Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012
6441 Okunma, 3 Yorum

 

MESCIT ve KURUMSALLIK

 

“verkeu mea’rrakiin” : Topluluğun ibadeti

 

“Kur’an da SLT Kavramı” ile ilgili yazılarımızda, SLT’ın yerleşik kabullerle uygulanmakta olan “Namaz” kavramından farklı olduğunu, Namaz’ın SLT olmadığını açıklamıştık. Soso-kültürel bakımından bu kavramı yeniden değerlendirmek ve NAMAZ’ın sosyolojik etkilerini ve “Mescit” kavramı ile olan ilişkisine de göz atmak gerekmektedir.

 

Kur’an SLT kavramı ile çoğulun tekine hitap ederken, Rüku kavramında durum böyle değildir. “Eğilenler ile birlikte eğil” ifadesini kullanmaktadır. Yani Rüku “Bir topluluk eylemidir”. Genellikle “İbadetler” ile “Görevler” birbirine karıştırılmaktadır. SLT bir “görev” olarak tanımlanıyorken, “Rüku” bir ibadet olarak tanımlanmaktadır.

 

İbadet ile Görev arasındaki fark nedir?

Her ikisi arasında önemli farklar vardır. İbadetler, bir ritüeli olan ve topluluk ile birlikte yerine getirilen “Saygı” eylemidir. Görev ise, belli bir amacı olan ve sonucunda bir “Fayda”ya ulaşmayı hedefleyen bireysel eylemlerdir. Kur’an daki eylemler bu açıdan incelendiğinde, bu durum rahatlıkla görülebilir.

 

Bunun çok temel bir sebebi vardır. Kur’an daki kavramlar incelendiğinde, tavsiye edilen veya emredilen görevler, günlük hayatın her aşamasında ve hayatın normal akışı içerisinde yerine getirilebilecek faaliyetlerdir/eylemlerdir. SLT da böyledir.  Zamanları da buna göre düzenlenmiştir. Özel bir mekana veya topluca yerine getirilmesi gereken bir ritüele ihtiyaç yoktur.

 

Oysa ibadetlerde durum böyle değildir.  Toplulukça yapılmalıdır ve özel olarak yerine getirilmelidir. Buradan şu sonuca varabiliriz: İbadetler, topluluk eylemleridir, bir araya gelindiğinde yerine getirilir. Bir başka önemli nokta ise, ibadetlerde “Zaman” kavramının olmamasıdır. Yani zamana bağlı eylemler değildir. (Konuyla ilgili Kur’an daki delilleri daha önce vermiştik, burada tekrar etmeye gerek duymuyorum, dileyen SLT başlıklı yazılarımızı yeniden inceleyebilir.)

 

MESCIT

 

“İnnemâ ya'muru mesâcidallâhi men âmene billâhi…” (Tevbe 18)

 

Ayete kısaca göz attığımız zaman dikkati çeken iki önemli husus vardır:

  1. “Allah’ın Mescidi” : Niçin Allah da bir kabilenin veya sosyal topluluğun değil? Çünkü Mescit topluluğundur. Yani herkesindir, bunun istisnası yoktur.
  2. “Allah’a inananlar” : Bu iki şekilde olur, birincisi, Allah’a iman edenler, güvenenlerdir, ikincisi ise, topluluğa güvenenlerdir.  Çünkü “güvenenler” bunun gereğini de yerine getirirler.

 

“…fe lâ ted’û maallâhi ehadâ” (Cin 18) Allah’tan başkasına izin vermemek nasıl olacaktır? Mescitler Allah’a ait ise, o halde Topluluğa aittir. Allah’tan başkasına izin vermemek, topluluğu parçalamamaktır. Birlikte yaşamanın gereğidir.

 

“Mâ kâne lil muşrikîne en ya'murû mesâcidallâhi şâhidîne alâ enfusihim bil kufr….” (Tevbe 17)

 

Yani küfürde uzlaşı yoktur. Topluluk rasyonel değerler üzerinde ilerleyebilir, gelişebilir. Uzlaşı ve barış ancak böyle mümkün olabilir. Topluluğun rasyonel faydasına olmayan hiçbir şey meşru değildir. Bu manada topluluk da meşru değildir.

 

Mescid’in topluluk için olduğunu yine Tevbe  107 ve 108. Ayetlerden  anlamak mümkündür:

 

“Vellezînettehazû mesciden dırâren ve kufren ve tefrîkan beynel mu’minîne ve irsâden li men hâreballâhe ve resûlehu min kabl, ve le yahlifunne in erednâ illelhusnâ, vallâhu yeşhedu innehum le kâzibûn” (Tevbe 107)

 

“Lâ tekum fîhi ebedâ, le mescidun ussise alet takvâ min evveli yevmin ehakku en tekûme fîh, fîhi ricâlun yuhıbbûne en yetetahherû, vallâhu yuhıbbul muttahhirîn” (Tevbe 108)

 

Küfrü kuvvetlendirmek üzere kurulmuş bir mecliste asla bulunma! Niçin? Çünkü rasyonel değildir ve topluluğa fayda değil, zarar vermek içindir. Yani çıkarlara dayalı örgütlenmenin kalıcı olması mümkün olmadığı için. Kalıcı ve sürdürülebilir olan, güvene ve takva/gönül bağı ile kurulmuş olan birlikteliklerdir. Bölmek, parçalamak veya yanlış yola sürüklemek amacıyla bir topluluk meydana getirilemez .

 

Mesele burada bitmemektedir. Mescidin sosyal hayattaki yerini ve işlevini de doğru anlamak gerekmektedir.

 

“Yâ benî âdeme huzû zînetekum inde kulli mescidin ve kulû veşrebû ve lâ tusrifû, innehu lâ yuhıbbul musrifîn” (A’raf 31)

 

Niçin mescide giderken “güzel elbiselerin giyilmesi” gerekmektedir? Çünkü Mescit “resmi toplantı” içindir. Yoksa mescitte nasıl “yiyip içilecektir”?  Ve Saygı gösterilmelidir. Bakara 125 ve Hac 26. Ayetler bu durumu açıkça ifade eder. Kamu kurumları saygın olmalıdır.

 

Buraya kadar ayetlerden Mescitlerin, sosyal tesisler olduğunu anlayabiliyoruz. Mescitler topluluğun “meclis”leridir. Toplantı yeridir. Karar alma yeridir. Bu durum Kur’an da açıkça belirtilmektedir.  Araf 29 ve Araf  31. Ayetler de dikkate alındığında önemli bir yapı ortaya çıkar:

  1. Mescitler yönetim yeridir. Düzenin ve barışın tesisi içindir.
  2. Mescitler resmi toplantılar içindir. Resmi kıyafetler ile katılmak gerekir.
  3. Mescide katılanlar topluca “rüku” edeceklerdir. Toplulukça saygı göstereceklerdir
  4. Belli periyotlarla toplantılar yapılacaktır, kararlar alınacaktır.
  5. Elbette toplantıları “Başkan” yönetecektir. Başıboş olmayacaktır.
  6. Mescit insanlık içindir, İslam topluluğunun bir simgesi değildir.

 

BARIŞ’a KATILIM

 

Mescid kavramı anlaşıldıktan sonra işleyişin nasıl olması gerektiğine de bakmak gerekir. Daha önceki yazımızda, siyasi anlamda topluluğun yapılanmasını açıklamıştık. Bu çerçevede:

  • Her yerleşim merkezinde bir mescit vardır.
  • Topluluk temsilcilerini seçer ve meclis oluşur (Başkan ayrıca seçilir)
  • Seçilenler, belirli periyotlarla toplanırlar ve kararlar alırlar (yasama)
  • Meclis ve başkan sivildir.  Kadın erkek ayırımı yoktur.

 

Daha önceki yazımızda, toplumun homojen yapısının korunması gerektiğini, bu homojen yapının tümüyle temsil edilebiliyor olması gerektiğini söylemiştik. Tevbe 108. Bu açıdan da önemlidir. Homojen yapının bozulması, etnik veya başka bir temele dayalı yapıların ortaya çıkması meşru kabul edilmemektedir. Çünkü mescid, homojen topluluğu oluşturan insanların birlikte yaşayabilmesinin teminatıdır.

 

Sosyal guruplar, sivil toplum kuruluşları vesair gurupların da temsil edileceği muhakkaktır. Ancak toplumun belli bir kesimi için kural oluşturulmamalıdır. Bu yüzden homojen meclis şarttır. Herkesin az veya çok üzerinde mutabık olacağı kurallar herkesi bağlayıcı olacaktır. Aksi halde ayrışma / çatışma meydana gelir. Barış bozulur. Sisteme müdahale eden, engelleyen, veya topluluğa zarar vermeye yönelik eylemlerin meşru kabul edilmediği de açıktır (Bakara 114)

 

Böyle bir yapı içerisinde mescidin “Namazgah” olarak kullanılması düşünülemez. Sadece bu sebepten bile yeniden gözden geçirilmesi zorunludur.  Her şey “Rasyonel Fayda” üzerine inşa edilmelidir.  Kur’an sistemi ortaya koymaktadır.

 

Özetle, Kur’an ın ortaya koyduğu çerçeve içerisinde mescitler Namazgah değil, kamu kurumudur. Yasama yeridir. Burada yerleşik kavramlar üzerinde durmaya gerek yoktur. Dua için yeryüzünün her yeri müsaittir. SLT için de böyledir. Ama toplanmak için belli bir mekan olmalıdır. Herkesin bildiği bir mekanda toplantı yapmak mümkündür.

 

Ne yazık ki günümüzde Resulullah’ın uygulamaları terk edilmiş, mescid’in fonksiyonları unutulmuş, sadece namaz kılınan boş mekanlar haline dönüştürülmüştür. Ne lafza uygundur ne de Resulullah’ın uygulamalarına uygundur.  Elbette Akledenler için onda faydalar vardır.

 

 

 


YorumcuYorum
Hüseyin Kayahan
27.03.2012
09:36

Sayın Adian,

sitedeki seminerleri okuyor musunuz? Bir tevafuk olsa gerek, 655. hafta semineri tam da tartışmakta olduğumuz konuları da içeriyor. Acizane, eğer göz atmamışsanız sondan başlayarak onlara da göz atabilir misiniz. Herkese kolaylıklar dilerim.

Saygılarımla.

H.Kayahan

Sam Adian
27.03.2012
10:10

Sayın Üstat

Evet seminerleri okumaya çalışıyorum, ancak gerçekten çok fazla, geçtiğimiz hafta arkadaşlar bana bazı metinler gönderdiler, onları okumaya çalıştım. Ama bu arada seminerlere de bakmaya gayret ediyorum.

Site çok ağır çalışıyor, bu sebeple sayfaları açmak bile oldukça uzun zaman alıyor.

Bahsettiğiniz semineri okumadım, hemen göz atıyorum.

Saygılar

Süleyman Karagülle
27.03.2012
20:01

Fonksiyonu olmayan sırf estetik için olan bir şey yeryüzünde yoktur. Çiçek güzeldir çünkü arıları kendisine çekmesi gerekir. Allah insanların kendilerine ve topluluklarına yaralı olmayan hiç bir şeyi emir etmemiştir. Kuran tüm insanlığa rahmettir. Müminler insanlığa rahmet olmak üzere ameli salih yaparlar. Kurana herkes kendisi için istediği mana verebilir. Kimse kimseye sen kuranı böyle anlayacaksın diye dayatamaz. Tartışma karşısındakini düzetmek için yapılmaz, tartışma kendi yanlışlarımızı düzeltmek için yapılır. Tartışma ortak dilin oluşması için gerek. Tartışmanın çoğu yanlış anlaşılmalardan doğmaktadır. Siz salata başka mana verirseniz o zaman mescitte kılınması gerekmez. Herkes kelimelere kendine göre mana verebildiğine göre kimse kimseye sen hatadasın diyemez. Her şey ameli salıh için. Ameli salıhın ne olduğu da başarısı ile ölçülür. Bin sene evvel içtihat yapanlar başarılı oldular mı. O halde doğru analdılar. Şimdiki başarısızlığın kaynağı içtihadı terk etmeleridir. Bin sene evvel ki doğru sonuçları bugün için de doğru kabul etmeleridir.





Son Yorumlanan Makaleler
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 14451 Okunma
24 Yorum 28.05.2024 14:39
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 19559 Okunma
16 Yorum 28.05.2024 14:30
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 13502 Okunma
35 Yorum 28.05.2024 14:26
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 15270 Okunma
43 Yorum 28.05.2024 14:10
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 27160 Okunma
46 Yorum 28.05.2024 13:53
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 53013 Okunma
19 Yorum 28.05.2024 13:50
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 34559 Okunma
25 Yorum 28.05.2024 13:42
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5528 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 7016 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5418 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 12306 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4988 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7806 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6466 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 12184 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7499 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7762 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9564 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7660 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6705 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 12247 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6437 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6956 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 6999 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 7097 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7602 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 8099 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5616 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 14310 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 11416 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8605 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6995 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5592 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5602 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 7136 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16952 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 6016 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 14006 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6900 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12868 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 9279 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9680 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11477 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5581 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6441 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9437 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4419 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 5275 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5404 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5605 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6504 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 12323 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12742 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 7201 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 4091 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10522 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6991 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4687 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12426 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5279 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4799 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 11353 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4340 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4357 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4861 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4350 Okunma
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5582 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4344 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5683 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4961 Okunma
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 12120 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6296 Okunma
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4800 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5472 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 5066 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6569 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5490 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 4098 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3530 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3792 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 3161 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 4149 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4565 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4354 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4713 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6369 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4612 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6565 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6745 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 4083 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4405 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4613 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 4221 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6919 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3751 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3708 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 4226 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5890 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3801 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 4237 Okunma


© 2024 - Akevler