2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1732 Okunma
THOMAS VE ADİL DÜZEN

10- THOMAS

Thomas 1200’lerde yaşamış şişman bir ilahiyatçıdır. Düşünür ama düşüncelerini açığa vurmaz. Akrabası kral onu manihaizm konusunda konuşturur. Rahip yapmak isterler. Yoksul bir dilenci tarikatı tercih eder. Yazacak kâğıt bile bulamaz.

Fikirleri rahatsız etmeye başlar. Üniversiteler konuşmasını yasaklar. Kardeşleri dilenciler tarikata girmesin diye fahişe gönderirler. Ateşli sopa ile cevap verir.

Makamları reddeder.

Sonra 300’lerdeki Augustinus şöhretine olaşır.

Aristo’nun felsefesine karşı felsefe oluşturur Augustinus, Ansel ve Tomas. İslâm ise Aristo’yu yaşatmıştır. İlimle dinin aynı şeyleri söylediğidir.

Tomas, Aristo ile Hıristiyanlığı barıştırmayı başarır.

Aristo’nun cevher ve araz yahut suret ve heyula tasnifini kabul eder. Laik kâinat tasavvuru yerine her şey Tanrı’nın eseridir. Kâinat Tanrı’yı tanımak için incelenmelidir. Toprak, bitki, yok olan ruhlu hayvan, yok olmayan ruhlu insan, yok olmayan var edilmiş ruh olan üstün ruh melek, yaratılmamış ruh Tanrı’dır. Aristo’nun tasnifi ile Tanrı tanımlanmaktadır. Suret ve heyula bugünkü görüşe aykırı düşmektedir.  Var olma bilkuvve olanların bilfiil olmasına gidiştir. Tümü bi’l-kuvveden bi’l-fiile çıkaran Tanrı’dır. Arap ve Batı’ya göre ise bi’l-kuvveyi de Tanrı var etmiştir.

Aristo’dan farkı, tanrı Tanrı’nın aynı zamanda hâlik olduğudur. Bu aklen açıklanamaz. Sebepsiz bir şey olmaz. İlk sebep Tanrı’dır. Tanrı insana benzer. Ondan çok üstündür.

Yazdıklarım görüşlerimin bir çöpüdür.

 

Adil Düzene göre Thomas:

Hazreti İsa Roma İmparatorluğu’nun en güçlü olduğu dönemde onların içine gelmiştir. İnsanlara imanı ve ahlâkı öğretmiştir. Yönetime karışmamıştır.

Pavlus Hıristiyanlığı değişik şekilde yorumlayarak Roma ile barıştırdı. Augustinus, Anselm Roma ekolünde gelişti.

Batı Roma’nın yıkılması ve İslâmiyet’le bir araya gelmesiyle Hıristiyanlıkta yeni görüş ortaya çıktı. İslâm anlayışında Aristo çok incelenmiş ama doğuda 20 kadar konuda muhalefet edilmiştir. Batıda ise daha çok o ekol benimsenmiştir.

Thomas Aristo felsefesinin Hıristiyanlaştırılmasıdır.  İnanç ile ilmi birbirinden ayırarak pratikte Hıristiyanlığı ilmîleştirmiştir. Hıristiyanlığı bozmamış olan samimi bir mü’mindir. Kendisine dua ederiz.

Haftalık Seminer Dergisi; 627. Hafta      03 Eylül 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1967 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2037 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1832 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1914 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1885 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2245 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1750 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1969 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2412 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1979 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1827 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1798 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1732 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2338 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1741 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2442 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1843 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1882 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1932 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3385 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1625 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1699 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1974 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4771 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1849 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1842 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2247 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2050 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1810 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1808 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1705 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1983 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1789 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2034 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1699 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1665 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1634 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1636 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1759 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1683 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1643 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1647 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1514 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1626 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1739 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1545 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1535 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1632 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1705 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1556 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1642 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1513 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1525 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1709 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1642 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1477 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1562 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1541 Okunma

© 2025 - Akevler