Kullanıcı Adı:
Parola:
Üye Kayıt
Üye Aktivasyon
Parolamı Unuttum

Captcha image
Show another code

Giriş
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013
40438 Okunma, 86 Yorum

 

Kuran’da Kölelik

 

Yıllardır Kuran meali okurum. Fakat bana köle azat etmek ile ilgili ayetler hep tuhaf gelirdi. Çünkü bugün dünyamızda klasik anlamda köle bulmak nerdeyse imkansızdı? Ayrıca köle azat etmek sürekli bir köle talebi olması demekti. Köle talebinin olması ise bir köle sektörünün desteklenmesi demekti. Ama meallerde hep böyle yazıyordu. Sonunda araştırdım ve aslında köle azat etmek olarak çevrilen ayetlerin yanlış çevrildiğini tespit ettim.

Köle azat etmek olarak çevrilen terimdeki “köle” anlamı verilen kelime “raqabe” dir. Kuran’da köle anlamında kullanılan iki kelime daha vardır. Aslında köle anlamında sadece bu iki kelime vardır. Bu kelimelerin birincisi “abdün” dır. Erkek köle, kul, işçi, amele, hizmetçi anlamına gelir. Kadın için “ametün” kelimesi köle, hizmetçi anlamına gelmektedir.

Bunların dışında ma meleket eyman u(kum) denen sözleşmeli kişiler vardır. Bunlar köle olmayan yabancı işçi, memur, asker ve hükümlü statüsünde kişilerdir. Birçok hakları vardır. Fakat vatandaşlık hakları tam değildir, kısıtlanmıştır (Memluk).

Hiçbir ayette abdün veya ametün hürleştirmeden veya azat etmeden bahsedilmez. Hürleştirme fiili ise “raqabe” kelimesi ile gelmektedir.

Nedir bu raqabe kelimesinin anlamı?

Elmalılı Hamdi tefsirinde Raqabe kelimesi için şöyle demektedir: Rikâb, rakabe' nin çoğuludur. Rakabe sözlükte boyun kökü demek olup, mecazen insanda ve şer'an hürriyetini kaybetmiş olan insanda kullanılır ki, burada bu mânâyadır. Yani, esirler uğrunda; köleliğe düşmüş insanların kurtulup âzâd olması hususunda, Mükâtebeye kesilmiş olanların kurtuluş için ödeyecekleri bedele yardım etmek veya satın alıp âzâd etmek veya esasen esirlikten kurtarmak üzere hediye veya sadaka olarak mal vermek.

Lisanül Arap incelendiğinde raqabe kelimesinin fiil olarak “beklentiyle gözleyen, izleyen, gözetmen” anlamına geldiği anlaşılacaktır. İsim olarak ise “boyun, boyunduruk altında olan, kurtuluş bekleyen” anlamına geldiği saptanacaktır. Eski insanlar bunu kendilerine en uygun olacak şekilde “köle, esir” olarak yorumlamışlardır. Çünkü onlar için beklenti içinde olan, boyunduruk altında olan; kölelerdir. Oysa raqabe kelimesi köle kelimesinden çok daha geniş kapsamlı bir kelimedir.

Raqabe kelimesi 24 ayette geçmektedir. Bazı yerlerde fiil bazı yerlerde ise isimdir:

Bakara 177:

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177)

Yüzlerinizi bazen doğu, bazen batı tarafına çevirmeniz iyilik değildir. Fakat iyi o kimselerdir ki, Allah’a, ahiret gününe, meleklere, kitaba ve bütün peygamberlere iman edip, yakınlığı olanlara, öksüzlere, yoksullara, yolda kalmışa, dilenenlere ve boyunduruk altında, beklenti içinde olanlar için seve seve mal verirler. Namazı kılarlar, zekatı verirler. Bir de antlaştıkları zaman sözlerini yerine getirenler, hele sıkıntı ve hastalık durumlarında ve harbin şiddetli zamanında sabır ve kararlılık gösterenler var ya, işte doğru olanlar da bunlardır, korunanlar da bunlardır.[177]

Nisa 1:

يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Ey İnsanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan, ondan eşini var eden ve ikisinden pek çok erkek ve kadın meydana getiren Rabbinize hürmetsizlikten sakının. Kendisi adına birbirinizden dilekte bulunduğunuz Allah’ın ve akrabanın haklarına riayetsizlikten de sakının. Allah şüphesiz hepinizi üzerine gözetmendir.[1]

Nisa 92:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (92)

Bir müminin diğer mümini yanlışlık dışında öldürmesi asla caiz değildir. Bir mümini yanlışlıkla öldürenin, boyunduruk altında, beklenti içinde olan bir mümin hürleştirmesi ve öldürülenin ailesi bağışlamadıkça, ona diyet ödemesi gerekir. Eğer o mümin, size düşman bir topluluktan ise boyunduruk altında, beklenti içinde olanı bir mümin hürleştirmesi gerekir. Şayet aranızda anlaşma olan bir millettense, ailesine diyet ödemek ve boyunduruk altında, beklenti içinde olanı bir mümin hürleştirmesi gerekir. Bulamayana, Allah tarafından tövbesinin kabulü için, ard arda iki ay oruç tutmak gerekir. Allah bilendir. Hakim dir.[92]

Maide 89:

لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Allah size rastgele yeminlerinizden dolayı değil, bile bile ettiğiniz yeminlerden ötürü hesap sorar. Yeminin kefareti, ailenize yedirdiğinizin ortalamasından on düşkünü yedirmek yahut giydirmek ya da bir boyunduruk altında, beklenti içinde olanı hürleştirmektir. Bulamayan üç gün oruç tutmalıdır; yeminlerinizin keffareti budur. Yemin ettiğinizde yeminlerinizi tutun. Şükredesiniz diye Allah size böylece ayetlerini açıklıyor.[89]

Maide 117:

مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (117)

 

Allah, «Ey Meryem oğlu İsa! Sen mi insanlara Beni ve annemi Allah’tan başka iki tanrı olarak benimseyin dedin?» demişti de, «Haşa, hak olmayan sözü söylemek bana yaraşmaz; eğer söylemişsem, şüphesiz Sen onu bilirsin; Sen, benim içimde olanı bilirsin; ben Senin içinde olanı bilmem; doğrusu görülmeyeni bilen ancak Sensin» demişti, «Ben onlara sadece ’Rabbim ve Rabbiniz olan Allah’a kulluk edin’ diye bana emrettiğini söyledim. Aralarında bulunduğum müddetçe onlar hakkında şahittim, beni aralarından aldığında onlar üzerine gözetmen sendin. Sen her şeye şahitsin.»[116-7]

Beled 13:

فَكُّ رَقَبَةٍ (13)

Boyunduruk altında olanı çözmektir.

Raqabe kelimesi ile ilgili diğer ayetler şunlardır: Tevbe 8, 10, 60 - Hud 93 - Taha 94 - Kasas 18,21 - Ahzab 52 - Duhan 10, 59 - Muhammed 4 - Kaf 18 - Kamer 27- Mücadele 3.

Bu ayetlerde de raqabe kelimesinin gözetmen anlamında kullanıldığı görülecektir.

Raqabe kelimesi klasik kölelik kavramını yani kişinin bir başkasını malı gibi alıp satması dışında başka kölelik kavramlarını da içine alan bir kelimedir. Mesela İngilizce bonded labor olarak geçen kölelik şeklidir. Burada kişi kendini bir para karşılığı rehin verir. Bu hizmet parayı geri ödeyinceye kadar devam eder. Belirli bir süresi yoktur. Borç nesilden nesile devam eder. Çocuklar özgür olabilmek için bu parayı ödemek zorundadır. Günümüz dünyasında en çok görülen kölelik türüdür. Güney Asya’da oldukça yaygındır.

Başka çeşit bir kölelik türü de zorunlu işçiliktir. Bu türde insanlar istekleri dışında zorla, özgürlükleri elinden alınarak çalıştırılır. Bunun en tipik örneği kaçak işçi çalıştırmak ve fuhuş ticaretidir. Bu tip kölelik ise günümüzde Meksika, Tayland, Kamboçya, Brezilya gibi ülkelerde yaygındır.

Diğer bir kölelik türü ise istek dışı evliliklerdir. Bu evlilikte eşlerden biri veya her ikisi istekleri dışında evlendirilmektedir. Bu da bizim ülkemiz dahil birçok ülkede yaygındır.

Raqabe kelimesi klasik kölelik kavramı dışında kişinin hürriyetini kısıtlayan bütün boyunduruk altına alma işlemlerini de içeren bir kelimedir.

Raqabe kelimesi “beklenti ile gözleyen ve boyunduruk altında olan” anlamına gelmesi bugün kredi borcunu ödeyemeyen insanların borçtan kurtulmasının köle azat etmekle aynı anlama geleceğini de düşündürmektedir. Ya da icrada olan bu nedenle hapse giren insanlarında kurtarılmasının köle azat etmek gibi olduğunu düşündürmektedir.

Daha evrensel düşünürsek Dünyanın herhangi bir yerinde baskı altındaki insanların özgürleştirilmesi de köle azat etmekle aynı anlama gelebilir.

 

Gelelim abdün kelimesine: Bu kelimenin kul, köle veya işçi anlamına geldiğini belirtmiştim.

Kuran’da birçok ayette Allah’tan başkasına abd yani kul, köle olmak yasaklanmıştır. Burada sadece bir örnek veriyorum:

Hud 1-2:

الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ (1) أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ (2)

Elif, Lam, Ra. Bu, hikmet sahibi ve her şeyden haberdar olan Allah tarafından ayetleri sağlamlaştırılmış, sonra da ayrıntılı olarak açıklanmış bir Kitaptır,[1] şöyle ki, Allah’tan başkasına kul olmayın! Ben size O’nun tarafından müjdelemek ve uyarmak için gönderilmiş bir peygamberim![2]

Böylece Kuran köleliği yasaklamıştır. Hiçbir ayette sadece abd yani gerçek anlamda kul, köle azat etmek teşvik edilmemiştir. Eğer bu teşvik edilseydi. Kölelik sektörüne zarardan çok faydası olacaktı. Her büyük günah işleyen Müslüman için birileri köle bulunduracak bu yolla para kazanacaktı. Oysa Kuran abd yani köle olmayı tamamen yasaklamıştır. Kölelik kaldırıldığı gibi, herhangi bir boyunduruk altında olan insanları özgürleştirmek en büyük kefaret sayılmıştır. Bakara 177 de erdemli kişinin özellikleri anlatılırken ve Maide 89. Ayette görüldüğü gibi yeminini bozan birinin yapması gereken şey boyunduruk altında olan bir kişiyi özgürleştirmektir. Burada bu kişi için mümin olma şartı getirilmemiştir.  Bu kişi herhangi bir gruba, dine, millete ait olabilir. Bu durumda hiçbir milletten, dinden insanın köle olması Kuran açısından kabul edilir değildir.

Doğrusunu Allah bilir.


Yorumcu
Yorum
Mete Firidin
08.01.2014
11:56

Şura 40: Bir kötülüğün karşılığı, onun gibi bir kötülüktür (ona denk bir cezadır). Ama kim affeder ve arayı düzeltirse, onun mükâfatı Allah’a aittir. Şüphesiz O, zâlimleri sevmez.

Hele delili olmadan insanları esir etmek isteyen zalimleri...

Tayibet Erzen
08.01.2014
11:58

Akrabalık bağını da nereden çıkarıyorsunuz? O toplumda babası veya eşi savaşsın savaşmasın fark etmez, mağlup olunursa kadın ve çocuklar esir alınıp köle yapılabilir.

Cengiz Bey çok güzel bir ifade kullanmış, 'empati'. Kendisi Kuran'ı değerlendirirken her ayet her şarta uyabilmeli bakış açısıyla yaklaşıyor, ben ise bunu doğru bulmuyorum. Ancak birbirimizi hoş görebiliyoruz. Ben O'nu ikna etmeye çalışmıyorum, O da bana baskı yapma gayretinde değil.

Demem o ki; kişiler sizinle fikir ayrılığına düştüklerinde bu, onları basiretsiz veya şartlanmış yapmaz, sadece sizden farklı bir bakış açısına ve görüşe sahip olduklarını gösterir.

MAHMUT ALİ ARSLAN
08.01.2014
12:26

''Allah'tan başkasına kul,köle olmayın'' amenna bahisteki kölelik zamanıyla günümüz arasında kıyaslama yapılırsa ben biliyorum ki çok benzerlik çıkacaktır.Mesela; öyle firmalar varki bilinen çalışanlarını mesai saatleri içerisinde zaruri ihtiyaç(wc,yemek vs) dışında nefes aldırmıyor hem de kendi istediği rakamlara ve istediği gibi de bağırıp horlayıp bir nevi azap çektiriyor.Bu insanlar çalışmak zorundalar tamam da başka yere gitse bunda farklı ne olabilir ki.Cuma namazına göndermeyi bile iş kaybı olarak görüp kaçak göçek gidenleri işten çıkaran bir zihniyet hala varsa ki var kölelikle arasındaki fark nedir?

Esirliği anlarım amenna kendi milletinden olmayan kısacası düşmanın varsa karşında bunu yaptığını varsayabilirim.Ama bence kölelik günümüzde bile vasıfsız çalışan her yerde uygulanmakta.

Mete Firidin
08.01.2014
13:27

Demek savaşanlarla birlikte o toplumda savaşmayanları da esir edeceksiniz???

Maide 8:

Ey İnananlar! Allah için adaleti ayakta tutup gözeten şahidler olun. Bir topluluğa olan öfkeniz sizi adaletsizliğe sürüklemesin; adil olun; bu, Allah’a karşı gelmekten sakınmaya daha yakındır. Allah’tan sakının, doğrusu Allah işlediklerinizden Haberdar’dır.[8]

Mete Firidin
08.01.2014
16:09

Cengiz bey beni yanlış anlamış. Benim size gösterdiğim Uyduruk Tasavvuf değil. Kuran hem şeriat ve hemde ihsanı toptan içeren ve öneren bir kitaptır. Bazıları sadece şeriat ayetlerini ,bazıları ise ihsan ayetlerini görür. Bazıları ise olmayan şeyi Allaha kezben iftira eder. Benim yöntemim Kuran'ın bütün içeriği ile görmek ve böylece iyiliği şiar edinmek, sapıklıktan uzak durmaktır.

Vahdeti Vucuda inanmaktan Allaha sığınırım!

Mete Firidin
08.01.2014
17:16

Kölelik konusunda hem fikiriz.

Sayfa: 9 / 9 (86 Yorum)Prev12345678[9]Next


YorumYap

Çok Okunan Makaleler
Mete Firidin
Hz. Musa Ne Zaman Yaşadı?
12.5.2011 50997 Okunma
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013 40438 Okunma
86 Yorum 08.01.2014 17:16
Mete Firidin
Hurufu Mukatta
9.4.2011 39312 Okunma
2 Yorum 05.08.2017 23:10
Mete Firidin
Hz. İbrahim Ne Zaman Yaşadı?
28.2.2011 38434 Okunma
1 Yorum 19.02.2012 10:30
Mete Firidin
Hz. Nuh, İbrahim, Yusuf ve Musa Kronolojisi
5.4.2015 33745 Okunma
6 Yorum 07.04.2015 13:02
Mete Firidin
Salat Kelimesinin Kökeni
26.2.2012 33686 Okunma
4 Yorum 28.02.2012 07:15
Mete Firidin
Kudret Helvası Menne
13.11.2013 33100 Okunma
4 Yorum 15.11.2013 03:46
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.2.2012 31329 Okunma
17 Yorum 28.02.2012 11:26
Hikmet Güveloğlu
HİÇ
2.1.2017 28506 Okunma
2 Yorum 03.01.2017 11:37
Hikmet Güveloğlu
Yetmedi, İlhami IŞIK'ı da Öldürdüler..!
29.12.2017 26833 Okunma
3 Yorum 29.12.2017 19:34
Reşat Nuri Erol
M.Tekelioğlu; 15 Temmuz’a doğru: travmadan kurtulmak…
7.7.2017 26715 Okunma
Mete Firidin
Petra Yalanı
28.4.2015 26307 Okunma
9 Yorum 02.05.2015 13:07
Hikmet Güveloğlu
Musaddık'ın Kerameti, Zarrab'ın Laneti
30.11.2017 25661 Okunma
1 Yorum 30.11.2017 19:32
Mete Firidin
Estetik Ameliyat ve Nisa Suresi 119. Ayet
3.10.2014 25458 Okunma
1 Yorum 03.10.2014 20:39
Mete Firidin
Bekke Ve Mekke
27.1.2011 24290 Okunma
8 Yorum 04.10.2018 10:04
Hikmet Güveloğlu
KAYIN BABA, DAMAT, İPSİZ VE SAPSIZLAR
18.12.2016 23973 Okunma
1 Yorum 20.12.2016 00:47
Reşat Nuri Erol
Süleyman Karagülle - Altın Ekonomisine Geçiş
2.11.2013 23686 Okunma
2 Yorum 30.01.2016 22:15
Lütfi Hocaoğlu
Fahişe ve Fahşâ
20.8.2015 23572 Okunma
81 Yorum 16.09.2015 00:08
Mete Firidin
Amen ve Senetin
15.11.2012 21523 Okunma
31 Yorum 30.11.2012 13:47
Süleyman Karagülle
ABD Başkanlık Seçimi
19.11.2016 21045 Okunma
33 Yorum 19.12.2016 21:41
Mete Firidin
Lut Kavmi Homoseksüel Değildi!
3.8.2014 20005 Okunma
15 Yorum 03.12.2017 03:35
Mete Firidin
Hz. Lut’un Kızları
7.6.2011 19644 Okunma
2 Yorum 08.06.2011 17:14
Mete Firidin
Lâ mevcûde illâ Hû???
18.12.2010 19378 Okunma
1 Yorum 25.12.2010 15:11
Mete Firidin
El Tur ve Tur-i Sina?
24.3.2013 18565 Okunma
18 Yorum 06.04.2013 11:36
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 17126 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Hikmet Güveloğlu
ASKERLİK VATAN BORCU
25.1.2017 17006 Okunma
Mete Firidin
Nutfetin Emşâcin (99)
14.5.2013 16975 Okunma
24 Yorum 17.05.2013 15:16
Süleyman Karagülle
Görevimiz
22.2.2014 16317 Okunma
12 Yorum 05.02.2016 21:44
Süleyman Karagülle
KABİR AZABI
25.2.2014 16317 Okunma
8 Yorum 05.03.2014 21:24
Mete Firidin
Adem'in ve Havva'nın Hatası
2.3.2014 15666 Okunma
34 Yorum 10.03.2014 00:48
Mete Firidin
Homohabilis Havva ve Havvalar
20.4.2012 15665 Okunma
22 Yorum 25.04.2012 11:11
Hikmet Güveloğlu
ÖNCE ANLAŞ, SONRA YOK ET (Vladivostok)
4.4.2017 15550 Okunma
Mete Firidin
Nuh’un Üvey Oğlu!
25.10.2015 15258 Okunma
24 Yorum 28.10.2015 06:25
Hikmet Güveloğlu
İNCİR'LİK KUŞU
8.1.2017 15110 Okunma
2 Yorum 12.01.2017 08:07
Hikmet Güveloğlu
KATİL'İN DE, KATİL'İ
12.12.2016 14771 Okunma
Hikmet Güveloğlu
ORGANİZASYON
27.12.2016 14662 Okunma
3 Yorum 29.12.2016 00:42
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.7.2012 14003 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Cengiz Demirci
İlk karzı hasen kooperatifi
3.1.2013 13985 Okunma
25 Yorum 06.02.2013 20:31
Hikmet Güveloğlu
RUH
23.12.2016 13422 Okunma
Mete Firidin
İbni Arabi ve Araf 175-176. Ayetler
16.11.2011 13319 Okunma
9 Yorum 19.11.2011 17:29
Hikmet Güveloğlu
OMUZDAN KESİLMİŞ KOLUMUZ BİZİM
11.4.2017 13191 Okunma
Hikmet Güveloğlu
Oy
15.1.2017 13096 Okunma
Hikmet Güveloğlu
KILIÇ BOYNUMUZA İNMEDEN
16.12.2016 13039 Okunma
4 Yorum 18.12.2016 12:51
Mete Firidin
Miras ve Kelale Ayetleri
13.2.2014 12852 Okunma
53 Yorum 28.02.2014 13:04
Hikmet Güveloğlu
JERUSALEM, GOLAN, ŞU FIRAT'IN SUYU...
10.11.2016 12797 Okunma
1 Yorum 12.11.2016 14:59
Hikmet Güveloğlu
"DÜNYANIN SONU-1"
22.4.2017 12660 Okunma
Mete Firidin
İçki Haram mı?
25.5.2015 12656 Okunma
7 Yorum 27.11.2016 20:31
Hikmet Güveloğlu
Devlet Erkanımıza Tarihi Bir Uyarıdır..!
10.12.2017 12211 Okunma
Hikmet Güveloğlu
MANİFESTO (OLMAK YADA OLMAMAK)
14.3.2017 12132 Okunma
Hikmet Güveloğlu
İran'da Asayiş Berkemal..!?
2.1.2018 11748 Okunma
4 Yorum 03.01.2018 10:33