Özer Ataç
Seçim-1
16.03.2024
2111 Okunma, 0 Yorum

S e ç i (li) m  (*)  

 

Ayna’lı düğüm

 

Önümüze gelen, gelecek  olan,  bizi doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren ‘düğüm’ haline gelmiş konu veya etkiyi çözme eylemi olarak seçim öncesi ve sonrasıyla yaşamımızın kendisidir.

 

Doğallığımız (Ben’liğimizi Bütün’e atfetmemiz), kendiliğindenci çözümü; güdümlüğümüz (Ben’likler çölüne düşmemiz),veballer zincirini yaşamamıza sebep olacaktır.

 

*

    

“Seçilmeyen, seçemez.” (Kybalion yazıtı)

 

Bilişsel nörobilim ve bilişsel psikolojinin ilgi alanı olan Ayna Neron araştırmalarına göre Seçen, seçilmişliğinin içeriğini, seçtiğine iade ediyor. (1)

 

İşte tüm  anlatıların, gösterinin, propagandanın hatta sanatın yaygın yankısının ardındaki düşüncenin sebebi bu. ‘Diyalog’, ‘tartışma’,.. derken, ‘evdeki’ tüm aynalar dışarıdan gelecek ne varsa içeriye toplayıp oransal olarak dışarıya  yansıtıyor.

Bu yansımanın neredeyse tamamı, dışarıdan gelenler olduğuna göre propaganda aygıtları neden seslerini yükseltip görüntüleri artırdıklarını anlayabiliyoruz. Ama onlarsız da edemiyoruz. Çünkü ‘toplumsal uzlaşı’ etiketli medeniyetin zenginliğini elinde tutan  elitler varlıklarını  böyle sürdürülüyor.(2)

 

Devletlerin yönetim nitelikleri ne olursa olsun varlıklarının sebebi olan halkların yönetimsel seçimleri ya da ‘kabulleri’, canlının hamurunda bunan yansıtmanın (ayna nöron) döngüselliğine  tabidir.Bu daire, kapalı görülse de öyle değildir. Umutsuzluk,  bir ömür için söz konusudur. İnsan ölümlü varlıktır. Ölüm,  ister istemez sürgite dair ne varsa değiştirir. Mazlumlara dildar olan sufiler, “ bu yüzden iyi ki ölüm var,” derler. Anadolu’da çok yaygındır.Belki bu yüzden Rahmeli  Mehmet Akif İstiklal marşımıza “Korkma!” tembihi ile başlamış. Çünkü korku, tüm olumsuz şartlanmaların en hapsedici halkasıdır.

 

Rahmetli Mehmet Alagaş’ın verdiği  “Musa Firavun kıssasına” yönelik yaptığı benzetmeyi hatırlıyorum:

 

“Saldırgan fakat sahibinin elinde tasması olan bir köpeğin size yaklaşıp ısırmak amacıyla isize yöneldiğinde,  ondan medet ister misiniz? Tabii ki hayır. Böyle bir şeye yönelmeniz saldırganı daha tahrik edecektir.

 

Köpeğin vereceği zararı engellemek için sahibine onu sizden uzaklaştırmasını istersiniz.  

İşte eğer bir coğrafyada eziyet, mazlum varsa. Eğer iyiler- iyilikçiler bu zulme engel ol(a)mamışsa,  ( böylece, ‘ayna neron’ bahsi; zalimi  kendi nesillerine de sipariş etmişlerdir.) mazlumlar Rabblerine bu zalimlerin tasmasını çekip, kendilerinden uzaklaştırmasını isterler.”

 

Alagaş, bu ifadeleri nefesini tutarak  zorlukla dillendirirken,  samimi inancın dili olan  parlayan gözleri, küçük tebessümü ve sözlerinin anlamını aşan teslimiyet hali   zihnimde derin iz bıraktı.

 

Diğer ‘uçtan’ bir örnek vereyim:

 

“Kağıttan kaplan” ( Çince :zhi’laohu) ifadesi Çin kültüründe kullanılan eski bir ifadedir. İngilizce’ye ilk kez Jon Francis Davis  tarafından 1836 yılında çevrilmiştir.

 

Politik olarak , Çin lideri Mao Zedong, ABD ve onun temsil ettiği küresel talancılığa karşı savunma savaşında   bu ifade ile tanımlamış.

Talancılar tüm güçlerini ellerindeki silahve ordularından değil size yönelttiği korkunuzdan alıyor. Varlık aleminde korku,  zulüm ve teslimiyeti getirir; zulme direnek ölmek acıyı ve ‘sahneyi’ değiştirmektir. Bu amaçla öldüğünüzde varlık alemi sürdüğüne göre ve varlık aleminde olduğunuza göre

Bu önermeyi ciddiye almalısınız.

 

*

 

Yeryüzünün bilinen kesiminde insan olarak var olmamız;  farkında olmadığımız milyarlarca yıllık  seçilimin sonucu olduğu kanısı;  dini argümanlar dahil  çoğu astrofizikçi tarafından  genel kabul görüyor.

Son olarak,  Kur’an’da   korku (havf) ve sakınma(ttegu) ifadelerinin kullanımı ilginçtir:

 

Kur’an Yaradan ve varlığa yönelik iletişim ve tutumun  ilkeselliğini ‘sakınma’ kapsamında anarken;

İlkesizliği ise  çıkarcılık;  doğal sonuçlarını da  ‘korku’ kapsamında değerlendiriyor.

 

Kısaca halk dilinde,  “sonuçlarına katlanmak” terimi kendimiz dışında,  varlığa dair aldığımız kararlar, söz ve eylemlerimiz  niyetlerimiz ne olursa olsun ‘doğal’ sonuçları olur.Yani yaptığımızın türü, kendini üretir.   Bu yüzden özümüz ve  diğer kararlarımızda  Bütünselliğe uyumu sağlamak kritik önemdedir. Bunun en basit açıklaması liyakattir. (3)

 

Yani korku ve türevlerinin empozelerini ‘ev’lerimize   sokmayalım.

 

 

 

Açıklamalar:

 

(*) Vocdoni( esperantoca), votar(isp),Taswit(Ar),Vote, selection, choice,poll (ing), psifos (yun),suffragium(lat).

 

Eski Türkçe seç- “ayırmak” fiilinden evrilmiştir. Bu fiil Eski Türkçe seş- “(düğüm) çözmek” fiili ile eş kökenli olabilir; ancak bu kesin değildir.

 

Türkiye Türkçesi seş- "çözmek" ve seç- "ayırmak" biçimleri en az 17. yy'a dek ayrıştırılır.

 

“Açık,seçik, seçici, seçik, seçilmek, seçilim, seçim, seçimlik, seçkin, seçme, seçmece, seçmecilik, seçtirmek;” kullanımları var.

 [Kutadgu Bilig, 1069]” yarar ya yaramazları seçip aḏra tutġan [yarar ile yaramazı seçip ayrı tutan]”

 

Kaşgarî, Divan-i Lugati't-Türk, 1073;  “er attın kişen seşdi [atın kösteğini çözdü]”

 

Ananonim, Ferec ba'd eş-şidde, 1451 yılından önce;  “Atından ayırtlanmamış [ayrılmamış], atı ölmiş, kendi bīχoş olmış [bayılmış]. Atdan seşdiler, ögi geldi [attan ayırdılar, ayıldı].”

 

Türkiye Türkçesi: [Ahmed Vefik Paşa, Lehce-i Osmani, 1876]seçmek: İntihab, nasb, iyisini ayırtlamak, teşhis etmek. İnce şeyi görmek, uzaktan fark etmek. (...) seçici: mümeyyiz (...) seçim: teşhis.

 

[Cumhuriyet (gazete), 1930] Bu işte bilhassa seçkin iş ortağının şimdiki Hariciye Nazırı M. Mihalakopulos

 

[TDK, Türkçe Sözlük, 1. Baskı, 1945] ‘seçik’ (...) seçmece’ (...) ‘seçmecilik’ 

 

 

(1)Ayna neron : Iacoboni M.Mazziotta(JC)(2007).”Mirror neuron system:basic findicsand clinical applications” (Ayna nöron sistemi; Temel bulgular,klinik uygulamalar) Annals of Neurology (Nöroloji yıllıkları) 62(3)ss.213-8.doi:10.1002/ana,21198.PMID 17721988

 

 

 

(2) Jean Baudrillard (1929-2006)Fransız düşünür.MarshallMcLuhan;ın çalışmalarından esinlenerek toplumsal ilişkilerin doğası, toplumun kullandığı iletişim biçimleri ile belirlendiğine dair fikirler geliştirdi: “Gerçeklik kopyalanamaz; dil (aygıtları) aracılığı ile kitlesel istismara açık göstergeler oyununa dönüşür. Böylelikle gerçek ile kurgusal, kopya ile orijinal arasındaki tüm ayrımlar ortadan kalkar.

 

Bu tarihsel aşamadır. Rönsans’ta baskın simulark olarak, insanların nesnelerin var olmayan gerçek göstergeyi (kraliyet, soyluluk, kutsallık,..) temsil ediyor gibi göründüğü sehte biçimlerdi.”

 

(3) Liyakat: lyk (Ar)kökünden  liyaka, ‘yakınlaşma, ‘layık olma’ sözcüğünden alıntıdır. Yine ‘yakıştı’ fiilinin fi’ala(t) gramer ölçüsündendir),(Nişanyan)

Kelime belirtme hali olarak kullanılıyor. Güncel olarak

“bir kimseni kendisine verilen işi verimli kılacağına  dair  uygunluk, işin cinsine önemine yönelik değer ve toplumsal yarar açısından yakışırlık”  anlamında kullanılır.(TDK)  

 

Gerek özümüz, gerek diğer insan ve canlılar için alacağımız kararlar ‘veballi’ yani karşılığı olan eylemlerimizdir. Bu yüzden bilmeyi, öğrenmeyi, bilenlere danışmayı sürekli kılmalıyız.

 

 

 

 






Son Eklenen Makaleler
Özer Ataç
Makroda Bütünsellik, Mikroda Küreselleşme
23.12.2024 672 Okunma
Özer Ataç
Negatif Hiyerarşi
9.12.2024 2299 Okunma
Özer Ataç
5 Işık İhtar Etti...
25.11.2024 1495 Okunma
Özer Ataç
Abartı
4.11.2024 1354 Okunma
Özer Ataç
Sahib
21.10.2024 1421 Okunma
Özer Ataç
Son Fırsat -6-
6.10.2024 1474 Okunma
Özer Ataç
3 S 5
23.09.2024 3074 Okunma
Özer Ataç
İlginç Alıntılar
8.09.2024 1068 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 4
11.08.2024 1009 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 3
28.07.2024 2367 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 2
14.07.2024 1785 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 1
30.06.2024 1701 Okunma
Özer Ataç
Seçi(li)m / ”Merak etme sen!”-6
26.05.2024 2094 Okunma
Özer Ataç
Seçi(li)m / “Taşları yemek yasak” -5
13.05.2024 2075 Okunma
Özer Ataç
Seçim-4
28.04.2024 1714 Okunma
Özer Ataç
Seçim-3
14.04.2024 1957 Okunma
Özer Ataç
Seçim-2
31.03.2024 1282 Okunma
Özer Ataç
Seçim-1
16.03.2024 2111 Okunma
Özer Ataç
Bereat
25.02.2024 1295 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-4
5.02.2024 1053 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-3
21.01.2024 1201 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-2
7.01.2024 1238 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-1
7.01.2024 1371 Okunma
Özer Ataç
Setler
11.12.2023 561 Okunma
Özer Ataç
En Uzak Batı
25.11.2023 1249 Okunma
Özer Ataç
‘Yolcunun’ Beka Tutkusu
30.10.2023 1239 Okunma
Özer Ataç
Ayna Yaşamlar
15.10.2023 2008 Okunma
Özer Ataç
Emanet/Geleceği Üretmek
25.09.2023 1934 Okunma
Özer Ataç
YZ Çözümlemesi
22.05.2023 1043 Okunma
Özer Ataç
Antrakt
21.05.2023 1609 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 4
22.04.2023 1325 Okunma
Özer Ataç
Evlada Düşkünlük
18.04.2023 1448 Okunma
Özer Ataç
Hiç Güvenliği
9.04.2023 1700 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 3
26.03.2023 2023 Okunma
Özer Ataç
Hüseyin Kayahan
14.03.2023 1038 Okunma
1 Yorum 22.03.2023 14:56
Özer Ataç
Dünyanın Bütün Kadınları
11.03.2023 2024 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 2
26.02.2023 2221 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı
12.02.2023 1674 Okunma
Özer Ataç
Fark Perdeleri
31.01.2023 2244 Okunma
Özer Ataç
Yakınanlar
15.01.2023 2007 Okunma
Özer Ataç
Sıla
18.12.2022 1443 Okunma
Özer Ataç
Resen
5.12.2022 1427 Okunma
Özer Ataç
Köken
20.11.2022 2856 Okunma
Özer Ataç
Vaat & Liyakat
6.11.2022 2638 Okunma
Özer Ataç
Tedbir Felsefesi
23.10.2022 2585 Okunma
Özer Ataç
Şirk
9.10.2022 3996 Okunma
Özer Ataç
Mizansen
30.09.2022 3414 Okunma
Özer Ataç
Ters Manivela
26.09.2022 2398 Okunma
Özer Ataç
Türk Olmak
11.09.2022 2964 Okunma
Özer Ataç
Kuşak ve Sentez
29.08.2022 2966 Okunma
Özer Ataç
Kaos Yürüyüşü
30.07.2022 2220 Okunma
Özer Ataç
Lotus
18.07.2022 3039 Okunma
Özer Ataç
21 Küresel Efektif (*)
28.05.2022 2633 Okunma
Özer Ataç
Eylemeden Eylemek
24.05.2022 3260 Okunma
Özer Ataç
Güven ve Güvenlik Sorunu
13.05.2022 2977 Okunma
Özer Ataç
Açılımlar
23.04.2022 2563 Okunma
Özer Ataç
KARŞI ATEŞ
5.04.2022 3188 Okunma
Özer Ataç
KENDİME SÖYLÜYORUM; KİMSE ALINMASIN!
25.01.2022 3043 Okunma
Özer Ataç
Mülksüzlüğe Soyunmak
16.01.2022 2915 Okunma
Özer Ataç
Mevkilere Yemin Olsun!
27.12.2021 3838 Okunma
Özer Ataç
Taziye Diyaloğu
6.11.2021 2355 Okunma
Özer Ataç
Harikalar Diyarı ya da Kozmik Kitabın Mürekkebi
28.10.2021 2665 Okunma
Özer Ataç
KYBALİON'DAN ESİNLEME; RUH, CAN, ÖZGÜR İRADE
6.09.2021 2148 Okunma


© 2025 - Akevler