2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
2328 Okunma
MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN

11- MEİSTER ECKHART

Kadın filozoftur, rahibedir. 1260 yılında felsefe yapmıştır. Akademik kariyeri olan ECKHART yeni bir tarikatın baş rahipliğine yükselmiş, okulların başına getirilmiştir. Avrupa’nın değişik ülkelerinde bulunmuştur.

Eckhart’ın fikirlerini benimseyenler ateşe atılır, suda boğulurlar. Eckhart Papa’ya şikayet edilir. Tarikatın koruması ve uygun savunma ile beraat eder. Ölümünden sonra basit bir cümlesinden dolayı mahkum edilir.

Eckhart Plotin’den etkilenmiş, Fiht’e ve Hegel’e etki etmiştir.

Yaptığı mistik felsefi düşüncede yolculuktur. Dünyadaki tüm gaileleri terk etmelidir. Bunu seçkinler değil tüm insanlar yapmalıdır. Kendinden de vazgeçmelidir. Hiçliğe emen adımını atar. Yalnız beni kalacak, başka bir şeyi olmayacaktır. Yol değil, müflis. Saf ben Tanrı ile birleşmiştir. O’nun ne aynısıdır, ne de ayrısı. Tanrı da yaklaşır. Tanrı’nın içi benim içimdir. Benim içim Tanrı’nın içidir. Birleştikten sonra kişi artık Tanrı’nın oğlu olarak doğar. Bu nasıl olacak bilemeyiz. Bu bilemeyiş Tanrı’yı bilmedir. Tanrı ebedi varlıktır. Her şey Tanrı’nın kendisidir. Ben de tanrıyım. Tanrı varlığın üstündedir. O’na yok denemeyeceği gibi var da denemez. İnsanın beni o var olmayandandır. Tanrı bilinmez. Tanrı, tanrı kavramının üstündedir. Tanrı’yı bulmak için beynimizdeki tanrıyı bırakmalıyız.

 

Adil Düzene göre ECKHART:

İnsanlar kademe kademedir.

  1. Tanrı’yı inkâr eden ve Tanrı ile savaşanlar.
  2. Tanrı ile ilgilenmeyenler.
  3. Tanrı ile barış içinde olanlar.
  4. Tanrı’nın askeri olanlar.

Tanrı’nın Askerleri:

    1. Onlar kendilerine düşen görevleri yaparlar. Bunun için canlarını dahi verirler. Kayıtsız şartsız Tanrı’nın emrindedirler.
    2. Sonuçlarla ilgilenmezler. Örnek olarak oylarını Allah’ın emrettiğine verirler. İktidara gelmiş gelmemiş ona karışmazlar. Ne sevinirler ne üzülürler.
    3. Kendi ihtiyaçlarını karşılamayı da Allah’ın emri olarak yaparlar. Kötü duruma düştüklerinde sıkıntı duymazlar.
    4. Onlar için yaşamakla ölmek arasında fark yoktur. Yeter ki Allah’ın rızası ile yaşasınlar veya Allah’ın rızasına uygun olarak ölsünler.

Uzlet sorunu da böyledir. Allah onlara uzlete çekilip ilim yapmayı emretmişse onu yaparlar. Allah onlara ticaret yaparak, para kazanarak zekat vermeyi emretmişse onu yaparlar. Sohbet gerekiyorsa onu yaparlar. Savaş gerekiyorsa onu yaparlar.Uzlet daha iyidir denemez.

Biz Tanrı’yı ancak kâinattaki görüntüleri ile kavrarız. Zatını kavrayamayız. Zatını da kendimize benzeterek düşünürüz. O düşündüğümüz gibi değildir. Bize kendisini öyle düşündürmektedir. Kâinatın ve bizlerin O’nun var etmesi dışında varlığımız yoktur. Ama Allah’ın var ettikleri içinde hepimiz ayrı varlığız. Allah var olmamıştır, var etmiştir. O’nu biz bizim ihtiyacımız kadarı ile bilebiliriz.  

 

Ansiklopedik Bilgi

Meister Eckhart

Eckhart von Hochheim (12601328) adıyla ve daha yaygın ifadesiyle Meister Eckhart olarak bilinen Alman teolog, filozof ve mistik. Meister, Paris'de aldığı akademik ünvanı göstermektedir. Hayatının sonlarına doğru Papa XXII. Yuhannes tarafından sapkınlıkla suçlandı. Eckhart ya hata ettiğini kabul ettiği ya da yazılarının arkasındaki mantığı açıkladığı için yakılmamış ancak mahkemesi sonuçlanmadan ölmüştür.

Hayatı

Meister Eckhart olarak bilinen Dominiken teolog yaklaşık 1260'larda Thuringia'nın Alman bölgesinde muhtemelen Tambach köyünde hakkında çok az bilgi sahibi olunan asil bir arazi sahibi ailede dünyaya geldi. Vaftiz ismi Eckhart, soyadı von Hochheim idi.

Eckhart Erfurt'da Dominiken tarikatına katıldı. Çalışmalarına Cologne'de devam etti.

Görüşleri

Eckhart kendisini hem ortaçağ bilgin Latincesi hem de Yüksek Almanca ile ifade etmiştir. Risalelerinde latince, vaazlarında Almanca kullanmıştır.

Eckhart, Dominiken Tarikatı üyesi olan ve teknik anlamda Thomist olmasına rağmen ortaçağın en etkili Hristiyan Neoplatonistiydi ve kendisinden sonraki büyük Alman filozoflarını eserleriyle etkilemişti.

Eckhart'ın görüşleri yaygın Hıristiyan skolastisizminden farklılık arzetmekteydi. O, yaratılışın neoplatonik Bir'den südur ettiğini kabul ediyordu. Diğer bir farklılığı da Uluhiyet (God) ile Zât (Godhead) arasında yaptığı cesur ayırımdı. Hayatının sonlarına doğru Hıristiyan ortodoksisine uymayan görüşleri sebebiyle suçlanmış ancak hakkında hüküm verilmeden ölmüştü. Eckhart kendisini ölünceye kadar Roma Katolik Kilisesinin itaatkar çocuğu olarak görmüştür.

Dini yabancılaşmayı aşmak ve madde-ruh dünyasının aktüellerinden kurtulmak isteyen mistizmin en büyük kalelerinden Eckhart'a uğramalıdır. O, Tasavvuftaki Kutublardan Hasan Şazeli'nin iman aşamasına tekabül eden söze dökülemez başka bir fena makamını aynı eksen üzerinde kazanmıştır. Aynı sözler ve aynı kavrayışla. Gelenekten beslenip geleneğe eklemlenen dini normalin normal olmayan muhakemesinin yetersizliğini ve içeriden bir göz olarak içkin hesaplar adına uluhiyetin bilinçaltında asla gerçekleşemeyecek bir sentezini yapma girişiminin imkânsızlığını orta yere koymuştur.

 

Seminer Dergisi; 628. Hafta      10 Eylül 2011 SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1955 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2025 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1819 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1872 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2231 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1738 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1951 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1814 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1728 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2427 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1869 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1919 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1611 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1961 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1836 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1796 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1693 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1971 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1652 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1616 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1745 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1634 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1726 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1619 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1542 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1501 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1697 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1628 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1550 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler