Özer Ataç
Kaos Yürüyüşü
30.07.2022
2151 Okunma, 0 Yorum

(film çözümlemesi)

 

 

Yeni ilginç bir film ; Netflix ‘te izledim. Ön adındaki ‘kaos’ sıfatı izlememde etkili oldu.

“Yumurta tavuk “sarmalına değini her aklı (*)cezbediyor.

 

*

 

Filmin konusu, insanlığın kaçınılmaz geleceğinin belirsiz olasılıklarını işliyor.

 

Mevcut protez dişli medeniyet, yamyam öznesi insanı koruyup kollarken, dünyayı tüketip harap ediyor. Bu doymazlığı iflah olmadan, talan edecek yeni dünya aramaya başlıyor.

 

Günümüzde uzay maden arama faaliyetleri değiniye tanıktır.

 

*

 

Gidişat bellidir;

-ya, dünya medeniyet arsızlarını altını üste getirecek;

-ya da insan, dünyayı yaşanmaz hale düşürecek.

 

Habitatlar değişti, okyanuslar asitlendi, biyo çeşitlilik alarm verici seviyeye düştü ve halâ düşümde.

 

Uzay bedeviliği,

 

Dünyamızın kötüleşen doğa koşullarında yeni yaşam gezegeni ihtiyacı kaçınılmaz hale geldiğinde

dünyamız gibisi hemen bulunmayacağından; onlarca yıl

uzayda göçebe dolaşan nesillerin ataları olduğumuzu hatırlatıyor film.

 

*

 

Öncü gemilerden biri nihayet uygun yaşam verili gezegen bulur ve binlerce yolcusuyla oraya iniş yapar.

 

Filmin bundan sonrası özgün kurgu içeriyor.

 

*

 

Gezegen atmosferi insanların erkek cinsinin zihinsel aktivitesini bedenin aurasına çıkarıp, işitilen ses ve görüntü haline dönüştürüyor.

 

Erkek zihinlerinde geçen tüm düşünceler ve görüntüler dışarıdaki diğer insanlar tarafından görülecek şekilde eterik görüntüye ve duyulacak sese dönüşmesi koloninin hassas sosyal kesimlerinde ayrışmaya , kırılmaya sebep olur.

 

*

 

Filmin odağındaki ‘Prentiss town’. isimli kasaba halkı, dünyadan taşıdıkları anakronik geriliklerini zenci papazAaron ve lider hastalığı olan belediye başkanı David eşliğinde “güncelliyor.”

 

Gezegende eril zihnin dışa vurumuna ‘ses’ diyorlar. Bazı erkekler özel odaklama çalışmasıyla ses’in çıkışını kontrol edebiliyor. İşte kasaba şerifi David, bu kesimden; zihnini kontrol ederken dışarıya çıkan ses ve görüntü ile etrafındakilere telkin ile istediklerini yaptırabiliyor.

 

Kadınlarda dış yansıma oluşmaması,onlara “ sessiz” sıfatlı yeni kimlik sağlıyor.

 

Dünyadan göçen nesillerin yeni gezegende sosyal dokuda kadınlar lehine oluşan yeni durum; “erkeklerin bütün düşüncelerinin ortada” olma hali , ana koloniden ayrılan kasabalarda konumuz bağlamında ‘Prentiss town’ da

erkekleri ses evreninde güdülür hale getirirken ; kadınları yabancı, “anlaşılmaz”, “bilinenez” hatta din adamınca “ruhsuz” görmelerini sağlıyor.

 

Gizem sopası,

 

Derin dünya tarihinde gizem , bilinmezlik toplumları yönetmede daima öncelik taşır.

 

Aklın ve bilimin gelişimi , eşitlikçi idare biçim arayışı dahi bu gizem ve bilinmezlik zaafını yok etmemiştir.

 

*

 

Farkında olmak ta esarettir.

 

Filmin kurgusundan anladığımız ; kalıcı gizemli yapıyı kurup sürdürebilmek için “ilâhi” etki gerekiyor.

 

Yoksa insan, mevcut haliyle zor evrimleşecek; yok olmaz ise milyonlarca yıl geçmesi gerekiyor.

Yoksa, filmlerde gördüğümüz olağan üstü disiplinlerin kazandıracağı süper nitelikler;

acziyetin bilincinde olan milyonlarca insanın denediği ve çalışmakla gerçekleşmeyecek aşamalardır.

 

istisnalarını ancak filmlerde defaatle izliyoruz. Zaten bu filmlerin (** ) tutulmasının sebebi ortak aczilet kabininden açılan sanal pencere olmasındandır.

 

*

 

Belediye başkanı David, Prentiss kasabanın din adamı Aaron (David Oyelowo) )kadınların erkeklerdeki her şeyi görmesini, kendilerinin sırsız olmasına tahammül edemiyor.

 

Çünkü sır, ancak yöneticilere özeldir ve yönetimde kalmalıdır.

Güncelimiz “ derin devlet” argümanları buraya tutunur.

 

*

 

Dişil savunma hattı,

 

Kasabaya dönelim.

Belediye başkanı David Prentss ( Mads Mikkelsen), neredeyse televizyon yayını haline gelmiş erkek zihinlerini etkilemeyi başarır. Fakat “oyun bozucu” kadınlar, cennetteki “yasak ağaç” gibi çekim etkisi yaratır.

 

Önce kadınlara sokağa çıkma yasağı koyarlar.

 

Rahip Aaron,

-“kadınların sesi yok ; çünkü onların ruhu yok!” hükmünden,

-ses tanrı ile konuşmamı engelliyor” sonucuna gelir;

“illetin” çaresini , illetten muaf olan kadında görür.

 

Oysa konu “illet”, zıtlıktan oluşmaz; illet , dış koşulların ürünüdür. Dış koşullar varlığını sürdürmek ister; bunun için önündeki engelleri aşmaya yönelir.

 

Atmosfer, kendini değiştirecek “iradeyi” eril etki olarak görüyorsa , onu etkisiz kılmanın yollarını “arar”. Olmadı, eril etkiye sirayet eder, onun gücünü kıracak “ajanlarını” çalıştırır.

 

Eril iradenin “emir komuta merkezine” yani zihnine müdahale eder; zihinsel tasarılarını tasnif edip eyleme geçmeden, onları çuvala doldurulurmuş çeşitli eşyanın ortalığa dökülmesi gibi eril kişinin başının çevresinde üç boyutlu olarak gözler önüne serer.

 

Keşfedilen gezegenin eril düşünmeyi haclemesi; evrenin nadir uzvu olan dünyayı katleden insanın yıkıcı , hoyrat kısmı olan erkeğe, yeni gezegenin oluşturduğu önlem olarak bakabiliriz. Çünkü evren Bütün’dür; “kötü haberi tez yayar.”

 

Yine gezegenin “dünya ana” gibi dişil karakterde olduğunu çıkarsayabiliriz( *) . Böylelikle karşıtının yani eril cinsinin zihnine tesir ediyor.

 

*

 

İlk koloniden zamanla ayrılıp farklı alanlara yerleşen gruplardan konu kasabamızda; ilk kuruluş öyküsü belediye başkanı ve rahibin önderliğinde uydurulup kasaba halkına kabul ettirilir. Çünkü çoğunluk, büyük günaha ortak olmuştur.

 

*

 

Kadın taraftarı gezegen,

 

Sesi olmayan, ne düşündüğünü dışa yansıtmayan ,bu yönüyle telkine kapalı kadınlar ; kasabada eril güven ortamı oluşturmak adına katledilir.

 

Sonra , bu günahın suçunu gezegeninin ‘bataklığında ‘yaşayan yerlilerin üstüne atarak ; iflah olmaz düşmanlar uydurulur.

 

“Bataklık” tanımlaması ile dünyayı yaşanmaz hale getiren eril hükümetler ve hükmetme ihtirası ; yeni gezegende tutunmaya çalışır.

 

Büyük zenginlerin (Rockefeller)ve yeni kurulan devletlerin başlangıcında olan , “bataklığa gömülmüş ilk günahlar”;

daha sonra “gizli tarihe” evrilip kutsanması gibi gezegende küçük gruplara ayrılmış koloniler, kuruluş aşamasındayken bataklık yerlilerine yükledikleri günahlarını büyük dünya göçünün ikinci aşama ön izleme ekibinden sağ kalan kadım pilotu Viola Eade ( Daisy Ridlay) tarafından açığa çıkarılır.

 

Kıssadan hisse,

 

Günümüz için kurumsal yapılardaki kanıksanmış günahların açığa çıkmadının olanaksız ya da dişil hükümetlerce açığa çıkarılabileceğini, düşünmeden edemiyor insan.

 

*

 

Filmin bundan sonraki kısmı;

Nuh tufanından sonra insanlığa verilen ikinci fırsat gibidir.

 

İnsanlık birinci inişin “Kabil deneyiminden” sonra, ikinci inişin “Habil modelini “ deneyecektir.

 

Filmin sonunda, kasabanın zalimlerinden kaçan , ikinci dalga insan soyunun gezegene çağrılmasını amaç edinmiş Viola ve öksüz genç Todd Hewitt( Tom Holland) , ilk geminin indiği yere ulaşırlar ve ikinci dalga insanlığın gezegene inişi için çağrı sinyalini iletirler.

 

Son söz: Kökler daima fırsat içerir.

 

 

 

(*) Aklın “havucu” merak; merak ise aklın varlığına kanıttır.

 

(** ) insan tekil olarak hep acizdir; bu yüzden barış ve adalet için organizasyon denemekten başka çaresi yoktur.

 

Diğer taraftan barış ve adalet organizasyon girişimleri kaybettikçe , “kurtarıcı” kahraman kurguları bitmeyecektir. Örnek iki esaslı film;

Birincisi, ‘Adalet’, 2014 yılında vizyona giren ABD yapımı vigilante aksiyon-gerilim filmi.Denzel Washington; ikincisi de gösterimde.

 

İkincisi, ‘John Wick’; Yönetmen Chad Stahelski; yapımcı, Basil Iwanyk , David Leitch; Baş oyuncu, Keanu Reeves .üç serisi severek izleniyor.

 

(*) İnsanın temel yapısı olan kromozomlarında Erkek kromozonunun özelliği; Kadınlar X kromozomuyla birlikte X'ten bir tane daha taşırlarken (46, XX), erkekler, X'in yanında Y kromozomunu (46, XY) bulunduruyor.

 

Filmin künyesi:

 

Kaos Yürüyüşü, Patrick Ness ve Christopher Ford'un senaryosundan Doug Liman tarafından yönetilen 2021 Amerikan distopik bilimkurgu aksiyon macera filmi.

 

Yönetmen

Doug Liman

Yapımcı

* Doug Davison

* Allison Shearmur

* Erwin Stoff

* Alison Winter

Senarist

* Patrick Ness

* Christopher Ford

Uyarlama

The Knife of Never Letting Go

–Patrick Ness

Oyuncular

* Daisy Ridley

* Tom Holland

* Mads Mikkelsen

* Demián Bichir

* Cynthia Erivo

* Nick Jonas

* David Oyelowo

Müzik

* Marco Beltrami

* Brandon Roberts

Görüntü yönetmeni

Ben Seresin

Kurgu

Doc Crotzer

Stüdyo

* TIK Films[1]

* Quadrant Pictures

* Allison Shearmur Productions

* 3 Arts Entertainment

* Hercules Bron Creative Partnership[1]

Dağıtıcı

Lionsgate

Çıkış tarih(ler)i

24 Şubat 2021 (South Korea)

5 Mart 2021 (United States)

Süre

109 minutes

Ülke

United States

Dil

English

Bütçe

$100 million[2]

Hasılat

$25.4 million[1][3]

 






Son Eklenen Makaleler
Özer Ataç
Abartı
4.11.2024 1242 Okunma
Özer Ataç
Sahib
21.10.2024 1324 Okunma
Özer Ataç
Son Fırsat -6-
6.10.2024 1380 Okunma
Özer Ataç
3 S 5
23.09.2024 2998 Okunma
Özer Ataç
İlginç Alıntılar
8.09.2024 995 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 4
11.08.2024 923 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 3
28.07.2024 2301 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 2
14.07.2024 1704 Okunma
Özer Ataç
Sürekli Seçim Sistemi 1
30.06.2024 1628 Okunma
Özer Ataç
Seçi(li)m / ”Merak etme sen!”-6
26.05.2024 2026 Okunma
Özer Ataç
Seçi(li)m / “Taşları yemek yasak” -5
13.05.2024 2007 Okunma
Özer Ataç
Seçim-4
28.04.2024 1652 Okunma
Özer Ataç
Seçim-3
14.04.2024 1891 Okunma
Özer Ataç
Seçim-2
31.03.2024 1216 Okunma
Özer Ataç
Seçim-1
16.03.2024 2032 Okunma
Özer Ataç
Bereat
25.02.2024 1223 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-4
5.02.2024 986 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-3
21.01.2024 1137 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-2
7.01.2024 1172 Okunma
Özer Ataç
Somut ve Niyet-1
7.01.2024 1315 Okunma
Özer Ataç
Setler
11.12.2023 502 Okunma
Özer Ataç
En Uzak Batı
25.11.2023 1183 Okunma
Özer Ataç
‘Yolcunun’ Beka Tutkusu
30.10.2023 1179 Okunma
Özer Ataç
Ayna Yaşamlar
15.10.2023 1941 Okunma
Özer Ataç
Emanet/Geleceği Üretmek
25.09.2023 1871 Okunma
Özer Ataç
YZ Çözümlemesi
22.05.2023 979 Okunma
Özer Ataç
Antrakt
21.05.2023 1542 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 4
22.04.2023 1256 Okunma
Özer Ataç
Evlada Düşkünlük
18.04.2023 1379 Okunma
Özer Ataç
Hiç Güvenliği
9.04.2023 1633 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 3
26.03.2023 1954 Okunma
Özer Ataç
Hüseyin Kayahan
14.03.2023 969 Okunma
1 Yorum 22.03.2023 14:56
Özer Ataç
Dünyanın Bütün Kadınları
11.03.2023 1963 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı 2
26.02.2023 2153 Okunma
Özer Ataç
Hata Payı
12.02.2023 1609 Okunma
Özer Ataç
Fark Perdeleri
31.01.2023 2177 Okunma
Özer Ataç
Yakınanlar
15.01.2023 1940 Okunma
Özer Ataç
Sıla
18.12.2022 1372 Okunma
Özer Ataç
Resen
5.12.2022 1362 Okunma
Özer Ataç
Köken
20.11.2022 2787 Okunma
Özer Ataç
Vaat & Liyakat
6.11.2022 2565 Okunma
Özer Ataç
Tedbir Felsefesi
23.10.2022 2521 Okunma
Özer Ataç
Şirk
9.10.2022 3917 Okunma
Özer Ataç
Mizansen
30.09.2022 3343 Okunma
Özer Ataç
Ters Manivela
26.09.2022 2326 Okunma
Özer Ataç
Türk Olmak
11.09.2022 2899 Okunma
Özer Ataç
Kuşak ve Sentez
29.08.2022 2903 Okunma
Özer Ataç
Kaos Yürüyüşü
30.07.2022 2151 Okunma
Özer Ataç
Lotus
18.07.2022 2969 Okunma
Özer Ataç
21 Küresel Efektif (*)
28.05.2022 2569 Okunma
Özer Ataç
Eylemeden Eylemek
24.05.2022 3200 Okunma
Özer Ataç
Güven ve Güvenlik Sorunu
13.05.2022 2917 Okunma
Özer Ataç
Açılımlar
23.04.2022 2501 Okunma
Özer Ataç
KARŞI ATEŞ
5.04.2022 3121 Okunma
Özer Ataç
KENDİME SÖYLÜYORUM; KİMSE ALINMASIN!
25.01.2022 2977 Okunma
Özer Ataç
Mülksüzlüğe Soyunmak
16.01.2022 2853 Okunma
Özer Ataç
Mevkilere Yemin Olsun!
27.12.2021 3774 Okunma
Özer Ataç
Taziye Diyaloğu
6.11.2021 2291 Okunma
Özer Ataç
Harikalar Diyarı ya da Kozmik Kitabın Mürekkebi
28.10.2021 2596 Okunma
Özer Ataç
KYBALİON'DAN ESİNLEME; RUH, CAN, ÖZGÜR İRADE
6.09.2021 2090 Okunma


© 2024 - Akevler