'Diyanet'e sormak laikliğe aykırı ise...
1140 Okunma, 3 Yorum
Ruhat Mengi - Vatan
Vahap Alma

'Diyanet’e sormak laikliğe aykırı' ise... – 05.11.2010

Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu’na önemli bir soru sormuştum biliyorsunuz; ortaya çıkarak daha önce yaptığı konuşmaların aksine “türban takmanın din emri olduğu ve bunun aksini düşünenlerin kör ve sağır olması gerektiği” benzeri laflar ettiğinde, böylece kadınları ‘türban takan dindar, takmayan değildir’ gibi yanlış sınıflamalara sokan siyasetçilere destek verdiğinde” sorulan bir soruydu.

Ona ‘türbanın dayandırıldığı Nur Suresi ile çarşaf benzeri bir örtünün tarif edildiği Ahzap Suresi’nde ilgili ayetlerdeki ifade birbirinin aynı, buna göre eğer türbanın dini vecibe olduğunu savunuyorsanız çarşafı da aynı şekilde savunuyor musunuz’ demiştim ve bu herkesin anlaması açısından cevaplanması gereken bir soruydu. Bardakoğlu, Müslüman kadınlar arasında ayırım yapabildiği gibi köşe yazarları arasında da ayırım yapıyor olmalı ki bazı yazarları arayıp “bizi sen de anlamazsan kim anlayacak” diyerek açıklama yaparken (sadece bu lafı ayrı bir yazı konusu olabilir, neden birileri onu daha iyi anlamak durumunda mesela) bu soruyu cevaplamadı. Oysa türbanın serbest olduğu Arap ülkelerinin üniversitelerinde uzun süredir “çarşaf da serbest olmalı” tartışması yaşanıyor ama yapmadı. Unutmadan, unutturmadan bekliyoruz açıklamasını...

Eğer Nur ve Ahzap surelerinde olduğu gibi; bir surenin inme nedenleri, tavsiye niteliğinde veya emir niteliğinde oluşu göz önüne alınmıyorsa “kadınları evlerinden çıkarmayın” diyen surelere de ne kastettiğine bakılmadan hemen uyulmalı mı, bunları da açıklamalı, sonunda “kadının dindarlığı”na laf söylenmektedir, üzerinde durulması gerekiyor çünkü bu sınıflamaların daha acımasızca yapıldığını gördük, gelecekte de göreceğiz. Şimdiden herkes bilsin değil mi?

Her ne kadar Kur’an “oku, sana gerekli her bilgi burada mevcut” diyorsa da madem ki Diyanet açıklamalıymış bunları da açıklasın.

Ali Bardakoğlu son konuşmasında “Yasa düzenlemelerini Diyanet’e sormak laikliğe aykırıdır” demiş. “Atatürk’ün gösterdiği önemi kimseden görmedik, onun için resepsiyonlara katılmıyorum” demiş, “Diyanet olarak siyasetin dışında kalmayı başardık” demiş. Son haftalarda iki partinin “okullarda türban”la ilgili tartışmaları sırasında yaptığı açıklamalar siyasetin dışında kalmadığını, kesinlikle bir partiye destek vermekte olduğunu göstermişti bu bir. Yasa düzenlemelerini Diyanet’e sormak laikliğe aykırı ise AİHM’nin kararını beğenmeyerek “ulemaya sorsunlar” diyen Başbakan’a bunu o zaman halkın önünde neden anlatmamış ve yanılmalarına yardımcı olmuştu, bu iki... Ve eğer yasa düzenlemelerinde görüş almak laikliğe aykırı ise kısa süre önce “imamların görevinin camiyle sınırlı olmayıp hayatın her alanında toplumda kanaat önderliği yapmaları gerektiğini” söylediği konuşması laikliğe aykırı değil midir, bu da üç... Bir öyle, bir böyle açıklamalarla milletin kafası iyice bulandırıldı, gerçek hangisidir öğrenebilir miyiz artık?

Yorum:

Arkadaşlar yeni yazarım bu. Daha önceleri biraz okumuştum ve Tv’de izlemiştim. Az-çok bir fikrim var ama çok da araştırmadım. Yorumlamak için ilk okuduğum yazısı buydu ve bunu yorumladım. Fikirlerinizi rica ediyorum. Saygılar

Gerçek Ortada

Ali Bardakoğlu’nun yazara cevap vermeyişi, yazarın anlamayacağını düşünse bile doğru değil. Nitekim Kur’an’ın doğrularını herkese bıkmadan ve usanmadan anlatmak gerekir.

Türbanın dini bir vecibe olduğu ayetlerle açıktır. Yalnız ayetler kadınları dindar ve dindar olmayanlar diye ayırmıyor. Kaldı ki ayrılacak olursa da Müslüman ve mümin diye ayrılabilir. Çünkü türban siyasi bir simgedir. Ayrıca ayetler o kadar açık ki, çarşafın zorunluluğu fikrini çıkarmak uygun bir anlam ifade etmez. Ayetlerin daha detaylı tefsirine Akevler 186. Kur’an Seminerine bakabilirler.

يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına, dışarı çıkarken üstlerine örtü almalarını söyle; bu, onların hür ve namuslu bilinmelerini ve bundan dolayı incitilmemelerini daha iyi sağlar. Allah bağışlar ve merhamet eder.[AHZAB 59]

 

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فَرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Mümin kadınlara da söyle: Gözlerini bakılması yasak olandan çevirsinler, iffetlerini korusunlar. Süslerini, kendiliğinden görünen kısmı müstesna, açmasınlar. Başörtülerini yakalarının üzerine salsınlar. Süslerini kocaları veya babaları ve kayınpederleri veya oğulları veya kocalarının oğulları veya kardeşleri veya erkek kardeşlerinin oğulları veya kız kardeşlerinin oğulları veya müslüman kadınları veya cariyeleri veya erkekliği kalmamış hizmetçiler, ya da kadınların mahrem yerlerini henüz anlamayan çocuklardan başkasına göstermesinler. Gizledikleri süslerin bilinmesi için ayaklarını yere vurmasınlar. Ey inananlar! Saadete ermeniz için hepiniz tövbe ederek Allah’ın hükmüne dönün.[NUR 31]

 

Ali Bardakoğlu’nun son konuşmasında yasaları diyanete sormamak gerektiği fikrine, laikliğin kavram yanlışlığını da belirtmek kaydıyla katılıyorum. Çünkü Kur’an yasalarının bağımsız olmayan ulema tarafından yorumlanması doğru değildir.

 

Son olarak da imamların görevleri tartışması da kof. Çünkü Kur’an Düzeninde din adamlığı müessesesi özellikle yerilmiştir.

 

Ruhat Hanım evvela din adamlığı konusundaki ayetleri, nur ve ahzab suresindeki ayetleri ve de laikliği iyiden iyiye araştırsın. Eminimin yazısına dönüp baktığında pek de bir şey görmeyecektir…

 

Allah ilmimizi arttırsın…

 

 

 

 

Vahap Alma


YorumcuYorum
Reşat Nuri Erol
15.11.2010
06:08

Vahap Kardeş;

Bulmuşsun bir YAZAR!

Ne diyelim; HAYIRLI OLSUN, ALLAH AYIRMASIN!

***

“MÜBAREK KURBAN BAYRAMINIZI EN SAMİMİ DUYGULARIMIZLA TEBRİK EDER… BİRLİK, BERABERLİK VE HUZUR İÇERİSİNDE SAADET DOLU NİCE BAYRAMLAR DİLERİM…”

REŞAD

Vahap Alma
15.11.2010
08:28

Teşekkür ederim Reşat abi. Allah hayırlısını kılsın inşallah.

Sizin ve ailenizin de bayramı hayırlı olsun...

Tayibet Erzen
15.11.2010
15:43

Mengi iyi bir tercih, Ekşi’yi aratmayacak gibi :) .

Gelelim yazıya: Bardakoğlu’nun “Diyanet olarak siyasetin dışında kalmayı başardık” ifadesine takılmış durumdayım. Bu ifade de övülecek bir durum yok. Dini kalbe hapsedip pasifleştirmiyorsanız hayatın her alanında din size rehberlik edecektir. Siyaset de hayatın bir parçasıysa bu alınganlığın sebebi nedir ve diyanet bu tutumuyla aslında neyi başarmıştır?

Ülkenin önde gelen cemaatlerinden biri de mensuplarını adeta düşünemez pozisyonuna koyarak siyasetle ilgilenmediklerini neredeyse Allah’a şükür siyasete bulaşmadık dercesine savunuyordu. O günden bugüne ne değişti bilinmez. Ya o cemaatteki arkadaşlar vatandaşlık haklarından yararlanacak olgunluğa ve seviyeye geldiler ya da siyaset kirden arındı artık o kadar da kötü bir şey değil. Ancak değişmeyen bir şey var ki o da toplumda etkin olan kişi ve cemaatlerin kendi tercihlerini dine dayandırarak ifade etmelerinin insanların kafasında yanlış bir İslam algısına yol açıyor olmasıdır.





Sayı: 75 | Tarih: 14.11.2010
Ahmet Hakan
Süper demode tutumlar
1784 Okunma
2 Yorum
Lütfi Hocaoğlu
Ruşen Çakır
Prof. Ali Bardakoğlu’na takdir ve minnet
1243 Okunma
Tayibet Erzen
Mahir Kaynak
Sele karşı tedbîr
1190 Okunma
3 Yorum
Süleyman Karagülle
Ruhat Mengi
'Diyanet'e sormak laikliğe aykırı ise...
1140 Okunma
3 Yorum
Vahap Alma
Zülfü Livaneli
Atatürk’ü sevmek ve anlamak aynı şey değil
1125 Okunma
Ali Bülent Dilek
Mehmet Şevket Eygi
Bu Ülke Haramla Abâdolmaz
1122 Okunma
Emine Hocaoğlu
Fehmi Koru
Yeni medya düzeni
1122 Okunma
Ahmet Kirtekin
Ebubekir Sifil
Birlikte Yaşamak ve 'Bir Olmak'
1107 Okunma
1 Yorum
Zafer Kafkas
Ruhat Mengi
'Diyanet’e sormak laikliğe aykırı' ise...
1073 Okunma
Vahap Alma


© 2024 - Akevler