Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012
4018 Okunma, 0 Yorum

SLT ve MESCIT

SLT başlıklı yazılarımızda, bu kavramın içeriği ve eylemin amacını anlamaya çalıştık.  Ancak söylediklerimiz alışılagelmiş kurallara uymadı. Genel olarak itirazlar, manadan çok eyleme yönelik gelişti. Aslında böyle olması da gerekli idi. Zaten bizim de anlatmak istediğimiz, eylemin şeklinin Kur’an a uymadığını, işlevsiz olduğunu, fonksiyon icra edemediğinin anlaşılmasını sağlamak idi.

Bu karışıklığın en temel dayanağı ise SLT ile NAMAZ kavramlarının birbirine karıştırılıyor olmasıdır. Veya SLT kavramı NAMAZ ile aynı manada değerlendirilmiş olmasındandır. Bilindiği gibi, NAMAZ Mecusilikten gelen bir kelimedir. Mecusiler ateşe taparlarken ona ibadet etmek, saygı sunmak maksadıyla rüku ederlerdi. Bunun adına da Namaz derler idi. Kur’an da anlatılan “Rüku” ile örtüşen eylemdir.

“verkeû mear râkiîn” Kur’an da pek çok ayette kullanılan “eğilenler ile birlikte eğilin” ifadesi, bu eylemin topluca yapılacağıdır.  Bu eyleme “NAMAZ” denilebilir. Ama bu SLT değildir. Biz SLT kavramı üzerinde dururken, konuyu dağıtmamak için bu konuya fazlaca girmemeyi tercih ettik.

SLT kavramı üzerinde dururken, özellikle eleştirilen nokta ise, bu eylemin toplulukça yapılması gereği idi. Bu da iki hususa dayandırılıyor idi. Birincisi SLT kelimesinin “marife” olması, ikincisi ise Rüku ve Secde…

SLT kelimesi Marifedir. Bunun İngilizce karşılığı “the” ifadesidir. Yani herkesçe bilinen bir şeyi ifade etmek içindir. Bir kelimeyi marife yaptığınız zaman kastınızı işaret etmiş olursunuz. Bunun iki manası vardır:

  • Mevcut olan, herkesin görebileceği veya bileceği bir şeyi anlatmak içindir. Masanın üstünde 1 tane kitap varsa ve bunu ifade ettiğiniz zaman herkes onu anlayacaksa “The book” dersiniz, herkes görür ve ne olduğunu anlar.
  • Veya, Öteden beri bilinen, geçmişte de bilinen bir şeyi anlatmak için kullanırsınız. Çünkü herkesin anlayacağı bir şeyi ifade etmiş olursunuz.  Elinizle işaret etmiş olmanız gerekmez.. Çünkü “the” diyerek zaten işaret etmiş olursunuz. Her iki halde de “bilinen bir şeyi” işaret etmek için kullanılır.

Bu manada SLT kavramı, daha önce bilinen ve uygulaması olan bir eylemi işaret eder. Mevcut formdaki namaz şekli, Resulullah’tan sonra geliştirildi, o halde “marife” olarak ifade edilmemeliydi çünkü bu şekli kimse bilmiyordu. Bilinen ise, Yahudilerin, Hıristiyanların, Budistlerin, Hinduların SLT’ıdır. Bunların hiç biri bizim Namaz formu ile örtüşmez.

Ancak SLT ile RUKU birleştirdiğiniz zaman meseleyi formuna uydurmuş olursunuz. Çünkü Rüku da bilinen bir eylemdir. Böyle yaptığınızda da hata etmiş olursunuz, çünkü SLT bir ibadet değildir. Rüku ise bir ibadettir. İkisini birleştirip ibadet formuna dönüştürdüğünüz zaman SLT etmiş olmazsınız.

Eleştirileri de cevaplamak maksadıyla bu şekilde özetledikten sonra, meseleyi biraz daha ileri bir noktaya taşımak adına bazı sorulara cevap bulmak gerekir

Eğer SLT Kur’an da anlatıldığı şekliyle bilinen Namaz kavramından farklı ise topluluk nasıl olacak?

“Kul emere rabbî bil kısti ve ekîmû vucûhekum inde kulli mescidin ved’ûhu muhlisîne lehud dîn, kemâ bedeekum teûdûn” (A’raf 29)

Düzeni yalnızca Allah’a has kılacak şekilde mescitte olacaktır. Mescitte rüku edilecek, secde edilecektir. İbadet edilecektir. Insanlar birbirleriyle iletişim kuracak ve tartışacaklardır. Kararlar alıp uygulayacaklardır.

“Yâ benî âdeme huzû zînetekum inde kulli mescidin ve kulû veşrebû ve lâ tusrifû, innehu lâ yuhıbbul musrifîn” (A’raf 31)

Demek ki mescide sürekli gitmek gerekmemektedir. Demek ki toplantı için mescide gitmek gereklidir. Her gün olabilir, her hafta olabilir, her ay olabilir. Her gün temsilciler gidip tartışırlar, her hafta geniş katılımlı toplantı olur, her ay kurultay yapılır. Gibi.

Topluluk SLT edemez mi?

“Yâ eyyuhellezîne âmenû izâ nûdiye lis salâti min yevmil cumuati fes’av ilâ zikrillâhi ve zerûl bey’a, zâlikum hayrun lekum in kuntum ta’lemûn” (Cuma 9)

Ederler. Cuma bunun içindir. Hutbe alınan kararların ilan edilmesini ifade eder, Cuma SLT’ı ise Topluca SLT edilerek bu kararların başka topluluklarla paylaşılmasını veya varsa taleplerin dile getirilmesini ifade eder. Topluca. Ancak bunun şekli de imam’ın okuması, cemaatin dinlemesi şeklinde değildir. Elbette topluluğu yönetecek  bir liderin olması gerekir. Onların hep birlikte hareket etmesini sağlamalıdır. Ancak SLT şekli cemaat düzeni şeklinde değildir. Herkes aynı talepleri topluca dile getirirler ayrı ayrı ama aynı anda. SLT kavramının bütün koşullarını yerine getirerek.

Herkesin Müslüman olması da gerekmez. Siz Kur’an a göre SLT edersiniz, başkası kendisine göre. Ama neticede SLT edilmiş olur, barışa katılım sağlanmış olur.

Mescide herkes katılır. Müslüman, Hıristiyan, Budist, Hindu, Mecusi, ve diğerleri de. Hep birlikte rüku ederler. Rüku her toplumun ortak davranış şeklidir. Secde de öyledir. Böylece topluluk oluşur. Mescit kamusal alanlardır. İstisnasız herkesin katılacağı bir yerdir. Ortak kararların oluşturulacağı uygulanacağı ve denetleneceği mekanlardır. Kararlar herkesin katılımıyla alınır. Insanlar arasında hiçbir ayırım gözetmeksizin herkesin katılması demek, barışın tesis edilmesi demektir. Çünkü:

“Lâ tekum fîhi ebedâ, le mescidun ussise alet takvâ min evveli yevmin ehakku en tekûme fîhi, fîhi ricâlun yuhıbbûne en yetetahherû, vallâhu yuhıbbul muttahhirîn” (Tevbe 108)

Niçin Yapmamak isteniyor? Çünkü mescitler “Erdem” üzerine kurulu olmalıdır. Oaya girenler  Muttahhir olmalıdırlar. “Muttahhir” kelimesinin karşılığı “pure/Purity” dir. Yani Saf, olduğu gibi, önyargısız, sadece insan olarak katılmak demektir. Topluluk olmak ve barışa girmek bu şekilde mümkün olacaktır.

Bireyler SLT ile beslenirler, mescide katılır orada paylaşırlar/tartışırlar. Rükü edenlerle rüku ederler. Mescit insanlara birlikte yaşamayı öğretir. Her ne olursa olsun Erdem ile paylaşmayı öğretir. Eğer mescidinizi bu çerçevede oluşturmazsanız, sizin gibi düşünmeyenleri ne yapacaksınız? Nasıl bir topluluk olacaksınız? Barışı nasıl tesis edeceksiniz? SLT bu işin yolu olmadığı gibi, mescitler de SLT için değildir. Namaz ise bambaşka bir şeydir.

Bugünkü mescitlerin Kur’an da karşılığı yoktur. Geleneksel formdaki Namazın SLT olarak kur’an da karşılığı yoktur. Sistemi inşa etmeye buradan başlamak gerekir. Kur’an ın öngördüğü şey de budur.

Vesselam

 

 

 






Son Yorumlanan Makaleler
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 18421 Okunma
15 Yorum 03.05.2020 12:00
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 51253 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5196 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 6673 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5071 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 11967 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4620 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7446 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6142 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 11645 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7145 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7434 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 26574 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9154 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7312 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6394 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 14738 Okunma
42 Yorum 18.09.2012 01:06
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 11788 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6132 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6613 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 6613 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 6769 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7251 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 7738 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 33708 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5262 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 13756 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 10959 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 12973 Okunma
34 Yorum 10.07.2012 22:30
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8301 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6635 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5262 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5244 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 6783 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16558 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 5701 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 13561 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6546 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12424 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 8953 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9322 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11128 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5274 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6111 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9065 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4162 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 4959 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5072 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 13929 Okunma
23 Yorum 23.03.2012 04:25
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5276 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6173 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 11884 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12380 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 6815 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 3780 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10096 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6647 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4410 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12135 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5055 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4480 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 10851 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4043 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4082 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4577 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4018 Okunma
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5249 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4013 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5387 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4645 Okunma
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 11739 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6033 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5140 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 4733 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6299 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5246 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3449 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 2908 Okunma
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4556 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 3841 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3291 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 3845 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4234 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4071 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4392 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6047 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4288 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6237 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6359 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 3766 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4066 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4254 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 3892 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6559 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3441 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3392 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 3903 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5469 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3468 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 3926 Okunma