2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
2036 Okunma
SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN

25- Soren Aabye KİERKEGAARD

Kierkegaard, 15 yaşındaki soylu bir kız sayesinde filozof oldu. Kızla nişanlandı. İyi koca olamayacağını düşündü. Nişanlısına kendisini nefret ettirir. Nişanlısını bir türlü unutamaz. Kız nişanlanır. Yine defterinde ölünceye kadar ondan bahseder. Kierkegaard gençliğinde geneleve gitmiştir. Bakire kızla evlenmeye hakkı yoktur. Babası da benzer iş yapmış, annesini almıştır. Ayrıca babası bir gün Tanrı’ya küfretmiştir.

Kendisinden ve çevresinden memnun değildir. Öldürülecek kimseyim diye düşünür. Bedbinliğini felsefe ile gidermeye çalışır. Saldırılar kader der. Kilise’yi Hıristiyanlığa ihanetle suçlar. 42 Yaşında ölür.

Konusu insandır. Felsefede ve Tanrı biliminde etkili olmuştur. Korkular ve ölüm korkusu içindedir. Bunlara katlanılmalıdır. İnsanın en büyük vasfı iradesidir. İstediğini yapabilmelidir. İnsanda birinci devre dalalettir. Her şeyini oluruna bırakma. İkinci devre insanın kendisini görevli görmesi bir şey yapmam gerek demesidir.

Kişi tek başına görevlerini yapamaz. Anlamlı olması için ölüm sonrası ile bütünleşmesi gerekir. İnsan Tanrı’sına doğrudan ulaşmalıdır. İnsan makul olanları yapmalıdır. Doğrularda itaat etmelidir. Sorumlu konuşmamanın dedikodu içinde yok olması tehlikesi vardır. Kişi tek başına Tanrı’sının karşısına kendi aklıyla çıkmalıdır. Kendisini gerçek Hıristiyanlığı ortaya çıkarmakla görevli kabul eder, bunun için evlenmedim ve memur olmadım der.

 

Yorum:

Batı son üç asırdır sancılar içindedir. Önce Tanrı’ya karşı hareket başlamıştır. Ateizm moda hâline getirilmiştir. Gelen filozoflar Kilise’yi feda edip Hıristiyanlığı kurtarmaya çalışmışlardır. Genellikle iyi niyetlidirler ama Hıristiyanlığı yaşayamamaktadırlar.  

Kierkegaard, geneleve gittim diye bakire kızı yıllarca oyaladıktan sonra onunla evlenmiyor. Onu koruyacağım derken kendisini ıstıraplar içinde yaşatıyor. Dünya ıstırap dünyasıdır. Bunu reddetmek mümkün değildir.

O halde niçin varız?

Varız, çünkü ıstıraplar içinde yetişiyoruz. Ruhumuz böylece yüceliyor.

Ben Kur’an’ı tetkik ederek Kur’an’ın Allah sözü olduğuna kesin olarak inandım. Ondan sonrası için benim için yapılacak şey, “O” ne diyorsa onu yapmaya çalışmak, olanlara da “O” yaptı diye teslim olmak.

Batı filozoflarının sıkıntılı hayatları iki sebepten ileri gelmektedir. Biri, müsbet ilimler bu kadar gelişmemişti. Hak hissediliyor ama ispatlanamıyordu. Bugün ise ispatlıyoruz. Başka bir zorluk da, onların elinde Kur’an yoktu. Allah onlarla perde arkasından konuşuyordu. Bizimle ise doğrudan konuşuyor. Bu sebepledir ki o filozofları takdir etmek gerekir. Bana göre bu filozoflar cennetliktir.

Evet, insan sıkıntılar içinde var edilmiştir. İmtihan oluyor ve sınıflarını geçenler yücelecekler. Sınıfta kalanlar yeniden eğitime alınacaklar.

Ahiret varsayımı bulunmayan bir felsefe çıkmaz içinde olur.

Ahiretin varlığını nasıl biliyoruz?

  1. Biz üç boyutlu uzayda yaşıyoruz. Ahirete iman ettiğimize göre dört boyutlu uzay vardır demektir. İradeli hareket yaptığımıza göre beş boyutlu uzay da vardır. Bunun anlamı şudur; geçmiş ve gelecek hâlen mevcuttur. Hiçbir şey yeniden var olmuyor, yok olmuyor da; sadece biz seyahat ediyoruz. Kâinatın ölüme doğru gittiği bilinmektedir. O halde ölümden sonra da bir hayat vardır.
  2. Hiçbir şey yok olmuyor. O halde ruhlar da yok olmayacaktır. Uykuda olduğu gibi bedenden ayrılıp sonra tekrar gelecektir demektir. Arabadan inen şoför nasıl tekrar geri gelirse, ruh da öylece geri gelecektir.
  3. Ağaçlar yapraklarını yeni yapraklara yer açmak için dökerler. Kâinattaki ölüm daha ileri hayat içindir. Kâinatta entropi büyümektedir. Yani kâinat ölüme gitmektedir. Demek ki daha ileri bir kâinat için ölmektedir.
  4. İnsanlar ölümü istememektedir. Doğa yalancı değildir. Mademki insanlara bunu isteme duygusu verdi, o halde o vardır.

Felsefe vahye dayanmadan açıklama yaptığı için mukaddes kitapların ahiret hakkında verdikleri delili burada saymadık.

 

Ansiklopedik Bilgi:

Soren Aabye Kierkegaard (Tr. telaffuz önerisi: Sörın Kirkıgor) (1813-1855), Danimarkalı filozof ve teolog. Kierkegaard dindar babasının etkisiyle din eğitimi alarak ve katı bir dinsel atmosfer içinde yetişti.Tüm yaşamında bu çocukluğun etkisi görülür. Kendisi de dinsel düşünceleri olan birisi olmakla birlikte sürekli din adamlarıyla, kurumlarıyla ve düşünceleriyle çatışma halinde oldu. Mevcut Hıristiyanlığın yozlaşmış olduğunu ileri sürdü ve Hıristiyan inancının tamamen yenilenmesine yönelik eleştiriler geliştirdi. Kierkegaard, din ve Tanrı’yı tamamen bireysel bir konu olarak değerlendirdi. Bu yönde giderek sistematik felsefenin bireyi göz ardı eden bütüncüllüğünü de reddetti. Felsefesinde bireyi merkeze aldı.

Felsefesi: Kierkegaard, varoluşçuluğun öncülerinden sayılır.Varoluşçu felsefe bir bakıma her varoluşçu filozofta kendine özgü bir nitelik kazanarak ayrıca tanımlanır, ancak bilinen genel nitelikleri ve felsefi özgüllüğü açısından varoluşçuluğun kurucu isimlerinin başında Kierkegaard sayılmaktadır. Kierkegaard'ın belli bir felsefi sistematik geliştirmediği doğru olmakla birlikte (Kierkegaard bu anlamda Nietzsche gibi bağımsız ve dizgesiz filozoflardandır), kullandığı kavramlar ve felsefe yapma tarzı sonradan varoluşçu felsefelerde görülen nitelikleri barındırır.Kierkegaard'ın itiraz ettiği ve sürekli eleştirdiği filozof Hegel'dir. Hegel'in rasyonalist ve sistematik felsefesi Kierkegaard için kabul edilemezdir. Kierkegaard'ın Hegel'den daha çok asıl olarak Hegelcilik'i hedeflediği söylenebilir. Varoluşçu felsefelerde görülen kavramların çoğunluğu öncül olarak Kierkegaard'da görülür: saçma, bunaltı, korku ve kaygı. Kierkegaard'ın felsefi sorunsalı bir bakıma mevcut Hıristiyanlık içinde ve hatta karşısında nasıl iyi bir Hıristiyan olunacağı noktasına da bağlıdır. Kierkegaard, felsefe tarihinin soyut mantıksal kurgularla geliştiğini ve bu nedenle bireyi, bireyin gerçek yaşamını gözden kaçırdığını düşünür. Ona göre varoluş, somut ve öznel insanın yaşamıdır.Bu nedenle felsefe somut düşünmeye, yani varoluşa yönelmelidir.

 

Haftalık Seminer Dergisi; 642. Hafta      24 Aralık 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1956 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2026 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1820 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1873 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2232 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1739 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1953 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2399 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1815 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1729 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2428 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1832 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1870 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1920 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1612 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1962 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1837 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2036 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1797 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1796 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1694 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2024 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1653 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1617 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1746 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1632 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1635 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1727 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1620 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1543 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1502 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1698 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1629 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1551 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler