Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012
4094 Okunma, 2 Yorum

INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1

 

Madde-1a)  Yeryüzü İnsanlığındır. İnsanlar, atalarından devraldıkları yeryüzünü işgal ile aralarında bölüşerek topraklarından yararlanır ve yaşarlar; karşılığında onu imar ederek çocuklarına devrederler.  Onu tahrip etmeye hakları yoktur.   

Bir sistem tanımlamadan önce, o sistemin uygulanacağı varlığı tanımlamak gerekir. Eğer “Yeryüzü insanlığın” ise insanlığı ve bu insanlığı oluşturan varlığı tanımlamak kaçınılmaz olur. Böyle ifade edildiği zaman, “insanlık” belirsiz bir olgu haline gelir.

 

İnsan nedir?

Kur’an ın anlatımına göre insan evrensel bir varlıktır. Biz, dünyadakiler insanlığın bir parçasıyız. Yani biz de insanız. O halde bu insan nasıl bir varlıktır?

 

Kaderci anlayış, insanın irade sahibi olmakla birlikte, önceden belirlenmiş şeylere büyük oranda bağlı olan bir varlık olarak algılanır. Varoluş kuralları ile, varlığı karıştırmaktan ileri gelmektedir. Yani, hangi anne ve babadan, ne zaman dünyaya geleceği insanın elinde değildir. Bu zorunlu olan alandır. Akıl ve irade sahibi olarak dünyaya gelmek, de böyledir. Ancak,insan dünyaya geldiği andan itibaren “tercihli alan”a adım atmış olur. Burada her şey akıl ve irade ile insanın tercihine bırakılmıştır. Bu sebeple  Insan tümüyle özgürdür.  (insan 3). Bu iki şey farklı algılanmalıdır ve şimdilik bizi ilgilendiren kısım, “Tercihli Alan”daki yaşayan insan kısmıdır.

 

Insan özgür yaratıldığı için fiillerinde seçme ve sorumluluk verilmiştir. Böyle olduğu için özgür insanın varlık olarak sahip olması gereken haklar da ifade edilmelidir ve tanımlanmalıdır:

 

-Hürriyet hakkı (insan 3)

-Yaşama hakkı (maide 32, En’am 164),

-barınma/yerleşme hakkı (Araf 10, 24, Nahl 80, Bakara 125-126,),

-Güvenlik hakkı (Tevbe 6, Hicr 46, Fetih 4,

-Nefsi-i müdafaa/korunma hakkı (Nisa 148),

-Eşitlik hakkı (Hucurat 10, 13),

-Kişilik/kimlik hakkı (Hucurat, 11, 12, Nur 37),

-Seçme ve seçilme hakkı (al-i İmran 159, şura 38),

-Çalışma hakkı (Furkan 47, Kassas 24, Sebe 13)

-Sağlık hakkı (Şuara 80, Nahl 69, İsra 82)

-Sosyal güvenlik hakkı (Fetih 17)

-Eğitim hakkı (bakara 31-32, Alak 1-5, Zümer 9, Araf 199, Tahrim 6, Mucadele 11, Taha 114)

-Mülkiyet hakkı (Bakara 188, Nisa 29, enbiya 103, Araf 27)

-inanma hakkı (bakara 256)

-Hukuku seçme hakkı (kafirun 6, Bakra 213, 256, Kehf 18,29)

-Adil yargılanma hakkı (maide 8-42, Nisa 58-135, Sad 26, Şura 15,

 

Çünkü, insanlığı meydana getiren varlık, birey olarak bu topluluğa katılmadan önce doğal olarak bazı haklara ve ayrıcalıklara sahip olmalıdır. Bunlar varlığı tanımlayan temel haklar olarak karşımıza çıkmaktadır.

 

Bundan sonra topluluk içerisinde bireyin ve topluluğun tanımlanması ve bu münasebetin şeklinin belirlenmesi gerekir.

 

“Yeryüzü insanlığındır”

Hangi koşullarda insanlığındır. Eğer bir aidiyet varsa, bu aidiyetin kuralları ve koşulları vardır. Yeryüzü insanlar için (Ademoğlu) bir miras olarak yaratılmış ve tefriş ediliştir. Bu miras hem toprak hem de doğal kaynakları kapsar.

 

“Toprak bir mal mıdır”

Geçmişte, insan nüfusunun az olduğu ve kavimlerin yerleşik algıları sebebiyle toprak “işgal etmek ve imar etmek” koşuluyla ilk işgal edenindir kuralını getirmişlerdir. Yeryüzü mülkiyetini insanlığa atfetmeden önce (bakara 29), bu mülkiyetin kaynağını da tespit etmek gerekir. Şöyle ki: Yeryüzünde yaşayanlar yani bizler, yeryüzüne mirasçı kılındık.  Yani, Allah yeryüzünü (içinde yaşadığımız dünya) bize miras bıraktı. (enbiya 103, Araf 27)  Niçin? Yaşamak ve barınmak için. Şu halde toprağın bir “MAL” olup olmadığına karar vermek gerekir.

 

Bize göre toprak “MAL” olarak kabul edilemez. Her doğan insanın onda doğal mirasçı olduğu prensibinden hareket etmek gerekir. Çünkü Bakara 29,  Yeryüzünün miras olmasından sonra onun bizim için tefriş edildiğini anlıyoruz. Yani doğal kaynaklar da insanların ortak sahip oldukları bir mirastır.  Bu çerçevede “mallarınız” ifadesini de dikkate almak gereklidir. Kur’an da toprağın “mal” olduğuna dair bir işaret bulamıyoruz, Ancak çalışarak, emek vererek elde edilmiş şeylerin veya toprağın üzerinde inşa edilenlerin mal olduğu anlaşılmaktadır. (Araf 137)

 

Öyleyse “Toprak” mal değildir. Bizler için doğal mirastır. Her doğan insan, erkek veya kadının bu mirasta hakkı vardır. Şu halde “toprak ilk işgal edenindir” kuralı anlamsızlaşır. Belki geçmişte, henüz düzenin olmadığı, insanların topluluk olmaya çalıştıkları dönemlerde, toprakların bol olduğu ve onu işleyecek yeterli nüfusun olmadığı zamanlarda böyle yapmak mümkün olabilirdi. Ancak günümüz dünyasında, bu mümkün değildir. Çünkü insanlar bütünüyle yerleşik hayata geçmişlerdir ve bir düzen oluşmuştur. (iyi veya kötü) Topluluk, bu mirasta yeni doğacak olanların velileridir. Her hak sahibine hakkını telsim etmekle mükelleftirler.

 

Toprakta herkesin hakkının olduğunu kabul ettiğimiz zaman, onu niçin bölüyoruz? Böyle yaptığınız zaman, insanların üzerinde yaşayacakları, barınacakları ve yurt edinecekleri bir toprak kalmaz. Edinilmiş malları bölebilirsiniz, çünkü “mal” yeniden edinilebilir, üretilebilir, kazanılabilir. Ancak toprak üretilemez ve kazanılamaz. Bir insan, doğumdan itibaren mirastan aldığı paya hayatı boyunca sahip olur. Öldükten sonra toprak üzerindeki aidiyet sona erer, mallar bölüşülebilir. Çünkü yeni doğanların da “yeryüzü” mirasında doğal hakları vardır.  Allah’ın mirası herkes içindir, o halde herkesin o miras üzerinde “eşit” hakkı vardır. Ne zamana kadar? Yaşadıkları sürece. Devredemezler.

 

Toprak doğal bir miras olduğuna göre, devredilemez, parçalanamaz. Her doğan insanın yaşama ve mirastan pay alma hakkı vardır. Topluluk bu hakkı gözetir ve sahibine teslim eder. Emek ile elde edilenler, evler, mallar devredilebilir, bölünebilir. Bu bölünmenin toprağa olan nispeti yine toplulukça gözetilir ve uygulanır.

 

 

 


YorumcuYorum
Sam Adian
12.03.2012
16:53

İnsanlar insanlığa borçlanırlar

1b) İnsanlar, insanlığa borçlanarak, kendilerinin doğmasına sebep olan yakınları tarafından büyütülürler. Büyüyünce çocukları doğurup büyütmekle insanlığa karşı borçlarını öderler. Erginken yaşlılara bakarak insanlıktan alacaklı olurlar, yaşlanınca da erginler tarafından bakılırlar. Bu borç ve alacak ihtiyaca ve imkâna göre olup borcun alacağa eşitliği şeklinde değildir “İnsanlar, insanlığa borçlanarak” “Ve mâ min dâbbetin fil ardı illâ alâllâhi rızkuhâ ve ya'lemu mustekarrehâ ve mustevdeahâ, kullun fî kitâbin mubîn” (Hud 6) Yeryüzünde hiçbir canlı yoktur ki, rızkı Allah’a ait olmasın. Her birinin duracakları yeri de, emaneten konulacakları yeri de O bilir. Bunların hepsi açık bir kitaptadır. Yeryüzünün miras bizler için bir miras olduğu açık. Ancak bununla da sınırlı değil, Yeryüzünün mirasçıları için döşendiği (kaf 7) Maişet ve geçim imkanlarının var edildiği (araf 10, 24) Açıkça anlatılmaktadır. Rızkın veya yaşama garantisinin Hud 6. Ayete göre Allah’ın yetkisinde olduğu da ifade edilmektedir. Mülk 24 te ise, yeryüzünde çoğalmayı doğal bir sirkülasyon olarak var edenin de yine Allah olduğu söylenmektedir. Şu halde, insan eğer borçlu olacaksa, bu borç insanlığa karşı değil, sistem içinde bu dönüşümü sağlayan denge unsuruna karşı olmalıdır (nebi) Çünkü, doğumdan itibaren “Tercihli alan” a adım atan insan varlığının otomatik olarak varolma argümanlarına sahip olma hakkı da kendiliğinden ortaya çıkaktadır. Bir insanın dünyaya gelmesi kendi tercihi olmadığı kadar, anne veya babanın tercihi de değildir. Birey, aile ve akrabalık bağı, topluma katılım ve toplum içerisinde var olma, sosyal ilişkilerini geliştirme ve idame ettirme koşulları farklı tanımlanmalıdır. Bu bir borç değildir. Böyle yaptığınız zaman varoluşu aileye indirgemiş olursunuz. Oysa varoluş kutsaldır ve ilahi mekanizmanın bir parçasıdır. Bu kimsenin elinde değil.

Bu ifade, insanı birey olarak mülkiyet hakkının başkalarında olduğu sonucunu doğurur. Bu da kur'an ın ortaya koyduğu "özgürlük" kavramı ile çelişkilidir.

Sam Adian
12.03.2012
17:32

Kendilerinin doğmasına sebep olan yakınları tarafından büyütülürler.(2-233) Büyüyünce çocukları doğurup büyütmekle insanlığa karşı borçlarını öderler. Erginken yaşlılara bakarak insanlıktan alacaklı olurlar,(3-195) yaşlanınca da erginler tarafından bakılırlar. (17-23)

İsra 23 aile olgusunun kutsallığına işaret eder. Ancak bu kavram sınırlı değildir. İsra 24. Ayette ise bu eylemin sorumluluğu ve gözetiminin de Allah’a ait olduğunu görürüz. Bakara 233 ise AILE kavramına açıklık getirmektedir. Bebeğin sağlıklı yetişme koşullarının temini bir görev olmakla birlikte doğrudan anne ve babaya da ait değildir. Bu ayette “süt anne” kavramı ile bu sorumluluğun paylaşılabileceği veya devredilebileceğini de göstermektedir.

Al-i İmran 195 te ise, çalışma hakkı tanımlanmakla birlikte, özgürlüklerinden bir şekilde mahrum edilenlerin sürülenlerin veya ezilenlerin haklarının da korunacağı garantisini vermektedir (konuyla ilgisizdir)

Anne babaya bakmak aile ve sosyal sorumluluk gereğidir. Ancak bu ilişki doğal ilişkidir ve borç-alacak ilişkisi şeklinde değerlendirilemez. Bunların dünyada karşılığı yoktur.

Bu kısım, “Aile Sorumluluğu” veya bu manada bir başlıkla ifade edilmesi daha doğru olur kanaatindeyiz. Bu farklı bir kavramdır ve kişinin kendisinin sebep olmadığı bir şeyden ötürü borçlandırılması mümkün değildir.

Kişilik mülkiyeti tanımlamak, lafza uygun düşmez.





Son Yorumlanan Makaleler
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 14453 Okunma
24 Yorum 28.05.2024 14:39
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 19561 Okunma
16 Yorum 28.05.2024 14:30
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 13503 Okunma
35 Yorum 28.05.2024 14:26
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 15271 Okunma
43 Yorum 28.05.2024 14:10
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 27162 Okunma
46 Yorum 28.05.2024 13:53
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 53016 Okunma
19 Yorum 28.05.2024 13:50
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 34560 Okunma
25 Yorum 28.05.2024 13:42
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5531 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 7017 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5421 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 12308 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4990 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7809 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6469 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 12185 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7500 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7762 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9565 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7664 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6708 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 12251 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6440 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6958 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 7002 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 7100 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7605 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 8100 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5617 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 14311 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 11419 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8606 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6998 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5592 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5604 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 7138 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16953 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 6019 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 14007 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6902 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12870 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 9281 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9682 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11480 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5584 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6441 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9440 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4419 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 5276 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5406 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5607 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6506 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 12324 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12743 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 7204 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 4094 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10523 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6994 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4687 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12428 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5281 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4802 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 11354 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4340 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4358 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4861 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4352 Okunma
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5584 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4345 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5685 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4965 Okunma
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 12123 Okunma
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6299 Okunma
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4801 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5474 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 5068 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6569 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5492 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 4100 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3531 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3794 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 3164 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 4151 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4568 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4355 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4715 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6370 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4615 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6565 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6748 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 4084 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4408 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4614 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 4224 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6923 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3754 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3711 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 4228 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5893 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3804 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 4240 Okunma


© 2024 - Akevler