2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1837 Okunma
FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN

22- Friedrich SCHELLİNG

Schelling nefret, sevgi, övgü ve yergi dolu bir filozoftur. Felsefesiyle alay eden filozoflar vardır. Goethe onu takdir ediyor ve savunuyordu. Gençken eşini kaybetti. Kendini gizliliğe verdi. Sonunda yazdıklarından memnun olarak ayrıldı. Dostu Hegel ile bozuşmuştur. Çevresine kırgındır, küskündür. Bu durum ona derin felsefe yaptırmaktadır. Başlangıçta Fichte gibi beni merkez alır. Sonlu beni sonsuz bene çevirir. Bedenin çocukluktan itibaren aynı kalması kalıcı benin varlığını ispatlar diyor. Bu ölümsüz ben Tanrı’dan gelen bendir. Tanrı kâinatta görünmektedir. Kâinat Tanrı değil görüntüsüdür. Kâinatta da canlıdaki ikili düzen vardır. İnsanın esası olduğu gibi kâinatın da esası ruhtur. Tabiat gizli tanrıdır. Tanrı ancak ruhlarda tam tecelli eder. Tarih O’nun tecelligahıdır. Sanat olağandışı tesadüfleri ortadan kaldırmadır. Sanat ruh ve Tanrı’nın ispatıdır. Hegel’e göre her şey Tanrı’nın görüntüsü ise farklılıklar nedir? Kâinatta kötülük vardır. Kişinin mutluluğu değil evrende toplam mutluluk söz konusudur. Tanrı birdir. Ama bizdeki nefis ve akıl gibi onda da ikilik vardır. İnsan Tanrı’nın bu ikiliğinin tezahürüdür. Böylece tarih insanın Tanrı ile barışmaya gidiş akışıdır. Ruh ve Tanrı üzerine son otuz yılını vermiştir. Son çalışmalarını yayınlamamıştır. Sözler duyulmuş ve unutulmuştur. Felsefe içinde yüzülen ama ondan bir şey elde edilemeyen bir denizdir, ona göre.

 

Adil Düzene göre SCHELLİNG

Schelling iyi insandır. Ruh ve Tanrı’nın mahiyeti üzeride düşününce sonuca varılmaz. Ruh ve Tanrı’nın varlığı kesindir. İnsan Tanrı’nın kâinattaki halifesidir. Biz yapanı değil yapılanı biliriz, ne yapmamız gerektiğini biliriz. Biz nasıl bir kâinat, nasıl bir insan, nasıl bir ruh olduğunu öğrenmeye çalışırız ama bu neden böyledir, bu niçin böyledir, bunu tartışma yapacak güçte değiliz. Niçin varız bilmiyoruz. Nereye doğru gittiğimizden habersiziz. Bir şeyin başını ve sonunu bilmeden bu neden böyledir diyemeyiz. Kâinatın büyük projesine vakıf değiliz ki bizim yaptıklarımızın ne maksatla yapılacağını bilelim. Bir fabrikada bir uçak üretiyor. Bir torna var. Bu durmadan cıvata yapıyor. Tornacı o cıvataları yapıp duruyor. Gelen geçen bu ne işe yarayacak diye soruyor. Onun neye yaradığını bilmek için uçak projesini bilmek, fizik ve dinamik ilimlerine vâkıf olmak gerekir. İşte biz de kâinatın tüm ilimlerini, hattâ dört ve beş boyutlu uzaylardan haberimiz yok ki niçin bu böyledir diyelim. Burada bir şey daha sorulabilir. Allah bize her şeyi öğretmedi. Her şeyi bilseydik de aydınlıkta yürüseydik. Bize bu kadar lütfetti. Onu da ona soramıyoruz. İzin vermiyor.

 

Ansiklopedik Bilgi

Friedrich Wilhelm Joseph Schelling sonradan Friedrich Schelling, (d. 27 Ocak 1775 - ö. 20 Ağustos 1854) Alman idealist düşünür. Fichte'nin temel kavrayışını ve idealist bakış açısını paylaşmakla birlikte, onun mutlak ego'nun bir ürünü olarak yalnızca bireysel bilinçle iradeye karşı koyan bir engel işlevi gören doğa anlayışına karşı çıkmıştır.

Gerçeklik; temelde insan ruhuna ya da tinine çok benzer olan ve kendi kendini belirleyen canlı bir süreç ise, doğa yalnızca iradeye karşı koyan, ölü, mekanik bir düzen olamaz. Schelling'e göre; biz insan varlıkları doğayı anlayabiliriz, çünkü doğanın bizimle bir yakınlığı vardır, çünkü o dinamik bir zihnin ifadesi olup, onda yaşam, akıl ve amaç vardır.

Schelling, romantiklerle birlikte, tin, zihin ya da akıl kavramını bilinçsiz, içgüdüsel ve amaçlı bir gücü de içerecek şekilde genişletir. Var olan her şeyin mutlak temeli ya da kaynağı yaratıcı enerji, mutlak irade ya da egodur, her şeyde hüküm süren dünya-ruhudur. Aktüel olan her şey, Schelling'e göre ondan çıkar. Şu halde, ideal olan ile gerçek, düşünce ile varlık bir ve aynıdır.

Schelling, Fichte'yle birlikte, değişmez töz düşüncesini reddeder ve onun yerine evrensel yaşamı, bilinçsizlikten bilince doğru gelişen ve nihai amacı, insandaki kendi kendisinin bilincine varan akıl olan, canlı, yaratıcı ve amaçlı bir evrim ilkesini geçirir.

Haftalık Seminer Dergisi; 639. Hafta      03 Aralık 2011      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 

 

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1956 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
2026 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1820 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1901 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1873 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2232 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1739 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1953 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2398 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1967 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1815 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1785 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2328 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1729 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2428 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1831 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1870 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1920 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3372 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1612 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1687 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1962 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4760 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1837 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1830 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2235 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
2035 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1797 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1795 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1694 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1972 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1776 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
2023 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1687 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1653 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1617 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1623 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1746 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1672 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1631 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1635 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1502 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1615 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1727 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1534 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1524 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1620 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1693 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1543 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1631 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1502 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1512 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1698 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1629 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1465 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1551 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1529 Okunma

© 2024 - Akevler