Mete Firidin
İçki Haram mı?
25.05.2015
21610 Okunma, 13 Yorum

İçki Haram mı?

Kuran’da içkinin haram olduğu direkt olarak yazmamaktadır. Fakat hangi Müslüman’a sorsanız “içki haramdır” der. Diğer dindar olmayan Müslümanlara sorsanız onlar ise adam gibi içmenin bir zararı olmadığını, kendini kaybetmeden içmenin kötü olmadığını, sosyal içici olduklarını, ortama uyum sağlamak için arada sırada içtiklerini ve bunun bir mahsuru olmadığını söyleyeceklerdir.

Peki, aslında Kuran’a göre gerçek durum nedir?

Bunu daha iyi anlayabilmek için bazı terimlerin içerdiği anlamı bilmek gerekir. Mesela içki kelimesi neyi ifade etmektedir. İçki yeteri kadar içildiğinde sarhoşluk veren içecek demektir. Az miktarda içildiğinde hemen sarhoş edebilen içkilere sert içki denir. Fakat çok miktarda içildiğinde de sarhoşluk yapan içeceklere de içki denmektedir. İçki demek içinde alkol bulunan içecek demek değildir. Çünkü bazı içecekler içinde alkol bulunmasına rağmen litrelerce içseniz bile sarhoş edemez. Çünkü içerdiği alkol yüzdesi o kadar düşüktür ki kanınızda birikemeden karaciğer tarafından parçalanmaktadır. Mesela yoğurt, ayran, boza ve sirke gibi fermente içeceklerde de alkol vardır. Asla sarhoş edecek kadar yoğurt, ayran, boza ve sirke içemezsiniz.

İçki kelimesi Kuran’da “khamr” olarak geçmektedir. Kelime kökünün anlamı, örterek fermente etmekten gelir (anaerobik fermantasyon). Bizdeki hamur kelimesinin de köküdür. Ama Kuran’da “sarhoş edebilen fermente içecekler” olarak bahsedilmiştir. Yine Kuran’da sarhoş etmeyen içeceklerin adı “şarab”tır. Oysa Bizim toplumumuzda “şarap” , Kuran’da “khamr” olarak geçen kelimeyi ifade etmektedir.

Diğer kelimemiz ise “haram” kelimesidir. Haram kelimesi genellikle “yasak” olarak çevrilir. Oysa haram kelimesinin gerçek anlamı “kısıtlamak, belli şartlara göre, belli kişilere göre kısıtlamak veya yasaklamak demektir. Yani belirli durumlara yada kişilere konulan yasaktır. Bunun en güzel örneği Mescidi Haram denen bölgedir. Bu bölge Müşriklere yasaktır. Ayrıca bu bölgede kavga etmek, nezaketsiz olmak, savaşmak yasaklanmıştır. Fakat bütün normal ve terbiyeli olmak kaydıyla diğer insanlara serbest, helal bir yerdir. Başka bir örnek ise domuz eti haramdır. Normal şartlarda yenemez fakat zaruret halinde ise aşırıya kaçmamak kaydı ile yemek helal yani serbest hale gelmektedir.

Kuran’da geçen diğer bir kelime ise “nehy” kelimesidir. Nehy kelimesi ise mutlak yasağı ifade etmektedir. Bu durumda, haram da olduğu gibi, şartlara bağlılık söz konusu değildir. Yani mecbur kalındığında uygulanabilecek olanı ifade etmemektedir. Mutlak bir yasağı ifade etmektedir.

Bu bilgilerden sonra içki ile ilgili ayetleri yeniden düşünelim.

Bakara 219:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (219)

Sana içki ve kumarı sorarlar, de ki: «İkisinde hem büyük günah ve hem insanlara bazı faydalar vardır. Günahları faydasından daha büyüktür». Ne sarf edeceklerini sana sorarlar, de ki: «Artanı». Böylece Allah, dünya ve ahret hususunda düşünesiniz diye size ayetleri açıklar [219].

 

Maide 90:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90)

Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi kargaşa sebebidirler, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz [90].

 

Maide 91:

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91)

Şeytan şüphesiz içki ve kumar yüzünden aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah’ı hatırlamaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık bunlara tamamen son verenler oldunuz mu?[91].

Görüldüğü gibi bu ayette içki ve kumar için, haram değil, nehiy kelimesi kullanılmıştır. Böylece kendini Müslüman olarak kabul eden bir kişi için, içki ve kumar hiçbir durumda izinli değildir.

İçki ile ilgili olduğu düşünülen diğer bir ayet ise

Nisa 43:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43)

Ey İnananlar! Sarhoşken, ne dediğinizi bilene kadar, cünübken, yolcu olan müstesna gusledene kadar namaza yaklaşmayın. Eğer hasta veya yolculukta iseniz yahut biriniz ayak yolundan gelmişseniz veya kadınlara yaklaşmışsanız ve bu durumlarda su bulamamışsanız tertemiz bir toprağa teyemmüm edin, yüzlerinize ve ellerinize sürün. Allah affeder ve bağışlar [43].

Bu ayette geçen sükar, sarhoşlar demektir. Bu sarhoşluk içkiye bağlı olabileceği gibi, ilaca, uyuşturucuya veya hastalığa da bağlı olabilir. Ya da tarikatçıların yaptığı ayinlerdeki cezbe hali de olabilir. Aslında herhangi bir sebeple sarhoş olmak İslam dinince kabul edilebilen bir durum değildir. İslam dini insanın daima şuurlu durumda olmasını emreden bir dindir. Bu nedenle ayin yaparak kendinden geçmek şeytani bir ameldir. İçki ve kumar gibi nehy edilmiş bir davranıştır.

Doğrusunu Allah bilir.

 



 


YorumcuYorum
Hüseyin Kayahan
26.05.2015
11:26

Hüseyin Kayahan
26.05.2015
12:23

Emir”/buyruk/yaptırım ve “nehiy”/yasak ile “helal” ve “haram” arasındaki farkları açıklayan makalemi okumamışsınız…

 

“Emir”/yaptırım ve “nehiy”/yasaklar, toplumsal kuralları belirler ve bunlarla ilgili olarak topluluk bireylere müeyyide uygular. Yani bir emri yapmayan veya bir yasağı çiğneyen mutlaka bir karşılık öder. İslam toplumu olsun veya olmasın her topluluk bunu yasa/icma ile belirler ve herkese ilan eder.

 

“Helal”/serbest veya “haram”/kısıtlı (Türkçe karşılık bulmakta zorlandım…) olanlar ise, kişisel kuralları/davranışları belirler. Bu konularda toplumsal müeyyide/karşılık yoktur. Dini/ahlaki kuruluşlar bunlarla ilgili kendi mensuplarına uyarı, telkin, tavsiyelerde bulunurlar, nasihat ederler. Kişiyi kendisi ve topluluk için yararlı işler yapan bireyler haline getirmeğe çalışırlar. Bunun için kişiye özel (nafile olarak) namaz kılma, oruç tutma, tesbîhât yapma, hiçbir karşılık beklemeksizin başka insanlara, hayvanlara, bitkilere yardım etme, bir müddet zevklerden vazgeçme, diyet/perhiz yapma vb. gibi eylemler tavsiye ederler. Kişinin nefsini terbiye etmesine yardımcı olurlar. Burada kişi, kuruluşunu/(eski dilde tarikatını/yolunu) kendisi seçer ve yine kendi rızası ile tavsiye edilenleri uygular. Gaye, kişiyi müttaki/korunan ve müslih/uygun yapmaktır.

 

Bir şeyin (1. dereceden) “nehiy”/mutlak yasak olması için; onun “yasak kipi” ile gelmesi gerekir; (1. dereceden) mutlak “emir”/yaptırım olması için de “emir kipi” gelmesi gerekir.

 

Verdiğiniz ayetlerde sadece sonuncu ayette (Nisa/43) “nehiy”/yasak kipi vardır. Oradaki yasak da, içki içmek değil; “seker”/sarhoş halde iken, ne dediğini bilene kadar, “salata”/toplantıya yaklaşmamadır (qurb). İslam toplulukları; bu bir nehy kipi olduğu için; bununla ilgili bucaklar seviyesinde bir ceza müeyyidesi düşünürler ve o bucakta sarhoş halde iken; işe, çarşıya, pazara, derneğe, okula, camiye gelenlere, araç kullanarak sokağa çıkanlara, vs. ceza uygularlar. Batı toplumlarında bu ceza sadece sarhoş şoförlere uygulanmaktadır.

 

Diğer ayetler ise “haber”/bilgi cümleleridir. Bunlarla ilgili olarak emir ve nehiy değil; helal ve haram hükümleri çıkarılabilir. Helal ve haramlar kişinin kendisine ait emir ve yasaklarıdır. Karşılığını öte yaşamda alacaktır. Bu konularda kendi dini ahlaki kuruluşu onu eğitmeye çalışır. Kişi bunlara uyarsa hem bu yaşamda, hem de öte yaşamda sağlıklı ve huzurlu bir hayat sürer.

 

Yorumu çok aşacağı için, burada irdelemediğim bir durum daha vardır: Nehyedilenler/yasaklananlar; “Nas”/insanlar değil, “Müslimler”/korunulanlar değil, “Mü’minler”güvenliği sağlayanlar değil, “Ellezine amenu olanlar”/yönetenlerdir. Bunların “salata”/toplantıya gelirken şarhoş olmamaları istenmektedir. Demek ki; bunlardan bile şarhoş olanlar olabilmektedir…?

 

Saygılarımla.

H.Kayahan

Mete Firidin
26.05.2015
14:15

bir fikirdir. yanlış olsada.


Ahmet Yücel
27.11.2016
08:52

İçki aşama aşama olarak, indirilen ayetlerle içki içen Müslümanların içkiden soğutulması sağlanmıştır. Daha sonra inen ayetle kesin olarak yasaklanmıştır. Ayetin ayetle neshedilmesi de hadisin hadisle neshedilmesi de haktır.

"İçki, kumar, fal okları şeytanın pisliklerindendir......" Ayeti ile içki de kesin olarak yasaklanmıştır. Peygamber efendimiz: "Çoğu sarhoşluk veren her şeyin, azı da çoğu da haramdır." buyurmuşlar. Evinde içki/şarab bulunan ashab şarabları sokaklara dökmüşlerdir. "Habibim size ne emrettiyse yapınız, neyi yasakladıysa ondan uzak durunuz.", "Habibim kendi hevasından konuşmaz." Mealindeki ayetler ve Peygamber efendimizin şarap konusundaki emirlerini ashap dikkate almıştır. Bu konuda ve her konuda gerek peygamber efendimiz gerekse sahabe dönemindeki uygulamalar, bizim için kesin delildir.

Ahmet Yücel
27.11.2016
09:27

Kuran'daki emir ve yasaklar konusunda Peygamber efendimizin sünnetleri, hadisleri de göz önünde bulunmalıdır. Peygamber efendimiz ashabın anlamadığı, kendine sorulan sorularda açıklamalar yaptığı gibi yaşantısı ile örnek olmuştur. Allah Kuran'da Habibinin örnek alınmasını, emirlerinin tutulmasını. ayetlerinde emretmiştir.

Bugün Peygamber öldü, sünnet bitti, diyebilen Müslümanlar da var. Dinimizin direği namazın nasıl kılınacağı, hangi saatlerde, kaç rekat olacağını bilemezdik, Peygamber efendimiz olmasaydı.

Kuran, sünnet, icma, kıyas. İslamın kaynağıdır.

Peygamber efendimiz ashabını görevli olarak bir yerlere gönderirken: Orada nasıl hüküm vereceksin?

Kuran'a bakarak ya Rasulallah.

Kuran'da bulamazsan?

Sizin sünnetinize ve söylediklerinize bakarak.

Sünnetimde ve sözlerimde de bulamazsan?

Ya Resulallah, o zaman kendi içtihadımla hareket ederim. Şeklinde cevap verdiklerinde Peygamber efendimiz Allah'a şükretmişlerdir.

Burada Peygamber efendimiz ilmiyle amil alimler için içtihat kapısını açık bırakmışlardır. Bilmediğimiz bir konu olduğunda, kendi reyimizle amel etmek yerine alimlerin içtihadına uymak daha doğrudur.

Acizane düşüncemi paylaşayım istedim. Allah, ilmiyle alim olan alimlerimizden razı olsun.

Ahmet Yücel
27.11.2016
20:21

Ey iman edenler, içki, kumar, putlar, fal okları şeytanın necis işleridir; bunlardan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz. Şeytan, içki ve kumar ile aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık hepiniz vazgeçin! [Maide 90,91]

Hadis-i şeriflerde buyruldu ki:
İçkinin haram olduğuna dair kesin hüküm indi. [Müslim]

Çoğu sarhoş eden içkinin, azını da içmek haramdır. [Nesai]

İçkide ilaç özelliği yoktur. Hastalık yapar. [Müslim]

İçki, bütün kötülüklerin başıdır. [Taberani]

İçki kötülük doğurur. [Beyheki, Ruzeyn]

İçki her kötülüğün anahtarıdır. [İbni Mace]

Allah’a ve ahirete inanan içki içmesin, içki içilen sofraya da oturmasın! [Taberani]

İçkiden sakının! Ağaç dal budak saldığı gibi, içki de, kötülük saçar. [İbni Mace]

İçki, günahların en büyüğüdür, her kötülüğün ve her günahın anasıdır. [Taberani]

İçki içenin haya perdesi yırtılır, şeytan ona yoldaş olur, her kötülüğe sevk eder ve her iyilikten alıkoyar. [Taberani]

Ahmet Yücel
27.11.2016
20:31

Ey iman edenler, içki, kumar, putlar, fal okları şeytanın necis işleridir; bunlardan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz. Şeytan, içki ve kumar ile aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık hepiniz vazgeçin! [Maide 90,91]

Hadis-i şeriflerde buyruldu ki:
İçkinin haram olduğuna dair kesin hüküm indi. [Müslim]

Çoğu sarhoş eden içkinin, azını da içmek haramdır. [Nesai]

İçkide ilaç özelliği yoktur. Hastalık yapar. [Müslim]

İçki, bütün kötülüklerin başıdır. [Taberani]

İçki kötülük doğurur. [Beyheki, Ruzeyn]

İçki her kötülüğün anahtarıdır. [İbni Mace]

Allah’a ve ahirete inanan içki içmesin, içki içilen sofraya da oturmasın! [Taberani]

İçkiden sakının! Ağaç dal budak saldığı gibi, içki de, kötülük saçar. [İbni Mace]

İçki, günahların en büyüğüdür, her kötülüğün ve her günahın anasıdır. [Taberani]

İçki içenin haya perdesi yırtılır, şeytan ona yoldaş olur, her kötülüğe sevk eder ve her iyilikten alıkoyar. [Taberani]


Hz. Ömer (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Lakabı Hımâr olan bir adam vardı. Bu zat zaman zaman Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ı güldürürdü. Hz. Peygamber bu adamı, içki sebebiyle dövdürmüştü. Bir gün yine içki suçuyla getirildi. Resûlullah emretti, celde uygulandı. Cemaatten birisi: "Allah'ım şu adama lânet et! Kaç sefer içki sebebiyle getirildi, bir türlü ıslah olmuyor)" diye beddua etti. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm): 
" Ona lânet etmeyin. Allah'a yeminle söylüyorum, bu adam hakkında bildiğim bir şey varsa o da Allah ve Resûlü'nü (samimiyetle) sevmiş olmasıdır" buyurdu."
Buhârî, Hudud 5.
Ebû Dâvud'da, Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh)'den kaydedilen bir rivâyette: "Böyle söylemeyin, fakat şöyle deyin: "Ey Allah’ım, ona rahmet et, onun taksiratını affet!" buyurmuştur.

müslim
10.01.2020
12:31
üstad,selamlar.hamr haramdır,bu kuranda net şekilde yazar.Verdiğiniz ayetlerde hamr ı kaçınılması gereken şeytan işi pislik ismun kebirun olarak anar, araf 33 te ism ler haram olarak anılır ki bakın ism ler,hamr ise büyük isim olarak anılır . ism hem günah hemde günaha yaklaştıran şeylerdir,hamr da bu zaviyedendir hatta en büyüklerinden.
Mete Firidin
10.01.2020
20:45
Muslim kardeşim! Hamr haram değildir. Hamr içinde yoğurt, boza, sirke ... de vardır. Fermente yiyecekleri ifade eder. El hamr ise sarhoşluk yapan fermente içecekleri ifade eder. O da haram değildir. Haram kısıtlanmış demektir. Zor durumda ise yenebilenler için  kullanılır. Yani istisnası vardır haramın. Oysa elhamr için istisna yoktur ve nehydir yani kati yasak anlamındadır. Bu nedenle içkinin hiç bir mazereti olamaz.
müslim
12.01.2020
14:12
burada kast edilen hamr yoğurtta ki elmada ki hamrlık değil zaten,bildiğimiz sarhoş edivci,aklı örten babında ki hamr. Yoksa kimse çıkıp elmada alkol var elma haramdır demiyor ama bunlarda ki alkolu baz alarak genel olarak hamrı yani sarhoşluk vericileri haramlık dışına alıyorlar bahsi geçen ayette haram denmiyor diye.Kısacası kuran dilinin kurallarını bilmeyenleri yanlış yönlendiriyorlar bu haramlık mevzu üzerinden,
Mete Firidin
12.01.2020
15:23
Kuran 'da geçen nehy ve haram kelimleri arasındaki fark nedir? Haram yasak ise Mescidi Haramda insanların ne işi vardır?
müslim
12.01.2020
17:23
haram en basit tabiriyle sınır,mescidi haram sınırlı mescid.Yeryüzünde sınırları Allah tarafından belirlenip işaretlenmiş Allaha secede edilen tek yer .Mescidi haram yasaklı mescid değil,sınırları belirli mescid.evet orada yasaklar var elbet ama bu yasaklardan dolayı değil adının mescidi haram olması,net değişmez ve değiştirilemez sınırlarından dolayı.meşairl haram,işaretlenmiş sınırlar. Bu işaretler kuranda belirtiliyor zaten arafat,müzdelife v.s. diğer haram konulu ayetlerdede anlamı yine sınır,Allahın belirlediği sınırlar,aşılmaması gereken. araf 33 te Allah bütün ismleri haram kıldığını söyler,hamrı ise büyük ism olarak anlatır zaten. Bu durumda ne kadar ism varsa haramdır,aşılmaması gereken sınırlardır 
müslim
12.01.2020
17:25
haram en basit tabiriyle sınır,mescidi haram sınırlı mescid.Yeryüzünde sınırları Allah tarafından belirlenip işaretlenmiş Allaha secede edilen tek yer .Mescidi haram yasaklı mescid değil,sınırları belirli mescid.evet orada yasaklar var elbet ama bu yasaklardan dolayı değil adının mescidi haram olması,net değişmez ve değiştirilemez sınırlarından dolayı.meşairl haram,işaretlenmiş sınırlar. Bu işaretler kuranda belirtiliyor zaten arafat,müzdelife v.s. diğer haram konulu ayetlerdede anlamı yine sınır,Allahın belirlediği sınırlar,aşılmaması gereken. araf 33 te Allah bütün ismleri haram kıldığını söyler,hamrı ise büyük ism olarak anlatır zaten. Bu durumda ne kadar ism varsa haramdır,aşılmaması gereken sınırlardır .Kuranı bağlam ve bağlantılarıyla okuyacaksak hamırla ilgili ayetleride öyle okumak zorundayız,hamr yani uyuşturucu,sarhoş edici maddeler ismunkebirun olarak adlandırılıyor ve tüm ismler haramdır deniliyorsa bu durumda haramdır.




Çok Okunan Makaleler
Mete Firidin
Hz. Musa Ne Zaman Yaşadı?
12.05.2011 90987 Okunma
11 Yorum 07.04.2020 15:05
Mete Firidin
Hz. Nuh, İbrahim, Yusuf ve Musa Kronolojisi
5.04.2015 76820 Okunma
10 Yorum 12.01.2020 16:47
Reşat Nuri Erol
M.Tekelioğlu; 15 Temmuz’a doğru: travmadan kurtulmak…
7.07.2017 76218 Okunma
Mete Firidin
Hurufu Mukatta
9.04.2011 69600 Okunma
7 Yorum 25.03.2020 18:55
Mete Firidin
Hz. İbrahim Ne Zaman Yaşadı?
28.02.2011 65493 Okunma
4 Yorum 25.03.2020 18:59
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013 57534 Okunma
86 Yorum 08.01.2014 17:16
Mete Firidin
Kudret Helvası Menne
13.11.2013 56133 Okunma
4 Yorum 15.11.2013 03:46
Mete Firidin
Petra Yalanı
28.04.2015 55733 Okunma
9 Yorum 02.05.2015 13:07
Mete Firidin
Salat Kelimesinin Kökeni
26.02.2012 53531 Okunma
10 Yorum 03.06.2020 00:23
Mete Firidin
Estetik Ameliyat ve Nisa Suresi 119. Ayet
3.10.2014 50178 Okunma
1 Yorum 03.10.2014 20:39
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 44005 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Mete Firidin
Bekke Ve Mekke
27.01.2011 41948 Okunma
9 Yorum 25.03.2020 19:30
Süleyman Karagülle
ABD Başkanlık Seçimi
19.11.2016 34547 Okunma
28 Yorum 19.12.2016 21:41
Lütfi Hocaoğlu
Fahişe ve Fahşâ
20.08.2015 33048 Okunma
81 Yorum 16.09.2015 00:08
Hikmet Güveloğlu
HİÇ
2.01.2017 31137 Okunma
2 Yorum 03.01.2017 11:37
Mete Firidin
El Tur ve Tur-i Sina?
24.03.2013 31082 Okunma
21 Yorum 23.06.2021 12:46
Mete Firidin
Hz. Lut’un Kızları
7.06.2011 30841 Okunma
4 Yorum 01.02.2020 21:22
Mete Firidin
Amen ve Senetin
15.11.2012 30270 Okunma
31 Yorum 30.11.2012 13:47
Reşat Nuri Erol
Süleyman Karagülle - Altın Ekonomisine Geçiş
2.11.2013 29388 Okunma
2 Yorum 30.01.2016 22:15
Mete Firidin
Lut Kavmi Homoseksüel Değildi!
3.08.2014 28737 Okunma
15 Yorum 03.12.2017 03:35
Hikmet Güveloğlu
Musaddık'ın Kerameti, Zarrab'ın Laneti
30.11.2017 28722 Okunma
1 Yorum 30.11.2017 19:32
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 27689 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Mete Firidin
Lâ mevcûde illâ Hû???
18.12.2010 27294 Okunma
1 Yorum 25.12.2010 15:11
Hikmet Güveloğlu
KAYIN BABA, DAMAT, İPSİZ VE SAPSIZLAR
18.12.2016 26414 Okunma
1 Yorum 20.12.2016 00:47
Mete Firidin
Homohabilis Havva ve Havvalar
20.04.2012 25794 Okunma
27 Yorum 15.04.2020 09:47
Mete Firidin
Nuh’un Üvey Oğlu!
25.10.2015 24920 Okunma
28 Yorum 12.01.2020 17:30
Mete Firidin
Nutfetin Emşâcin (99)
14.05.2013 24884 Okunma
24 Yorum 17.05.2013 15:16
Mete Firidin
Kabe Kavseyni Ev Edna
15.06.2012 24804 Okunma
1 Yorum 22.05.2018 01:32
Mete Firidin
Adem'in ve Havva'nın Hatası
2.03.2014 24134 Okunma
34 Yorum 10.03.2014 00:48
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 23627 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Süleyman Karagülle
KABİR AZABI
25.02.2014 22994 Okunma
8 Yorum 05.03.2014 21:24
Süleyman Karagülle
Görevimiz
22.02.2014 22513 Okunma
12 Yorum 05.02.2016 21:44
Mete Firidin
İbni Arabi ve Araf 175-176. Ayetler
16.11.2011 22433 Okunma
9 Yorum 19.11.2011 17:29
Mete Firidin
Miras ve Kelale Ayetleri
13.02.2014 22186 Okunma
53 Yorum 28.02.2014 13:04
Mete Firidin
İçki Haram mı?
25.05.2015 21610 Okunma
13 Yorum 12.01.2020 17:25
Mete Firidin
Hz. Yunus ve Ambergris
12.12.2012 20365 Okunma
2 Yorum 13.12.2012 13:23
Mete Firidin
Kuran’da Namaz Vakitleri
28.12.2014 19776 Okunma
Mete Firidin
Allah Celle Celalühü Ne Demektir?
30.11.2014 19608 Okunma
1 Yorum 01.12.2014 08:16
Mete Firidin
Enam Suresi 145. Ayet Ve Haram Yiyecekler!
31.12.2017 19442 Okunma
Hikmet Güveloğlu
ASKERLİK VATAN BORCU
25.01.2017 19255 Okunma
Mete Firidin
Nuh’un Gemisi ve Cudii
12.01.2014 18975 Okunma
45 Yorum 05.02.2016 23:06
Mete Firidin
İmhotep Hz.Yusuf mu?
27.10.2011 18509 Okunma
3 Yorum 05.11.2019 07:59
Cengiz Demirci
İlk karzı hasen kooperatifi
3.01.2013 18298 Okunma
25 Yorum 06.02.2013 20:31
Hikmet Güveloğlu
ÖNCE ANLAŞ, SONRA YOK ET (Vladivostok)
4.04.2017 17683 Okunma
Hikmet Güveloğlu
İNCİR'LİK KUŞU
8.01.2017 17632 Okunma
2 Yorum 12.01.2017 08:07
Ahmet Yücel
YUNUS SURESİ 62-63-64. AYETLER VE TEFSİRİ
19.02.2016 17215 Okunma
Hikmet Güveloğlu
ORGANİZASYON
27.12.2016 17187 Okunma
3 Yorum 29.12.2016 00:42
Mete Firidin
Hz. Adem’in Kaburgası
25.04.2012 17075 Okunma
59 Yorum 28.04.2012 13:42
Hikmet Güveloğlu
KATİL'İN DE, KATİL'İ
12.12.2016 16804 Okunma
Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.03.2014 16762 Okunma
18 Yorum 20.03.2019 10:45