4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
Süleyman Karagülle
1808 Okunma
85-VEDİA-EMANET

VEDİA(EMANET)

 

     

Bir mal sahibinden başkasının elinde ise

a) Maldaki artma veya eksilme mal sahibine ait olabilir. Buna emanet diyoruz, elinde bulundurana ait ait olabilir buna deyn diyoruz.

b) Malı elinde bulunduran kullanma  hakkına sahib olabilir, intifali diyoruz, kullanma hakkına sahib olmayabilir, buna intifasız diyoruz. İntifali emanet, intifasız emanet, intifali deyn, intifasız deyn.

c) Malın başka elde bulundurma ıvazlı olabilir, mal sihabi kira alır veya elinde bulunduran muhafaza ücreti alır veya ıvazsız olur.

d) Haklar Hizmet olur veya ayn olur veya zimmet olur.

e) Hak başkasının elinde eşya olur ve nukut olur.   

f) Eşya mal olur veya yapı olur

 

dımanı borçluya aitse deyn, alacaklıya aits emanettir. Maldan yararlanma hakkı tanınmışsa  borçlu zilyet, tanınmamışsa alacaklı zilyet olup borçlu vekilidir. Boçluya kullanma hakkı tanınıp buna karşı bir bedel ödüyorsa borçlu kiracıdır. Borçluda kira kullanma hakkına sahib olmayıp   muhafaza ile görevli ise borçlu acür durumdadır.

                      

VEDIA

Borçlunun kullanma hakkı olmadığı, muhafaza için verildiği ama muhafaza ücretini almadığı bir akıttır. Kendi kusuru olduğu için helak olsa akılesi, kasdı olursa kendisi tyazmıneder. Kusuru yoksa tazmınetmez. Değişdirip mizlini koysa tazmıneder. Kullanıp aynısı koysa kirasını verir. Değişdirmezse tazmıonetmez. Güvendiği kimslere vermersi de tazmınatı gerektirmez.

Bankalara, veya mabarlara konan mevduat vedia olmayıp karzdır.

   

SORU: Vedıa da ücret alınması caizmidir?

Numan- Vedıa da ücret alınması caiz değildir. İbadettir hıfz savabdır.

Malik- Vedıa da ücret alınması caiz değildir. İbadettir hıfz savabdır.

Şafii- Vedıa da ücret alınması caiz değildir. İbadettir hıfz savabdır.

Ahmet- Vedıa da ücret alınması caiz değildir. İbadettir hıfz savabdır.

      -

SÜLEYMAN- Vedıa da ücret alınması caiz değildir. İbadettir hıfz savabdır. Ancak tekeffil ettikden sonra, bilgiszilik, becerisizlik veya ihmalden doğacak zararları akıleler tazmineder. Kasden iras ettiği zararları ise kemdisi tazmıneder.

 

SORU:  Vedia da mal helak olsa, vedia alan tazmıneder mi?

Numan- Kendi dahli olmadan helak olan vediaları vedia alan tazmınetemz.

Malik- Kendi dahli olmadan helak olan vediaları vedia alan tazmınetemz.

Şafii- Kendi dahli olmadan helak olan vediaları vedia alan tazmınetemz.

Ahmet- Kendi dahli olmadan helak olan vediaları vedia alan tazmınetemz.

      -

SÜLEYMAN- Kendi dahli olmadan helak olan vediaları vedia alan tazmınetemz. Yararlanma hakkı kendisind eolmadığı için, ücrette almadığı için şahsan bir sorumluluk taşımaz. Ancak verdiği sözü yerine getirmediği için bilgisizlikten veya bederisizlikten veya ihmalden zrar vermesi halinde vedia alanın kaılesi tazmıneder. Ancak bu mıkdar akıleelrin tanıdığı teminat hudutları içinde olmalıdır.

 

SORU: Vedia alan malın telef olduğunu beyan etse  söz onun muudr.

Numan-Vedia alan malın telef olduğunu beyan etse  söz onundur.

Malik-Vedia alan malın telef olduğunu beyan etse  söz onundur.

Şafii-Vedia alan malın telef olduğunu beyan etse  söz onundur.

Ahmet-Vedia alan malın telef olduğunu beyan etse  söz onundur.

      -

SÜLEYMAN- Herkersin bir hesab defteri vardır, orada aldıklarını ve verdikleirni müteselsilen yazar. Vedialar da orda yazılır. Telef olduğu tarihde onu yazmışsa sözü muteberdir. Telef şeklini de kaydetmeldir.  Eğer bu defterde yazılmamışsa alırken yazılmamıişsa defter de yazılmamışsa telef de söz yin evedia alanındır. Vedia alınırken yazılmış telef tarihinde yazılmamıuşsa söz vedia verenindir.

 

SORU: Vediayı alan iade ettiğini iddia ederse söz kimindir.

Numan- Vediayı alan iade ettiğini iddia ederse söz vedia lanaındır.

Malik-Vediayı alan iade ettiğini iddia ederse söz vedia lanaındır.

Şafii-Vediayı alan iade ettiğini iddia ederse söz vedia lanaındır. Şahitler huzurunda teslim etmişse söz vediayı vernindir.

Ahmet-Vediayı alan iade ettiğini iddia ederse söz vedia lanaındır.

      -

SÜLEYMAN- Her türlü ekponomik mesleleerde defterelrdeki kayıtlar esasdır.  Defter kayıtları şajitlerin takdırı ile geöerlidir. Şahitlerin şehadeti ise hakemelrin kararı ile geöerlidir. Eşit şartlar altında borölunun sözü geöerlidir. vediayı ikrarla isbat ediyorsak, iadede söz vedia sahibinidir.

Ikrar, deftere kayıt, defterelrde mutabakat, kayıtların tescili, hakemlerce hükme bağlanamsı kuvvet derecelrini ifade eder.

       

SORU:  Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan tazmıneder mi?

Numan- Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan tazmınetmez.

Malik- Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan tazmınetmez.

Şafii- Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan tazmıneder.

Ahmet- Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan tazmıneder.

      -

SÜLEYMAN- Bir vedianın yerini değişdirse, yahut kullansa sonra vedia teelf olsa vedia alan  nakıl sırasında telef olsa akılesi, kullanma sırasında teelf olsa kendisi tazmıneder. Nakledildikten veya kullınmldıktan sonra telef olsa tazmınetmez.

 

SORU: Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmınedr mi?

Numan- Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmınedr

Malik- Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmınetemz.

Şafii- Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmıneder.

Ahmet- Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmıneder.

      -

SÜLEYMAN- Misliyattan olup değişdirse değişen para helak olsa vedia alan tazmıneder. Başkasına para bozsa akılesi tazmıneder.

 

SORU: Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmıneder mi?

Numan-Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmınetmez. Değişdirse tazmıneder.

Malik-Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmıneder

Şafii-Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmıneder

Ahmet-Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmıneder

      -

SÜLEYMAN- Misliyattan bir malı kullanıp yerine koyduktan sonra mal teelf olsa vedia alan tazmınedmez. Değişdirse tazmıneder.

 

SORU: Vedia alan malı kullanıp koysa kir avermesi gerekir mi?

Numan-

Malik-(Vedia alan malı kullanıp koysa kira vermesi gerekir)

Şafii-Vedia alan malı kullanıp koysa kir avermesi gerekir

Ahmet-Vedia alan malı kullanıp koysa kir avermesi gerekir

      -

SÜLEYMAN- Vedia alan malı kullanıp koysa kira vermesi gerekir.

 

SORU: Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder mi?

Numan-Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder.

Malik- Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder.

Şafii- Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder.

Ahmet- Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder.

      -

SÜLEYMAN- Vediayı taleb ettiğinde vereemzse  sonra telef olsa tazmıneder. Çünkü onu lullanmış olur.

 

SORU: Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilir mi?

Numan- Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilmez.

Malik- Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilmez.

Şafii- Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilmez.

Ahmet- Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilmez.

      -

SÜLEYMAN- Bir kimse vediasını istediğinde vedia alan sen bana vedia vermedin dese onra telef oldu dese sözü kabul edilmez. Vediadan çıkmış olur.

 

SORU: Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur mu?

Numan-Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur

Malik-Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur

Şafii-Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur

Ahmet-Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur

      -

SÜLEYMAN-Vediasını isteyen kimseye senin bende bir hakkın yoktur dese, sonra telef oldu dese sözü kabul olunur. Çünkü doğru söylemişdir, telef olduğu için hakkı kalmamıştır.

 

SORU: Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmıneder mi?

Numan-Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmınetmez.

Malik-Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmınetmez.

Şafii-Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için mazeretle  verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmınetmez, mazeretle verse tazmıneder

Ahmet-Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmınetmez.

      -

SÜLEYMAN- Vedia alan vediayı, evinde karısna veya diğer reşit olanlara muhafaza için verse onların taaddisi olmadan helak olsa tazmınetmez.

                   

 

 


4 MEZHEBİN FIKHI VE KARAGÜLLENİN İÇTİHATLARI
1-1-TEMİZLİK
2081 Okunma
2-2-MİSVAK
2052 Okunma
3-3-HİTAN(SÜNNET OLMAK)
2082 Okunma
4-4-NECASET
3251 Okunma
5-5-ABDEST
2914 Okunma
6-6-İSTİNCA
1744 Okunma
7-7-ABDEST-2
1985 Okunma
8-8-GUSÜL
2170 Okunma
9-9-TEYEMMÜM
2430 Okunma
10-10-MESH VE MEST
2233 Okunma
11-11-HAYZ
2017 Okunma
12-12-NAMAZ-1
2002 Okunma
13-13-NAMAZ-2-SETR
2562 Okunma
14-14-NAMAZ-3-İSLAMIN ŞARTI
2435 Okunma
15-15-NAMAZ-4-CEMAAT
3177 Okunma
16-16-NAMAZ-5-SEHV SECDESİ
2374 Okunma
17-17-NAMAZ-6-TİLAVET SECDESİ
3984 Okunma
18-18-NAMAZ-7-SEFER
2171 Okunma
19-19-NAMAZ-8-HAVF NAMAZI
2150 Okunma
20-20-NAMAZ-9-CUMA NAMAZI
3172 Okunma
21-21-NAMAZ-10-BAYRAM NAMAZI
3399 Okunma
22-22-NAMAZ-11-KÜSUF NAMAZI
1847 Okunma
23-23-NAMAZ-12-İSTİSKA NAMAZI
1992 Okunma
24-24-NAMAZ-13-CENAZE NAMAZI
2707 Okunma
25-25-NAMAZ-14-NAFİLE NAMAZLAR
2960 Okunma
26-26-SİYER VE CİHAT-1-KITAL
1991 Okunma
27-27-SİYER VE CİHAT-2-GANİMETLERİN BÖLÜŞÜLMESİ
2514 Okunma
28-28-SİYER VE CİHAT-3-İTAK
1964 Okunma
29-29-SİYER VE CİHAT-4-TEDBİR
1808 Okunma
30-30-SİYER VE CİHAT-5-KİTABE
1861 Okunma
31-31-SİYER VE CİHAT-6-MÜDEBBER
1863 Okunma
32-32-ORUÇ-1
2388 Okunma
33-33-ORUÇ-2-İTİKAF
4371 Okunma
34-34-NEZİR-ADAK
2126 Okunma
35-35-ZEKAT-1
2840 Okunma
36-36-ZEKAT-2-HAYVANLARDA ZEKAT
5656 Okunma
37-37-HACC VE UMRE -1
1801 Okunma
38-38-HACC VE UMRE 2-HACCIN YAPILMASI ÖNCESİ
1789 Okunma
39-39-TAKVİM VE İBADET VAKİTLERİ
1826 Okunma
40-40-TAKVİM-2-NAMAZLARIN HİKMETİ VE VAKİTLERİ
1812 Okunma
41-41-TAKVİM-3-ORUÇ VAKTİ
2008 Okunma
42-42-TAKVİM-4-AYIN VAKTİ
1855 Okunma
43-43-HACC VE UMRE-3-HACCIN VAKTİ
1767 Okunma
44-44-HACC VE UMRE4-İHRAM
4078 Okunma
45-45-HACC VE UMRE-5-HAC NASIL YAPILIR
2236 Okunma
46-46-KURBAN
2134 Okunma
47-47-NİKAH-1
2129 Okunma
48-48-NİKAH-2-REDAA
1949 Okunma
49-49-NİKAH-3-NAFAKA
1965 Okunma
50-50-NİKAH-4-HIDANE
1858 Okunma
51-51-NİKAH-5-İLA
1977 Okunma
52-52-NİKAH-6-ZIHAR
3716 Okunma
53-53-NİKAH-7-LİAN
2036 Okunma
54-54-TALAK-1
1654 Okunma
55-55-TALAK-2-HUL
2523 Okunma
56-56-TALAK-3
2941 Okunma
57-57-TALAK-4-RİCİ TALAK
2118 Okunma
58-58-HADLER-1
1844 Okunma
59-59-HADLER-2-RİDDET
1805 Okunma
60-60-HADLER-3-BAĞY
1741 Okunma
61-61-HADLER-4-ZİNA
4979 Okunma
62-62-HADLER-5-YOL KESME
1721 Okunma
63-63-HADLER-6-İÇKİ
1864 Okunma
64-64-TAZİR
2355 Okunma
65-65-KASAME
1924 Okunma
66-66-SAVUNMA VE TAZMİNAT
2264 Okunma
67-67-HAYVANLARIN VERDİĞİ ZARARLAR
1886 Okunma
68-68-KAZANÇ-1-KAMU ORTAKLIKLARI
1847 Okunma
69-69-KAZANÇ-2-ÖZEL ŞİRKETLER
2043 Okunma
70-70-KAZANÇ-3-MURABAHA-TİCARET
2228 Okunma
71-71-KAZANÇ-4-SATIŞTA İHTİLAF
1601 Okunma
72-72-KAZANÇ-5-SELEM
1733 Okunma
73-73-KAZANÇ-6-İKALE
1675 Okunma
74-74-KAZANÇ-7-İCARE-KİRA VE ÜCRET
2442 Okunma
75-75-KAZANÇ-8-CUALE-MÜKAFAT
1811 Okunma
76-76-KAZANÇ-9-KARZ
1734 Okunma
77-77-KAZANÇ-10-ŞİRKETİ KIRAZ
1896 Okunma
78-78-KAZANÇ-11-MUVAFADA ŞİRKET
2521 Okunma
79-79-KAZANÇ-12-ŞİRKETİ ANNAN
1700 Okunma
80-80-KAZANÇ-13-ŞİRKETİ VÜCUH
1907 Okunma
81-81-LEKİT-KAYIP İNSAN-ÇOCUK
1848 Okunma
82-82-HİBE
1938 Okunma
83-83-VAAD
1755 Okunma
84-84-LUKATA-BULUNTU MAL
1810 Okunma
85-85-VEDİA-EMANET
1808 Okunma
86-86-ARİYET-ÖDÜNÇ
1603 Okunma
87-87-VEKALET
1880 Okunma
88-88-DIMAN-KEFALET
2038 Okunma
89-89-HAVALE
1657 Okunma
90-90-ŞUFA
1722 Okunma
91-91-İHYA-ÖLÜ TOPRAĞIN İHYASI
2316 Okunma
92-92-ZİRAİ ŞİRKETLER
1971 Okunma
93-93-REHİN
1737 Okunma
94-94-İFLAS
1762 Okunma
95-95-HACİR
2094 Okunma
96-96-GASP
1844 Okunma
97-97-SULH-UYUŞMA
1812 Okunma
98-98-KERAHİYET VE İSTİHSA-YİYECEK VE İÇECEKLER
2381 Okunma
99-99-KAZA VE ADABI-YARGILAMA
1682 Okunma
100-100-İKRAR
1773 Okunma
101-101-MİRAS-FERAİZ
6209 Okunma
102-102-ZEBAİH-HAYVAN KESME-BOĞAZLAMA
2106 Okunma
103-103-AVLANMAK
1863 Okunma
104-104-YEMİN
1964 Okunma
105-105-VAKIF
1738 Okunma
106-106-İTAM-YEDİRMEVE DOYURMA-VAKFI
1711 Okunma
107-107-SULAR VAKFI
1664 Okunma
108-108-SİHİR
1700 Okunma
109-109-İSLAMDA ORGAN NAKLİ
1950 Okunma

© 2024 - Akevler