4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
2586 Okunma
55-TALAK-2-HUL

HUL'

 

SORU:1- Hul' meşru mudur?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Karı-koca anlaşarak mehrin bir kısmından vazgeçerek boşanmaları meşrudur.

Muzni- Hul' mensuhtur.        

Karagülle- Boşanma iki taraf için de hakdır. Boşanma erkek tarafından gelirse ve kadının kusuru yoksa bütün mihri vererek boşar; kadının kusuru varsa hakemlerin kararı ile mihrin bir kısmını veya tamamını geri alır. Boşanma kadın tarafından gelmişse ve erkeğin kusuru yoksa mihrin tamamını geri vererek boşar. Erkek kusurlu ise hakemlerin kararı ile kadın mihrin bir kısmını veya tamamını geri vermeyebilir.

 

SORU:2- Kadının bir bedel karşılığı boşanması meşru mudur?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Kadının kocasından hoşlanmaması veya kocanın kötü muamele yapması sebebiyle kocasıyla anlaşarak boşanması meşrudur. Sebepsiz anlaşarak boşanmalarda bir kerahet yoktur.

Zuhri, Ata ve Davut- Kadının kocasından hoşlanmaması veya kocanın kötü muamele yapması sebebiyle kocasıyla anlaşarak boşanması meşrudur.  Sebepsiz anlaşarak boşanmalar sahih değildir.

Karagülle- Kadının kusurlu olması halinde mehirin bir kısmından vazgeçerek boşanması caizdir. Sebepsiz boşanma meşrudur; ancak,  mekruhtur.

 

SORU:3- Kocanın rızası olmadan kadın tarafından istenen boşanmalar talak mıdır,  fesh midir?

Numan, Malik ve Karagülle- Kadın tarafından istenmiş olsa da hakemlerin kararı ile boşanmalar “bain talak”dır, yani geriye dönmek için yeniden mehir ve nikah gerekir.

Şafii- Kadın tarafından istenmiş olsa da hakemlerin kararı ile boşanmalar “talak-ı bain”dir. (Feshdir.) (Birşey değildir.)     

Ahmet- Kadın tarafından istenmiş olsa da hakemlerin kararı ile boşanmalar “bain talak”dır. (Feshdir.)

 

SORU:4- Boşanmada mihirden fazlası alınabilir mi?

Numan ve Ahmet- Boşanmada kusur kadında ise mihirden fazlasını alması, kusur kocada ise geriye birşey alması mekruhdur.

Malik ve Şafii- Boşanmada kusur kadında ise mihirden fazlasını alması, kusur kocada ise geriye birşey alması mekruh değildir.

Karagülle- Boşanmalarda kadına sadece mihrin iadesi külfeti yüklenebilir. Kadına fazla bir külfet yüklenemez.

 

SORU: 5- Hulun arkasından boşama geçerli midir?

Numan- İddet içinde ikinci ve üçüncü boşamalar da eklenir.

Malik- Hul’un kararını müteakip talak yaparsa eklenir, yapmazsa eklenemez.

Şafii- Hul’dan sonra boşama, boşamaya eklenmez.

Ahmet- Hul’dan sonra boşama, boşama sayısına eklenemez.

Karagülle- Boşanmalar üst üste eklenemez. Geri dönüş olup duhul olmadıkça boşama sayısı geçersizdir. İkinci koca ile ilişki  şart olduğu gibi boşanmanın sayılması için duhul şarttır. İddeti beklenmeyen bir boşanma, boşama  sayısına girmez.

 

SORU:6- Oğluna süt vermek karşılığı boşamak caiz midir?

Numan ve Ahmet- Caizdir ve iki yıl süt emzirir. Çocuk ölürse kalan kısmını süt ücreti cinsinden alır.

Malik- Caizdir ve iki yıl süt emzirir. Çocuk ölürse kalan kısmını süt ücreti cinsinden alır. (Birşey gerekmez.)

Şafii- Caizdir ve iki yıl süt emzirir. Çocuk ölürse kalan süt iade edilmez ve yerine başka çocuk da ikame edilmez; edilirse anne mihri misl kadar veya süt ücreti kadar süt ücreti istihkak eder. (İkinci evladı emzirir.)

Karagülle- Çocuğa süt verme annenin görevidir. Annenin süt verme sırasında nafaka alma hakkı doğar.

Boşanma durumunda hakemler anne aleyhine mihri geri verme veya lehine nafaka almaya karar verebilirler. Annenin iade edeceği mihir mukabili nafakanın bir kısmının ödenmemesi caiz değildir. Çünkü nafaka çocuğun hakkıdır. Mihir ise kadının veya velisinin hakkıdır.

          

SORU:7- Baba baliğ olmayan küçük kızını kızının malından vererek boşatma hakkına sahip midir?

Numan ve Ahmet- Hul' yaptıramaz.

Malik- Hul' yaptırabilir.

Şafii- Hul' yaptıramaz. (Yaptırabilir. Bazı Şafiiler)

Karagülle- Mihir boşanma tazminatı olarak kadına verilir. Kadın tarafından boşanma olsa ve koca kusurlu olmazsa kısmen veya tamamen geri alınır. Bu geri alınma kadının rızası ile olur. Kadının mal varlığı yetmezse velisinin, dolayısıyla kendisinin siyasi akilesi tazmin eder. Evlilikte velilik şartı bunun için aranmaktadır. Herhangi birinin velayeti bunun için yeterli olmaktadır. Baliğ olmayan küçük kızı ancak babası evlendirebilir. Hulla ilgili masraf babaya aittir.

    

SORU:8- Baba küçük oğlunu karısından hulla ayırabilir mi?

Numan, Şafii ve Ahmet- Baba küçük oğlunu hul’ ettiremez.

Malik- Hul’ ettirebilir.

Karagülle- Velilerin küçüklerin mallarını eksiltemeye yetkileri yoktur. Nemasından harcarlar. Çocukların mallarını eksilterek onların nafakasına bile harcayamazlar. Nafaka harcamaları yetimler faslından yapılır. Fakat, veli veya vasi nemasından harcayıp boşattırabilir. Boşattırıp mal verdiği mihri geri alabilir. Hangi gelir faslından verilmiş ise o gelir faslına eklenir.

 

SORU:9- Üç boşama ile hul’da anlaşsalar ve bir boşama yapılsa ne olur?

Numan- İade edeceği mihrin üçte birini verir.

Malik- İade edeceği mihrin tamamını verir.

Şafii- İade edeceği mihrin üçte birini verir. Hatta üç boşama ile boşasa yine üçte birini verir.

Ahmet- Hiçbir şey iade etmez. Hatta üç boşama ile boşasa da gerekmez.

Karagülle- Talak-ı rici ile boşamada mihrin iades söz konusu değildir. Hakemler iade edecek mihri takdir ettikten sonra iddet içinde tarafların rızası ile dönüş olursa bir boşama gerçekleşir. Mihir eski halinde kalır. İddet dolduğunda “bain” hale gelir. Mukannen mihrin iadesi o zaman söz konusu olur. Yani huldaki şartlar boşamada olduğu gibi geçersizdir. Üç boşama birden olmaz. Talak-ı bainde baştan olmaz. İlk iki talak-ı rici olur. İddet sonunda baine dönüşür. İki rici veya bain boşamadan sonra üçlü boşama olur. Hul da bir boşamadır. Aynı hükümlere tabidir. Hulda kocanın rızası değil, hakemlerin kararı esastır.

          

SORU:10- “Bir boşanma” ile boşanmada anlaşan, “üç boşama” ile boşarsa ne olur?

Numan- Üç boşanma ile boşanır ve mihrin iadesi gerekmez.

Malik, Şafii ve Ahmet- Üç boşanma ile boşanır ve anlaşma miktarı iade edilir.

Karagülle- Üç boşanma ile boşasa da talak-ı rici ve bir boşanma ile boşamış olur. Ancak bu üçüncü boşanma ise üç boşanma zaten olur.

 

SORU:11- “Karını boşa, sana şunu vereyim” derse o da boşarsa onu almaya hakkı var mıdır?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Birisi birine “karını boşa sana şunu vereyim” derse o da karısını boşarsa o meblağı almaya hak kazanır  

 

 

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2144 Okunma
2-2-MİSVAK
2117 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2143 Okunma
4-4-NECASET
3362 Okunma
5-5-ABDEST
2993 Okunma
6-6-İSTİNCA
1817 Okunma
7-7-ABDEST-2
2042 Okunma
8-8-GUSÜL
2235 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2508 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2300 Okunma
11-11-HAYZ
2087 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2072 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2624 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2505 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3255 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2440 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
4056 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2240 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2208 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3232 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3468 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1907 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
2069 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2787 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
3033 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
2051 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2575 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
2026 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1868 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1919 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1920 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2460 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4438 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2195 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2900 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5775 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1860 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1851 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1887 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1884 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2071 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1913 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1834 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4208 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2296 Okunma
46-46-KURBAN
2192 Okunma
47-47-NİKAH-1
2188 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
2011 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
2028 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1915 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
2039 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3824 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2101 Okunma
54-54-TALAK-1
1716 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2586 Okunma
56-56-TALAK-3
3035 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2190 Okunma
58-58-HADLER-1
1908 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1867 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1800 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
5391 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1781 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1923 Okunma
64-64-TAZİR
2416 Okunma
65-65-KASAME
1981 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2324 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1946 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1910 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2104 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2296 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1661 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1794 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1736 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2501 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1870 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1790 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1956 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2591 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1769 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1967 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1917 Okunma
82-82-HİBE
1997 Okunma
83-83-VAAD
1815 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1877 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1872 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1674 Okunma
87-87-VEKALET
1941 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2106 Okunma
89-89-HAVALE
1715 Okunma
90-90-ŞUFA
1783 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2378 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
2032 Okunma
93-93-REHİN
1798 Okunma
94-94-İFLAS
1822 Okunma
95-95-HACİR
2152 Okunma
96-96-GASP
1902 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1872 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2459 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1744 Okunma
100-100-İKRAR
1836 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6324 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2165 Okunma
103-103-AVLANMAK
1928 Okunma
104-104-YEMİN
2021 Okunma
105-105-VAKIF
1795 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1769 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1721 Okunma
108-108-SİHİR
1770 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
2011 Okunma

© 2025 - Akevler