2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1832 Okunma
PASKAL VE ADİL DÜZEN

14- PASKAL (Blaise Pascal)

Maliyeci babanın oğludur. Resmi tahsili yoktur. Çocukluktan beri matematik ve hesaplama araçları üzerinde uğraşır. Sonsuz küçük ve sonsuz büyük üzerinde adımlar atmıştır. İlimden felsefeye yönelir. İbrahim, İshak ve Yakub’un Tanrı’sına yönelir. Felsefecilerin tanrısını bırakır. 1662’de 39 yaşında ölür.

Sonlu insan sonsuz kâinatta hiçtir. Sonsuz küçüğe giderken büyüklerde olanları bulur. Ortada görünenleri de bilemiyoruz. Şaşkınlık içindeyiz. İnsan kâinatta sıfırdır. Atomların yanında sonsuzdur. Kâinat insanı içine almaktadır ve küçük parçadır ama kâinatın insandan haberi yoktur. Oysa insan kâinatı kavramaktadır. İnsan için değişme önemlidir, statik durum değil.

İnsan kâinatı kavramak istediği zaman anlaşılmazlarla karşılaşır. Ne kıdeme ne hudusa ne sonsuza ne de sonluya aklı erer. Hem kendisini en büyük görür hem de kendisini en küçük görür. Ben  sonsuz küçük ile sonsuz büyük arasında yok olduğum gibi sonsuz geçmişin ve sonsuz geleceğim içinde de hiçim. Ama sonsuzluğu kavradığım için her şeyim.

Çözüm Hıristiyanlığın tanrısına inanmak. İnsan Tanrı’nın kulu olmasıyla yerini bulur. Eşyası değil kulu. Emrini adına yerine getiren varlıktır. Akılla Tanrı’ya ulaşılamaz, kalple Tanrı’ya ulaşılır. Tanrı’yı göremiyoruz, İsa’da O’nu hissediyoruz.

Adil Düzen anlayışına göre Paskal

Paskal hakkı arayan kişidir. Aklıyla Tanrı’ya varamamıştır. Hıristiyanlık da ona Tanrı’yı ispatlayamamıştır. Bununla berber Tanrı’ya duygularla, aklı selimle ulaşmıştır. Allah’ın rahmeti üzerinde olsun.

O zaman müsbet ilimler bugünkü kadar gelişmemişti. Sonsuz büyük ve sonsuz küçük kavramları yoktu. Kâinatın çapı bilinmiyordu. DNA’lar keşfedilmemişti. Ayrıca Kur’an’ın öğrettikleri de Batı’da yoktu.

Bugünkü durumumuz nedir?

İnsanda dört meleke vardır.

Hisler iyiyi ve kötüyü arar ve bulur. Varlık yokluktan iyidir. Birlik ayrılıktan iyidir. Evrim durağanlıktan iyidir. Denge israftan iyidir. Kâinatta bunların hepsi eksiksiz vardır. O halde Tanrı iyilik yapan bir varlıktır.

Fikirler doğruyu yanlıştan, hakikati yalandan ayırır. Kâinatta olan her şey doğrudur. Sahte yalan bir şey yoktur. O halde Tanrı doğruları var etmiştir.

İrade yararlıyı zararlıdan ayırır. Kâinat yarar üzerine oturmuştur. Canlılar arasındaki mücadele evrimin sağlanması için yararlıdır. O halde Allah yararları var edendir.

Yine Allah kâinatı evrim içinde yaratmıştır. Böylece kullarına görev vermiştir. Onları evrime götürmektedir. Evrimsiz yaratsaydı kulların yapacağı bir şey kalmazdı.

Canlılarda evrim vardır. DNA dizileri ile canlılık oluşmuştur. Bunu yapanlar meleklerdir. Tabii evrimi onlar gerçekleştirdiler.

Şimdi biz de beşeri evrimi gerçekleştiriyoruz.

Paskal bugünleri görseydi, insanı ve evreni çok kolay kavrardı, Tanrı’yı da artık yalnız duyguları ile değil aklıyla bilirdi.

Paskal Kur’an üzerinde çalışsaydı daha tatmin edici olarak ölürdü.

Ne var ki bugünkü müsbet ilme onlar sayesinde ulaştık.

Allah bütün mü’minlere rahmet etsin. Kâfirlerin de azabını tahfif etsin. O da rahmettir. Allah’ın rahmetinin ulaşmadığı kul yoktur. Şeytana kıyamete kadar izin vermesi rahmet değil midir? Şeytanın aynen mikroplar gibi dengede yeri vardır. Onun için ilk günah şaşırtıcı değil, dengeyi en iyi bir şekilde izah eden bir kıssadır.

 

Ansiklopedik Bilgi:

Blaise Pascal, (d. 19 Haziran 1623 – ö. 19 Ağustos 1662), Fransız matematikçi, fizikçi ve düşünür. En bilinen temel eseri Düşünceler'dir. Daha 16 yaşındayken konikler üzerine bir inceleme yazdı. 1642'de , henüz 18'inde iken, vergi tahsildarı babasının işini kolaylaştıracak, dişliler ve tekerleklerden oluşan mekanik bir hesap makinesi tasarladı. Matematikle uğraşan babasıyla birlikte Paris Mersenne Akademisi'ne kabul edildi.

19 Haziran 1623'te doğdu, 19 Ağustos 1662'de öldü. Pascal, henüz küçük yaşta kendisini gösteren dehalardandır. Henüz 12 yaşındayken, hiç geometri bilgisine sahip olmadığı halde, daireler ve eşkenar üçgenler çizmeye başlamış, bir üçgenin iç açılarının toplamının iki dik açıya eşit olduğunu kendi kendine bulmuştur. Avukat olan ve matematikle çok ilgilenen babası, onun Yunanca ve Latince’yi iyi öğrenmeden matematiğe yönelmesini istemiyordu. Bu nedenle bütün matematik kitaplarını saklayarak Pascal’ın bu konu ile ilgilenmesini yasaklamıştır. Pascal, çocukluğunda "Geometri neyi inceler?" sorusunu babasına sormuş ve "doğru biçimde şekiller çizmeyi ve şekillerin kısımları arasındaki ilişkileri inceler" cevabını almıştır. Pascal, bu cevaba dayanarak, gizli gizli geometri teoremleri kurmaya ve kanıtlamaya başlamıştır. Sonunda babası, onun yeteneğini anlamış ve ona Öklit’in (Euclid) Elementler’ini ve Apollonius’un Konikler’ini vermiştir. Dil derslerinden arta kalan zamanlarında babasının verdiği kitapları okuyan Pascal, 16 yaşında konikler üzerine bir eser yazmıştır. Bu eserin mükemmelliği karşısında Descartes, eserin Pascal gibi genç biri tarafından yazılmış olduğuna inanmakta güçlük çekmiştir.

Pascal, 19 yaşında, aritmetik işlemlerini mekanik olarak yapan bir hesap makinesi icat etmiştir. Pascal yalnızca teorik bilimlerde değil, pratik ve deneysel bilimlerde de yetenekli ve özgün bir araştırmacıydı. 23 yaşında, Toricelli'nin atmosfer basıncı ile ilgili çalışmasını incelemiş ve bir dağa çıkartılan barometredeki civa sütununun düştüğünü, yani yükseğe çıkıldıkça hava basıncının azaldığını göstermiştir. Diş ağrısından uyuyamadığı bir gece rulet oyunu ve sikloid üzerine düşünmüş ve sikloid eğrisinin özelliklerini keşfetmiştir. Pascal, Fermat ile yazışarak, olasılık teorisini kurmuş ve bir binom açılımında katsayıları vermiştir. Pascal Üçgeni'nin keşfi de ona aittir. Pascal, çok genç yaşlarda çok önemli çalışmaları tamamlamış ve matematiğin gelişimine çok önemli katkılar yapmıştır. Pascal, 25 yaşına geldiğinde kendisini felsefe ve dine adamış, 39 yaşında da ölmüştür.

Haftalık Seminer Dergisi; 631. Hafta      01 Ekim 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1956 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2026 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1820 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1873 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2232 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1739 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1953 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1815 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1729 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2428 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1832 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1870 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1920 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1612 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1962 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1837 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1797 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1796 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1694 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1653 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1617 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1746 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1635 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1727 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1620 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1543 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1502 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1698 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1629 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1551 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler