2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1529 Okunma
modern felsefeye giriş 20

MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-20(673/58)

 

TOPLULUK

 

                                                                  TOPLULUK

HALK

Dil

Teknik

Hukuk

Sanat

Hâkimiyet

İLİM

İmkân

Talep

DİN

TOPLULUK

Sözleşme

Kontrol

Soruşturma

Hüküm

Mülkiyet

EKONOMİ

Kredi

Dayanışma

YÖNETİM

TOPRAK

Planlama

Üretme

Paylaşma

İstihbarat

 

TOPLULUK

Birbirini etkileyen iki varlık yan yana geldiğinde iki olaydan biri oluşur. Benzer olanlar eklenerek şiddetlenir. Mesela hidrojen atomları ile oksijen atomları yan yana gelince atom ağırlıkları toplanır. Bir Oksijenin 16 iki hidrojenin de 2 olduğu için suyun molekül ağırlığı 18 eder. Yahut birbirinin zıddı olanlar etkileri yok ederler. Oksijen iki negatif değerlidir. Hidrojenler de iki pozitif değerlidirler. Suyun elektrik yükü yoktur. İnsanlar da böylece hep birbirleri ile karşılaşırken benzer özellikleri birleştirip güçlü yaparlar. Zıt olanları da etkisizleştirirler. Böylece kişide mevcut özellikler değişerek topluluklarda da oluşur. İnsandaki her melekeye karşılık toplulukta da bir kurum vardır.

Sözleşme: İnsanda karar verme mekanizması vardır. Beyin onunla ne yapacağına karar vermekte idi. Topluluklarda ikili sözleşmeler yapılmaktadır. Bu sözleşmelerin birleşmesi topluluk kararları olmaktadır. Kişiler sonra o sözleşmelere göre hareket ederek topluluğun ortak kararları ortaya çıkmaktadır.

Kontrol: İnsanda bir de alışkanlık vardı. Benzer olaylarla karşılaşınca düşünmeden bilinçsiz hareket etmekte idi. Toplulukta da sözleşmeye uygun hareketler kontrol edilir. Uygun olanlar onaylanır ve topluluğun ürünü olur. Uygun olmayanlar elenir, topluluk onu kabul etmemiş olur.

Soruşturma: Kişilerde başkalarına uyma melekesi vardı. Kişi böylece başkası ile ilişki kuruyordu. Toplulukta da soruşturma mekanizması vardır. Topluluk kurallarına uymayanlar tesbit edilmekte ve yanlış yapılanların düzeltilmesi istenmektedir.

Hüküm: İnsanda sözünü başkasına geçirme melekesi vardı. Bir taraftan itaat ederken diğer taraftan başkasına emretme ve hükmetme meyli vardı. Toplulukta da hakem kararları vardır. Hakem kararlarına herkes itirazsız uymak zorundadır.

 

HALK:

Kişide ruh vardı. İnsanın bedeni araba ise ruh da şoförü idi. Topluluğun da halkı vardır, insanlardan oluşur. İnsanların bir araya gelmesiyle topluluğun ruhu ortaya çıkar. İnsandaki zevk, bilinç, zekâ ve görüşme melekelerine karşılık toplulukta da sanat, dil, teknik ve hukuk vardır.

Dil: Kişilerdeki bilincin ifade aracıdır. Dil sayesinde toplulukta ortak fikirler ortaya çıkar. Ocaklarda konuşma, bucaklarda yazma, illerde sanat, ülkede mantık, insanlıkta ilim dili vardır.

Sanat: Kişilerdeki zevk meleksinin ifade aracıdır. Sanat sayesinde toplulukların ortak zevkleri oluşur. Fertleri diğer ferlerden ayırır. Aralarında birlik sağlar.

Teknik: Kişilerdeki zekâlar teknikle bir araya gelerek ortak zekâ oluşur, nesilden nesle intikal ederek uygarlık ortaya çıkar.

Hukuk: Kişilerdeki görüşme özelliği hukuk kuralları ile topluluk kurumu olur. İnsanların davranışlarını bir düzen içine alır. Herkes kurallara uyarak topluluk içinde özgürlüğünü kullanır. Seyahat özgürlüğünü kullanabilmen için trafik kurallarına uymak zorundasın.

 

TOPRAK:

İnsandaki bedene karşılık toplulukta toprak vardır. Her topluluk kendisine bir yurt edinir ve o yurdu imar ederek kendine beden yapar. İnsandaki algı melekesine karşılık toplulukta istihbarat, hafıza melekesine karşılık toplulukta planlama, hareket melekesine karşılık üretme, konuşma meleksine karşılık toplulukta paylaşma vardır.

İstihbarat: Toplulukta kişiler elde ettikleri bilgileri ihbar veya şikâyetle topluluğa bildirirler. Topluluk da bunları alıp değerlendirme kurumlarının sahibidir. Bu kurumlar şimdi dağınık haldedir. İlerde tüm ihtiyaçlarını belirleyip tesbit eden bir kuruma ihtiyaç olacaktır. Sağlık işleri bunu tam yapmamaktadır.

Planlama: Kişilerdeki hafızanın yerini planlama almaktadır. Hafızada yapılacak işler planlı olarak durur. Gerektiğinde çağrılır ve o yapılır.

Üretme: Kişilerdeki hareketler bir düzen içinde birleşir. Ortak amel-i salihat olur, üretme öyle meydana gelir. Üretmedeki katkı karşılığı belge verilir. Bu ücret belgesidir.

Paylaşma: Ücret belgesi ile bakkala giden insanlar paylarını alırlar. Kişilerdeki konuşmanın karşılığı toplulukta satın alma yer alır. Bu da sağlanan güvenlikle mümkündür. Herkes sözünde durmalıdır. Durmayanlar zorlanır.

 

HÂKİMİYET:

Kişiler ayrı ayrı varlıklardır. Anlaşarak bir örgüt kurarlar. Üst ast ortaya çıkar. Böylece ayrı ayrı varlık olan insanlar birleşerek tek varlık olurlar ve güç olup hükmederler. Bu insandaki nefse tekabül eder. Hükmetme ancak ilimle ve inançla olur. İlim nasıl hükmedileceğini öğretir, iman ise bir arada olma azmini verir. İnsanları birbirine bağlar. İnanç birliği olan din sayesinde insanların ihtiyaçları tesbit edilir. İlimle de imkanlar harekete geçirilir.

Din: Kişilerdeki hislerin sanat yoluyla içtimaileşmiş şeklidir. Topluluğun hisleridir. İhtiyaçları belirler.

Talep/İhtiyaç: Kişilerin ve topluluğun varlığını sürdürebilmesi için gerekli şeylerdir. İnsan ihtiyaçlarını topluluğun sağladığı imkânlarla giderir. Bu ihtiyaçların belirlenmesinden sonra ona göre planlama ve bütçe yapılmalıdır.

İLİM: İnsandaki fikirlerin dil aracılığı ile içtimaileşmiş şeklidir. İmkânları ortaya koyar. İmkânların kullanma şeklini tesbit eder. Planlama yapar, bütçeyi ortaya çıkarır.

İmkân: İnsanlar ihtiyaçlarını topraklarındaki doğa imkânları ile giderirler. Bu imkânların değerlendirme şeklini ilim ortaya koymuş olur. İnsandaki muhakemeye tekabül eder. Araştırma kurumudur.

 

EKONOMİ:

İşbölümü mekanizmasıdır. İnsandaki iradeye tekabül eder. İnsanda işi yapma zamanını tesbit eder. Toplulukta ise işi kimin yapacağını tesbit eder. Bu da kredi müessesesi ile sağlanır. Din ihtiyaçları ortaya koyar, ilim imkânları ortaya çıkarır. Ekonomi de bu imkânları kimlerin kullanacağıma karar verir.

Kredi: Kişilere topluluğun imkânlarından yararlanma yetkisi demektir. Aldığı kredi ile topluluğun imkânını kullanır, onunla üretir, sonra kredisini iade etmiş olur.

YÖNETİM: Bölüşme paylaşma mekanizmasıdır. İhtiyaçlara göre plan yapılır. Plana göre iş yapılır. Ürünler de katkı ve ihtiyaca göre paylaştırılır.

Paylaştırma: Girdilere verilen pay belgesi ile pay miktarı belirlenir. Fiyat mekanizması ile halk kendi payını istediği maldan alır.  Kişideki tüketme zamanı yerine toplulukta kimin neyi tüketmesini düzenleyen kurumdur.

İşte bir topluluk bir kişinin yapısına analogdur.

 

SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1955 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2025 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1819 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1900 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1872 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2231 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1738 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1951 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1814 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1719 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2327 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1728 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2427 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1869 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1919 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1611 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1686 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1961 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4759 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1836 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1829 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1796 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1693 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1971 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1652 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1616 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1622 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1745 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1671 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1634 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1501 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1614 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1726 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1533 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1523 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1619 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1542 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1630 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1501 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1697 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1628 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1550 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler