Mete Firidin
Ayağa Mesh Meselesi
12.02.2016
12662 Okunma, 6 Yorum

Ayağa Mesh Meselesi

Kuran'da abdest (gusül) ile ilgili iki ayet vardır.

Nisa 43. Ayet:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43)

Ey iman edenler! Sarhoş iken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayın. Cünüb iken de, yolcu olanlar müstesna gusül edinceye kadar namaza yaklaşmayın. Eğer hasta olur veya seferde bulunursanız veya biriniz tuvaletten gelince veya kadına dokunup niyetlenirseniz, su da bulamazsanız tertemiz bir yamaç yüzeyi ile teyemmüm edip yüzlerinize ve ellerinize mesh edin. Kesinlikle Allah çok affedici, çok hoş görülüdür.

 

Maide 6. Ayet:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (6)

Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın. Ve başlarınızı meshedin ve iki ayak bileği kemiğine kadar da ayaklarınızı yıkayın. Ve eğer cünüp iseniz iyice temizlenin. Ve hasta iseniz yahut seferde iseniz yahut biriniz tuvaletten gelmişse yahut kadınlara niyetlenip dokunmuşsanız, su da bulamamışsanız, temiz bir yamaç yüzeyine teyemmüm edin. Böylece yüzlerinizi ve ellerinizi ondan meshedin. Allah size bir güçlük çıkarmak istemez, fakat sizi temizlemek ve şükredesiniz diye de üzerinizdeki nimetini tamamlamak ister.

 

Evet, görüldüğü gibi ayetin meali yukardaki gibidir. Fakat bu konuda iki kıraat bulunduğundan iki görüş vardır:

1. “Ayaklar” anlamına gelen “ercül” kelimesindeki “lâm” harfini üstünlü okuyup “yüzler” anlamına gelen “vücûh” üzerine atfedenlere göre ayakları yıkamak farzdır. Meşhur dört mezhep mensuplarının anlayış ve uygulamaları böyledir. Mealde bu kıraat esas alınmıştır.

2. “Ercül” kelimesinin “lâm”ını esreli okuyup kelimeyi “Başlarınızı mesh edin” cümlesindeki “başlar” anlamına gelen “ruûs” üzerine atfedenlere göre ayakları -yıkamak değil- meshetmek farzdır. İmâmî-şiîler bu kıraati benimsedikleri için ayaklan meshetmekle yetinirler. Bu takdirde ayetin meali şöyle olur: “Yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yıkayın. Başlarınızı ve ayak bilek kemiklerine kadar ayaklarınızı meshedin”.

Buraya kadar bir sorun yoktur. Fakat bazı insanlar ayaklara susuz meshi veya çorap, mest gibi giyeceklerin üzerine de mesh yani dokunma yapılarak abdest alınacağını iddia etmektedirler.

Oysa ayetlere dikkatli bakıldığında su olmadığı zaman yapılan teyemmümde ayaklar mesh edilmez yani susuz durumda ayağın meshi teyemmüm de bile yoktur. Ayrıca Maide 6. Ayette teyemmümde “onunla” denmektedir. Yani mesh olayı bir şey ile sürme anlamındadır. Bu durumda su yoksa ayağa mesh zaten yoktur. Su varsa ayak yıkanmalı veya su ile silinmelidir. Kuru kuruya elle dokunma, teyemmüm de bile yoktur. Çünkü ayette “temiz bir yüzey ve onunla mesh etme vardır. Eğer bir şey olmadan mesh etme olsaydı. O zaman teyemmümde “temiz bir yüzey” gereksinimi olmayacaktı. Bu durumda kesinlikle diyebiliriz ki: Kuru kuruya mesh ne yüze ne ellere, hele hele ayağa asla yoktur.

Hele elbise veya mest, çorap üzerine kuru ve yaş mesh olmaz.

Çünkü su varken abdest alırken yüz yıkanır, eller yıkanır, o ıslak ellerle baş mesh edilir. Baş mesh edilirken eller kurutulmaz, ellerin ıslaklığı ile başın bir kısmı ıslatılır. Mesh aslında yıkamanın kısmi halidir. Yani tanımlanan yerin bir kısmı su ile ıslatılır. Bunu şuradan anlıyoruz. Teyemmümde mesh kelimesi kullanılır yüz ve ellerin hepsi mesh edilmez. Bir kısmı mesh edilir. Oysa yıkamada tam yıkanacak kısımlar ayette tanımlanmıştır. Mesh olayında ise tanımlanmamıştır.

Ayette hiçbir yıkamada ve mesh de yüzün, ellerin veya ayakların üzerinde giyecek tanımlanmamıştır. Bu nedenle üzerinde elbise veya ayakkabı gibi bir şey varken yıkama veya mesh yapılamaz.

Teyemmüm kelimesinin kökü ymm dir. Anlamı akıtmak sürüklemek, sürmek demektir. Mesh kelimesi bundan farklı olmalıdır. Çünkü farklı kullanılmıştır. Bu da mesh kelimesinin “bir şey sürmek” anlamında olduğunu göstermektedir.

Sonuç olarak mesh olayı su ile kısmi silmeyi ifade etmektedir. Gusül ise tanımlananın tam olarak yıkanmasını ifade etmektedir.

  1. Kıraatte zaten yıkanması emredildiğinden ayaklar ayak bilek kemiklerine kadar yıkanacaktır.
  2. İkinci kıraatte ise mesh kelimesi bir şey ile kısmi silmeyi ifade ettiğinden ayaklar sulu elle bileklerine kadar silinecektir.
  3. Bir şey olamadan sadece ellerle sürerek mesh etmek yüz için ve eller için teyemmümde bile yoktur. Mutlaka bir yüzey olmalıdır. Ondan yüzlere ve ellere kısmi olarak sürülmelidir. Teyemmümde bile en azından sürülen bir yüzey vardır. İkisinde de üzerinde giyecek yoktur.
  4. Teyemmümde hiçbir durumda ayaklara mesh yoktur. Ayaklara kuru kuruya mesh etmek ayette olmayan bir şeyi uydurmak demektir. Su varsa zaten teyemmüm yoktur. Teyemmüm varsa ayaklara mesh yoktur. Suyun varlığında teyemmümde bile olmayanı abdeste uygulamak çok acayip bir durumdur. Bu nedenle ayaklar 2. Kıraate göre bile mutlaka suyla silinmelidir.

 

Kısacası çorap veya mest üzerine mesh yapanlar. Su varken teyemmümde bile olmayanı yapmaktadırlar. Eğer hastaysanız o zaman zaten teyemmüm yapınız. Ne deve ne kuş yapmayınız.

 

Doğrusunu Allah bilir.

 


YorumcuYorum
Süleyman Karagülle
14.02.2016
20:41

Abdest ayetinde; yüzünüzü ve ellerinizi  yıkayınız, başınıza sürünüz, "ayaklarınızı da"  dersek; ayakların  yıkanması emredilmiş olur. "Ayaklarınıza" dense,  ayaklara sürülmesi gerekir.  Kuran'da iki kıraat vardır.  Bir kıraatte "ayaklarınızı" şeklindedir. Başka kıraatte ise "ayaklarınıza" şeklindedir.

İki ayet veya birbirine zıt iki ayet varsa usulde kuraldır; duruma göre ayet uygulanır.  Demek ki, bazı hallerde yıkayacağız, bazı hallerde de mesh edeceğiz. Bu hallerin tespiti;  mütevatir hadis varsa veya sahabelerin icması varsa ona göre durum tespit edilir. Sıradan hadisler  varsa, başka delilimiz de yoksa ona uyarız. Varsa uymayabiliriz. Burada başka delilimiz vardır. Ayakkabı giyilmiş iken Peygamber meshetmiş,  meşruiyeti sahabelerin icması ile sabittir.

"B" ile mesh etmeye gidebilir. O zaman bütün ayağın mesh edilmesi gerekir. "Bi" ile geldiğine göre  bütün ayağın mesh edilmesi gerekmez. O zaman  topuklara kadar  denmesi; topuklara kadar giyilmiş ayaklara mesh ediniz anlamı çıkar. O halde  ayaklara mesh etmeye Kuran'da delili bulmuş bulunuyoruz.

Mete Bey; Kuran'da yeri olan ve icma ile sabit olan bir hususu reddecek bir yorum, ehli sünnete göre geçersizdir.

Mete Firidin
14.02.2016
21:41

Abdest alırken ayağa mesh yapılabileceği iddiası : Buhari, vudu 48, Tirmizi , Tahare 72,73 de geçen bir hadise dayandırılır. Üstelik bu hadise göre peygamberimiz cevrep üzerine seferdeyken mesh etmiştir. Bu hadisin şüpheli olduğu açıktır. Çünkü ayette seferdeyken teyemmüm yapılmalıdır.
Bu nedenle bu konuda İCMA yoktur. Olsa şiiler bile bunu kabul etmek zorunda kalırlardı. ki onlar cilt üzerine mesh etmektedirler.Şiilikte ayağı yıkamak veya mesh üzerine mesh yoktur. Bu da icma olmadığının delilidir.


Olay çok açıktır. Kıraatlere göre ayak yıkanmalıdır. Temiz ise mesh edilebilir.

Ama teyemmüm şartları yokken teyemmümde bile olmayanı apteste ilave etmek saçmalamaktır.

Kurandan delil bulamayınca bir rivayet ile icma var demek yetersiziliktir.

Oldu olacak "ıstavroz" yapın da abdeste hiç gerek kalmasın.

Mete Firidin
14.02.2016
21:56
İbn Huzeyme, hadisi "Peygamber (s.a.v.)'in Pabuçlarına Mesh Etmesinin Abdestsiz Olduğu İçin Değil Abdest Üstüne Abdest Alma Haline Mahsus Olduğunun Delili" başlığı altında Sufyan > Suddî > Abduhayr isnadıyla rivayet ettiğine göre Ali (r.anh) bir testi su isteyerek onunla hafifçe (uzuvları birer kere yıkayarak) bir abdest almış ve pabuçları üzerine mesh etmiştir. Sonra da "Abdestli iken Rasûlullah (s.a.v.)'in abdesti böyledir" açıklamasını yapmıştır.
Hadisi değişik isnadiarla Zeylaî'nin NasbuY-râve'sinde (1,99) zikredilmektedir. Ustat, "Ancak bu, abdestin hafifçe (uzuvları birer kere yıkayarak) alınabileceğiyle ilgilidir" demiştir.

 
Mete Firidin
14.02.2016
22:01
Ayaklar üzerindeki çorap mesh gibi eşyanın üzerine mesh etmek. Ayaklara mesh edin kıraatini gereksiz kılar. Oysa abdestli iken veya ayaklar temizken su ile silerek mesh etmek çok daha uygun görünmektedir. Yani abdestliyseniz ve tekrar abdest alıyorsanız ayaklarınızı mesh etmeniz yani yıkamamanız yeterlidir.
Mete Firidin
14.02.2016
22:02
İbn Huzeyme, hadisi "Peygamber (s.a.v.)'in Pabuçlarına Mesh Etmesinin Abdestsiz Olduğu İçin Değil Abdest Üstüne Abdest Alma Haline Mahsus Olduğunun Delili" başlığı altında Sufyan > Suddî > Abduhayr isnadıyla rivayet ettiğine göre Ali (r.anh) bir testi su isteyerek onunla hafifçe (uzuvları birer kere yıkayarak) bir abdest almış ve pabuçları üzerine mesh etmiştir. Sonra da "Abdestli iken Rasûlullah (s.a.v.)'in abdesti böyledir" açıklamasını yapmıştır.
Hadisi değişik isnadiarla Zeylaî'nin NasbuY-râve'sinde (1,99) zikredilmektedir. Ustat, "Ancak bu, abdestin hafifçe (uzuvları birer kere yıkayarak) alınabileceğiyle ilgilidir" demiştir.

 
hakansarilar
06.07.2016
22:09

Müslümanlar nasıl abdest alınacağına karar verene kadar kıyamet gelecek. Ben ümidi kestim. Babaannemin dediğinden daha tutarlı bir açıklama da henüz okumadım. Şöyle derdi rahmetli:" Abdestte yıkanan yerler teyemmümde mesh edilir. Mesh edilen yerler düşer." Ben bu söz üzereyim.






Çok Yorumlanan Makaleler
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013 63878 Okunma
86 Yorum 08.01.2014 17:16
Mete Firidin
Hz. Adem’in Kaburgası
25.04.2012 23145 Okunma
59 Yorum 28.04.2012 13:42
Mete Firidin
Miras ve Kelale Ayetleri
13.02.2014 28408 Okunma
53 Yorum 28.02.2014 13:04
Mete Firidin
Nuh’un Gemisi ve Cudii
12.01.2014 24582 Okunma
45 Yorum 05.02.2016 23:06
Mete Firidin
Adem'in ve Havva'nın Hatası
2.03.2014 30211 Okunma
34 Yorum 10.03.2014 00:48
Mete Firidin
Amen ve Senetin
15.11.2012 35312 Okunma
31 Yorum 30.11.2012 13:47
Mete Firidin
Nuh’un Üvey Oğlu!
25.10.2015 31642 Okunma
28 Yorum 12.01.2020 17:30
Mete Firidin
Homohabilis Havva ve Havvalar
20.04.2012 30672 Okunma
27 Yorum 15.04.2020 09:47
Mete Firidin
Nutfetin Emşâcin (99)
14.05.2013 29475 Okunma
24 Yorum 17.05.2013 15:16
Mete Firidin
El Tur ve Tur-i Sina?
24.03.2013 38211 Okunma
21 Yorum 23.06.2021 12:46
Mete Firidin
Hınzır
12.11.2018 12259 Okunma
19 Yorum 31.01.2021 23:14
Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.03.2014 20885 Okunma
18 Yorum 20.03.2019 10:45
Mete Firidin
Kuran’da Tasavvuf ve Lahid Köklü Kelimeler
8.05.2014 14347 Okunma
18 Yorum 10.05.2014 11:22
Mete Firidin
Cennetteki Khamr
28.05.2015 21041 Okunma
17 Yorum 29.05.2015 19:00
Mete Firidin
Adet Görmekteyken Kadın Namaz Kılabilir mi?
14.06.2018 12896 Okunma
16 Yorum 17.04.2020 16:27
Mete Firidin
Lut Kavmi Homoseksüel Değildi!
3.08.2014 33736 Okunma
15 Yorum 03.12.2017 03:35
Mete Firidin
Âdemoğlu Şeytanın Halifesidir
22.03.2019 9810 Okunma
14 Yorum 27.03.2019 17:22
Mete Firidin
Hamr ve Humr
12.04.2012 13800 Okunma
14 Yorum 02.05.2012 15:51
Mete Firidin
Rahmet ve Şeriat
19.03.2012 8854 Okunma
14 Yorum 27.03.2012 21:05
Mete Firidin
Müslüman
19.12.2013 10888 Okunma
13 Yorum 21.12.2013 10:35
Mete Firidin
Talak Suresi 4. Ayet ve Pedofili
11.07.2019 13968 Okunma
13 Yorum 16.07.2019 05:54
Mete Firidin
Bilqıst
23.04.2014 12344 Okunma
13 Yorum 26.04.2014 14:44
Mete Firidin
İmhotep'in Babası
7.04.2015 12091 Okunma
13 Yorum 03.05.2018 23:12
Mete Firidin
İçki Haram mı?
25.05.2015 25657 Okunma
13 Yorum 12.01.2020 17:25
Mete Firidin
Zülkarneyn'in Doğu Seferi
3.06.2012 15139 Okunma
12 Yorum 19.06.2012 10:13
Mete Firidin
Tasavvuf
11.05.2010 16465 Okunma
12 Yorum 17.02.2016 17:55
Mete Firidin
Hz. Musa Ne Zaman Yaşadı?
12.05.2011 118706 Okunma
11 Yorum 07.04.2020 15:05
Mete Firidin
Karadelik ve Cehim
14.05.2012 9002 Okunma
11 Yorum 15.05.2012 09:07
Mete Firidin
Meteorit (Asteroid) Yağmuru
25.08.2013 12899 Okunma
11 Yorum 27.08.2013 15:07
Mete Firidin
Ayn Ra Ya Kökü Yoksunluk
9.03.2014 8901 Okunma
11 Yorum 13.03.2014 20:08
Mete Firidin
Cuma Namazı
19.01.2019 8468 Okunma
11 Yorum 20.01.2019 19:49
Mete Firidin
Hz. Muhammed'e İman
13.10.2018 8899 Okunma
11 Yorum 15.10.2018 22:32
Mete Firidin
Kuran'da Zamanın Sonu
30.09.2015 18485 Okunma
11 Yorum 25.10.2015 15:50
Mete Firidin
The Birthday Of Jesus Christ According to Quran
4.12.2016 11496 Okunma
10 Yorum 30.11.2017 15:56
Mete Firidin
Gavs Ve İkizler Burcu
15.12.2014 18893 Okunma
10 Yorum 14.07.2015 09:59
Mete Firidin
Hz. Nuh, İbrahim, Yusuf ve Musa Kronolojisi
5.04.2015 107743 Okunma
10 Yorum 12.01.2020 16:47
Mete Firidin
Fecr ve İmsak
18.07.2013 19224 Okunma
10 Yorum 20.07.2013 22:19
Mete Firidin
Arş
3.03.2013 8044 Okunma
10 Yorum 09.03.2013 18:42
Mete Firidin
% 100 Cotton
28.09.2012 6473 Okunma
10 Yorum 02.10.2012 11:59
Mete Firidin
Şecer
23.01.2014 9689 Okunma
10 Yorum 25.01.2014 09:30
Mete Firidin
Salat Kelimesinin Kökeni
26.02.2012 67146 Okunma
10 Yorum 03.06.2020 00:23
Mete Firidin
Hz. Musa ve Hızır'ın Buluştukları Yer
16.03.2012 21767 Okunma
10 Yorum 17.03.2012 10:03
Mete Firidin
Zülkarneyn
26.08.2011 18368 Okunma
10 Yorum 28.04.2020 20:20
Mete Firidin
İbni Arabi ve Araf 175-176. Ayetler
16.11.2011 28957 Okunma
9 Yorum 19.11.2011 17:29
Mete Firidin
Bekke Ve Mekke
27.01.2011 53912 Okunma
9 Yorum 25.03.2020 19:30
Mete Firidin
Şerr
10.05.2015 10917 Okunma
9 Yorum 19.05.2015 15:59
Mete Firidin
Petra Yalanı
28.04.2015 71746 Okunma
9 Yorum 02.05.2015 13:07
Mete Firidin
ÖNSÖZ
10.05.2018 6665 Okunma
9 Yorum 16.05.2018 20:41
Mete Firidin
Kutsal Kudüs!
1.02.2020 5479 Okunma
9 Yorum 03.02.2020 20:52
Mete Firidin
Yunus Peygamber Balinanın Karnında
15.03.2019 7867 Okunma
8 Yorum 25.06.2020 18:13
Mete Firidin
Midian Medyen Medine
3.05.2015 10185 Okunma
8 Yorum 02.02.2019 10:15
Mete Firidin
Ümmi Peygamber
4.06.2014 7992 Okunma
8 Yorum 12.06.2014 12:02
Mete Firidin
Harut ve Marut
6.02.2012 13114 Okunma
8 Yorum 08.02.2012 19:35
Mete Firidin
Kuran’da Yağış Kelimeleri
29.11.2013 11596 Okunma
8 Yorum 01.12.2013 18:50
Mete Firidin
Allah’ın İki Eli
5.12.2013 14149 Okunma
8 Yorum 12.12.2013 07:13
Mete Firidin
Ruh ve Ruhun Üflenmesi
11.04.2013 19655 Okunma
8 Yorum 14.04.2013 13:43
Mete Firidin
Necm ve İdbar
3.10.2013 14254 Okunma
8 Yorum 09.10.2013 16:19
Mete Firidin
Sarsar, Salsal
27.08.2013 8614 Okunma
7 Yorum 12.10.2013 17:06
Mete Firidin
Ashabı Kehf
3.02.2014 8043 Okunma
7 Yorum 12.10.2021 20:56
Mete Firidin
Hurufu Mukatta
9.04.2011 89789 Okunma
7 Yorum 25.03.2020 18:55
Mete Firidin
Adem ile Havva
9.03.2010 15432 Okunma
7 Yorum 23.05.2020 03:49
Mete Firidin
Nuh Peygamberin Kâfir Oğlunun Salı
26.06.2014 7828 Okunma
7 Yorum 17.04.2020 20:41
Mete Firidin
İblis Yees Gına
29.08.2014 7903 Okunma
7 Yorum 10.09.2014 19:06
Mete Firidin
Mars Hayali
7.01.2017 9379 Okunma
7 Yorum 12.10.2018 00:32
Mete Firidin
Sidr ve Sadr Kelimeleri
11.08.2015 16053 Okunma
7 Yorum 18.08.2015 14:52
Mete Firidin
Abdestsiz Kuran Okumak!
20.04.2024 674 Okunma
7 Yorum 21.04.2024 20:19
Mete Firidin
Ayağa Mesh Meselesi
12.02.2016 12662 Okunma
6 Yorum 06.07.2016 22:09
Mete Firidin
Hadisler
1.02.2020 4826 Okunma
6 Yorum 17.02.2020 22:05
Mete Firidin
Fussilet Suresi 10. Ayet Tefsiri
4.02.2018 7541 Okunma
6 Yorum 05.02.2018 08:31
Mete Firidin
Hz. Yusuf’a Secde!
7.12.2018 7611 Okunma
6 Yorum 07.02.2020 21:36
Mete Firidin
Haqaben Ehqaben
16.04.2015 8709 Okunma
6 Yorum 18.04.2015 10:06
Mete Firidin
Kutsal Yaşam Ağacı
21.12.2011 15056 Okunma
6 Yorum 25.12.2011 16:12
Mete Firidin
GPS ve Enam 97
9.05.2012 6523 Okunma
6 Yorum 23.06.2012 15:46
Mete Firidin
Meleklerin Hızı
20.11.2013 13414 Okunma
6 Yorum 24.11.2013 19:02
Mete Firidin
Cimaletun sufrun
3.02.2013 6222 Okunma
6 Yorum 06.02.2013 20:29
Mete Firidin
Şehri Ramazan
18.08.2012 5900 Okunma
5 Yorum 19.08.2012 08:58
Mete Firidin
Naram Sin
25.07.2012 16505 Okunma
5 Yorum 15.10.2020 19:50
Mete Firidin
Şeytani Felsefe
5.05.2013 7268 Okunma
5 Yorum 14.06.2013 07:53
Mete Firidin
El Musawwir
8.12.2013 3917 Okunma
5 Yorum 15.12.2013 20:00
Mete Firidin
Sihir Öğreten İki Melek?
15.12.2013 9011 Okunma
5 Yorum 17.12.2013 07:54
Mete Firidin
Tevbe Suresi 30. Ayet
1.06.2014 9463 Okunma
5 Yorum 04.06.2014 16:12
Mete Firidin
Yedi Gece ve Sekiz Gün, Atlantis
25.02.2018 7391 Okunma
5 Yorum 13.05.2020 16:11
Mete Firidin
Şeyhe Teslimiyet!
14.06.2019 5626 Okunma
5 Yorum 20.06.2019 23:32
Mete Firidin
İki Hırsızın Çok Eli
30.05.2019 5246 Okunma
5 Yorum 16.06.2019 23:09
Mete Firidin
Kuran'da Doğu, Doğuş Kelimeleri
25.01.2023 1064 Okunma
5 Yorum 24.02.2023 17:47
Mete Firidin
Ölünce melek mi oluruz?
12.05.2018 6970 Okunma
4 Yorum 14.05.2018 12:51
Mete Firidin
Azap
10.07.2016 9325 Okunma
4 Yorum 11.07.2016 18:20
Mete Firidin
Taha Suresi 125. Ayet Meali
22.11.2017 7865 Okunma
4 Yorum 25.11.2017 14:43
Mete Firidin
Bakara Suresi Meali
28.08.2015 8581 Okunma
4 Yorum 16.01.2019 16:36
Mete Firidin
Hadid Suresi 25. ayet ve Zülkarneyn
25.10.2015 14524 Okunma
4 Yorum 25.10.2015 13:00
Mete Firidin
Sünnetler ve Ayetlerin Tam Anlaşılması
1.05.2014 6891 Okunma
4 Yorum 09.05.2014 15:47
Mete Firidin
Havariler Ve Huriler
29.10.2014 7243 Okunma
4 Yorum 29.10.2014 19:00
Mete Firidin
Yırtıcı ve Hastalıklı Hayvanların Haramlığı
3.03.2015 8523 Okunma
4 Yorum 14.04.2015 18:05
Mete Firidin
Cidiha ?
10.01.2014 5367 Okunma
4 Yorum 14.08.2021 16:33
Mete Firidin
Harun’un Kız Kardeşi Miryem
1.09.2013 12722 Okunma
4 Yorum 11.09.2013 07:57
Mete Firidin
Kudret Helvası Menne
13.11.2013 110872 Okunma
4 Yorum 15.11.2013 03:46
Mete Firidin
Ğasaq
18.10.2013 5831 Okunma
4 Yorum 19.10.2013 06:52
Mete Firidin
Şecer ve Güç
28.01.2014 3650 Okunma
4 Yorum 04.02.2014 23:04
Mete Firidin
El Hadid ve Besmele
13.01.2013 12849 Okunma
4 Yorum 17.01.2013 08:36
Mete Firidin
Kitap ve CERN
1.01.2012 5365 Okunma
4 Yorum 19.02.2012 08:44


© 2024 - Akevler