Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012
4426 Okunma, 0 Yorum

 

Adem’i Varlığın Oluşumu

“Ve iz kâle rabbuke lil melâiketi innî hâlikun beşeren min salsâlin min hamein mesnûn” (hicr 28)

Varlık olarak “INSAN” yaratıldıktan sonra bu insanın hayat bulacağı bir beşerin de yaratılması gerekmektedir. Hicr 28 ayet bu açıdan önemlidir.

Bir “beşer şekillendirmek” ten söz edilirken, bu beşerin hem “salsal” hem de “hamein” den oluştuğu ve “mesnun” oduğu ifade edilmektedir. INSAN varlığının bir program ve bir çeşit mikroprocessör olduğunu ifade etmiştik. “salsal” kelimesi (Al-i İmran 59, Rahman 14), inorganik bir maddeyi, içinde yolları bulunan kuru bir maddeyi ifade eder. Bunun bir çeşit transistör olduğunu açıklamıştık. Yani INSAN bir “Central Processing Unit” olarak var edilerek belli bir programa bağlanmış idi.

Yine INSAN varlığı oluşturulduğu zaman bu prosesör kısmının Allah tarafından yapılmadığını da söyledik. Ayetlerden anlaşıldığına göre, bu processör programın gereği olarak yapıldı. Ve fonksiyonel hale getirildi.

Şimdi ise, fonksiyonel hale getirilmiş olan bu processörün ihtiyaç duyduğu, yönetmesi gereken biyolojik varlığın oluşumu açıklanmaktadır.  Yani bu processörün komutlarını yerine getirecek bir varlığa ihtiyaç vardır. “Hamein” kelimesi organik maddeyi ifade etmektedir. Et gibi, bir hücresel organizmayı tarif etmektedir. Buradan da anlıyoruz ki, ikinci aşamada biyolojik varlık oluşturulmuştur.

Ancak bu biyolojik varlık da gelişigüzel değildir. Standart bir varlıktır. “mesnun” kelimesi ile bu varlığın belli koşullarda ve standartlarda üretildiği anlaşılmaktadır.

Buraya kadar özetlemek gerekirse. INSAN, bir processing unit olarak üretildi,. Daha sonra bu aygıt işlevsel hale getirildi. Sonra biyolojik varlık belli bir standartta tek bir hücre olarak  üretildi ve çoğaltılarak processing unit ile bağlandı. Processing unit ile bağlanan bu organik hücrelerden bir kısmı “insan” adı verilen prosesör aracılığı ile "Ademi" türün geliştirilmesi için kullanıldı. Yani biyolojik varlığı kontrol eden processing unit, yani INSAN ve dolayısıyla Adem'i varlığın oluşabilmesi için şartlar uygun hale getirilmiş oldu.

Ancak bu yeterli değildi. Biyolojik varlığın fonksiyonel hale getirilmesi için bir işletim sistemine de ihtiyaç vardı.

“Fe izâ sevveytuhu ve nefahtu fîhi min rûhî fekaû lehu sâcidîn” (Hicr 29 Bkz. Sad 72)

سويت : Sevveytu : karar, çözülmüş, düzenlenmiş, giderilmiş

نفخت : Nefahtu : içine üflemek, solumak, nefes vermek

روحِ : Ruh : Soul, arabirim, modem

 

Demek ki, biyolojik varlık, düzenlenmiş olarak oluşturulduktan sonra fonksiyonel hale getirilmiş (ona program yüklenmiş, kromozomları ve/veya DNA'ları şekillendirilmiş) ve bir arabirim (Ruh-modem) ile processing unit’e bağlanmıştır. Bir çeşit wireless bir bağlantı sağlanmıştır. Böylece üç aşamalı bir varlık ortaya çıkmaktadır. Bu varlık, yaratıcının var ettiği veya takdir ettiği program çerçevesinde kendisine tanınmış yetkilere göre fonksiyonlarını yerine getirebilecek yorum yapabilecek ve gelişebilecek bir varlık haline dönüşmüştür.

 

Başka bir ifade ile, biyolojik varlığın da fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için bir programa ihtiyacı vardı. Bu tıpkı, bir terminalde çalışan bir işletim sistemi gibidir. Bu program organizmanın kromozomları ve/veya DNA’ları ile biyolojik varlığa aktarıldı. Böylece biyolojik varlık da işlevsel hale geldi.

 

Buraya kadar “Adem” kelimesinden hiç söz edilmemektedir. Genellikle INSAN kavramı, başka biyolojik varlıklar için de kullanılan bir kavram olarak ifade edilmektedir.

 

Genel olarak biyolojik varlığın Ruh ile hayat bulduğu zannedilmekte idi.Oysa “insan” kavramı Kur’an da merkezi bir üniteyi anlatmaktadır. Bu sadece Adem’i insanı değil, butun canlıların da benzer koşullara tabi olduğunu göstermektedir. Farklı olan şey ise, işlenen bilginin türüdür. Yani programdır. Adem’i insan için yazılmış olan program ile diğer canlılar için yazılmış olan program aynı değildir. Dolayısıyla farklılıklar da bu şekilde ortaya çıkmaktadır. Buna itirazlar olabilir ancak bu konuda Casiye 4. Ayet dikkatle incelenmelidir.

 

Yine Hicr 29. Ayette emredilen “secde” yaratılmış bir varlığa değildir. Oluşturulan bu varlığın fonksiyonel olabilmesi için gerekli olan ve Yaratıcı tarafından yazılan/takdir edilen programa bağlanmış olmasından ötürü secde emredilmektedir. Çünkü bu varlık yaratıcının programı gereği üretilmiştir ve fonksiyon icra etmektedir. Diğerlerinden farklıdır ve bağımsız hareket edebilmektedir.

 

Biyolojik varlığı oluşturan parçalar üretildikten sonra varlık da oluşmuş olur. Dolayısıyla bir tür veya türler olarak varlık yaşamaya başlamıştır artık. Bu aşamadan sonra gelişmiş bir model olarak Adem’i varlığın oluşturulduğu açıklanmaktadır.

 

“Ve iz kâle rabbuke lil melâiketi innî câilun fîl ardı halîfeh, kâlû e tec’alu fîhâ men yufsidu fîhâ ve yesfikud dimâ, ve nahnu nusebbihu bi hamdike ve nukaddisu lek, kâle innî a’lemu mâ lâ tâ’lemûn” (Bakara 30)

 

Ayete dikkat edildiğinde, “Yeryüzünde Caal edilecek bir varlıktan” söz edilmektedir. Yani mevcut bir varlıktan evrilerek, geliştirilerek oluşturulmuş bir varlıktır bu. Upgrade edilen bir varlık. Meleklerin itirazına bakıldığında, bu evrimin ilk olmadığı da anlaşılmaktadır. Daha önce benzer varlıklar Caal edilmiştir ki meleklerin veritbanında bu bilgi vardır ve onlar bu bilgiye dayanarak bu varlığın nasıl bir şey olacağını tahmin etmişlerdir.

 

Melekler bunu iki sebepten bilmektedirler. Birincisi, “Insan” var edildiğinde buna bağlı biyolojik varlık (Yani Ademi Varlık) bağımsız hareket edebilen, karar verebilen bir varlık olarak yaratılmıştır. İkincisi ise, bu türün içerisinde başka caal edilerek upgrade ediliş türler de vardır ve bu türler bağımsız hareket etme kabiliyetleri sebebiyle bilinir hale gelmişlerdir. Dolayısıyla melekler yeryüzünde dönüştürülmesi planlanmış olan varlığın niteliklerini de tahmin edebilmişlerdir.

 

ARZ kelimesi, yeryüzü manasında, içinde yaşadığımız dünya olarak algılanmakta veya öyle zannedilmektedir. Oysa bu kelime, yaşam koşullarına sahip olan yer manasına gelir. Bu içinde yaşadığımız dünya olabileceği gibi başka dünyalar da olabilir. (bize göre bu başka bir arz’dır. Çünkü Adem cennetten çıkarıldığında yeryüzüne ihbit edilmiş idi)

 

“Ve lekad halaknâkum summe savvernâkum summe kulnâ lil melâiketiscudû li âdeme fe secedû illâ iblîs, lem yekun mines sâcidîn” (A’raf 11)

 

Demek ki, önce Insan oluşturuldu, sonra bu insan resmedildi. Şekillendirildi. Yani biyolojik varlığın tasarımı yapıldı.  Bu tasarımı yapılan yani resmedilen varlık ise “Ademi varlık”tır. Adem kelimesinin erkek ifade ediyor olması sebebiyle, kadının başka bir varlıktan geldiği veya türediği zannedilmektedir. Oysa Insan denilen varlık oluşturulurken, kullanılan kelime de erkek bir kelimedir ama bu erkek olan varlık bölünerek bir “” oluşturulmuştur. "Eş" kelimesi ise kadını ifade ettiği kadar erkeği de ifade eder.  Cinsiyet sadece programdaki küçük bir ayrıntıdan ibarettir. Dengenin sağlanabilmesi için gerekli olan bir durumdur ve biyolojik varlığın sürdürülebilir olması için gereklidir. Çünkü ilk hücreden/organizmadan biyolojik varlığın şekillenmesi ile, anne rahminde bir bebeğin şekillenmesi arasında fark yoktur. Her ikisi de processör tarafından kontrol edilen bir süreç içerisinde hücrelerin bölünerek çoğalması ve programa uygun hale gelmesi sürecidir. Dolayısıyla cinsiyet ifadesi bu çerçevede anlamsızdır. Her ikisinin de aynı varlık olduğu zaten ifade edilmekte ve açıklanmaktadır.

 

Daha farklı bir ifade ile, biyolojik varlığın sahip olacağı “anatomik yapı” program tarafından resmedildi, çizildi. Organizma bu resme uygun olarak çoğaldı ve şekillendi. Yani evrildi/evrilmekte. Processif varlık bu evrim sürecini yönetti ve yönetmeye devam etmektedir.

 

Burada önemli bir ayrıntıyı daha vurgulamak yararlı olabilir. Mü'minun 13 ayetinde ifade edilen oluşum, başlangıçtaki tek hücrenin çoğalmasını ifade eder. Çünkü burada hücrenin dönüştürülmesi, işlevsel hale getirilmesi anlatılmaktadır. Ayrıca bu oluşumun anne rahminde olduğu gibi akışkan bir ortamda gerçekleştiği de anlaşılmaktadır. Ana rahmindeki oluşum ise Secde 8 de ifade edilmektedir. Her ikisi arasında bir fark vardır, birinde kararlı bir hücreden söz edilmektedir, diğerinde ise saldırgan hücreden söz edilmektedir. Demek ki, Biyolojik varlık oluşurken kullanılan hücre anne rahmindeki oluşuma benzer olmakla birlikte nitelik olarak farklılık göstermektedir.

 

Türlerin şekillenmesi merkezi işlemcinin kullandığı programa bağlıdır. Bu programa göre biyolojik varlık şekillenmektedir ve varlığını sürdürmektedir. Fonksiyon icra etmektedir. Bu biyolojik varlıklar kimi bitki olmakta, kimi hayvan olmakta kimi de Adem’i varlık olmaktadır. Hepsi çoğaltılmış olan  aynı processörden beslenmekte ama farklı programlar kullanmaktadırlar. Böylece türler oluşmakta, farklı canlılar ortaya çıkmaktadır. Cinsiyet ise türlere ait programların içerisindeki küçük bir ayrıntıdan başka bir şey değildir. Adem’i varlık dendiği zaman, önceden oluşturulmuş ve bölünerek çoğaltılmış olan porcessörlerin özelliği sebebiyle hem erkek hem de dişi olması manasına gelir. Ama ikisi de aynıdır. İki kişi değil, çok kişidir. Bir topluluktur. Her tür böyledir.

 

Öte yandan, Adem’i varlığıncaal” edildiğini, evrildiğini görmekteyiz. Yani mevcut bir varlıktan yükseltilerek, upgrade edilerek üretilmiş bir varlık olduğunu anlamaktayız. Yani Adem’i varlık, bir evrim sonucu oluşmuştur. Demek ki biyolojik varlık gelişimini belli bir aşamaya getirdikten sonra fonksiyon icra edebilir olmuştur.  Ancak evrilme süreci Adem’i varlığın ortaya çıkması ile sona ermemektedir.

 

Adem’i varlık, “bilgiyi yorumlama” yeteneğina sahip olarak geliştirilmiştir. Halife olması buna bağlıdır çünkü yaratıcının yeteneklerinin bazılarını kullanabiliyor olması istenmiştir.

 

“Ve alleme âdemel esmâe kullehâ summe aradahum alel melâiketi fe kâle enbiûnî bi esmâi hâulâi in kuntum sadikîn” (Bakara 31)

 

Yaratıcı ortaya çıkan Adem’i varlığa bilgiyi de vermiştir. Bilgi dediğimiz şey, varlığı tanımlamaktan başka bir şey değildir. Nesnelere, eylemlere isimler vermek suretiyle onları tanımlar ve anlamlı hale getiririz. Alah’ın Adem’e “esma” yı öğretmesi demek, ona bilgiyi öğretmesi demektir. Yani bu varlığın nesneleri algılayabildiğini ve yorumlayabildiğini anlayabiliyoruz. Çünkü meleklere karşı bir üstünlük olarak ortaya konulmuştur. Melekler sadece kendilerine verilenleri bilebilen varlıklardır. Bir nevi robot gibidirler. Veya programlardır. Oysa Adem’i varlığın matematiksel işlemcisi de vardır. Yani nesneleri algılayabilmekte, yorumlayabilmekte ve ondan sonuçlar üretebilmektedir.

 

Bundan sonra Ademi’varlığı ifade eden biyolojik varlığın da evrilmesi / olgunlaşması gereklidir. Türlerin evrim geçirdikleri, evrildikleri doğrudur. Ancak bu evrim türden türe geçen bir evrim değildir. Türlerin kendi tekamülleri içerisindeki evrimlerdir.  Bu da türlerin bilgiyi yorumlayabildikleri ölçüde gerçekleşebilmektedir. Adem’i varlık daha çok evrilmiştir çünkü bilgiyi en üst düzeyde yorumlayabilmektedir. Çünkü matematiksel işlemciye sahiptir. Hayvanlar da evrilmiştir, çünkü onlar da bilgiyi kısmen yorumlayabilmektedirler. Bitkilerin evrilmesi ise, müdahale sonucu olabilmektedir. Eğer dışarıdan biri müdahale ediyor ise evrilmektedirler.  Ancak bu da programı etkilemediğinden bir kere kullanıldıktan sonra işe yaramaz hale gelmektedir.  Çünkü iletişim bozulmaktadır ve programsız bırakılmaktadır.

 

Dolayısıyla evrimin mutasyon sonucu olması veya farklı türlerin birleştirilmesiyle meydana gelmiş olması mümkün değildir. Muhtemel de değildir. Darwinizmin ortaya attığı gibi, maymun türünden evrimleşmenin olması da mümkün görünmemektedir. Çünkü Adem’i varlık ile Maymun varlığının kullandıkları processör aynı olmakla birlikte, programları farklıdır. Bu ikisi arasında geçiş olması hem zor görünmektedir hem de gerekli değildir. Burada yapılması gereken şey, bazı processörlerin kullandıkları programda bir değişiklik yapmak ve yeni biyolojik varlığın şekillenmesini beklemektir. Bu durumda DNA’lar üzeride yapılacak değişikliklerin de yeni bir tür oluşmasına yetmeyeceği, mümkün olmayacağı açıktır. Çünkü biyolojik varlığın taşıdığı bu şifreler, processif varlıktan gelen bilgilerle şekillenmektedir.

 

Eğer “Adem” kelimesini bir birey olarak ele alıyorsak o zaman bireyin yine yaratılış gereği olarak “doğmuş” olması kaçınılmazdır. Ancak böyle düşünebilmek için Kur’an da bir delil yoktur. Tam aksine “Adem” kelimesi, “insan” türü içerisinde evrilmiş bir türü/kısmı ifade eder. Daha doğru bir ifade ile, Bizim anladığımız manada "insan" türünün gelişmiş versiyonudur. Ancak meleklerin itirazlarından anlıyoruz ki, bu evrilmiş tür de bir tane değil. Nev-i şahsına mühasır bir türdür sadece.

 

Biyolojik varlığın oluşması da yine hücresel bölünme ile olmuştur. Processif varlık tarafından kontrol edilen organizmal hücre, program gereği çoğalarak biyolojik varlığı şekillendirmeye başlamıştır. Bu durum  A’raf 11 de açıklanmıştır. Biyolojik varlığın önceden resmedildiği ve organizmanın/hücrenin buna göre şekillendiği anlaşılmaktadır. (Mimari tasarımının yapıldığı) Biyolojik şekillenme belli bir aşamaya geldikten sonra fonksiyonlarını kullanabilmeye başlamıştır.  Hicr 28 de bu organizmanın neye benzediği de açıklanmıştır. Bu şey komutları yorumlayabilen bir hücredir.

 

Eğer organizma tek bir hücrenin bölünmesi ile şekillendirildi ise, biyolojik varlığı oluşturan hücrelerin her biri ayrı ayır processif unit’ten gelen sinyalleri alabilme yeteneğine sahiptir. Bu konuyu daha önce SLT konusunu açıklamaya çalışırken yazdığımız için, burada konuyu bütünleştirmek adına kısaca tekrar etmek yararlı olabilir. Demiştik ki, biyolojik varlığa yaşam fonksiyonları veren şey beyin değildir.  Beyin, hücrelerden oluşmuş bir kütlenin, yani biyolojik varlığın uyum içinde faaliyetini sürdürebilmesi için gerekli olan bir dağıtım ünitesi, bir yorum ünitesidir sadece. Biyolojik varlık beyin olmadan da yaşam fonksiyonlarını yerine getirebilir. Çünkü hücreler her biri ayrı ayrı yaşamsal sinyalleri alabilecek ve onu uygulayabilecek yetenektedir. Buna itirazlar olmuştu. Şimdi oluşum süreci içerisinde hücrelerin tek tek processif unit tarafından gönderilen komutları uygulama yeteneğine sahip olduğunu görebiliyoruz. Demek ki biyolojik varlık için beyin sadece fonksiyonel açıdan gereklidir, yaşamsal sinyallerin algılanması için gerekli değildir.

 

Biyolojik varlığın yönetilmesi, sona ermemiştir. Varlık yaşadığı sürece kontol altındadır ve merkezi ünite ile her zaman iletişim içindedir, olmalıdır. Bu konu biyolojik varlığın sahip olduğu fonksiyonlar/aygıtlar ile sürdürüldüğü de yine kur’an tarafından açıklanmaktadır.

 

Toparlamak gerekirse, topraktan yapılmış bir beden veya heykeli canlandırmak şeklinde algılanabilecek bir anlayışı doğrulayan herhangi bir bilgi Kur’an da yoktur. Topraktan şekillendirilmiş hiçbir şeyden bahsedilmez.

 

Ayetlerden çıkarabildiğimiz bir başka sonuç, türlerin kendi içerisinde evrim geçirdiğidir. Evrim geçirmeye devam ettiğidir. Allah, butun canlıların processif unitlerinin aynı olduğunu söylemektedir. Farklı olan şey ise bunların kullandıkları programlardır. Biyolojik varlık bu programa göre şekillenmektedir. Eğer böyle ise, o halde türlerin birbirlerinden evrilmiş olmalarına da ihtiyac yoktur. Daha gelişmiş türlerin ortaya çıkması ise, yine fonksiyonların kullanımına ilişkin programda yapılan küçük bir değişiklikten başka bir şey değildir. Ve zaten yeterli de olacaktır/olmuştur. Bu manada Adem’i varlığın maymundan veya gorilden dönüştürülmüş olması da muhayyel hale gelir. Zaten gerekli de değildir. Çünkü ayetler, her birinin ayrı ayrı şekillendiğini açıkça ifade etmektedir.

 

Ortaya çıkan bir başka sonuç da RUH kavramı ile ilgilidir. Öteden beri tartışılan bir kavram olmakla birlikte, biyolojik varlık öldükten sonra ruh’un yaşamını sürdürdüğü inancı da böylece anlamsız hale gelmektedir. Biyolojik varlık ortadan kalktıktan sonra Ruh’un varlığını sürdürmesine zaten gerek yoktur. Kaldı ki, ruh denilen şey, bir arabirim/modem’den başka bir şey değildir. Processif unit tarafından kontrol edilecek olan bir biyolojik varlık olmadığına göre, bir modeme veya arabirime de ihtiyaç yoktur. Varlığını sürdüren şey, o biyolojik varlığa veya başka bir ifade ile bireye ait olan processif unittir. Çünkü bu processörler, günün birinde o biyolojik varlığın yansımalarını da oluşturacaklardır/oluşturmaktadırlar.

 

Bundan sonra Adem’i varlığın evrim süreci başlamaktadır.

 

Vesselam

 

 

 






Çok Okunan Makaleler
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 53346 Okunma
19 Yorum 28.05.2024 13:50
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 34688 Okunma
25 Yorum 28.05.2024 13:42
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 27283 Okunma
46 Yorum 28.05.2024 13:53
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 19793 Okunma
16 Yorum 28.05.2024 14:30
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 17036 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 15377 Okunma
43 Yorum 28.05.2024 14:10
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 14553 Okunma
24 Yorum 28.05.2024 14:39
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 14404 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 14111 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 13609 Okunma
35 Yorum 28.05.2024 14:26
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12969 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12832 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12496 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 12423 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 12380 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 12341 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 12301 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 12203 Okunma
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11558 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 11512 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 11449 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10617 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9751 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9652 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9518 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 9354 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8681 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 8181 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7882 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7829 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7739 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7681 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7579 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 7285 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 7215 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 7172 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 7100 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 7079 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 7078 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 7067 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 7029 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 7001 Okunma
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6979 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6819 Okunma
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6775 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6639 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6639 Okunma
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6574 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6538 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6514 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6511 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6439 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6359 Okunma
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 6086 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5961 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5757 Okunma
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5688 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5680 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5677 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5664 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5662 Okunma
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5657 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5600 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5547 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5546 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5498 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5478 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 5353 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5338 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 5143 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 5061 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 5031 Okunma
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4929 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4874 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4861 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4786 Okunma
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4759 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4690 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4680 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4645 Okunma
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4488 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4473 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4432 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4426 Okunma
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4426 Okunma
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4417 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAKCA - 30
15.06.2017 4405 Okunma
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4399 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 4308 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 4307 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 4291 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 4225 Okunma
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 4164 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 4163 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 4158 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3878 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3870 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3823 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3776 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3591 Okunma


© 2024 - Akevler