2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1502 Okunma
modern felsefeye giriş 14

MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-14(667semner)bölüm52

 

ÇEVREMİZİN ÖZELLİKLERİ

Müsbet ilimler sayesinde kâinatı bilmekteyiz, çevremizi bilmekteyiz, kendimizi bilmekteyiz.

Çevremizin özelliklerini sıralayabiliriz.

1- Kâinat bir bütündür. Çok ince hesaplarla oluşturulmuştur. Birbirine uyumludur. Değişmez kuralları vardır. Bu birlik ve bütünlük bu kâinatın tek elden çıktığını ifade eder. Bir makinenin değişik parçaları vardır. Bu parçalar bir ustadan, bir tezgâhtan çıkmazsa o parçalar birbirine uymaz, makine olmaz. Üretenler ya bir yerin hazırladığı bir projeye göre hareket edeceklerdir yahut bu bir kişi olmalıdır. Projeden küçük bir sapma makinenin oluşmamasına neden olur.

2- Kâinat sonradan var edilmiştir. Yine çağımızın ulaştığı ilimlerle biliyoruz ki kâinat bundan 13,7 milyar yıl önce yaratılmıştır. Ondan önce yoktu. Hâlâ da büyümektedir. Yine kâinatı tetkik ederek öğreniyoruz ki sebepsiz sonuç olmaz. Bir şey oluyorsa mutlaka onu oluşturan da vardır. Kâinat bundan 13,7 milyar yıl önce olmadığına ve bugün var olduğuna göre kâinatı onun tek sahibi oluşturmuş demektir. Kâinat içindeki birlik ve bütünlük, kâinatın sonradan var edilme ve bu sonucun bir sebebi olmalıdır ilkesi kimsenin reddetmediği ilkedir. Biz bununla Allah’ın varlığını ispatlıyoruz. Safsatacılar, Tanrı görünmemektedir, o halde yoktur gibi basit, aptalca, ahmakça veya haince sözler söylemektedir. Önce göremediğimiz şey yoktur ilkesi kendimizi mutlak gören varlık kabul etmek anlamındadır. Biz her şeyi görüyoruz. O halde mademki Tanrı’yı göremiyoruz o halde yoktur. Oysa bugün yine müsbet ilimler birçok göremediğimiz şeyleri ortaya çıkarmıştır. Örnek olarak elektriği veya mıknatısı kimse göremez ama etkilerini görür, dolayısıyla onun varlığını inkâr edemez. İnkâr etse geberir gider.

3- Tanrı’nın varlığı, kâinatı var ettiği, biz de içinde yaşayacak şekilde var ettiği üzerinde herhangi bir tereddüt söz konusu değildir. Akıl ve müsbet ilimler bunları kesin olarak ortaya koymuştur. Şimdi üçüncü sorun ortaya çıkar. Bu Tanrı insanlarla neden diyalog kurmuyor, arkadaşımla konuştuğum gibi neden benimle konuşmuyor? Varlığı ve yaptıkları çok açık olarak belirdiği halde kendisi neden doğrudan bizimle diyalog kurmamaktadır? Televizyon cihazınız yoksa neşriyatı alamazsınız. Bizim de onunla diyalog kuracak aracımız olmadığı için diyalogda değiliz. Bunun izahı bundan başka bir şey olamaz. Ama bu da tatmin edici bir izah değildir. Allah bize kendisiyle diyalog kuracak imkânı vermez miydi? Telefonla konuştuğumuz gibi Tanrı ile konuşamaz mıydık? Bu mümkün değildir ifadesi abestir. Ahmet ile ben anlaşıyorum, o imkânı vermiştir de kendisiyle anlaşamayacak imkanı vermez mi? Elbette verebilir ama vermemiştir. İşte burada müsbet ilmin yapacağı iş onunla diyalog kurma imkânı üzerinde durmamızdır.

a) Her şeyin sebebi var, sebepsiz bir şey olmaz diyoruz. Ama ben düşünürken veya konuşurken onları düşündürecek ve onları söyleyecek hiçbir dış etki yoktur. Öyleyse bana bu gücü veren ve farklı şeyler söyleten Tanrı’dır. Yüz kişilik bir sınıfa girsek, çıkarın kâğıtlarınızı ve yazın, herkes bir kelime yazsın desek. Yüz kelime yazılır. Hepsi ayrı ayrıdır. Biz yazın demesek onlar yazmazlar. Eğer onlara yazdıran dışarıdan bir sebep olmasaydı hepsi aynı kelimeyi yazarlardı. İşte bana ‘yazın’ dedirten, onlara da değişik kelimeleri yazdıran Tanrı’dır. Bundan dolayı biz Tanrı ile diyalog içinde değiliz denemez.

b) Rüya görüyoruz. Her gece rüya görürüz. Gördüğümüz rüyaların hiçbirisi birbirinin aynı değildir. Hiçbirimiz benzer rüya görmeyiz. Oysa hep aynı şeyleri görürüz. Demek ki Tanrı bizimle özel olarak ilgilenmekte, bize farklı rüya göstermektedir. Yoksa hepimiz her zaman benzer rüyalar görmüş olurduk. Matematiğin en büyük sorunu farklı sayı bulup bilgisayara yazdırmadır. Bizim simalarımız hep farklıdır. Hiç birbirimize benzemiyoruz ama hepimiz insanız, bir varlığın eseriyiz. İnsan olmamız O’nun eseri olduğumuzu gösterir. Farklı olmamız ise O’nun bizimle özel olarak ilgilendiği anlamındadır.

c) Farklı düşünmemiz, farklı konuşmamız dışında çevremizde olmayan şeyleri keşfediyoruz. Diyelim ki telefonu keşfeden zat bunu bir yerden öğrenmedi. Ona elbette Tanrı öğretti. O halde uygarlaşmadaki katkımız ve buluşlarımız Tanrı’nın bizimle özel olarak ilgilendiğini gösterir. Birçok şeyleri yapmak isteriz ve onu başarırız. O duanın kabulüdür.

d) Bunun dışında Tanrı geçmişte birçok peygamberler göndermiş ve insanlarla diyalog kurmuştur. Biz hâlâ o kitapları okuyarak Allah’ın bize olan mesajlarını alıyoruz. “Kur’an Mucizeleri” kitabımızda bunu açıkça gösterdik. O halde Tanrı bizimle her zaman yakından ilişki hâlindedir. Daha fazlasını niye yapmamıştır? Bunun hikmetini araştırabiliriz.

 

SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1956 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2026 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1820 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1873 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2231 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1738 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1953 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1815 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1729 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2428 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1870 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1919 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1611 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1961 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1836 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1797 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1694 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1653 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1616 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1745 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1635 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1727 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1619 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1543 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1502 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1698 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1629 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1551 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler