2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1972 Okunma
BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN

29-Bertrand RUSSELL

Russell aklı, bilgiyi ve acımayı dayanak yapmıştır. Heyecan, yalnızlıktan kurtulma ve sevilme, bunlar aşkta vardır. Evliliğin Hıristiyanlık uydurması olduğunu söyler. Evlilikler ve ayrılıklar, evlilik dışı ilişkiler hayatını doldurur. Serbest yazarlığı seçer. Üniversitelerde ders vermiştir. Modern matematiğe girişir. Eserleri vardır. Matematikten felsefeye, ilmin felsefesine, ahlaka kadar kitaplar yazar. Faal bir sosyalist politikacıdır. Uygulamaları beğenmez. Stalin’e karşı çıkar. Servetini kadınlara ve siyasete harcar, meteliksiz olur. Russell çok sonra ödüller almış, meşhur olmuş, bütün büyük kişilerle görüşmüştür. 1969’da 97 yaşındaydı. Matematiği mantığa dayatmıştır. Felsefeyi mantık analizi ve sentez olarak görür. Russell’e göre sorun mantığımızla gerçekler arasındaki ilişkiyi bulmaktır. Ona göre filozof saçmalıklardan korkmamalıdır. İnsan basitlik ilkesi sebebiyle vardır. Algılarımıza gelenler gerçektir ama onların ne olduğu belirsizdir. Cümleyi anlıyoruz demek onu biliyoruz demektir. Tanrı, hürriyet ve ölümsüzlük; bunlardan kuşku duyar. Yine de metafizikle bilgi sınırımızı belirlememiz için uğraşmak gerek. Ahlak dogmatik olmamalıdır. İnsanın olduğu gibi görünmesi ahlaktır. Arzular ahlakı oluşturur. Ne var ki insan başkalarının iyiliğini de arzular. Savaş yarine barış, kin yerine sevgi, rekabet değil işbirliği. Başkalarının yalnızlığı, yoksulluğu, ezilmişliği, açlık ve hastalık karşısında insanın duyduğu ıstırap ahlaktır. İnsan bu yönde atacağı adımlarla tekrar yaşama sevincine erer.

 

Yorum

Eskiden tanrılar savaşırdı. Her topluluğun tanrısı vardı. Tanrılar savaşmakta idi, insanlar tanrılarına yardım ederlerdi. İslâmiyet bunu Allah hizbi ile şeytan hizbine indirdi. Mü’minler şeytana karşı Allah için savaşırlar. Şeytanı da var eden Allah istese bir saniyede tüm kainatı yok edebilir. Ama şeytana izin vermiştir, hattâ görev vermiştir.

Son beşyüz senedir tanrılar arası savaşın yerini şeytanla bir olan ateist insanla mü’min olan insanın savaşı almıştır. Yirminci asrın son çeyreğine kadar dinsizlik savaşı en şedit bir şekilde devam etti. Yirminci yüzyılın son çeyreğinde bu gidiş bırakılmıştır.

Russell o dinsizlik felsefesinin son temsilcisidir. Hayatı dinsizlik ve İslâmî mânâda ahlaksızlık içinde geçen bu filozof artık yumuşamış olarak konuşmaktadır. Ömrü içinde gittikçe ahlaka doğru gelmektedir. Örnek olarak, evlilik dinlerin icad ettiği şeyler değildir, tüm canlılarda evlilik vardır. Bir dişi hücre yalnız bir erkek hücre ile birleşir. Dıştan eşleşme bitkilere varıncaya kadar mevcuttur. Kuşlar ve memeliler aile oluştururlar. Balıklar yumurtayı suya bırakırlar ama erkek balık günlerce bir alanı başka erkek balıklardan korur. Sonra oraya dişiyi getirir, yumurtlatır ve sonra kendi spermlerini akıtır.

İşte, yirminci asrın son çeyreğinde kainatın sırrı çözülmüştür. Dört ve beş boyutlu uzay, DNA’lar, bilgisayarlar sayesinde artık kainatı avucumuzun içine almış gibiyiz.

Kur’an diyor ki, size az bilgi verildi. Ama bize bilgi verildi.

Russell bunu söylüyor. Gördüklerimiz gerçektir ama onun ne olduğunu tam bilemeyiz. Russell yeni dünyadan ümitli olmak istiyor.

Ne yazık ki biz bağımsız adaylıklarımızı koyduğumuzda o ömrünün sonlarına gelmişti. Biraz daha geç doğsaydı, belki de onu “Adil Düzen” dolduracaktı.

 

Ansiklopedik Bilgi

Bertrand Russell, (d. 18 Mayıs 1872 - ö. 2 Şubat 1970), Britanyalı filozof.

Mantık ve matematik alanında çığır açıcı çalışmalar gerçekleştiren Bertrand Russell, Whitehead'le birlikte Principia Mathematica adlı ünlü matematik kitabını yazmıştır.

Matematiksel mantık alanındaki çalışmalarını daha sonra felsefe alanına yayan Russell, bu çerçeve içinde mantıksal atomculuk öğretisini geliştirmiştir. Buna göre, Russell sisteminin en basit tümcelerine atomik önermeler adını vermiş ve bu önermeleri, daha kompleks tümcelere karşılık moleküler önermelerden ayırmıştır. O, moleküler önermelerin birbirlerine ve, veya, ise, ancak ve ancak gibi mantıksal eklemlerle bağlanan atomik önermelerden meydana geldiğini söylemiştir. Russell söz konusu mantıksal öğretiyle, belli bir metafiziksel görüşe ulaşmıştır. Başka bir deyişle, onun mantık öğretisiyle metafiziği arasında çok yakın bir ilişki vardır. Ona göre, biz söz konusu matematiksel mantıktan, felsefi analizden yararlanarak, dünyayı meydana getiren bileşenler hakkında sağlam bir fikir sahibi olabiliriz. O, matematiksel mantığının, dünyanın şeyler, bireyler, basit öğeler çokluğundan meydana geldiği inancı için sağlam bir destek olduğunu düşünmüştür. Dünya tek bir tözden oluşmaz, fakat çok sayıda ayrı ve tikel şeylerden meydana gelir. Üstelik, bu basit öğeler, idealistlerin düşündüğü gibi, tinsel bir yapıda değildir. Bunlar basit oldukları ve yalnızca varoldukları için, kendilerinde hiçbir niteliğe sahip değildirler. Onlar, olgular adı verilen kompleks yapılar içinde ortaya çıkar ve bunlardan bazıları fiziki, bazıları da tinsel bir nitelik taşır.

Bilgi kuramı bakımından deneyciliği benimseyen Russell, betimleme yoluyla bilgi ve tanışıklık yoluyla bilgi olmak üzere iki ayrı bilgi türünden söz etmiş ve bunların deneysel bilgimizin temelini meydana getirdiğini savunmuştur.

Haftalık Seminer Dergisi; 646. Hafta      21 Ocak 2012      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1955 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2025 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1819 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1872 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2231 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1738 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1951 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1814 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1728 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2427 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1869 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1919 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1611 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1961 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1836 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1796 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1693 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1652 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1616 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1745 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1634 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1726 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1619 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1542 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1501 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1697 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1628 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1550 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler