4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
2442 Okunma
74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET

İCARE

(KİRA VE ÜCRET)

Kira, bir mülkdeki menfaatın başkasına devridir. Bu toprakta, yapıda, tesisde, makinede, alette olabildiği gibi elbisede de olabilir. Kitap ve kasette olabilir. Süt, yün veya yük hayvanı, tavuk ve arılar kiralanabilir. Et hayvanı kiralanamaz. Damızlık kiralanabilir. En az beş yıl meyve veren ağaçlar veya çayırlıklar kiralanabilir. Yıllık ekinler veya sebzeler kiralanamazlar. Et hayvanı, ipekböceği kiralanamaz. Yiyecekler, yakıtlar, inşaat melzemeleri kiralanamaz. Kumaş kirlanamaz. Buradaki şart, kullanılması ile faydası bitmemelidir.

Kirada ikinci şart iktisadi rizikonun olması gerekir. Bu nedenle para kiralanamaz. Çıplak toprak da kirlanamaz. Çünkü bunlar yıpranmazlar. Değeri zamanla düşen paralar da kiralanamaz. Bunlarla borçlanma caiz değildir. Borçlanılmışsa yapı cinsinden ise resmi işçilik ücretleri, inşaat malzemesi ise demir, günlük tüketim malzemesi ise buğday, ticaret malı ise altın fıyatları esas alınarak paranın düşen değeri telafi edecek kadar miktarı ödemek farzdır. Ödemeden bağışlaması caiz değildir.

Kirada masraflar kiracıya aittir. Su, elektrik, gaz, ısıtma temizlik, badana  masrafları, yakıt kiracı tarafından karşılanır.  Alt yapı tesislerinin tesis kiraları ise yapı sahibinden karşılanır, sıva ve tamir kısımları yapı sahibine aittir. Hayvanların ve kölelerin yiyecekleri ile sulama sularının bedeli de kiracı tarafından ödenir.

Kiracının sebebiyet vermediği her türlü telef mal sahibine aittir. Kiracı veya onun kullanmasına izin verdiği kimseler bilgisizliklerinden dolayı verdikleri zararı ilmi; beceriksizliklerinden verdikleri zararı mesleki; ihmalden dolayı verdikleri zararı dini; kasten verdikleri zararı siyasi dayanışma ortaklıkları tazmin eder.

Kazanç getiren işletmelerde icar caiz değildir. İcar yerine ortaklık tesis edilmelidir. Kazanç gelmediği zaman kiracı yararlanmamıştır. Oysa kiralıyan yararlanmıştır. Bu başkasının zararına kazançtır. Dolayısıyla faizdir. İcar akdi yapılmış olsa dahi ticari işletmelerde kıraz, zırai işletmelerde muzaraa, sanayi işletlemerde musanaa, yapı işletmelerinde inşaat şirketlerinin hükümleri uygulanır. Kira payı ücret payı kadardır. Diğer masraflar düşülür.

 

SORU:1- Kiralama caiz midir?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Kiralama caizdir.

İbni Aliyye- Kiralama caiz değildir.

Karagülle- Üretim işletmelerinde yapı ve tesislerin kiraya verilmesi, riziko taşımadan gelir temin etmek olduğundan caiz değildir. Mesken ve araçların kiralanması, sorumluluk mal sahibinde olmak şartıyla caizdir. Yıpranma ve helak olma hallerinde kiracı sorumludur. Burada kiracı zarar etmiştir, fakat, faydalanmıştır. Oysa işletmede zarar halinde fayadalanmamış ve zarar etmiştir.

 

SORU:2- Kira akdi iki tarafı da bağlar mı?

Numan- Özür kendisinin olsa dahi özür sebebiyle icar akdi feshedilebilir. Mesela birisi ticaret için bir yer kiralasa sonra sermayesi yansa, çalınsa, gasb olunsa veya kendisi iflas etse kira akdini bozabilir.

Malik, Şafii ve Ahmet- Kira akdi iki tarafı da bağlar. Sahih akitten sonra taraflar tek taraflı olarak akdi fesh edemezler.

Bir Kavm - Kiralayanı bağlar, kiracıyı bağlamaz.

Karagülle- Gelir getiren malların kiralanması caiz değildir. Kira akdi yapılmış olsa bile ortaklık hükümleri cereyan eder ve tesis payı emek payına eşit olur. Meskenler gibi gelir getirmeyen yapılar kiralama ortaklığı aracılığı ile yapılır.

Ortaklığın sorumlusu yapıları kiralar sonra kiraladığı kira ile kendisi kiraya verir. Elde ettiği gelirlerle kiraya vermiş olsun olmasın bütün yapıların bakımını yapar. Kalanın kırda birini alır. Geri kalan miktarı kiralamış olsun veya olmasın bütün ev sahiplerine bölüştürür. Ev sahibi ile kiracı karşı karşıya gelmez. Kira akdi muvakkat yapılmışsa kira akdinin bitiminde kiraya veren mülkü geri alabilir. Bu tür mülklerin kiralanması da muvakkattir. Kiracı başka eve geçer. Kiralar öyle oluşur ki elde daima boş ev bulunur. Kira akdi muvakkat değilse kiracı istediği zaman boşaltma hakkına sahiptir. Ancak kiracı çıkarılamaz. Kiracı ile sorumlu arasındaki akid ev boşsa her zaman fesh edilebilir. Sorumlu aracılığı olmadan yapılan kira akidlerinde kira muvakkat ise vakti dolduğunda çıkarılır. Muvakkat değilse çıkarılamaz. Kiracı her zaman çıkabilir.

 

SORU:3- Kira belirtilmemişse peşin olarak mı yoksa devre sonunda mı ödenmesi gerekir?

Numan ve Malik- Kira akdi, olmayanın satışı olduğundan ancak vaktin her cüzünde yenilenmiş kabul edilerek cevaz verilebilir. Bundan dolayı kira ancak geçmiş zamanlar için istenebilir. Baştan talep edilemez. Akid fesh olduğunda avans almışsa artan kısmın iade edilmesi gerekir.

Şafii ve Ahmet- Akid ile kirayı istikak eder, malı teslim aldığında kirayı alır.

Karagülle- Kira akdi, olmayanın satışı olduğundan ancak vaktin her cüzünde yenilenmiş kabul edilerek cevaz verilebilir. Bundan dolayı kira ancak geçmiş zamanlar için istenebilir. Baştan talep edilemez. Akid fesh olduğunda avans almışsa artan kısmın iade edilmesi gerekir. Kiracı kendi elinde olmayan sebeblerden dolayı yararlanamazsa kira ödemekle yükümlü değildir.

 

SORU:4- Kiracı aylık ödeme şeklinde kiralasa kira nasıl verilir?

Numan ve Karagülle- Her ayın sonunda ödemesi gerekir.

Malik ve Ahmet- Her ayın başında ödemesi gerekir.

Şafii- Böyle bir akid batıldır. (Her ayın başında ödenmesi gerekir.)

 

SORU:5- Ev veya köle kiralansa oturmadan ev yıkılsa veya faydalanmadan köle ölse kira ödenir mi?

Numan, Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Kira ödenmez.

Ebu Sevr- Menfaat kiracının dimanındadır, kira ödenmesi gerekir.

 

SORU:6- Taraflardan birinin ölümü ile kira anlaşması fesh olur mu?

Numan- Fesh olur.

Malik, Şafii, Ahmet ve Karagülle- Fesh olmaz, varislerine intikal eder.

 

SORU:7- Kiracının içki veya hırsızlık sebebiyle fasık olması kira akdinin bozulmasına sebep olur mu?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Kira akdının bozulmasına sebep olmaz.

Karagülle- Kiracının içki veya hırsızlık sebebiyle fasık olması kira akdinin bozulmasına sebep olmaz. Ev sahibinin kiracı üzerinde herhangi bir üstünlüğü yoktur. Suç işleniyorsa komşuların şikayet hakkı vardır. Mal sahibinin şikayet hakkı yoktur. Komşulardan şikayetçi olan evini satar.

 

SORU:8- Kira müddeti sonsuz olabilir mi?

Numan, Şafii ve Ahmet- Mülkün baki kalacağı müddet kadar kira cazidir.

Malik- Mülkün bakı kalacağı müddet en çok bir yıl olabilir. (Otuz yıl olabilir)

Karagülle- Kiralama müddeti en çok evler için yirmi, topraklar için on, sanayi tesisler için beş yıl olabilir. Yararlanma mülkiyeti her zaman bakı kalmak şartı ile bu kadar müddetle kullanma mülkiyeti ile kullanan kimse artık kira ödemez, kullanma mülkiyetine sahip olur. Yalnız yararlanma kirasını öder.

 

SORU:9- İleride başlamak üzere yapılan kira akdi geçerli midir?

Numan, Malik ve Ahmet- Recep ayında Ramazan için kiralasa caizdir.

Şafii- Caiz değildir.

Karagülle- Eylül ayında Aralık ayı için kiralasa caizdir. Para hemen ödenmelidir.  Günü gelince gelmeyeceğini bildirdiği tarihde boş yeri yoksa kirayı iade etmez, boş yeri varsa iade eder. Ondan sonra dolması veya boşalması hesaba katılmaz. Biri otelde, uçakta, sinemada rezervasiyon yaptırmış ve para ödememişse akit fasittir. Eğer parayı ödemişs akit sahihtir.

İade edeceğini bildirdiği tarihde boş yeri varsa aldığı kirayı iade eder, değilse etmez. Ancak ondan sonra dolsa veya boşalsa hüküm değişmez. Bu bir aylık anlaşma yapıp sonra onbeşinde çıksa onbeş günlük durum için de bu böyledir. Arabaya bileti Almata alsa Bişkek’de kalsa hüküm yine böyledir. Bu hususdaki farklı anlaşmalar geçersizdir.

 

SORU:10- Müşterisine yaptığı işi alıp evine götürse ve birşey olsa, kendisinin etkisiyle olmuşsa onu tazmin eder mi?

Numan- Kasden telef etmezse tazmin etmez.

Ebu Yusuf ve Muhammet- Yangın, sel gibi tabii afetler dışında kendi ihmali ile telef olmuşsa tazmin eder.

Malik- Kendisinin etkisiyle olmuşsa tazmin eder.

Şafii- Kendisinin kasdı olmazsa tazmin etmez. (Tazmin eder. Kusuru varsa eder. Özel işçi olup olmadığı tesir etmez.)

Karagülle- Malzemesi işverene ait olup işçilik üzerinde yapılan anlaşma, ücret götürü olabilir veya işe göre (parça başına) olabilir. Ücret esası ile iş yapılmış olur. Bu tür akitlerde mümkünsa parça başına ve işe göre pazarlık yapılması asıldır. Yevmiyenin başka türlü takdiri mümkün değilse muteberdir. Bu takdirde ham madde işçiye emanet olur, masraflar ile artıp eksilme mal sahibine aittir. İşçi sadece kendisinin sebebiyet verdiği zararları tazmin eder. Kendisi tazmin etmez, akilesi tazmin eder. Bilgisizlikten vermişse ilmi, beceriksizlikten vermişse mesleki, ihmal ile vermişse dini, kasden vermişse siyasi akilesi tazmin eder. Karar hakemlerindir. İşçilik ödenmez.

Malzeme işyapana aitse iş vasıfları ile tam tarif ediliyorsa mukavelede bütün husular belirtilmek şartı ile seleme kıyas edilerek selem hükümlerine tabidir. Gününde yetiştiremezse müşteri almak zorunda değildir. Gününde yetiştirirse almakla yükümlüdür.

İnşaatta olduğu gibi malzemenin hatalı işlenmesi sonucu yapıda bir kusur olursa tolerans dışına çıkılmışsa, söküp yeniden yaptırma zorunluluğu vardır. Sökme ve yıkma masraflarını akilesi karşılar, işçilik yapana aittir. İster ücretli olsun ister müteahhit olsun değişmez.

 

SORU:11- Evine götürdüğü işçinin elinde hayvan telef olsa tazmin eder  mi?

Numan, Malik, Şafii ve Ahmet- Tazmin etmez.

Karagülle- İşçi tabii afetlerde veya tabii teleflerde ücretini alır ve tazmin etmez. Bilgisizlik, beceriksizlik, ihmal veya kasıt sebebiyle  meydana gelen teleflerde ücret almaz, akileleri tazmin eder. İstisna akdinde ise malzeme kendisine aittir. Taahhütlerde  taraflar her zaman mukaveleyi fash edebilirler. Tarafların fiili zararları varsa tazmin ederler. İşi terk veya gecikme halinde konan ceza şartları batıldır. Geç kalacağını anlayan işveren mukaveleyi bozar. Malzeme temin edemeyeceğini anlayan taraf mukaveleyi bozar.

 

SORU:12- İşçiler telef  ettiklerini tazmin ederler mi?

Numan, Şafii ve Ahmet- Kasden sebep olmadıkları teleflerini tazmin etmezler.

Malik- Meslek haline getirmişse ve o işi yapıyorsa tazmin eder, düz işçi tazmin etmez.

Karagülle- İşçinin doğal afet veya doğal olarak telef olanların dışınde telef olan malların malzemesini akileleri tazmin eder. İşçilikten ücret almazlar.

 

SORU:13- İktaın icaresi caiz midir?

Numan- Caiz değildir.

Malik ve Ahmet- Caizdir.

Şafii- Cazidir. (Nevevi- Fezari ve oğlu ortaya çıkıp söyleyeceklerini söyleyinceye kadar, Şam ve Mısır ülkelerinde iktanın sıhhatı dışında birşey duymadık.)

Karagülle-  Araziler şer’an, öşür ve haraç arazisi olabilir. Asıl olan  öşür arazisidir. Ancak savaşçılar, harp sonunda ganimet almayıp onları kendi hallerine serbest bırakınca devlet onlardan askerlik bedeli olarak cizye alır. Toprakların vergisini savaşçılara bırakır. Ne var ki, savaşçılar zimmileri rahatsız etmesinler diye onların savaşçılara ödeyecekleri yıllık öşrü belirlerler. Bu haraçtır. Savaşçılar bunları her yıl alırlar ve bunun beşte birini, en çok yarısını devlete bırakırlar. Haraç, öşür kadar olur. Bunun dışında ikta arazileri yoktur. İkta edilen bir araziyi on sene kullanan onun maliki olur. Şöyle ki, onun  elinden o yeri alabilmek için bedelinin ödenmesi gerekir. Bu da en yakın on yılda ödediği verginin on katıdır.

Zirai topraklarda herhangi bir şekilde verimsizlik olmuşsa veya daha üst verime geçilecekse ihya senedi çıkarılır. Herkese takdir edilen bedele denk ihya senedi verilir. Sonra yeniden plan yapılır. Bu planda muhafaza edilebilen tesisler korunur, kalanı yıkılır. Yeni tesisler yapılır ve yeni parseller ortaya çıkarılır. Bunlar kredilerle tamamlanır. Bu sitede eski mülk sahibi olanlara verilen senetlerle yeni masraflar karşılığı çıkarılıp satışa arzedilen senetlerin toplamı ile o zırai sitenin imarı yapılmış olduğunda onunla satılmaya başlanır.

 

SORU:14- İbadetlerde ücret caiz midir?

Numan ve Ahmet- Hac, Kur’an talimi, imamet, ezan gibi ibadetlerde ücret caiz değildir.

Malik ve Şafii- İmamet dışında hac, Kur’an talimi, ezan gibi ibadetlerde ücret caizdir.

Karagülle- İbadetler için ücret almak ve vermek haramdır. Para ile Kur’an okutmak da haramdır. İmamlık ve ezan için namaz kıldırmak da haramdır. İmam ve müezzin mescidin lojmanında kirasız otururlar, kendilerine işyeri verilir, orada çalışır onun da kirasını ödemezler. Mesela tarla, kümes, havvan çiftliği, mahalle bakkalı veya terzi dükkanı olabilir. Burda kendisi ve ortağı beraber çalışırlar ve gelir temin ederler. Bu caizdir.

Bunun dışında her iş yerinin bir dini müşaviri olur. Üretimin  beşte veya onda biri kamu payıdır. Kamu payının yirmibeştebiri dini müşavirin payıdır. Bu payın yarısı kendisine aittir, diğer yarısı ortak hesapta toplanır. Dini müşavirler, cemaatleri sayısınca aralarında bölüşürler. Bu da gelirdir. İbadeti de Allah rızası için yaparlar.

 

SORU:15- Kiralanan yer mescit olarak kullanılabilir mi?

Numan- Kiralanan yer mescit olarak kullanılamaz ve kira alınamaz.

Malik, Şafii ve Ahmet- Kiralanan yer mescit olarak kullanılabilir.

Karagülle- Kamu hizmeti görülen hiçbir yer kiralanamaz. Çadırda da olsa kamu hizmetleri kamu mülklerinde yapılır. Özel yapılar kamu hizmeti için alınabilir. Rıza gösterilmez ise o sitenin tümü kamulaştırılır. Yeni proje yapılır ve o yer mabet olarak gösterilir.

Hacda her bölge için bir bucak kurulur. O ocakta misfirhaneler bulunur. Gelen hacılar parasız misafır edilir. Yemekler kendilerine aittir. Bucak sakinleri ise ticaret ile geçinirler. Diğer bucaklardan mal alıp getirirler kendi hacılarına satarlar, kendi hacılarının mallarını da diğer bucaklara satarlar. Arapça bilirler ve hac repberliğini bedava yaparlar.

 

SORU:16- Kiralanmış bir yer başkasına satılabilir mi?

Numan- Satılamaz. Kiracı isterse kiracılığı bitirip satışa rıza gösterir, isterse satış redder. Eğer borcu nedeniyle hapsolmuşsa satılabilir. Kiracıya satılabilir.

Malik ve Ahmet- Satılabilir.

Şafii- Satılabilir. (Satılamaz. Kiracıya satılabilir. )

Karagülle- Yararlanma mülkiyeti her zaman devredilebilir. Kullanma mülkiyeti kirada iken devredilemez. Kiracıya satılabilir.

 

SORU:17- Hayvanı kiralayıp normal usulle bağlasa hayvan kendi kendisini boğsa kiracı tazmin eder mi?

Numan- Kiracı tazmin eder.

Muhammet ve Ebu Yusuf- Kiracı tazmin etmez.

Malik, Şafii ve Ahmet- Kiracı tazmin etmez.

Karagülle- Bir kimse başka bir kimseye araba kiralasa, kiralıyan arabanın özelliğini bilmediği için hasar yapsa kiracının akilesi tezmin eder. Hayvanı kiralayıp normal usulle bağlasa hayvan kendi kendisini boğsa kiracının akilesi tazmin eder.

 

 

SORU : Ortak bir mülk kiraya verilebilir mi?

Numan- Kiraya verilebilir.  Ortak malın rehn ve hibe edilmesi caiz değildir.

Muhammet ve Ebu Yusuf- Ortak bir mülk kiraya verilebilir.

Malik, Şafii ve Ahmet- Kiraya verilebilir.

Süleyman- Faydalanma mülkiyeti ortak olan malda her pay bağımsızdır, her türlü işlem caizdir. Pay istenildiği kadar parçalanabilir ve istenildiği kadar birleştirilebilir. Hisse senetleri likiditeye sahiptir. Her zaman  değeri artmaktadır veya azalmaktadır. Hisse senetlerinin kira payları her yıl dağıtılıyorsa “bu hisse senedinin bir yıllık kira payını sana bırakıyorum, sen bana bin dinar ver” ve “sen borcunu oradan al” desmesi sahihtir. “Bana bin dinar ver, senedin kar ve zararı senin olsun” demek de sahihtir. Riziko bulunmaktadır.

Kar senet fiatına ilave ediliyorsa böyle bir senedin kiraya verilmesi caiz değildir. Satılır ve sonra yine alınır. Yararlanma mülkiyetinde pay rehnedilebilir, hibe edilebilir. Kullanma mülkiyetinde pay rehnedilemez ve hibe edilemez.

Kullanma mülkiyeti ise ancak münavebe ile parçalanır. Yani pay sahipleri sıra ile işletirler. Şuf’a hakkı vardır. Başkasına devredilirse diğer ortakların öncelikle alma hakları vardır. İşletme hakkı da ancak ortaklar arasında devredilebilir.

 

 

SORU : Altın, gümüş takınmak için kiralanabilir mi?

Numan ve Malik- Kiralanabilir.

Şafii- Kiralanamaz. (Kiralanabilir-Kimi)

Ahmet- Kiralanamaz.

Süleyman- Altın gümüş takınmak için kiralanabilir. Verilen birşey aynen geri alınacaksa herşey kiralanabilir. Misliyle alınacaksa kiralanamaz.  

 

SORU : Toprak kendi mahsulu ve ürünleri ile kiralanabilir mi?

Numan, Şafii ve Ahmet- Toprak yiyecek, balık, bal ve şeker gibi kendi mahsulleri ile, altın ve gümüşle kiralandığı gibi kiralanır.  

Malik- Toprak yiyecek, balık, bal ve şeker gibi kendi mahsulleri ile, altın ve gümüşle kiralandığı gibi kiralanamaz.  

Hasan ve Tavus -Toprak yiyecek, balık, bal ve şeker gibi kendi mahsulleri ile veya  altın ve gümüşle kiralanamaz.  

Süleyman- Toprak yiyecek, balık, bal ve şeker gibi kendi mahsulleri ile veya altın ve gümüşle kiralanamaz. Kendi yiyeceğini temin için kiralıyorsa kiralanabilir. Üretip satacaksa kiralanamaz. Çünkü dıman birine yüklenmiş olur ve fazidir. Bu takdirde ortaklık tesis edilmesi gerekir.

 

SORU : Toprak senelik kiralansa ve daha uzun ömürlü bitki ekilse yıl sonunda ne yapılır?

