Kullanıcı Adı:
Parola:
Üye Kayıt
Üye Aktivasyon
Parolamı Unuttum

Captcha image
Show another code

Giriş
Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.3.2014
10983 Okunma, 18 Yorum

Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?

 

Dünya Müslümanlarının genelde 2 büyük hatası vardır. Birincisi Kuran’ı bilmemek, ikincisi Kuran üzerinde gereği kadar düşünmemek, akıl yürütmemek. Bir de bunlara gelenekçilik ve ataları kutsama hatası eklenince çık işin içinden çıkabilirsen!

Bu makalede “darabe” kelimesinden bahsetmek istiyorum. Çünkü bu kelimenin yanlış değerlendirilmesi ve üzerinde yeterince düşünülmemesi nedeniyle kadınlara dayak atmak sanki Allahın emriymiş gibi algılanmıştır.

Bazıları beni hemen modernist yaklaşımla suçlayacaklardır. Oysa benim yaklaşımım gerçekçi ve Kuran’a dayanan bir yaklaşımdır.

Kadınların dövülebileceğine delil gösterilen ayet Nisa 34. Ayettir.

Nisa 34:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (34)

Allah’ın kimini kimine üstün kılmasından ötürü ve erkeklerin, mallarından sarf etmelerinden dolayı erkekler kadınlar üzerine hakimdir. İyi kadınlar, gönülden boyun eğenler ve Allah’ın korunmasını emrettiğini, kocasının bulunmadığı zaman da koruyanlardır. Serkeşlik etmelerinden endişelendiğiniz kadınlara öğüt verin, yataklarında onları yalnız bırakın, nihayet dövün. Size itaat ediyorlarsa aleyhlerine yol aramayın. Doğrusu Allah Yüce’dir, Büyük’tür.[34]

Burada da görüldüğü gibi “darbe” kelimesine dövmek anlamı verilmiştir. Oysa darebe kelimesinin asıl anlamı “ittirmek, dürtmek, dürterek sürmek, harekete geçirmek dürterek bir şey yapmaktır. Türkçede ki karşılığı itmek, kakmak, ötelemek anlamlarına uymaktadır. Zaten Kuran’da 58 kez daha farklı anlamlarda geçmektedir. Çoğunda anlam  “örnek ileri sürmek, ittirerek yol açmak, yola koyulmak, sürüş yapmak (İngilizce drive), ittirerek uyarmak” anlamlarındadır.

Fakat özellikle “vurmak” olarak çevrilen, aslında “ittirme, dürtme” anlamında olan darebe kelimesinden sonra bi (ile) gelmektedir. Bir şey ile dürtme, ittirme anlamındayken “bir şey ile vurma” olarak değerlendirilmektedir. Bunun en güzel örneği

Sad 44. Ayettir:

وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ (44)

«Ey Eyyub! Eline bir demet sap alıp onunla vur, yeminini bozma» demiştik. Doğrusu Biz onu sabırlı bulmuştuk. Ne iyi kuldu, daima Allah’a yönelirdi.[44]

Burada görüldüğü gibi “fedrib bihi” onunla vur şeklinde çevrilmiştir. Oysa “onunla dürt” anlamındadır. Bu ayete çok dikkat etmek gerekmektedir. Eyyüb peygamber yemin ettiği halde karısını güzelce dövmesine veya ona rahatça vurmasına Allah izin vermemektedir. Sadece yemini yerine gelsin diye bir ot demeti ile dürtmesine müsaade etmektedir. Eyyub’un karısına haklı olduğu halde müsaade etmeyen Allah nasıl diğer kadınların dövülmesine izin vermektedir. Üstelik dövmenin bir yöntemi veya standart’ı belirlenmemişken? Oysa zina işleyen kadınlara yüz sopa vurulmaktadır. Ve bu yüz sopa ile ilgili ayette darebe kelimesi kullanılmamaktadır.

Ayrıca “vurmak” olarak çevrilen darabe kelimelerinin devamında sürekli “bihi” gelmektedir. Mesela Eyyub peygamber kıssasında, Musa’nın denize ve kayayı dürttüğü ayetlerde de hep bihi (onunla)  kelimesi gelmektedir. Oysa Nisa 34. Ayette “edribühünne” kelimesinden sonra “bihi” yani “onunla” kelimesi yoktur. Öyleyse anlam daha farklı olmalıdır.

Nisa 34. Ayetin devamında şöyle denmektedir: “Serkeşlik etmelerinden endişelendiğiniz kadınlara öğüt verin, yataklarında onları yalnız bırakın, nihayet dövün?. Size itaat ediyorlarsa aleyhlerine yol aramayın. Doğrusu Allah Yüce’dir, Büyük’tür.[34]

 

Yataklarında onları yalnız bırakın” bir izolasyon yani yalnız bırakma cümlesidir. Bu cümleden sonra gelen “edrib” kelimesi ise “bihi” ile gelmediğine göre daha uzaklaştırmak, ileri ittirme, daha ileriye sürmek anlamındadır. Bu anlamı insanlar aslında bilmektedir. Anadolu’da halen uygulanmaktadır. Yani kadın anne-babasının evine ittirilmekte, sürülmektedir. Bu geçici bir göndermedir. Sürgün değildir. Eğer akıllanırsa geri gelir. Bu günkü hukukta ise bu cezanın karşılığı evden uzaklaştırma cezasıdır. Her ne kadar daha çok erkekler için uygulansa da kadınlar içinde geçerlidir.

Hz. Peygamberin hayatı boyunca hiçbir eşine vurmadığı kesinlikle bilinmektedir. Sünnete de olmayan bir şeyin Sünni olduğunu iddia eden kişilerce ısrarla ayettenmiş gibi kabul edilip uygulanması bana iyi niyetli olunmadığını düşündürmektedir. Bu olsa olsa maço bir Kuran tefsiridir.

Doğrusunu Allah bilir.

 


Yorumcu
Yorum
Mete Firidin
17.03.2014
16:52

Taybet hanım sadece inat ediyorsunu Kuranda 58 kez geçen ve sadece birinde "demet ot" ile vur. olarak "vur" anlamında olan diğer yerlerde hep ileri sürmek anlamında olan kelimeyi ısrarla "vurmak" olarak anlamak şartlanmışlıktır.

Mete Firidin
17.03.2014
18:53

Sevgili taybet darebe filinin anlamları: darebe fi : yolculuk etmek, ilerlemek, drive.

darebe mesel : misal vermek.

Darebe bihi: birşeyle vurmak.

Darebe (yalnız) misal vermek.

Nisa 34 deki darebede bi yok ise vurmak olamaz, ancak "yol vermek" olabilir.

Tayibet Erzen
17.03.2014
19:14

Mete Bey,

Bi olması ne ile vurulacağını gösterir. Burada bi istiane(yardım) manasıyla alet için kullanılır. Bi olmaması ne ile vurulacağının belirtilmediğini gösterir, buradan bir şey kullanmadan vurmak gerektiği yorumu bile yapılabilir, bilemiyorum düşünmek lazım. Türkçe düşünecek olursak:

-Musa asayla denize vurdu.

-Musa denize vurdu (ne ile vurduğu belli değil)

Bu iki cümle arasında fiilin anlamı açısından bir fark var mı?

Tayibet Erzen
17.03.2014
19:26

KÖK BAB H.CER ETKİ ANLAM ضرب 2.bab(birşeye vurmak) بِ istiane, tadiye birşeyle vurmak 2.bab(örnek vermek) لِ tadiye birine örnek vermek 2.bab عَلَى tazmin damgalamak 2.bab فِي tazmin seyahat etmek 2.bab عَنْ tazmin vazgeçmek

Mete Firidin
17.03.2014
19:44

Anlatamıyorum galiba.

darebe fiilinin tek anlamı , dürtmek olsa tamam ama, sürmek, misal vermek gibi anlamları var. Bunlardan hangisi olduğuna karar vermek zor. Eyyüp kıssasındada eline bir demet al ve onunla dürt deniyor. Allah bu ayeti niye indirdi? Eyyubun karısından ve onu nasıl döveceğnden bize ne? Karı dövmek bu kadar önemsiz ise bu ayet niye var? neden burada bir kriter getiriliyor. niye demet kullanılıyor, bu bize neden bildiriliyor.

Sorun şu siz darebeyin tek anlamının vurmak olduğunu düşünüyorsunuz. Musanın eli ile vurmasında niye farklı kelime kullanılıyor. 100 deynekte neden sopa kullanılıyor da. Burada hiç meful yok.

Sizin anladığınız gibi anlarsa bu insanlar: Ozaman silahla vurmakta caizdir. nasıl olsa ayette vurun yazıyor. neyle vurulması gerektiğide yazmadığına göre silahlada vurabilirim demek. Vurmak, çarpmak kuranda hbt kelimesidir. darebe dürtmek , ileri sürmektir. Bu nedenle Allah misal ileri sürer deniyor.

Mete Firidin
17.03.2014
19:51

Hadi diyelim orada gizli bir bi var. O zamanda ancak Eyyuba dendiği kadar vurabiliriz. Bununlada yola gelmeyecek kadın yola gelmez.

Dayakla kadınlar yola gelseydi kadınların çoğu şimdi melek gibi olmuştu. nerdeeeeeeeeee.

Teçrübe.

Mete Firidin
20.03.2014
07:52

Cengiz bey birşeyler biliyorsunuz: Aşağıda bir siteden alınan bir alıntı veriyorum. Darabe eğitmek, terbiye etmek anlamında diyor.

##Proto-Semitic. There is not much further information. Arabic has "daraba, dariba = was accustomed, trained" and "darraba = he accustomed, trained". It is possible that Proto-Semitic used this root "* ד ר ך , D R B" . The final " B " must have maintained its pronunciation in Proto-Semitic. The vowels remain uncertain and may have been " A . A ", but also " A . E " or other.

Serpil Yücel
20.03.2019
10:45

Bu yazının üstünden yıllar geçmiş fakat Hz. Eyyüp hakkında söylediklerinize bir şerh koyma ihtiyacı duydum.

Bu ayetten Hz. Eyyüb'un karısını bir tutam ot ile ittirmesi gerektiğini nasıl çıkarıyoruz? Bu kıssa genel olarak hastalık ve şifadan bahsederken yerden çıkan bir suyun (kaplıca olabilir) hastalığına çare olduğunun anlatıldığı yerde neden bu bir tutam otun da şifalı bitkiler ve bu bitkilerin yaralı bölgeye uygulamasını anlattığını düşünmüyoruz. Tevrat'ın tamamen ahlaktan yoksun anlatılarına gitmeden Hz. Eyyub'un karısını dövmek için neden yemin ettiğini nasıl açıklıyoruz? Hastalık üzerine kurulu bu kıssada tedavi aramamak için yemin etmiş olmasını hangi ayet engelliyor?

Diğer taraftan darabe fiili üzerine anlattıklarınıza tamamen katılıyorum. Bir fiil bir kaç manaya gelebiliyorsa bunu en makul olmayana yormak hatta zorlamak çok gereksiz olsa gerek. Kaldı ki Hz. Musa'nın denize asası ile vurması bile denizi dövmek maksatlı bir vuruş değildi. Hz. Musa denizin içinde daha önce bildiği bir şeyi aramak için asanı ardı ardına sokup çıkararak bir yeri, muhtemelen bir çıkıntıyı arıyordu. Yani O da denize asası ile dürtmeler yapıyordu. 


Sayfa: 2 / 2 (18 Yorum)Prev1[2]Next


YorumYap

Çok Yorumlanan Makaleler
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013 41920 Okunma
86 Yorum 08.01.2014 17:16
Lütfi Hocaoğlu
Fahişe ve Fahşâ
20.8.2015 24090 Okunma
81 Yorum 16.09.2015 00:08
Mete Firidin
Hz. Adem’in Kaburgası
25.4.2012 11139 Okunma
59 Yorum 28.04.2012 13:42
Hüseyin Kayahan
RUH, NEFİS ve DİĞERLERİ
4.5.2012 9105 Okunma
58 Yorum 13.05.2012 06:56
Mete Firidin
Miras ve Kelale Ayetleri
13.2.2014 13504 Okunma
57 Yorum 15.08.2019 06:44
Mete Firidin
Nuh’un Gemisi ve Cudii
12.1.2014 11039 Okunma
49 Yorum 24.07.2019 20:30
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 17730 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.9.2012 8843 Okunma
42 Yorum 18.09.2012 01:06
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.4.2012 6695 Okunma
34 Yorum 10.04.2012 09:17
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.7.2012 7707 Okunma
34 Yorum 10.07.2012 22:30
Cengiz Demirci
Sam Adiyanı hakeme davet ediyorum
10.7.2012 8641 Okunma
34 Yorum 15.01.2013 10:44
Mete Firidin
Adem'in ve Havva'nın Hatası
2.3.2014 16184 Okunma
34 Yorum 10.03.2014 00:48
Süleyman Karagülle
ABD Başkanlık Seçimi
19.11.2016 21914 Okunma
33 Yorum 19.12.2016 21:41
Hüseyin Kayahan
ALLAH'I TANIMAK
27.7.2012 6815 Okunma
32 Yorum 15.08.2012 10:48
Mete Firidin
Amen ve Senetin
15.11.2012 22106 Okunma
31 Yorum 30.11.2012 13:47
Harun Özdemir
Evlenme hakkı üzerine
11.7.2012 6572 Okunma
30 Yorum 18.07.2012 19:12
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.3.2012 8958 Okunma
27 Yorum 23.03.2012 04:25
Lütfi Hocaoğlu
Bilgisayardan Kuran Öğrenmek. Ruhu-l Kuran Projesi
1.8.2009 7050 Okunma
25 Yorum 03.01.2019 21:32
Hüseyin Kayahan
ALLAH'I TANIMAK-2, TANRININ AÇMAZI
2.8.2012 5989 Okunma
25 Yorum 06.08.2012 22:06
Cengiz Demirci
İlk karzı hasen kooperatifi
3.1.2013 14272 Okunma
25 Yorum 06.02.2013 20:31
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.3.2012 8293 Okunma
24 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.7.2012 15458 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.8.2012 6535 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Mete Firidin
Nutfetin Emşâcin (99)
14.5.2013 17861 Okunma
24 Yorum 17.05.2013 15:16
Mete Firidin
Nuh’un Üvey Oğlu!
25.10.2015 16320 Okunma
24 Yorum 28.10.2015 06:25
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.3.2012 5542 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Mete Firidin
Homohabilis Havva ve Havvalar
20.4.2012 16159 Okunma
22 Yorum 25.04.2012 11:11
Hüseyin Kayahan
GECİKMİŞ YORUMLAR: SALSAL VE TUFAN HK.
13.10.2013 7090 Okunma
22 Yorum 18.10.2013 15:10
Cengiz Demirci
Süleyman Akdemir'in Erbakan Vakfına Teklifi
4.2.2015 11268 Okunma
21 Yorum 17.02.2015 09:32
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.3.2012 6049 Okunma
19 Yorum 22.03.2012 23:51
Hüseyin Kayahan
ORUÇ ve RAMAZAN
29.6.2014 4619 Okunma
19 Yorum 20.07.2014 07:59
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.7.2012 5972 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Özer Ataç
Karagülle ile oruç tartışması
7.8.2012 4805 Okunma
18 Yorum 17.08.2012 18:42
Mete Firidin
El Tur ve Tur-i Sina?
24.3.2013 19924 Okunma
18 Yorum 06.04.2013 11:36
Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.3.2014 10983 Okunma
18 Yorum 20.03.2019 10:45
Mete Firidin
Kuran’da Tasavvuf ve Lahid Köklü Kelimeler
8.5.2014 7975 Okunma
18 Yorum 10.05.2014 11:22
Süleyman Karagülle
D E R G I !
29.4.2017 2685 Okunma
18 Yorum 16.05.2017 08:11
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.2.2012 33976 Okunma
17 Yorum 28.02.2012 11:26
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.3.2012 4959 Okunma
17 Yorum 31.03.2012 20:26
Harun Özdemir
Adem Tiflis'te insan oldu!
26.6.2012 5914 Okunma
17 Yorum 05.07.2012 21:40
Mete Firidin
Cennetteki Khamr
28.5.2015 10701 Okunma
17 Yorum 29.05.2015 19:00
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.2.2012 5425 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.7.2012 6698 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.3.2012 7440 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Mete Firidin
Lut Kavmi Homoseksüel Değildi!
3.8.2014 20865 Okunma
15 Yorum 03.12.2017 03:35
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.2.2012 9371 Okunma
14 Yorum 12.02.2012 15:08
Mete Firidin
Rahmet ve Şeriat
19.3.2012 4872 Okunma
14 Yorum 27.03.2012 21:05
Mete Firidin
Hamr ve Humr
12.4.2012 6110 Okunma
14 Yorum 02.05.2012 15:51
Mete Firidin
Adet Görmekteyken Kadın Namaz Kılabilir mi?
14.6.2018 2774 Okunma
14 Yorum 19.06.2018 16:58
Mete Firidin
Âdemoğlu Şeytanın Halifesidir
22.3.2019 1301 Okunma
14 Yorum 27.03.2019 17:22