Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012
9165 Okunma, 2 Yorum

 

Namaz SLT'ı karşılar mı?

 

Karagülle, “SLT”tan ne kasdettiğimizi anlamadığını söylemişti. Daha önce SLT kavramının içeriği ile ilgili olarak yazmıştık. Genel olarak Buradan kasdettiğimiz şeyin ne olduğundan çok öncelikle “ne olmadığı”na bakmak gerekiyor.

 

SLT’ın ibadet olmadığı Karagüllenin de kabul ettiği bir husustur. Bağlı olarak diğer eylemlerin de ibadet olmadığını yine kendisi ifade etmiş idi. Böyle kabul ettikten sonra sosyolojik örgütlenmelerinizde neyi nasıl kullanacağınıza siz karar verirsiniz. Meselenin bu kısmını zaten tartışma konusu yapmıyoruz.  Bu anlamda bir “toplantı” düzeni oluşturur ve bunu uygularsınız buna da “namaz” diyebilirsiniz, bu kimseyi bağlamaz.

 

Ancak bazı problemler olduğu da aşikar. “SLT”ın ne olmadığı ile ilgili olarak bu çelişkileri ve dayanaksızlığı ortaya koyup “SLT”ın kastını ifade etmek daha yerinde olur diye düşünüyorum.

 

Ancak SLT kavramı ile, ritüelleştirilmiş ve ritüelleştirmeye devam edilen “Namaz” arasında nasıl ilişki kurulabildiğini hala çözemedik.  Akevler, nasıl anlaşılması gerekir? Sorusuna, kitabın bir fomülizasyon olduğunu, herkesin o formülleri kendi alanına göre değerlendirebileceğini söylüyor. Buna da katılırız. Ancak bu manaya mebni değildir. Kaldı ki eylemleri dönüştürürken, mesela Zekeriya’nın Mihraptaki namazını alıp, Melekler yerine Başkanı koyarsınız Zekeriya yerine de topluluğu;  başkan veya imam topluluğu müjdeler, emreder, haber verir vs.  Bunu kilisede papazlar da yapıyor. Bu anlama şekli Akevlere çok uygun aslında çünkü “biz emrederiz, diğerleri bizim emrimize uyarlar” demektedirler.

 

Şimdi isterseniz kısaca SLT’ın ne olmadığına bakalım.

 

Mana: “Yukarı seslenmek, iletişim” veya “Yükselmek, olgunlaşmak”….

Akevler bu manayı “Toplantı” olarak anlamak istiyor. Ama “TOPLANTI” manasına gelen veya buna te’vil edilebilecek pek çok kelime zaten Kur’an da kullanılmaktadır. “Fe ecmiu” (Yunus 71), “yevme el cem'i” (Şura 7) vd. cem olmak bir araya gelmek toplanmak manasında, “fî nâdî-kum” (Ankebut 29), Toplanılan yer, külup manasında, “mev'ıdu-kum” (Taha 59) Randevu, buluşma zamanı anlamında, “kifâten” (Murselat 25) iki yakayı bir araya getirip bağlayan bağ, avuç içi veya palmiye anlamında, “Haşr” (En’am 38, Tekvir 5 vd.) tıka basa dolu, sıkışmış, sıkı, bir arada anlamında kelimeler zaten kullanılmaktadır. Eğer bir “Toplantı” anlamı yüklemek gerekiyorsa bu kelimelere veya bahse konu sosyal örgütlenme modeli içinde öngörülen kamusal toplantı anlamına çok daha uygun olabilecek “Mescit” kavramının ifade ettiği manaya atıfla bunu yapmak belki mümkün olabilir. Çünkü “Udhul-ul mescid” her şeyden önce mescide katılmayı öngören bir ifadedir. Mescidin bir toplanma yeri, kamu alanı olduğu göz önüne alındığında, sizin Namaz kavramına yüklediğiniz şekil açısından da uygun olur.  Öyleyse SLT kelimesinin indirgenmiş şekli TOPLANTI OLAMAZ.

 

Herkes kendi örgütlenmesi içerisinde bir toplantı düzeni belirleyebilir ve uygulayabilir. Buna kimsenin karışmaya veya itiraz etmeye hakkı yoktur. Ancak bu uygulamalarını SLT gibi lafzi verilere ilgisiz bir şekilde bağlayamaz. Bu itiraz edilmesi gereken bir husus olur.

 

SLT duadır, diyenlerin, Dua kelimesinin de Arapça olduğunu ve Kur’an da bu kelimenin de tam olarak Dua anlamında kullanıldığını da unutmamaları gerekir.

 

Eğer SLT Kur’an da anlatıldığı şekliyle bilinen Namaz kavramından farklı ise topluluk nasıl olacak?

 

A’raf 29’da da açıkça ifade edildiği gibi, Düzeni yalnızca Allah’a has kılacak şekilde mescitte olacaktır. Mescitte rüku edilecek, secde edilecektir. İbadet edilecektir. Insanlar birbirleriyle iletişim kuracak ve tartışacaklardır. Kararlar alıp uygulayacaklardır.

 

Aynı şekilde A’raf 31’de ifade edildiği gibi mescide sürekli gitmek gerekmemektedir. Demek ki sadece gerekli olduğunda  toplantı için mescide gitmek gereklidir. Her gün olabilir, her hafta olabilir, her ay olabilir. Her gün temsilciler gidip tartışırlar, her hafta geniş katılımlı toplantı olur, her ay kurultay yapılır. Gibi.

 

Aslına bakılırsa sosyolojik indirgemeleriniz için bir dayanağa da ihtiyacınız yoktur. Çünkü Kur’an size “belli bir siyasal düzen önermez”. Bu sebeple dilediğiniz gibi bir siyasal örgütlenme yapabilirsiniz. Buna zaten karışan yok. Namaz kavramının –ve hatta SLT- bir “ibadet” olmadığını kabul etmekle birlikte, “Namaz” ı zorunlu tutmak ve herkesi buna katılmaya çağırmak ve üstelik bunu bir cemaat ritüeli haline dönüştürmek için herhangi bir delil yok. Bu olsa olsa ancak toplumu bir sürü yapmak ve onun önderlerini de ruhban yapmaya yarar. Tarihsel süreç bunu bize çok güzel öğretti.

 

Zannediyoruz tarihsel süreçte olduğu gibi, Namaz denilen şeyin ısrarla SLT’a bağlanmak istenmesi, Kur’an ın ifade ettiği SLT eyleminin bir sistematiğinin olmasından kaynaklanıyor. Böylece namaz zorunlu hale getirilirken aynı kazanda “kutsanmış” da oluyor. Bu durum, Sayın Kayahan’ın  “Namaz” başlıklı yazısında da açıkça anlaşılmaktadır : “Kuran’daki Salat, topluluğu oluşturan toplantıların ne zaman, nasıl, kimlerle ve nerede yapılması gerektiğini öğreten, örnekleyen bir kurumdur. Kuran’daki namaz; insanların siyasi örgütlenmesini bize öğretir. Diğer sosyal etkinliklerimizi ona kıyas ederek buluruz” demektedir. Bu genel olarak Akevlerin öngördüğü sosyolojik yapılanma veya örgütlenme biçimi içerisindeki bir uygulamadan yola çıkarak, bu uygulamanın Kur’an ın öngördüğü “SLT” kavramı ile bütünleştirme gayreti olarak görüyoruz.

 

Lafzi veriler bu iddianın dayanaksız olduğunu gösteriyor.

 

Yine Karagülle, Rüku ve Secdenin aslında SLT’ın rükunlerinden olmadığını ancak onları birleştirdiklerini söylüyor.  Bu açıdan öngörülen toplantı ritüeli Namaz’ın rüku ve secde içermesinin bir sakıncası kalmıyor. Ama bu aynı zamanda, Namaz denilen şeyi biraz daha kutsamış ve ibadetimsi bir havaya sokmuş da oluyor.  Bunun da bir tek sebebi olabilir ki, o da, nihayetinde toplulukları güdülebilir hale getirmektir. Neticede Namaz’ın hedefi, sosyolojik manada bir itaat kültürü geliştirmek, başkana veya imama itaat eden bir sürü elde etmektir. Zaten böyle de olmuştur.

 

Şimdi bir de Kur’an daki Salat’ın hedefinin ne olduğuna?

 

SLT’ın muhatabının “Allah” veya “Rab” olmadığı açıktır. Ancak buna karşılık Ahzab 56’da açıkça ifade edildiği gibi, sisteme katılım olduğunu anlamak zor değildir. Allah ve melekleri “Nebi” üzerine SLT ediyorlar ise, bu bir bilginin, bir haberin paylaşılması gerektiği anlamına gelir. Bilindiği gibi “Nebi” haber merkezi anlamındadır. Genişçe yolları olan yüksekçe yer demektir.

 

Akevler, toplumsal ritüellerin “bireysel olgunlaşma” kazandıracağı iddiasına dayanmaktadır.  Ancak SLT kavramı Al-i İmran 39. Ayet ile Ahzab 56. Ayette şekillenen “iki yönlü” bir iletişimdir.  Bu öyle bir iletişimdir ki (A’raf 170) “Vellezîne yumessikûne bil kitâbi ve ekâmus salâte innâ lâ nudîu ecrel muslihîn” dosdoğru yerine getirilmesi halinde ödülü kaçırılmamış olacaktır. Bahsedilen bu ecir, SLT yerine getirildiğinde ulaşılacak olan bir karşılıktır. “ba- با” şeklinde kullanılan kelime “LİSANS” anlamına gelir. “yumessikûne – يُمَسَّكُونَise “tutmak basılı tutmak, hold” anlamına gelir. Buna göre ayet şunu mu söylüyor: “kitabın lisansı ile (yazılı lisans) Kurulan/yerine getirilen SLT ödülü kaçırılmayacak bir şeydir” …. Ayetin başındaki “Vellezine” kelimesini de unutmamak gerekiyor. “Kim bu şekilde yerine getirirse…”

 

Ritüelize edilmiş bir Namazın bunu nasıl karşılayacağı su götürür. Tarihsel gerçeklik, asla karşılamadığını da bize öğretmiştir.

 

Yine lafzi olarak “sesli okumak” emredilmektedir. Bunun bir nedeni vardır. Çıkan sesin veya frekansın bir amacı olmalıdır. Tarikatlar bunu kendi ayinlerine alet etmişlerdir. Ancak Lafzın emri ne bir ayindir ne de ritüeldir. Beşerin anatomik dizaynını düşündüğümüz zaman, içine yerleştirilmiş olan iletişim veya haberleşme mekanizmalarının böyle bir sinyalizasyon gerektirdiği ortadadır.

 

SLT’ın bir olgunlaşma süreci olduğu ve eğitim gerektiridiği de açıktır. Acaba Namaz denilen şeyin bize kazandırdığı olgunlaşma veya eğitim nerdedir? Niçin bin yılı aşkın süredir böyle bir “Kazanım” elde edemedik?

 

Tarihsel gerçeklik, (ve hatta Hayrettin Karaman bir yazısında itiraf ettiği gibi) Namaz ve diğer ibadetlerin pek çoğunun Kitaptan çıkarılmadığını, bunların islam öncesi Arap topluluklarında zaten uygulandığını ve oradan islama geçtiği gerçeğini  bize anlatmaktadır. Herhalde bilmeyen yoktur.

 

Şimdi başa dönelim, Karagülle bize SLT’ın ne olduğunu soruyor. Bu konuyu biz “SLT” başlıklı yazılarımızda oldukça geniş bir şekilde delilleriyle ortaya koyduk. Demek ki yeterli olmamış. Kısaca özetleyelim:

 

SLT, Sisteme katılımdır, destek vermektir. Bu sosyolojik yapılanma anlamına gelen beşerin “siyasal sistemi” değil, kainatın evrensel sistemidir.

 

SLT, bir olgunlaşma, ve eğitim sürecidir. Bireysel yapılmak zorundadır. (Karagüllenin iddia ettiği gibi, SLT’ın tekil, emrin cem olması sebebiyle cemaat olmasının bir dayanağı yoktur. SLT bireyseldir ama herkese emredilmektedir. Bazılarına değil) Kur’an metodolojisi içerisinde bir konu nasılsa o şekilde zikredilir. Eğer o konuyla ilgili herhangi bir “özel durum” varsa ayrıca bu da açıklanır. Cemaate dayandırılan bazı ayetler SLT kavramı içerisinde özel durumları gösterir, cemaat şartını değil.

 

SLT bir rituel değildir, zamana bağlı bir eylemdir ve amacı da haber merkeziine ulaşmaktır. Bu haber merkezi küçük dünyamızda da değildir.

 

SLT Aydınlanmanın bir aracıdır, topluluğun kölesi olmanın değil.

 

SLT bir rituel değildir, belirlenmiş bir şekli yoktur ve şeklen dizayn edilemez. Çünkü her varlığın “huşu”su farklıdır ve bu kalıplaştırılamaz. Ayakta durma şartı yoktur, zamanında mevcut olma şartı vardır. İmama uyma şartı yoktur, Rabbin sistemine katılma şartı vardır.

 

Namaz denilen şeyin, hiçbir açıdan Kur’an ın öngördüğü SLT ile örtüşmediği ortadadır. Şu halde söyler misiniz, “siz niçin SLT etmiyorsunuz?” Sizi bundan alıkoyan şey nedir? Şeklinde bir soruyu, “düzen” iddiasında olanlara sormak gerekir diye düşünüyorum.

 

Vesselam

 

“konuyla ilgili daha geniş bilgi isteyenler Kur’an ın SLT başlığı altında toplanabilecek ayetlerine ve bizim daha ce “SLT” başlığı altında kaleme aldığımız makalelere bakabilirler.”

 


YorumcuYorum
Sam Adian
03.11.2012
23:24

Sayın Demirci

SLT için böyle bir benzetme yapılamaz. SLT, içeriği ve hedefi tanımlanmış bir eylemdir. Herhangi bir boşluuk yoktur.

Siz Siyasal veya sosyolojik yapılanmanız içerisinde öngördüğünüz toplantı ritüelinizi illa da bir yere dayandırmak istiyorsanız, bunu Lafzın "mescit" kavramına dayandırmanız daha isabetli olur. En azından sizin tanımlamakta olduğunuz şeye de uygun hale gelmiş olur.

Ancak bunu yapamazsınız, çünkü bunu yaptığınız takdirde "namaz" olarak isimlendirdiğiniz ama "bu SLT'tır" dediğiniz şeyi asla yapmamış olduğunuzu da kabul etmiş olursunuz. Yani SLT etmemiş olduğunuzu itiraf etmiş olursunuz.

Saygılar

Sam Adian
04.11.2012
00:19

Demek ki "Kavramlar" üzerinde daha çok çalışmak gerek.





Çok Okunan Makaleler
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 51315 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 33745 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 26594 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 18473 Okunma
15 Yorum 03.05.2020 12:00
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16570 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 14749 Okunma
42 Yorum 18.09.2012 01:06
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 13943 Okunma
23 Yorum 23.03.2012 04:25
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 13771 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 13573 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 12985 Okunma
34 Yorum 10.07.2012 22:30
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12439 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12388 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12143 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 11971 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 11895 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 11801 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 11749 Okunma
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 11663 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11134 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 10971 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 10872 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10107 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9327 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9165 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9071 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 8959 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8305 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 7753 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7456 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7442 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7323 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7258 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7154 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 6823 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 6793 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 6777 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 6687 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6654 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6642 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6619 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 6619 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6571 Okunma
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6551 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6399 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6368 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6310 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6246 Okunma
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6180 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6152 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6139 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6115 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6051 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6045 Okunma
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 5708 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5473 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5393 Okunma
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5282 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5280 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5272 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5269 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5260 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5254 Okunma
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5251 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5206 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5151 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5078 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5077 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5061 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 4963 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 4743 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4652 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4627 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4584 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4564 Okunma
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4487 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4417 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4397 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4299 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4258 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4241 Okunma
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4166 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAKCA - 30
15.06.2017 4151 Okunma
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4086 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4076 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4071 Okunma
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4047 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4025 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4022 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 3930 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 3913 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 3898 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 3851 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 3845 Okunma
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 3785 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 3771 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3480 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3461 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3446 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3396 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3296 Okunma