Hepimizin bildiği fakat evrimi tesadüf olarak kabul edenlerin inanmadığı Adem ile Havva hikayesinin gerçek olduğu bilimsel açıdan ispatlanmıştır. Fakat bu olay kafalara kazınmış olduğu gibi görünmemektedir. Kuran’ın bize açıkladığı gibidir. Kuran'da Adem ve eşi bilinen klasik bilgiden farklı olarak anlatılmaktadır.
Kuran'dan anlayabildiğimiz kadarıyla: Allah, Adem ve eşini, birini diğerinden yaratmıştır.
Ayrıntıya girildiğinde Ademin bir dişiden tesfiye ile üretildiği sonucu çıkmaktadır. Kuran'da Havva kelimesi geçmemektedir.
Adem’in yaratılışı ise İsa’nın yaratılışı gibidir. Yani bir kadından erkeksiz olarak mucizevi şekilde meydana gelmiştir. Ali İmran suresi 59. ayette bu anlatılmaktadır. "Ona topraktan ol dendi ve oldu" denmektedir. Burada genel bir anlatım vardır. Oysa başka ayetlerde İsa'nın Meryem'den doğduğu açıklanmaktadır.
Genetik arkeolojik bilgilerin değerlendirilmesi sonucunda ulaşılan sonuçlara bakarsak:
Y kromozom Adem (ya da Y kromozom Adem'i) bugün yaşayan tüm insanların baba soyundan en yakın ortak atası, yani hepimizin atasıdır. Bugün yaşayan tüm erkekler Y kromozomlarının bu adamdan miras aldıkları için kendisine Y kromozomlu Adem ya da Y kromozom Adem'i denir. 60.000 ila 90.000 yıl önce yasamıştır. Kendisi ilk Homo-Sapiens değildir. Homo-sapiensden tesviye edilmiştir. Nesildaşları arasında soyunu oğuldan oğula bugüne kadar ulaştırabilmiş tek erkektir.
Mitokondriyal Havva
Mitokondriyal Havva da dişi muadilidir, o da hepimizin anne soyundan en yakın ortak atasıdır (daha doğrusu anasıdır). Bugün yasayan tüm insanlar mitokondriyal DNA'larını bu kadından miras aldıkları için kendisine bu isim verilmiştir. Günümüzden yaklaşık 200.000 yıl önce yaşamıştır.
İnsanoğlunun saptanabilen göç haritası
(Yakında bu haritanın merkezine Cebel-i Rahme’yi yerleştirirlerse şaşırmayın.Arafat Mekke’nin 21 km doğusunda Taif yolu üzerinde olup düz bir alandır. Etrafı dağlarla çevrili olup Hz. Adem ve Hz. Havva validemizin cennetten çıkarıldıktan sonra buluştukları tepe Cebel-ür Rahme buradadır.).
Adem ve dişisinin yaratılış zamanları arasında tarihsel farklılıklar vardır. Asıl olan dişinin Adem'den çok önce var olduğudur.
Bazı ayetlerde insanın yaradılışı hakkında ki bilgilere bakalım:
İnsan suresi 1.ayet: insanoğlu, var edilip bahsedeğer bir şey olana kadar, şüphesiz uzun bir süre geçmemiş midir?
Bütün kutsal kitaplarda ilk bahsedilen insan Adem dir. Adem den önce de uzun süreler boyunca insanlar vardır. Fakat bahsedeğer değildir. Adem ilk bahsedilen insan olduğundan sanki ilk insanmış gibi algılanmaktadır. Oysa Adem ilk halifedir. Yine İnsan suresi 2. ayette " kesinlikle insanları bir nutfeden yarattık" denmektedir. Adem de insandır. Öylese Adem de bir nutfe yani sperm veya ovum dan yaratılmıştır. Bu da Adem'in İsa gibi bir annenin yumurtasından (ovum) dan yaratıldığını ve doğurulduğunu desteklemektedir.
Yusuf suresi 109: Senden önce kasabaların halkından kendilerine vahiy ettiğimiz birtakım adamlardan başkalarını göndermedik. yeryüzünde dolaşmıyorlar mı ki, kendilerinden öncekilerin sonlarının ne olduğunu görsünler? Şüphesiz ahiret yurdu sakınanlar için daha hayırlıdır. Hala akıl etmiyormusunuz?
Bu ayetten de anlaşılacağı gibi bütün peygamberler bir topluma veya kasabaya gelmiştir. Adem de peygamberdir. O da bir topluluğa peygamber olmuştur. Taha 123. ayette cennetden çıkarılırken "ikiniz ve hepiniz inin oradan" denmektedir. Bu da Onların kalabalık bir topluluk olduğunun başka bir delidir.
Sizi bir tek nefisten yaratan, onunla sükûnet bulsun diye eşini de ondan yaratan Allah'tır. O, eşiyle cinsel münasebette bulunduğunda, eşi hafif bir yük yüklendi (hâmile kaldı). Bir müddet böyle geçti, derken yükü ağırlaştı. O vakit ikisi birden Rableri olan Allah'a şöyle dua ettiler: "Eğer bize salih bir evlat verirsen, biz muhakkak şükredenlerden olacağız (Araf 189).
Ey insanlar! Doğrusu biz sizi bir erkekle bir dişiden yarattık. Ve birbirinizle tanışmanız için sizi milletlere ve kabilelere ayırdık." (Hucurât, 13)
O, sizi bir nefisten yarattı. Hem sonra onun eşini de ondan var etti. Sizin için yumuşak başlı hayvanlardan sekiz çift indirdi. Sizi analarınızın karınlarında üç karanlık içinde yaratılıştan yaratılışa yaratıp duruyor. (Zümer, 6)
Ey insanlar! Rabbinizden sakının; O ki sizi bir tek nefisten yarattı ve ondan eşini yaratıp ikisinden bir çok erkekler ve kadınlar üretti.
Doğrusu Allah katında İsa'nın (yaratılışındaki) durumu, Âdem'in durumu gibidir; onu topraktan yarattı, sonra ona "ol!" dedi, o da oluverdi.(Ali İmran, 59)
Hz İsa’nın bir kadından babasız olarak yaratıldığını hepimiz biliyoruz.
Genetik veriler de Hz. Ademin babasız yaratıldığını destekliyor. Eğer kendinden önce var olan bir babadan olsaydı. Bu günkü erkeklerinde geçmişleri dişilerden daha eskilere uzanacaktı. Oysa dişi nesil erkekten çok daha eskidir.
İbn-i Meysem, Nehc-ül Belağa şerhinde İmam Sadık'tan (a.s) bu anlamı içeren bir rivayet nakletmiştir. (c.1, s.173) Bu rivayeti Şeyh Saduk da el-Hisal adlı eserinde nakletmiştir. (c.2, s.652, h:54)
El-Hisal adlı eserde İmam Sadık'tan (a.s) şöyle rivayet edilir: "Yüce Allah on iki bin âlem yarattı. Bu âlemlerin her biri yedi gök ile yedi yerin bütününden büyüktür. Bu âlemlerin hiçbiri kendilerininki dışında bir âlemin olmadığı görüşündedir." (c.2, s.639, h:14)
Yine aynı eserde İmam Bâkır'dan (a.s) şöyle rivayet edilir: "Yüce Allah yeryüzünde başlangıcından beri Hz. Âdem'in soyu dışında yedi âlem yarattı. Bu âlemleri yerin yüzeyinden meydana çıkardı. Onları birbiri arkasından yeryüzünde kendi âlemleri ile birlikte yerleştirdi. Sonra yüce Allah insanın babası olan Hz. Âdem'i yarattı ve ondan onun soyunu meydana getirdi..." (c.2,s.358, h:45) et-Tevhid adlı eserde, İmam Sadık'ın (a.s) bir hadiste raviye hitaben şöyle dediği rivayet edilir: "Herhâlde sen Allah'ın sizden başka insan topluluğu yaratmadığını düşünüyorsun? Evet. Vallahi, Allah bir milyon Âdem yarattı. Sizler bu Âdemlerin sonuncusunun soyunun parçasısınız."
"Ondan (o tek nefisten) eşini de yarattı" cümlesinin orijinalindeki "zevc" kelimesini, Ragıp el-İsfahanî şöyle açıklıyor: "Eşleşen canlıların erkek ve dişi çiftlerinin her birine "zevc" denir. Canlı ve cansız varlıkların çiftlerinin her birine de "zevc" (eş) denir. Ayakkabı ve terlik gibi [her biri hakkında bu ötekisinin eşidir, denilir]. Benzer ya da zıt olarak birbirinin eşi olan varlıkların her birine de "zevc" denir... "Zevce" kelimesi fasih kullanışlı bir kelime değildir. Dolayısıyla kadını ifade ederken de "zevc" kelimesi kullanılır.
Yukarıdaki bilgilerden de anlaşılacağı gibi ilk yaratılanın Adem olduğuna dair kesin bilgi yoktur; oysa bilimsel verilere göre yeryüzünde ilk yaratılan Havva (Dişi)’dır. Ve Adem’den binlerce yıl önce yaratılmıştır. Gerçek Havva’nın ve Adem’in annesinin ana-atasıdır. Ademin yaratıldığı zamanda var olan diğer kadınlarında ana-atasıdır.
Taha 123. ayette Adem ile Havvanın cennetten çıkarılırken çoğul kullanılmıştır. Bu da onların bir topluluk içinde yaşadıklarını gösterir. Hz. Adem bir Havva’dan mucizevi şekilde yaratıldığında etrafında birçok Havva’lar (dişiler) vardı diyebiliriz. Daha sonra bunlardan bir veya birkaçı ile eş olmuş olabilir.
Onların çocukları da diğer başka Havva’lar (dişiler) ile eşleşmiş olabilir. Böylece kardeşler arası eşleşmenin de olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz.