2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
2428 Okunma
DEKART VE ADİL DÜZEN

13- DEKART (René Descartes)

Dekart kendisi maskeli olduğunu söylemiş ve kilise kitaplarını yasaklamıştır. Çocukken hasta olmuş, hayatında sağlığına dikkat etmek zorunda kalmıştır. Sabahları uyumuştur.

Klasik lisede okur. Çalışkan ve başarılı öğrencidir. Mevcut düzene karşı düşüncelerini gizlemektedir. 1596’da Hollanda’da doğmuştur. Sonra Paris’e gitmiştir.

Felsefi tartışmadan birden vazgeçmiş, uzlete çekilmiştir.

Sonra asker olmuştur. Tuna kıyılarında askerken yeni fikirlerle karşılaşır. Dolaşır, Paris’e döner. Paris düşünce merkezidir. Sonra Hollanda’ya döner. Kendisini incelemeye başlar. Çevre ile ilişkiyi keser. Galile’nin başına geleni görünce kitaplarını gizli tutar.

İsveç kraliçesinin felsefe öğretmeni olur. 5’te kalkmak zorunda kalır. 54 yaşında ölür.

Felsefede çok anlamlı cümlelerle kendisini gizleyerek yenilikler söylemektedir. Dekart tarihin en büyük filozoflarından olur. Analitik geometriyi bulmuştur. Felsefede matematiği kullanmıştır. İlimdeki metodu mevcut bilgileri sıfırlayarak yeni varsayımlarla yeniden kurmaktadır.

İçinde çıkmaza girmiştir. Yaratılış felsefesini çözememektedir. O kuşkudan sonra gerçeğe varılacağı iddiasındadır. Dostu ya kuşkuda iken ölürse demiştir. Kuşkulu olmam varlığımı kanıtlar. Çünkü var olmayan kuşku duymaz.

Düşünüyorum o halde varım. Düşünme yoluyla çevremi ve Tanrı’yı bilir oluyorum. Farklı düşünmem ayrıca varlığımı gösterir. Tanrı gerçektir, adildir. Tanrı sonsuz insan sonludur. Sonlu olan sonsuzu var edemez. Sonsuz sonluyu var eder. O halde insan beyninde oluşan Tanrı gerçektir.

Dekart Tanrı’yı ispat ediyorsa da dayandığı şey Tanrı’nın varlığıdır. Metafiziği kuramaz. Metafiziğe canlılık getirir. Tanrı’yı varlığını kesin bilmekle niteliğini hiç bilmemek arasında denge vardır. Zifiri karanlıklarda yürüdüğünü söyler.

 

Adil Düzen anlayışına göre Dekart:

İnsan hakikat araştırmakla yükümlüdür. Yani yaşamak için çaba gösterme durumundadır. Böylece ben neyim, biz neyiz, çevremde olanlar nedir? Görünmeyen ama var olduğu bilinen varlıklarla ilişkimiz nedir? İnsan bunları düşünmekle mükelleftir.

Sonra kendisinin görevli olduğunu, hak ve vazifeleri olduğunu da düşünmelidir. Bu her insanın doğal hayatıdır. İslâmiyet’e göre buna “içtihat” denmektedir.

Sonra içtihadına göre amel etmekle yükümlüdür. İçtihadına göre amel etmezse sorumlu olur.

Sonuç olarak Allah vardır. İnsanı yaratmıştır. Ona akıl vermiştir. İnsan ne yapacağını aklıyla bilebilir. Bildiklerine göre hareket edecektir. Ederse mükafata uğrar, etmezse cezalanır.

İnsanın bundan sonra da görevi vardır. O da her söze kulak verip en iyisine uymadır. Yani başkalarıyla yardımlaşmadır. Başkalarına kulak vermezse yahut söylediklerini kendi akıl süzgecinden geçirip ne yapması gerektiğine karar vermezse o sorunlu olur.

Dekart gerçekten bir araştırmacıdır. Hakikati aramaktadır. Bulduklarını da insanlık lehine kullanmayı istemektedir. O halde mü’mindir ve cennetliktir. Hataları, hattâ günahları olabilir.

Dekart’ın en büyük hizmeti analitik geometridir. Müslümanların haritada kullandıkları koordinatları o matematikte kullanmıştır. Kartezyen koordinatları denir. Kart harita demektir. O bunu buna göre kullanmıştır. Dekart kelimesi ile de yakınlığı dolayısıyla kartezyen koordinatları Dekart’ın koordinatları şeklinde gösterilmektedir.

 

Ansiklopedik Bilgi:

René Descartes (d. 31 Mart 1596 - ö. 11 Şubat 1650) Fransız matematikçi, bilim adamı ve filozof. Batı düşüncesinin son yüzyıllardaki en önemli düşünürlerinden biridir. Descartes, 1628'den itibaren, 15 yıl süren geziler, savaşlar ve serüvenlerden sonra yerleştiği Hollanda'da, batı düşüncesini altüst eden bir felsefe sistemi kurdu. Öğrendiğinin, gördüğünün, duyduğunun, inandığının hepsini birden büsbütün silerek, her şeyden kuşkulanmaya başladı. Yalnız tek bir şeyden emindi: düşüncenin varlığı. Buradan hareketle, evrenin açıklamasını yaptı. Metot üzerine konuşmada hep karmaşıktan basite inerek, gerçeği kuşatmaya yarayacak kuralları bir bir saydı. Felsefeyi, bütün inceleme kitaplarının Latince yazıldığı bir çağda, Fransızca yazarak ve «sağduyu dünyada en iyi bölüştürülmüş şeydir» diyerek, herkesin, uzman olmayanların bile anlayabileceği bir duruma indirgedi. Descartes her tür araştırmanın pratik niteliği üzerinde ısrarla durur. Ona göre en önemli bilimlerden mekanik, insanlara yardım edecek makineleri yapma sanatı; tıp, vücudu ve ruhu tedavi etme sanatı; ahlâk, mutlu yaşama sanatıdır. Descartes, zamanının bilginleriyle, hükümdarlarıyla ve soylularıyla ilişkiler kurmuştur. Ona hayran olan İsveç kraliçesi Cristina, Descartes'ı sarayına davet etti. Descartes, elli dört yaşında Stockholm'de öldü.

Şüpheciliğe farklı bir yaklaşım getirir: 1. Septik şüphe. 2. Metodik şüphe. Ona göre septik şüphe anlamsızdır. Olması gereken metodik şüphedir. Metodik şüpheyi şu şekilde uygular: Önce tanrıdan, çevreden, kendinden ve başka insanlardan şüphe eder. Bunu şüphe edemeyeceği son sınıra kadar götürür. Şüphe etmek düşünmektir. Düşünmek vârolmaktır. "Düşünüyorum o hâlde varım" noktasına ulaşır. Latince "De omnibus dubidantum" (Her şeyden şüphelen) en önemli sözlerindendir.

Haftalık Seminer Dergisi; 630. Hafta      24 Eylül 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1955 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2025 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1820 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1872 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2231 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1738 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1952 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1815 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1729 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2428 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1870 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1919 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1611 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1961 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1836 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1797 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1693 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1653 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1616 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1745 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1635 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1727 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1619 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1543 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1501 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1698 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1629 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1551 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler