2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1845 Okunma
LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN

16- LEİBNİZ, Gottfried Wilhelm

Leibniz hanımlarla fikri mektuplarla asıl felsefesini yapmıştır. Leibniz, Aristo’nun amaç felsefesi ile Dekart’ın mekanizma felsefesi tartışmasında sentezi edinir. 21 yaşında profesörlük teklifini fikirlerinin kısıtlanmaması için reddeder. Devletler arası temsilcilikte bulunur. Uzlaşmacıdır. Fransa’yı Mısır’ı fethe teşvik etmiştir. Welfen ailesinin tarihini yazmakla görevlendirilir. O yeryüzü tarihiyle işe başlar, sonu gelmez.

Leibniz kiliselerin birleştirilmesi için uğraşır. Akademileri önerir. Prusya’da kiliseye başkan olur. Diferansiyel denklemleri bulur. Newton’la nizalaşırlar, 15 000 mektup bizdedir.

Hayatı ve ölümü yalnızlık içinde geçti.

Felsefesini monadlar üzerine kurmuştur.

Yer işgal eden varlıklar aynı zamanda monad denen enerjiyi taşırlar, onunla var olurlar. Leibniz canlıların da monadla oluştuğunu ve bütün varlıkların canlı olduğunu söylemiştir. Birbirinin aynı olan iki şey yoktur. O halde iradeleri de vardır. Ruh da monatlardan ibarettir. O halde hepsinde ruh vardır. Cansızların monadı, canlının monadı, insanın monadı ve Tanrı. Monadlar birbirine etki etmez. Monadlar sonsuz küçük ama sonsuz büyüğü de içerir. Bütünü içeren parçacıklardır. Bu vahdete gitmedir. Monadlar birbirine benzemez ama birbirine uyumludurlar. Varoluşları ile uyumludurlar, iradeleri ile değil. Leibniz’e göre Tanrı mümkün olan en iyisini yaratmıştır. Kötülük kendiliğinden vardır.

 

Adil Düzene Göre Leibniz

Kâinat atomlardan oluşmuştur. Atomlarda onlara hız veren enerji vardır. Canlı atomların özel dizilişiyle var olmuştur. Canlı kendi kendisini çoğaltmaktadır ama kendi kendisini var etmemektedir. Onun var olması atomun dışında ruhların olması ile mümkündür. Tanrı ruhlarla diyalog hâlindedir. Onlar Tanrı’yı bilmektedirler.

İnsan eksik ve bilgisiz yaratılmıştır. Eksiğini ve bilgisini kendi çabasıyla tamamlamaktadır. İnsan Tanrı’nın halifesidir.

Monat ile cansızlardaki çekme ve itme kuvveti kastediliyorsa doğrudur. Şimdiye kadar tek kuvvete indirgenememiştir. Atomların kendi kendilerine dizildikleri iddiası doğru olsa bile atoma o özelliği veren Tanrı’da bir eksiklik olmaz. Ne var ki o zaman evrim olmaz. Tek parçacık çoğalarak parçacıklar oluşmadı. Tek damla çok parçacıklara bölündü. Canlılarda ise tek canlı bölündü, farklılaştı, camlılar âlemini oluşturdu. İnsan cansız âlemini canlıların yaşamasına elverişli hâle getiriyor. Yarın gezegenlerde hayat insanların çabasıyla başlayacaktır. Canlıları ise melekler oluşturdu.

İnsan ve melek canlıdır.

Canlıyı melekler meydana getrdiyse, melekler nasıl var oldular?

Melekler Tanrı tarafından var edildi. Tanrı hiç aracı kullanmadan her şeyi yapabilir güçtedir. Tanrı istediklerini şuurlu varlılara yaptırır. Her atomda şuur yoktur, ancak her atomu yönlendiren melek olabilir.

Tanrı tezahür ederek atomlar var oldu. Tanrı tezahür ederek ruhlar var oldu. Ruhlarla atomlar arasında kurulan ilişki ile kâinat varlığını sürdürmekte ve evrimleşmektedir. Yaşlanınca ölecek daha ileri bir kâinatı inşa edilmesine başlanacak.

Meleklerle bitkiler arasındaki ilişki, bizim makinalarla olan ilişkimiz gibidir. Melekler makroda ve mikroda iş yapıyorlar, biz ise ortada iş yapıyoruz. Cinler güneşte, biz ise dünyada mikro içinde faaliyetteyiz.

Ruhlar ve atomlar Tanrı’nın içindedir ama onun cüzü değildirler. Renk gibi cinsin üzerindedir ama onun cüzü değildir, ayrı varlığı yoktur. Sayı sonsuzun içindedir ama onun cüzü değildir. Çünkü ayrılıp eklenmekle sonsuz büyüme küçülmez. Vahdet-i vücut doğrudur ama bizim de Tanrı’dan ayrı varlığımız doğrudur. Tanrı’nın var etmesiyle biz varız ve birbirimize etki etmekteyiz. Görevliyiz. Yetkimiz var, sorumluyuz. Karşılığını görmekteyiz, göreceğiz.

 

 

 

 

 

Ansiklopedik Bilgi:

Leibniz, Gottfried Wilhelm (1646-1716); Ünlü bir Alman filozofu, bilim dünyasının en önemli sistemci düşünürlerinden biridir. Matematik, metafizik ve mantık alanlarında ileri sürdüğü yeni düşünce ve görüşleriyle tanınır. Leibniz, Leipzig'de doğdu. Babası buradaki üniversitede ahlak felsefesi dersleri veriyordu. Leibniz babasının ölümünden sonra okuldan çıkarak kendi kendini yetiştirmeye başladı. Tarihe karşı büyük bir ilgi duyuyordu. 8 yaşına geldiği zaman Latince'yi öğrenmişti. 12 yaşında ise Yunanca öğrenmeye başladı. Bir yandan da mantık bilimiyle ilgili kitaplar okuyordu. 15 yaşında Leipzig Üniversitesi'ne girdi. Almanya'da felsefe tarihinin kurucusu sayılan Jakob Thomasius'tan felsefe okudu. 1663'te Jena'ya giderek buradaki ünlü matematik bilginlerinden ders aldı. Leibniz, 25 yaşına geldiği sırada yayınlanmış birçok önemli eseri vardı. Bir ara politika ile ilgilendi, bu konuda da bazı eserler verdi. Politika çalışmaları hiçbir zaman Leibniz'in felsefe ve matematik alanlarındaki çalışmalarına engel olmadı. Leibniz 1672 yılında, 26 yaşında ileri modern matematik çalışmalarına başladı. Bundan 3 yıl sonra Isaac Newton'dan bağımsız olarak Calculus'un temel teoremini keşfetti (Fundamental Theorem of Calculus). Pek çok yıl Leibniz ve Isaac Newton taraftarları arasında kimin Calculus'u keşfettiğine dair bir tartışma olsa da şuan Leibniz ve Isaac Newton Calculus'un babaları olarak kabul edilmektedir. 1700'de görevini bırakarak Viyana'ya gitti, 1714'de kadar bu şehirde yaşadı. 1700'de bir davet üzerine, Berlin'e gitti. Berlin Üniversitesi'nin kurulmasını sağlayarak üniversitenin ilk müdürü oldu. 1711'de görevini bırakarak Viyana'ya gitti, 1714'e kadar bu şehirde yaşadı. 1712'de Leibniz'e baron payesi verildiyse de dört yıl sonra Hannover'de öldüğü zaman fakir bir adam gibi gömüldü. Onun arkasından ağlayan tek adam olan, arkadaşı J. G. von Erckhart, sonradan yazdığı hatıralarında bu cenazeyi, 'ülkesinin şerefini temsil eden bu adam, bir dilenci gibi toprağa verildi' cümlesiyle anlatmıştır.

Leibniz'in Felsefesi: Leibniz, 17.yüzyıl filozoflarının çoğu gibi, felsefesinde Descartes'in töz kavramından hareket eder. Leibniz'e göre dünyanın, varlıkların temelinde 'Not supported field expression!'lar (tek tek varlıklar, bölünmez özler) vardır. Monadlar kendi kendilerine hareket edebilen, algılayabilen temel varlıklardır. Yalnız monadların özü 'kuvvet' olduğu için, ne bir şekli ne hacmi, ne parçaları vardır. Monadları özü 'edim' (faaliyet) olan ruhsal noktalar gibi düşünmek gerekir. Bundan dolayı monadlar, kendi kendilerine harekete geçerler. Onları, Demokritos'un, maddecilerin atomlarından ayıran husus, maddesel olamamaları, kendi kendine hareket edebilmeleridir. Monadların herbirinin edimi, geçmişin sonucu geleceğin belirleyicisidir. Leibniz'e göre monadlar önceden belirlenmiş bir düzen içinde bulunurlar. Buna önceden düzen kuramı denir. Leibniz düşünce sistemine göre düşünce ilkeleri, genel fikirler, insan zihninde bir istidat olarak bulunur, tecrübeyle gelişir. Leibniz 'Theodizee' adındaki eserinde, içinde yaşadığımız dünyanın, dünyaların en düzenlisi, en mükemmeli olduğunu söylemiştir. Leibniz'in bu görüşü Voltaire'in 'Candide' adındaki uzun hikâyesinde gülünç hale getirilmek istenmiştir.

 

 

Haftalık Seminer Dergisi; 633. Hafta      15 Ekim 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1881 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
1952 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1749 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1832 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1807 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2151 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1669 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1869 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2319 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1893 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1745 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1705 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1646 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2246 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1652 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2352 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1760 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1788 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1845 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3291 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1537 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1607 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1884 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4692 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1760 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1754 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2161 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
1960 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1728 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1619 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1900 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1702 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
1958 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1612 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1577 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1538 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1551 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1672 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1595 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1555 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1559 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1431 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1540 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1653 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1454 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1446 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1546 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1621 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1471 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1559 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1431 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1437 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1621 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1559 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1393 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1480 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1462 Okunma

© 2024 - Akevler