Süleyman Karagülle
Kader
15.06.2013
7804 Okunma, 5 Yorum

 

Tarihte kader konusu tartışılmıştır.

Ehli Sünnetin kader konusundaki görüşleri şöyledir. Hayır ve şer fiiller Allah’ın kudretiyle olmaktadır. Allah’ın izin vermediği bir şeyin olması da mümkün değildir. Allah bazı konularda kullarını muhayyer bırakmıştır. Nasıl isterlerse Allah onların isteklerini kabul eder ve onu yapar. Yapan insan değil Allah’tır.

Allah duayı yalnız mü’minlerden ve müslimlerden değil, yarattığı bütün insanlardan kabul eder. Dua etmelerine izin verdiği alanlarda kim dua ederse etsin mutlaka kabul eder. Kulun kötülük işlemesi bu suretle mümkün olmaktadır. İnsanın kendisinin herhangi bir gücü yoktur.

Bu konuda bugünkü müsbet ilimle Ehli Sünnet anlayışında herhangi bir ayrılık yoktur.

Kâinatta madde de enerji de sınırlıdır, artmaz ve eksilmez. İnsan ancak bu enerjiyi kullanarak bir iş yapar. Kendi bedeni dâhil insanın maddeye doğrudan herhangi bir müdahalesi yoktur. Bedenini kendisi var etmediği gibi orada kullanılan enerjiyi de kendisi var etmiyor. Ruh sadece komuta ediyor.

Evinizde lamba var, anahtar var. Anahtarı çevirirsiniz yanar, çevirirsiniz söner. Elektrik varsa lamba yanar ve söner, elektrik yoksa lamba yanmaz ve sönmez. Elektrik tesisatı yoksa yanmaz. Önce evinizdeki elektrik tesisatında kullanılan bütün malzeme Allah’ın toprağından alınmıştır. O maddelerin etkili hâle gelmesi için de bütün enerji Güneş enerjisinden ibarettir. İnsanlar sadece anahtar çevirdiler.

İşte, Ehli Sünnetin fail olan Allah’tır demiş olmalarının manası budur. Adamı öldüren attığınız merminin silahı da barutu da hep Allah’ındır. Kimsenin zerre kadar bir katkısı yoktur. Tek katkı anahtarları çevrimedir. O anahtarı da siz onun gücü ile çevirdiniz. Siz sadece beyninizdeki devrelere komuta ettiniz.

Kadercilerin çözmediği nokta şudur.

İnsan kendi kendine mi ister yoksa Allah mı istetir?

Allah insana isteme melekesini vermiştir. Melekeyi veren O’dur ama isteyen insandır. Bu isteğinden dolayı insan sorumludur. Kendisine verilen arabayı kendi sorumluluğunda Allah’ın istemediği yerde kullandığı için sorumludur.

Burada anlaşılmayan bir şey yoktur. Böyle bir insanı yaratamayacağı gibi bir iddia abestir. Hayatımız buna göre tanzim edilmiştir. Kudretinin buna yettiğini kanıtlar. Ayrıca Allah da kitapta bunu bildirmiştir.

Tarihte kalmış tartışmalar bugün müsbet ilim tarafından kesin olarak ispatlanmıştır. Madde ve enerji sakımı kanunu yalnız insanın değil, melek ve cinlerin ve ruhların da yaratamayacağı kabul edilir. Sünnetullah değişmemektedir.

Hâlâ 1300 sene önce o günkü ilimlerle varılan sonuçları bugün tartışmak abesle iştigaldir. Basralı Hasan Ehli Sünnetin itikadını eksik olarak anlatmaktadır. Allah kötülüğü emretmez ama Allah kötülük yapmak isteyene de kötülük yapması için izin verir. O’nun izni olmadan kimse bir kötülük yapamaz. İşte, Basralı Hasan birinci cümleyi doğru söylemiştir ama ikinci cümle eksiktir. Sonraki kelamcılar onu da tamamlamışlar ve bugün müsbet ilimin vardığı sonuca varmışlardır.

Asıl tartışılacak konu şudur. Allah benim ne yapacağımı biliyor mu? Biliyorsa benim iradem söz konusu değildir. Bırakın kendisinin ne yapacağını kendisi biliyor mu? Biliyorsa o zaman iradesi yoktur. İradesi varsa demek her şeyi bilmez. Bu sorunun çözümü insan aklının çözemediği bir sorun olarak hâlâ mevcut olmaktadır.

Buna iki şekilde cevap verilebilir. Kelamcılar da buna yakın fikirler yürütmüşlerdir. Bizim cesaretle söyleyeceğimiz şeyi söyleyememişlerdir.

Birinci cevap; Allah zaman ve mekândan münezzehtir, O’nun geçmişi ve geleceği yoktur. Dolayısıyla insanın ne yapacağını bilebildiği gibi, kedisi için zaten geçmiş ve gelecek olmadığı için iradesi de zaman dışıdır. Bunun ne olduğunu bizim düşünmemiz mümkün değildir. Çünkü bizim zaman ve mekân dışı bir oluşu idrak etmemiz mümkün değildir. Bunun kestirmesi bu hususta bizim aklımız yeterli değildir.

İkinci cevap ise tarafımızdan beyan edilmiştir. Allah her şeyi bilir. Şey olanlardır. Hiç olmazsa zihindeki planlardır, düşünülenlerdir. Olmayanlar şey değildir. Yok, bir varlık değildir. O halde Allah var olanları bilir. Olmayanları bilmesi söz konusu değildir. Demek ki Allah onun olmasını dilememişse ne dileyeceğini bilmez. Çünkü dilenmeyen bir şey değildir. İnsan da eğer daha dilememişse onu da ne insan ne de Allah’ın bilmesi mümkün değildir. Olmayanlar şey değildir. Dolayısıyla “yok”un bilinmesi söz konusu değildir.

Allah’ın kendilerine verdiği büyük imkânları tarihin eksik düşüncelerini ezberlemekle geçirmeleri israftır. Tüm samimi mü’minlere tavsiye ederim; bırakın tarihin kıylu kalini de günümüze gelin, “Adil Düzene Göre İnsanlık Anayasası” üzerinde çalışın.

 

SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org (0532) 246 68 92

 

 


YorumcuYorum
Mete Firidin
18.06.2013
11:29

Yazınızın son 2 bölümüne katılmıyorum.

Allah olan ve olayan fakat olması muhtemel şeyleri de bilir. En uygun duruma göre olmasını ayarlar. Aksi takdirde sonsuz sayıda var olma ihtimallerini ekarte edemez. ve Var oluş gerçekleşemez.

Kader konusu ise şudur: Dünya hayatı bir oyun ve eğlencedir. Aynen bir bilgisayar oyununa benzer. Oyunun kuralları ve seviyeleri Oyunun yazıcısı tarafından belirlenir ve çeşitlendirilir. Fakat oyunu oynayan her kişi kendi yetenek ve tercihine göre bir puan elde eder. Bu her kişinin kendi seceneğine göre belirlenir. Oyunu programlayan isterse oyunun kolaylığını veya zorluğunu belirleyebilir. İstediğine çok puan kazandırır. İstediğine az puan kazandırabilir. Bu O kişinin neye daha layık olduğunu bilmekle ilgilidir. Yani ihlasla ilgilidir. İhlasınız çok ise size çok puan kazandırır. Eğer az ise size yardım etmez ve sizi kendi halinize, yani sadece sizin tutumunuza bırakır.

Kısacası Allah bütün ihtimallerin kombinasyonunu ve bunun doğuracağı sonuçları ilmen ihata etmiştir. Allahın bilmediği veya bilemeceği bir ihtimal yoktur. Eğer olsa idi. Varoluş ve hiçbir düzen gerçekleşemezdi.

Var olan her eşya kuantum teorosi kapsamında bir ihtimaldir. Fakat bu ihtimallerin toplamı gerçek olarak vardır. Öyle ise Allah her şeyi ilmi ile ihata etmiştir. Aksi takdirde bir düzen ve var oluştan bahsedilemez , biz de bu tartışmayı yapamazdık.

Bahattin Ergezen
27.02.2026
10:15

İnsanın diğer bir insana etki edebeleceği iki alan vardır...

- SÖYEM VE EYLEM -

Tevrat Süleyman Meselleri 16

1-Yüreğin düşünceleri insandandır, fakat dilin cevabı Rab'dendir

9-Adamın yüreği kendi yolunu tasarlar; fakat onun adımını Rab kılavuzlar.


Kişinin ağzından çıkan söz de yaptığı hareket de Allah'a aittir... 

Aksi olsaydı insan, Allah'tan bağımsız bir güç olurdu; söz ile dilediğini saptırır eylem ile dilediğini öldürür idi...

İnsan iradesini sadece düşünce dünyasında kullanabilir.

İnsan aklından geçen düşüncelerden sorumlu değildir; kabullenip yüreğine yerleştirmeden o düşünceler insana ait olmaz...

Fakat aklını kullanarak vermiş olduğu hükme ait düşüncenin kalbine yerleşmesinden sorumludur...

Bakara Suresi 

225- Allah sizi kasıtsız yeminlerinizden sorumlu tutmaz; fakat kalplerinizin kazandığından dolayı sorumlu tutar...

Bahattin Ergezen
27.02.2026
14:05

Kişi yüreğine bir düşünce yerleştirdiğinde (bu düşünceden sorumludur) ve bunu dile getirmek istediğinde;

-Kişinin söylemek istediği şey ile Allah'ın kişiye söyletmek istediği şey aynı ise kişi, söylemek istediği şeyi dile getirir.

-Kişinin söylemek istediği şey ile Allah'ın kişiye söyletmek istediği şey farklı ise kişi, Allah'ın kendisine söyletmek istediği şeyi dile getirir...

Kişi, yüreğine yerleştirdiği bir düşünceyi eyleme dönüştürmek istediğinde de aynı süreç yaşanır.

İnsanların birbirlerini etkileyebilecekleri hiçbir alan kalmadığından kul hakkı diye bir şey de söz konusu değildir...

Kişi başına gelen her şeyi hak eder; çünkü başına gelen her şey Allah'tandır..

1-Ceza olarak başına gelen her şeyi hak eder...

2-Mükafat olarak başına gelen her şeyi hak eder...

3-İmtihan olarak başına gelen her şeyi hak eder...

Kişinin başına gelen şeylerin hak olduğunu anlayabilmenin tek yolu da Kuran ve Tevrat'taki reenkarnasyon sisteminin anlaşılmasıyla mümkündür...

Çünkü insan, geçmiş yaşamlarının sonucu olarak hak ettiği bir cezayı kendisine yapılmış bir zulüm olarak algılayabilir...

Bahattin Ergezen
02.03.2026
07:24

Kişinin imanı ya da inkarı; söylediği söz ve yaptığı eylemlerle değil, kalbine yerleştirmek üzere verdiği hükümlerle belirlenir...

Maide Suresi 55 - Allah'ın indirdiğiyle hükmetmeyenler kafirlerin ta kendileridir.

Allah'ın indirdiğiyle (kalbine yerleştirmek üzere) hükmedebilmek için; Allah'ın indirdiğini bilmek, anlamak ve iman etmek gerekir.

KALPTE İMAN OLMADAN AĞIZDAN ÇIKAN SÖZ

Maide Suresi 41 - Kalpleri inanmadığı halde ağızlarıyla inandık diyenlerin küfürde yarışıyor olmaları seni üzmesin!

Ali İmran Suresi 167 - ...O gün onlar, imandan çok küfre yakın idiler. Kalplerinde olmayanı ağızlarıyla söylüyorlar.

KALPTE İMAN OLMADAN YAPILAN EYLEM

Bakara Suresi 264 - Ey iman sahipleri! Allah'a ve ahiret gününe inanmadığı halde, insanlara riya için malını infak eden kişi gibi sadakalarınızı başa kakmak ve eza etmek suretiyle boşa çıkarmayın!

Maun Suresi - Vay haline gaflet içinde namaz kılanların ki onlar riyakarlık eder...

Bahattin Ergezen
02.03.2026
17:55

Kişinin imanı ya da inkarı; söylediği söz ve yaptığı eylemle değil, kalbine yerleştirmek üzere verdiği hükümle belirlenir.

ALİ İMRAN 140 - Bak işte günler! Biz onları insanlar arasında dolandırır dururuz. Allah bu sayede iman edenleri BİLECEK ve sizden tanıklar edinecektir.

TEVBE SURESİ 16 - Allah; içinizden cihat edenleri, Allah'tan, resulünden ve müminlerden başkasını kendisine sırdaş edinmeyenleri BİLMEDEN bırakılacağınızı mı sandınız?

İnsanın bir konuda, kalbine yerleştirmek üzere vereceği hükme ait olasılıkları Allah belirlemiştir...

Allah'ın bilecek olduğu şey; kişinin iradesi dahilinde kalbine yerleştirmek üzere hangi hükmü seçeceğidir.

ÖRNEK

Kuran da mümin bir erkeğin mümin bir kadınla evlenmesi emredilmiştir...

Kişinin iradesinde ve imtihan olan şey; mümin ya da müşrik bir kadınla evlenme konusunda vereceği hükümdür, müşrik kadın hoşuna gitse bile...

BAKARA SURESİ 221 - Müşrik kadınlarla, onlar iman edinceye kadar evlenmeyin! Özgürlüğünden yoksun mümin bir kadın, müşrik bir kadından, o hoşunuza gitse bile daha hayırlıdır.

Mümin bir kadınla evlenmeyi seçmek ve bu seçimi kalbine yerleştirmek senin iraden dahilindeki imtihanındır fakat hangi mümin kadınla evleneceğini belirlemek Allah'ın iradesi dahilindedir; O, senin kalbini hangi mümin kadına ısındırırsa...

Abdülaziz Bayındır'ın ortaya attığı gibi ''Allah senin kiminle evleneceğini bilmez; çünkü bu senin iraden dahilinde olan bir imtihandır.'' tezi yanlıştır..!





Son Yorumlanan Makaleler
Mete Firidin
İki Kez Ölmek
23.08.2020 5203 Okunma
11 Yorum 19.03.2026 10:36
Reşat Nuri Erol
Yeni Bir Medeniyete Ne Zaman Uyanacağız? - 2
19.03.2026 709 Okunma
2 Yorum 19.03.2026 06:20
Reşat Nuri Erol
Yeni Bir Medeniyete Ne Zaman Uyanacağız? - 1
18.03.2026 906 Okunma
1 Yorum 18.03.2026 06:56
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 159
15.03.2026 1067 Okunma
1 Yorum 15.03.2026 13:15
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 158
14.03.2026 1110 Okunma
1 Yorum 14.03.2026 11:49
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 157
13.03.2026 970 Okunma
1 Yorum 13.03.2026 10:26
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 156
12.03.2026 1008 Okunma
1 Yorum 12.03.2026 11:00
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 155
10.03.2026 1004 Okunma
1 Yorum 10.03.2026 06:43
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 154
9.03.2026 1003 Okunma
1 Yorum 09.03.2026 08:44
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 153
8.03.2026 1076 Okunma
1 Yorum 08.03.2026 06:39
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 152
7.03.2026 1114 Okunma
1 Yorum 07.03.2026 06:38
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 151
6.03.2026 1027 Okunma
1 Yorum 06.03.2026 06:53
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 150
5.03.2026 1139 Okunma
1 Yorum 05.03.2026 10:59
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 149
4.03.2026 1089 Okunma
1 Yorum 04.03.2026 07:37
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 148
3.03.2026 1132 Okunma
1 Yorum 03.03.2026 13:06
Süleyman Karagülle
Kader
15.06.2013 7804 Okunma
5 Yorum 02.03.2026 17:55
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 147
2.03.2026 1247 Okunma
1 Yorum 02.03.2026 07:21
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 146
1.03.2026 1267 Okunma
1 Yorum 01.03.2026 08:08
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 145
28.02.2026 1325 Okunma
1 Yorum 28.02.2026 07:38
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 144
27.02.2026 1094 Okunma
1 Yorum 27.02.2026 07:39
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 143
26.02.2026 1209 Okunma
1 Yorum 26.02.2026 06:55
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 142
25.02.2026 1172 Okunma
1 Yorum 25.02.2026 07:41
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 141
24.02.2026 1280 Okunma
1 Yorum 24.02.2026 07:25
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 140
22.02.2026 1564 Okunma
1 Yorum 22.02.2026 07:50
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 139
21.02.2026 1559 Okunma
1 Yorum 21.02.2026 07:59
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 138
20.02.2026 1344 Okunma
1 Yorum 20.02.2026 09:54
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 137
19.02.2026 1338 Okunma
1 Yorum 19.02.2026 11:11
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 136
18.02.2026 1302 Okunma
1 Yorum 18.02.2026 11:51
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 135
17.02.2026 1395 Okunma
1 Yorum 17.02.2026 10:39
Mete Firidin
Dabbe
13.12.2011 8593 Okunma
2 Yorum 17.02.2026 09:19
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 134
15.02.2026 1455 Okunma
1 Yorum 15.02.2026 11:48
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 133
13.02.2026 1222 Okunma
1 Yorum 13.02.2026 13:18
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 132
12.02.2026 1402 Okunma
1 Yorum 12.02.2026 08:20
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 131
11.02.2026 1292 Okunma
1 Yorum 11.02.2026 10:54
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 130
10.02.2026 1369 Okunma
1 Yorum 10.02.2026 07:52
Mete Firidin
Kur'an İncil ve Tevratı Onaylar mı?
11.07.2011 14945 Okunma
6 Yorum 10.02.2026 05:32
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 129
9.02.2026 1546 Okunma
1 Yorum 09.02.2026 11:29
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 128
8.02.2026 1475 Okunma
1 Yorum 08.02.2026 08:25
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 127
7.02.2026 1592 Okunma
1 Yorum 07.02.2026 11:12
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 126
6.02.2026 1492 Okunma
1 Yorum 06.02.2026 11:24
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 125
5.02.2026 1537 Okunma
1 Yorum 05.02.2026 12:18
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 124
4.02.2026 1488 Okunma
1 Yorum 04.02.2026 11:52
Özer Ataç
Yeni(den) Orta Çağ 2
1.02.2026 1403 Okunma
2 Yorum 02.02.2026 15:19
Özer Ataç
Yeni(den) Orta Çağ 1
18.01.2026 1146 Okunma
2 Yorum 02.02.2026 15:18
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 123
1.02.2026 1488 Okunma
1 Yorum 01.02.2026 11:12
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 122
30.01.2026 1469 Okunma
1 Yorum 30.01.2026 11:40
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 121
29.01.2026 1732 Okunma
1 Yorum 29.01.2026 10:21
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 120
28.01.2026 1433 Okunma
1 Yorum 28.01.2026 11:45
Reşat Nuri Erol
Kur’an’a göre devlet düzeni ve medeniyet - 119
27.01.2026 1535 Okunma
1 Yorum 27.01.2026 10:14
Mete Firidin
Reenkarnasyon
20.08.2011 6267 Okunma
4 Yorum 26.01.2026 23:11


© 2026 - Akevler