(Doğru ve hakiki hak anlayışına göre hak, 4 sebepten doğar. Bu sebepler şunlardır:
(1. Cenab-ı Hakk’ın bütün insanlara eşit olarak verdiği temel insan hakları
Bu haklar aşağıdaki beş temel haktır.
a)Yaşama hakkı, b) Neslin korunması, ırz ve namusun korunması hakkı, c) Mülkiyet hakkı, d) Aklın korunması hakkı, e) İnancın korunması hakkı.
2- Emek
3- Karşılıklı rıza ile yapılan mukavele
4- Adalet gereği doğan haklar)
İnsanın insan olduğu için hayvanlardan farklı olarak; 1) akrabalık, 2) komşuluk, 3) emek, 4) sözleşme hakları vardır. Bu haklar insandan alınamaz. Kişi bu haklarından vazgeçemez.
(Hakiki hak anlayışına göre hak yalnız bu 4 sebepten dolayı doğar. Bunun dışında hiçbir sebepten dolayı hak doğmaz.)
Herkesin 1) canını, 2) malını, 3) ırzını ve 4) işini koruma hakkı vardır. Devlet bunları korumak için vardır.
Karagülle Kritik:
Hakkın kaynağı hususunda karagülle temel insan hakları denen ve hz peygamberin hadisinde geçen 5 temel hakkı saymamaktadır. Benzer şekilde adalet gereği doğan hakları da saymamaktadır. Bu ikisi yerine akrabalık ve komşu hakkını getirmektedir.
Temel insan hakları doğuştan olan haklardandır.
1. Yaşama hakkı : kuran buna karşı kısası getirir.
2. Neslin korunması hakkı : kuran buna karşı zinayı suç sayar.
3. Mülkiyet hakkı : kuran buna karşı sirkati suç sayar.
4. Aklın korunması : kuran buna karşı içkiyi suç sayar.
5. İnancın korunması : dinde zorlama yoktur kuralı getirir.
Bu temel kurallar hukukun temelidir. Hukuk bu kurallar nedeniyle oluşur. Barış Düzeninin temeli yine bu hukuki kurallardan çıkar. Bunlar olmadan barış ve uzlaşma hukuku oluşmaz, bu nedenle temel insan hakları hakkın kaynaklarındandır.
Adalet gereği doğan haklar da yine hakkın kaynaklarındandır. Adalet kişiler arasındaki sınırları belirler. İki kişi davalaştığında hukuka göre sorunu çözer ve mahkeme kararı ile tarafların haklarını taksim eder. Mahkeme kararları hakkın kaynaklarındandır.
Komşuluk ve akrabalık ise adalet gereği doğan haklar veya temel insan hakları içinde bir cüzdür.