Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012
4096 Okunma, 1 Yorum

SLT ve CEMAAT

(Nisa 102) “Ve izâ kunte fîhim fe ekamte lehumus salâte fel tekum tâifetun minhum meake vel ye’huzû eslihatehum fe izâ secedû fel yekûnû min varâikum, vel te’ti tâifetun uhrâ lem yusallû fel yusallû meake vel ye’huzû hızrahum ve eslihatehum, veddellezîne keferû lev tagfulûne an eslihatikum ve emtiatikum fe yemîlûne aleykum meyleten vâhıdeh(vâhıdeten). Ve lâ cunâha aleykum in kâne bikum ezen min matarin ev kuntum mardâ en tedaû eslihatekum, ve huzû hızrakum. İnnallâhe eadde lil kâfirîne azâben muhînâ”

SLT yani Namazın Cemaat ile kılınması gerektiğini söyleyenler Kullanılan kelimelerin çoğul/tekil olmasından yola çıkarlar ve özellikle Nisa 102. Ayete atıfta bulunurlar.

Nisa 102. Ayet istisnai bir durumu açıklamaktadır. Savaştaki bir ordu düşünün, askerler namaz vakti geldiğinde sağa sola dağılıp tek başlarına namaz kılarlarsa ne olur? Kolay hedef olurlar. Aslında ayet, bu istisnai durum sebebiyle yapılması gerekeni açıklıyor.

Öte yandan  tefsirlerde ve meallerde “namaz kıldırdığın” şeklinde tercüme edilen veya böyle anlaşılan kelime “EKAMTE” kelimesidir. Bu kelime basitçe “Yönetmek/Kurmak/ayarlamak” anlamına gelir. Ayeti incelediğimiz zaman, alışageldiğimiz şekilde bir imamet veya cemaat düzeninden de söz edilmemektedir. Yani ordunun sevk ve idaresi ile SLT kavramları karıştırılmamalıdır.

Resulullah’ın ordu komutanı olması sebebiyle de doğrudan ona hitap edilmiştir. Bir komutanın birliğinin güvenliğini düşünmesi kadar normal bir şey yoktur. Ayetin anlattığı da budur. Kaldı ki, devamında Nisa 103. Ayette “itma'nentum” kelimesi kullanılmaktadır. Yani istisnai olarak bu gibi savaş veya tehlikeli durularda namazın yani SLT’ın nasıl yerine getirileceğini açıkladıktan sonra ayet şöyle der:

“emin olduğunuzda/tatmin olduğunuzda dosdoğru kılın….” “fe izatma’nentum fe ekîmus salât”

Şimdi düşünelim: Eğer SLT’ın dosdoğru kılma şekli Nisa 102 ve Nisa 103 te açıklandığı şekilde ise, niçin emin olunca, tatmin olunca dosdoğru yerine getirilmesi isteniyor? Eğer doğru bu ise, böyle bir ifadenin olmaması gerekir. Kaldı ki, Nisa 101. Ayet bu istisnai durumları da açıklıyor. Sefere çıkıldığında, korku hasıl olduğunda namazın kısaltılmasında veya Nisa 102. Ayette tarif edilen şekilde bir arada yerine getirilmesinde veya nisa 103. Ayette tarif edilen şekilde binek üstünde oturarak veya yan yatmış olarak veya yürüyerek yerine getirilmesinde bir sakınca olmadığını söylüyor. Ancak devamında da, ne zaman şartlar uygun hale gelir, siz de o zaman SLT NORMAL olması gibi yerine getirin der. Yani bu istisnai durumların kalıcı olmadığını ve geçici tedbirler olduğunu açıkça söyler.

(İsra 110)” Kulid’ullâhe evid’ur rahmân(rahmâne), eyyen mâ ted’û fe lehul esmâul husnâ, ve lâ techer bi salâtike ve lâ tuhâfit bihâ vebtegı beyne zâlike sebîlâ”

Eğer SLT, alışılagelmiş halde, imam/cemaat şeklinde yerine getirilebilecek bir eylem ise, şu halde isra suresi 110. Ayetin şartı nasıl yerine getirilmiş olur?

Sesli okuma emredilirken “tekil” ifadeler kullanılmaktadır. Buradan şu anlaşılmıyor mu: “SLT eden herkes ayrı ayrı okumalıdır” Açıkçası bu ayet Zekeriyya’nın SLT’ını desteklemektedir. Sesli konuşmanın eylemsel olarak bir diyaloğa dönüşmesi öngörülmektedir.

Bazıları SLT konusunda mezhepler arasında büyük oranda bir icma olduğunu söyleyerek, mevcut şeklin geçerli olduğunu düşünmektedirler. Ancak bu konuda da büyük farklılıklar vardır. Hanefi mezhebinde öğle ve ikindi hariç diğer namazlarda imam sesli okur, cemaat ise sadece dinler. Öğle ve ikindi namazlarında ise tümüyle sessiz kılınır.

Şafii’de ise, Fatiha suresi sonunda cemaat Çok yüksek sesle olmasa da duyulabilecek bir sesle “amin” der. Bunun sebebi ise, eyleme katılmak içindir. Şafii’nin endişesi Nisa 110.  ayettir.

Kaldı ki şekil itibariyle de bir bütünlük yoktur. Hanefi mezhebinin önerdiği şekil ile, şafii’nin önerdiği şekil arasında farklılıklar vardır. Bunları detaylı olarak burada tekrar açıklamaya gerek görmüyorum. Zaten bilinen şeylerdir.

(Mu’minun 2) “Ellezîne hum fî salâtihim hâşiûn”

Burada bahsedilen Huşu nasıl sağlanacaktır. Bu kelimeden anlaşılan alçakgönüllülük aynı zamanda bir konsantrasyon gerektirir. Siz, imama kulak kabartırken nasıl konsantre olabilirsiniz?

( Bakara 45) “Vesteînû bis sabri ves salât, ve innehâ le kebîretun illâ alel hâşiîn”

Herhalde, namazdan sonra oturup dua etmek bu ayetin önerdiği şey değildir. Bu ayeti biraz açmakta yarar vardır.

"Sabır ve SLT ile dileyin/isteyin" Ne istemeliyiz? Sürekli konfeksiyon üretimi bir elbise gibi her gün aynı şeyi giyip aynı şeyleri tekrarlayarak ne isteyebiliriz? Ve niçin Sabırla? SLT kavramı eğitim gerektiren bir eylem olmasaydı eğer, "sabır" da gerekli değildi. Burada ifade edilen şey, "meleke/yetenek" kazanmak ile ilgilidir. Ne yazık ki "namaz kıldım" demekle SLT yerine getirilmiş olmuyor.

Daha önceki yazılarımızda açıkladığımız gibi, SLT kavramı Al-i İmran 39. Ayet ile Ahzab 56. Ayette şekillenen “iki yönlü” bir iletişimdir.  Bu öyle bir iletişimdir ki (A’raf 170) “Vellezîne yumessikûne bil kitâbi ve ekâmus salâte innâ lâ nudîu ecrel muslihîn” dosdoğru yerine getirilmesi halinde ödülü kaçırılmamış olacaktır. Bahsedilen bu ecir, SLT yerine getirildiğinde ulaşılacak olan bir karşılıktır. Bir sevap şeklinde değildir. Reel, gerçek bir karşılıktır. Ahirete tahakkük edilecek bir karşılıktan söz edilmiyor burada.

Hangi kitap? Bu kavramı biraz açmakta yarar olabilir:

“ba- باşeklinde kullanılan kelime “LİSANS” anlamına gelir. “yumessikûne يُمَسَّكُونَise “tutmak basılı tutmak, hold” anlamına gelir. Buna göre ayet şunu mu söylüyor: “kitabın lisansı ile (yazılı lisans) Kurulan/yerine getirilen SLT ödülü kaçırılmayacak bir şeydir” …. Ayetin başındaki “Vellezine” kelimesini de unutmamak gerekiyor. “Kim bu şekilde yerine getirirse…” (ayette geçen “inna” kelimesini atlamıyorum. Bu  Yaratıcı ile dolaylı olarak ilgili olduğunu gösterir.  Ancak burada özellikle böyle ifade edilmiştir, çünkü hedef doğrudan Yaratıcı değildir.)

Genel olarak, namazın şekli konusunda Sünnete atıfla, Resulullah’ın uyguladığı şekil olarak kabul edilmektedir. Kur’an’da SLT ayetlerinin hiç birinde Rükü ve Secde geçmediği halde  SLT’ın sonunda ruku ve secde etmenin bir sakıncası yok. Buna bir itirazım yoktur. Ancak, Namaz kavramı içinde değerlendirilen ve kalıplaştırılmış olan eylemler gerçekte SLT kavramı ile bize bildirilen sonuçların elde edilmesine katkı sağlayabilecek durumda değildir. Eğer illa SLT kavramını bir şekle sokmak gerekiyor ise niçin Kur’an’ın önerdiği şekli kabul etmiyoruz? Acaba Resulullah doğru yapıyordu da, onu izleyenler mi anlamadı?

(Hud 114)– “Ve ekımis salâte tarafeyin nehâri ve zulefen minel leyl, innel hasenâti yuzhibnes seyyiât, zâlike zikrâ liz zâkirîn” Eğer leyl/Nehar kelimelerini gece/gündüz şeklinde algılamak yerine, bu ifadelerde kavramlaşmış olan maddenin iki hali olarak algıladığımızda, bu ayet bize SLT’ın bu şekilde yerine getirilmesi halinde kazanılan derecelerin/bonusların kaybedilenleri gidereceğini söylemiyor mu?

SLT kavramının yerine getirilmesi veya getirilmemesi halinde ortaya konulmuş olan bir ödül veya bir tehdit yoktur. Böyle olduğu halde neden düzenli yapmak gerekiyor? Niçin zamanında yapmak gerekiyor? Niçin sabır ve ısrarla devam etmek gerekiyor? Şekledilmiş ve alışkanlık haline gelmiş olan namaz, Kur’an ın bize aktardığı kavramları içeren bir eylem değildir. Mevcut haliyle bir “Borç ödeme” anlayışı içerisinde önerilmiş ve zorunlu tutulmuştur. Böylece SLT kavramının önümüze koyduğu muhteşem fırsatlardan da yararlanma imkanı ortadan kalkmış oluyor.

Bu noktada, Namazın geleneksel tanımı çerçevesinde, Tasavvufi, dini, ilmi, siyasi namazlar şeklinde değerlendirmek veya böyle algılamak lafza uygun değildir. Çünkü, herkes kendi kişisel ihtiyacı olanı şeyi alacaktır. Zaten başka türlüsü de düşünülemez. Kur’an SLT kavramının eylemsel şeklini, içeriğini ve sonuçlarını açıkça tarif ederken, bunları görmemezlikten gelmek herhalde doğru olmaz. “mescide dahil olmak/katılmak” kavramı ile “SLT” kavramını bir araya getirmenin veya karıştırmanın imkanı yoktur. Bir tane namaz vardır o da Kur’an ın bize bildirdiği SLT’tır.

Küçük bir ayrıntıya daha dikkat çekmek istiyorum: Ben imam/cemaat ilişkisi ile SLT kavramının öngördüğü eylemin yerine getirilemeyeceğini söylerken, bir arada yerine getirilemeyeceğini söylemek istemiyorum. Aksine bir arada da yerine getirilebilir. SLT toplulukça yerine getirildiğinde, toplumun/halkın ortak ihtiyaçları/amaçları doğrultusunda yapılır. (Cuma da bunun içindir) Böyle yapıldığında herkesin aynı hedefe kilitlenmesi, aynı frekansta olması gerekir. Ancak bu haliyle bile, cemaat anlayışı içerisinde yerine getirilemez. (nasıl yapılabileceğini söylemek istemiyorum, bu yanlış anlamalara neden olabilir, bu sebeple herkes nasıl olması gerektiğine Kur’an ın ortaya koyduğu bilgiler çerçevesinde karar verebilir. Eminim sonunda herkes aynı noktada birleşecektir. Zaten örnekleri de vardır)

 

 

 


YorumcuYorum
Sam Adian
05.02.2012
08:58

Sayın Demirci

Şu aşamada hadis/mezhep konusuna girmek istemiyorum. Ancak meseleleri bu çerçevede değerlendirmek her şeyden önce RAB kavramını sorgulamak anlamına gelir.

Kur’an’ın SLT kavramını yeterince tarif etmediğini mi söylüyorsunuz?

Aslına bakarsanız mezhepler arasındaki farklılıklar tam oarak “işin aslı” ile ilgilidir. Geleneksel formdaki namazın GEREKÇELERİNİ açıklayabilir misiniz? (kur’an ışığında)

SLT kavramı Hz.Muhammed ile literatüre girmiş bir kavram değildir ki onunla şekillenmiş olsun. Yeryüzünde hayat başladığı andan itibaren SLT kavramı vardır. Bunu nasıl bu kadar dar bir alana sıkıştırabilirsiniz?

Bahse konu MIRAC rivayetini bir daha incelemenizi rica ediyorum. Hangi akıl, hangi anlayış bir ABD/Kul’un Yaratıcısı ile pazarlık etmesini hafsalasına sığdırabilir? Hangi anlayış Resulullah’ı acziyet içinde tasavvur edebilir?

Cuma namazı ilan edilmiş bir namaz değildir, Ayet ile belirlenmiş olan bir kuraldır. Gerekçeleri de bellidir. Hangi devlet ilan etti Cuma namazını? Ve hangi ictihatla?

“Bunları hepsi lafza uygundur, salat kelimesi dayanak ve direk demektir. Hadislerde de dinin direği olarak geçer. Tüm din ona bina edilir. Allah'ın ve meleklerin nebiye salat etmeleri ise, tüm yapıyı onunla kurmaları ve ona dayandırmaları anlamındadır.” ??????

Zekeriya’nın namazını yorumlama şekliniz doğrusu şaşırtıcı. Ayette geçen diyaloğun Kudus Konseyi ile ilgisini anlayamadım açıkçası. Nasıl böyle bir alaka kurabiliyorsunuz?

Ciad/katl konusunu daha sonra değerlendireceğiz. Takip ederseniz o konuyu da okuyabilirsiniz. Ancak SLT ile Cihad arasında kurduğunuz bağlantı ilginçtir.

Kur’an “akledenler için bir öğüt”tür. Akletmeyenleri muhatap kabul etmez.

Vesselam.





Son Yorumlanan Makaleler
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 18504 Okunma
15 Yorum 03.05.2020 12:00
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 51355 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5219 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 6704 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5092 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 11990 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4641 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7471 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6162 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 11689 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7167 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7454 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 26612 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9180 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7338 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6412 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 14766 Okunma
42 Yorum 18.09.2012 01:06
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 11817 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6153 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6634 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 6635 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 6786 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7269 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 7767 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 33766 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5279 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 13791 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 10987 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 12998 Okunma
34 Yorum 10.07.2012 22:30
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8320 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6659 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5287 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5268 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 6808 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16584 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 5724 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 13591 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6568 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12458 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 8975 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9341 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11148 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5297 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6131 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9086 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4178 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 4983 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5090 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 13967 Okunma
23 Yorum 23.03.2012 04:25
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5297 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6198 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 11916 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12404 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 6837 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 3798 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10122 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6669 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4428 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12160 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5074 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4501 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 10888 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4059 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4096 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4594 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4037 Okunma
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5275 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4034 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5403 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4665 Okunma
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 11759 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6055 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5161 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 4753 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6320 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5260 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3471 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 2926 Okunma
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4570 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 3854 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3305 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 3861 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4252 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4088 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4411 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6065 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4310 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6258 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6381 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 3783 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4084 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4268 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 3910 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6586 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3458 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3410 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 3925 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5486 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3491 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 3940 Okunma


© 2024 - Akevler