İSLAMDA ÖRTÜ
Süleyman Karagülle
2001 Okunma
İSLAMDA ÖRTÜNMENİN HÜKÜMLERİ

VII. ISLÂM'DA ÖRTÜNMENIN HÜKÜMLERI

Örtünmede İslâmiyet’in kabul ettiği temel ölçüler

Örtünmede İslâmiyet’in kabul ettiği temel miyarlar vardır. Önce onları görelim:

1- Örtünmede, o topluluğun benimsediği örtünmenin dışına çıkıp daha çok açılmak; kadınlar için haram, erkekler için mekruhtur. Kurdân bunu "illâ mâ zağara inhâ _ftn1" âyetiyle belirtmiştir. Bunun sebebi sudur ki; böyle bir açılma kadın tarafından erkeklere özel mesaj gönderme ve cinsel tahrik yapmaktır. Bu Allah tarafından haram edilmiştir. Örmen açık olan uzuvlarda böyle tahrik mesajı olmayacağı için genel olarak bir mahzur görülmemiştir. Ayrıca, devamlı açık olan uzuvlar hava ile körlenerek cinsel bir uyarı yapmazlar.

2- Bazı uzuvların gösterilmesi ise örmen serbest olsa bile şeriat onları helal kılmamıştır. Diz kapakları ile bel arasında olan yerler kadın ve erkek için mahrem olup örtülmeleri gerekir. Bu kısımlar hayvanlardaki kuyruk ve kılıfa tekabül eder. Diz kapağının biraz üstünde görünmesine ruhsat verilmiştir. Belden aşağının görünmesine ruhsat verilmemiştir. Bu hususta müçtehitler arasında ihtilâf varsa da benim benimsediğim görüş budur. Bunun dışında, kadınlar için haram, erkekler için mekruh olan uzuvlar vardır. Kol, bacak ve bas dışında kalan ve memelerin de içinde olduğu gövde bunlardandır. Kadınlar bunları da kapatmakla yükümlüdürler. Kendi örflerinde helal olsa da, İslâmiyet’te helal değildir. Burada su hususlar önemlidir: Vücudun hatlarını göstermesi bu yasaklar içine girmez. Eğer örflerinde, meselâ, kadınlar pantolon giyiyorlarsa, bu da vücut hatlarını gösteriyorsa, bunda haramlık yoktur. Diğer taraftan şeffaflık burada örfte de olsa geçerli değildir. Ancak diğer uzuvlarda şeffaflık geçerlidir.

3- kadın olsun erkek olsun, insanin tanınmayacak derecede yüzünü örtmesi veya ellerini kapatması da haramdır. Yönetim bu tür kapananlara mâni olma hakkına sahiptir. Bunun gibi, erkeğin kadın, kadının erkek elbisesi giymesi de haramdır. Bir topluluğa mahsus elbiseyi o topluluğa mensup olmayanların giymesi de haramdır. Asker olmayan askeri elbise giyemez. Polis olmayan polis elbisesi giyemez. Bir meclise davet edilenlerin diğerlerinden farklı olduğunu gösteren elbiseleri giymesi de haramdır. Giymeden gelenler o topluluğa alınmayabilirler.

4- Kadınlar için normal olan ab dest uzuvlarının açık olmasıdır. Dolayısıyla burada değişik görüşler vardır:

a) Kollar bileklere kadar midir? Yoksa omuzlara kadar açık olabilir mi? Biz kolların dirseklerden sonrasına kadar açık olabileceği görüsündeyiz. Omuzlar ve koltuk altları görünmemelidir. Dirsek ile omuz arasının yarısından fazlası açılmamalıdır.

b) Ayaklar da, topuklara kadardır diyenler vardır; dizlere kadardır diyenler vardır. Biz topuklardan sonraya kadar açık olabilir görüsündeyiz. Topuklar ile diz kapaklarının yarısından fazlası görünmemelidir.

c) Saçlar için, tamamının örtünmesi gerektiğini söyleyenler vardır; hepten açılabilir diyenler vardır; dörtte biri açılabilir diyenler vardır. Kurân’daki emir, başörtülerin omuzlara atılması seklindedir. Örtünün saçları kapatması emredilmiyor. Bize göre, basın bir kısmini örtmek gerekir. Saçlarla özel mesaj vermemek şartı ile kısmen açılabilir.

d) En önemli olan ve bugün riayet edilmeyen husus; bilinmeyen yerlerde bulunan kadınlar, evli iseler üzerlerinde evlilik mesajını veren elbise giymek zorundadırlar. "Cilbab" âyeti bunu emretmektedir _ftn2. Bunu bugün evli kadınların diş elbise olan manto giymeleri zorunluluğu seklinde anlamaktayız. Evli olan kadınlar kendileri için özel yaka stili geliştirmelidirler. Özel kemer takmalıdırlar. Önden yaka ile; arkadan ise kemer ile evli oldukları anlaşılmalıdır. Erkeklerin evli olmayan kadınlara talip olma hakları vardır. kadın hakaret ederek evlilik talebini reddedemez. Reddetme de elbette kadının hakkidir, ama hakaret etme hakki yoktur. Ancak, evli olan kadınlara böyle bir talepte bulunma hakki yoktur. Bunu yapan suçlu olur. Evli kadınlar saçlarını arkalarına doğru tararlar. Enselerinin altına kadar uzatırlar. Erkeklerin böyle bir şekilde saç uzatmaları haramdır. Arkadan veya yandan bakanlar onu kadın zannedebilirler. Evli olmayanlar çift örgü yapıp arkaya sarkıtabilir ve uzatabilirler veya örme olarak baslarında tutabilirler.

Şeriatın koyduğu hükümler bunlardır. Giyinmenin büyük kısmi örfe bırakılmıştır. Türkiye Cumhuriyeti'nin mevzuatını örf olarak görüp ona göre hareket etmek caizdir. Yüzünü, bilekten sonra elleri kapatmamak şartı ile, istenilen şekilde örtünmek Serhan tamamen serbesttir.

Bununla beraber, özel cinsi mesajlar veren her türlü giyinme haramdır. Evli kadınların evlenme mesajlarını veren giyinme haramdır. Ama evli olmayan kadınların özel evlenme mesajlarını veren giyimlerinde bir beis yoktur. Evlenmek isteyen kadının bu isteğini topluluğa veya özel sahsa bildirmesinde Serhan hiç bir mahzur yoktur. Hatta yaslı olmayan kadın veya kızların evlilik mesajı veren elbiseler giymesi mekruhtur. Ancak çok yaslı kadınlar için buna Kurdân izin vermiştir _ftn3.

Bu toplulukta yasıyoruz. Bu topluluğun düzenine uymak zorundayız. Yöneticiler zalim ve gaddar olsalar da yöneticilere uymak zorundayız. Eğer uymayacak isek; o zaman o ülkeyi terk edip hicret etmeliyiz. Bununla beraber, fikren devamlı olarak cihat yapmak zorundayız. Onları devamlı olarak uyarmak ve halkın da bize katılması için propaganda yapmakla yükümlüyüz. Yöneticileri bizim gibi inanmaya veya ibadet etmeye çağırma yerine; yöneticilerden adil olmalarını istemeliyiz. Bunun için Anayasalarımıza giren çoğu değişmez maddeleri ihtiva eden mefhumları kavramamız ve bunlar için cihat yapmamız gerekir. Müslüman'a cihat yapmak farzdır; hem de farz-i ayindir. Her Müslüman her an cihat içinde olmalıdır. Ancak ne için cihat yapması gerektiğini bilmelidir.

Cihat Niçin Yapılır?

Cihat İslâm dini için değil İslâm düzeni için yapılmalıdır. İslâm dininde zorlama yoktur, cihat yoktur; tebliğ vardır. İslâm düzeni için cihat vardır. İslâm dini ile İslâm düzeni tamamen farklıdır. İslâm dini sadece İslâm dinine inananlara ait hükümleri içerir. Oysa İslâm düzeni bütün din ve inanışların, bütün ulusların barış içinde yasamalarını sağlayan bir mekanizmadır. Hak ve hürriyetlerin korunduğu bir düzendir. Dini baskının olmadığı bir düzendir.

Din baskı yapamaz; dine baskı yapılamaz.

 

 



© 2024 - Akevler