE
2011 Okunma
83-83-VAAD
1827 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1892 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1886 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1687 Okunma
87-87-VEKALET
1955 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2118 Okunma
89-89-HAVALE
1728 Okunma
90-90-ŞUFA
1795 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2392 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
2046 Okunma
93-93-REHİN
1813 Okunma
94-94-İFLAS
1834 Okunma
95-95-HACİR
2165 Okunma
96-96-GASP
1915 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1884 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2474 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1757 Okunma
100-100-İKRAR
1850 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6342 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2181 Okunma
103-103-AVLANMAK
1942 Okunma
104-104-YEMİN
2036 Okunma
105-105-VAKIF
1809 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1784 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1735 Okunma
108-108-SİHİR
1786 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
2023 Okunma

© 2025 - Akevler