Numan- Yıl sonunda toprak sahibi söktürebilir, bıraktırıp kıymetini verebilir, sökülmüş halindeki kıymetini verebilir. Toprak zarar görecekse kiracı alıp götüremez.

Malik- Yıl sonunda toprak sahibi söktürebilir, bıraktırıp kıymetini verebilir, sökülmüş halindeki kıymetini verebilir.

Şafii- Yıl sonunda toprak sahiibi söktüremez. Toprak sahibi ekinin değerini verir, ortak kalır veya söktürür kiracının  zararını öder.

Ahmet-

Süleyman- Yararlanma mülkiyetinde, sahiplerin toprağın kiralanması konusunda söz hakları yoktur. Kullanma mülkiyetine sahipler, kirlanan toprakta ne yapılacağını ve sonunda ne alacaklarının kararlaştırırlar. Toprak sahibi tasrih etmemiş ise kiracı kiraya devam ediyorsa ona bırakmak zorundadır veya ekinin bedelini verecektir. Bırakıp gidiyorsa ekin mal sahibine parasız kalır.

 

SORU : Fasit icarla kiraladığı mülkten yararlanmadan kira süresi dolsa kirayı ödemesi gerekir mi?

Numan- Kirasıyı ödemesi gerekir. Ödemesi gerekmez.!!!

Malik, Şafii ve Ahmet- Ödemesi gerekir.

Süleyman- Fasit icarla kiraladığı bir mülkten yararlanmadan kira süresi dolsa, kirayı ödemesi gerekir. Fasit akit feshedilinceye kadar sahih akit hükmündedir. Yararlanmama feshedilmemiş ise ve kiracının iradesi ile olmuşsa kirayı öder. Mazereti nedeniyle yararlanamamışsa ve haber vermemiş ise kira ödemez. Kiracının başka kiraladığı yeri varsa ve feshetmese de ödemez. Fasit akitta kim tarafından feshedilirse edilsin fesh munzam bir yükümlülük getirmez.

 

SORU : İcar akdinde hiyar şartı konabilir mi?

Numan, Malik ve Ahmet- İcar akdinde hiyar şartı konabilir.

Şafii- Hiyar şartı konamaz.

Süleyman- Kiranın tesliminden sonra mal sahibinin kira aktinden rucu hakkı muteber değildir.

 

 

 

 

 

 

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2080 Okunma
2-2-MİSVAK
2051 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2080 Okunma
4-4-NECASET
3250 Okunma
5-5-ABDEST
2912 Okunma
6-6-İSTİNCA
1742 Okunma
7-7-ABDEST-2
1984 Okunma
8-8-GUSÜL
2170 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2428 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2232 Okunma
11-11-HAYZ
2017 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2001 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2562 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2433 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3176 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2373 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
3984 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2170 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2148 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3171 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3399 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1846 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
1990 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2704 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
2959 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
1991 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2513 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
1963 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1808 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1861 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1863 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2388 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4368 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2124 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2839 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5652 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1797 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1788 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1825 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1811 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2007 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1853 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1765 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4074 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2235 Okunma
46-46-KURBAN
2133 Okunma
47-47-NİKAH-1
2128 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
1949 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
1963 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1856 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
1975 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3715 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2035 Okunma
54-54-TALAK-1
1652 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2522 Okunma
56-56-TALAK-3
2940 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2118 Okunma
58-58-HADLER-1
1844 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1803 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1739 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
4974 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1719 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1863 Okunma
64-64-TAZİR
2355 Okunma
65-65-KASAME
1923 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2264 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1886 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1847 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2039 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2228 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1599 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1732 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1673 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2442 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1810 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1734 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1896 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2520 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1699 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1906 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1848 Okunma
82-82-HİBE
1936 Okunma
83-83-VAAD
1755 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1809 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1807 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1603 Okunma
87-87-VEKALET
1878 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2037 Okunma
89-89-HAVALE
1656 Okunma
90-90-ŞUFA
1721 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2315 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
1971 Okunma
93-93-REHİN
1735 Okunma
94-94-İFLAS
1762 Okunma
95-95-HACİR
2092 Okunma
96-96-GASP
1844 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1811 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2380 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1680 Okunma
100-100-İKRAR
1773 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6209 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2105 Okunma
103-103-AVLANMAK
1861 Okunma
104-104-YEMİN
1962 Okunma
105-105-VAKIF
1737 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1710 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1663 Okunma
108-108-SİHİR
1700 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
1950 Okunma

© 2024 - Akevler