Lütfi Hocaoğlu
İsa'nın yaratılışı
10.05.2012
10914 Okunma, 9 Yorum

İnsan doğal olarak ilk atasının nasıl yaratıldığını merak eder. Ancak bunu nasıl anlayacaktır? Bunun için bir çok teoriler ortaya atılmıştır. Ancak bunu anlamak gerçekten çok zordur. İşte bu noktada yüce yaratıcı bize gerekli ipucunu vermektedir.

إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

Kesinlikle Allah’ın indinde İsa örneği Adem örneği gibidir. Onu Turab’dan (topraktan) yarattı, sonra ona ol dedi, o hemen oldu. (Ali İmran 59)

Bu ayet çok ilginçtir. Önce İsa örneğini Adem örneğine benzetmekte, sonra Adem’in veya İsa’nın Turab’dan yaratıldığını anlatmakta, sonra ona ol deyip onunda oluverdiğini söylemektedir. Turab kelimesi burada önemli bir ayrıntıdır. Arapçada toprak anlamındadır. Ancak eğer Adem topraktan doğrudan yoğrularak yaratıldıysa o zaman İsa’nın ona benzetilmesi yanlış olurdu. Kuran birden çok kelimeyi aynı anlamda kullanmaz, bir kelimeye birden çok anlam verir. Bu nedenle bütün bunlardan önce İsa’nın yaratılışını keşfedelim, sonra Turab kelimesi üzerinde duracağız.

 

إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ

Mesih, Meryem oğlu İsa Allah’ın resulüdür ve ona (Meryem’e) ilga edilmiş kelimesidir ve ondan bir ruhtur. (Nisa 171)

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا (17) قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (18) قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا (19) قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا (20) قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا (21) فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا (22)

Kitapta Meryem’i de an. O, ailesinden ayrılarak, doğu tarafında bir yere çekilmişti. Onlarla arasına bir perde edindi. Ona ruhumuzu gönderdik, ona tam bir insan olarak göründü. Meryem: “Eğer korunan bir kimse isen, senden Rahman’a sığınırım” dedi. Ruh: “Ben yalnızca temiz bir oğlan çocuğu bağışlamak için Rabbinin sana gönderdiği elçiyim” dedi. Meryem: “Bana bir beşer temas etmemişken, ben kötü kadın da olmadığım halde nasıl oğlan çocuğum olabilir?” dedi. Ruh: “Bu böyledir, Rabbin, ‘Bu bana kolaydır, onu insanlar için bir ayet ve bizden bir rahmet kılacağımız ve gerçekleştirilen bir iştir’ diyor” dedi. Meryem ona (oğlan çocuğuna) gebe kaldı, onunla uzak bir yere çekildi.  (Meryem 16-22)

 

Bu ayetleri incelediğimiz zaman iki durumu görürüz:

1.İsa’nın babası yoktur. Kuran’da özellikle Meryem oğlu diye hitap edilmektedir.

2.Meryem’in İsa’ya gebe kalması vasıtasız olarak gerçekleşmemiş. Allah Ruh’u göndermiş ve bunun neticesinde Meryem İsa’ya gebe kalmıştır.

O zaman şu soru karşımıza çıkar: “Ruh ne tür müdahaleler yaparak Meryem’in İsa’ya gebe kalmasını sağlamıştır?”

Ruh dışarıdan döllenmiş bir yumurta mı getirmiş ve Meryem’in rahmine koymuştur? Bu olamaz. Çünkü İsa’ya Meryem oğlu demektedir. Çünkü sadece doğurmakla Meryem oğlu olamaz. Genetik olarak annesi olmalıdır. Bu durumda Meryem’in yumurtasını kullanmış ve bu yumurta üzerinde oynamalar yaparak rahmin içine ilga etmiştir.

Burada iki sorun ortaya çıkmaktadır?

1.Erkek olmadan memeliler hamile kalabilir mi? Meryem nasıl hamile kalmıştır?

2.Erkek cinsiyetin oluşması için X ve Y kromozomlarına ihtiyaç vardır. Ancak kadın yumurtasında sadece X kromozomu vardır. O halde bir de Y kromozomuna ihtiyaç vardır. İsa’nın Y kromozomu nereden gelmiştir?

Bunun için önce partenogenez adı verilen durumdan bahsedelim. Partenogenez döllenmemiş dişi bir gametin (yumurta hücresinin) gelişip yeni bir birey meydana getirmesidir. Bazı böcek türlerinde, sürüngenlerde ve bitki türlerinde meydana gelen bu tür üreme özellikle erkeği olmayan veya erkeği çok az olan türlerde görülür. İnsanda ve memelilerde normal şartlarda meydana gelemez. Çünkü çift sayıda kromozom vardır. Partenogenezde ise kromozom sayısı tektir. Yani partenogenezle meydana gelen bir memeli tek sayıda kromozoma sahip olacağı için yaşayamaz. Yani insan 46 yerine 23 kromozoma sahip olur ve yaşayamaz. Zaten yaratılış icabı da gerçekleşemez.

İnsanda yumurtalık içinde yumurta hücresi oluşurken mayoz bölünme denen bir bölünme meydana gelir. Mayoz bölünme sonucunda 46 kromozomlu bir hücreden iki adet 23 kromozomlu hücre meydana gelir. Bunlardan biri döllenmek üzere hazırlanan yumurta hücresidir. İçine giren spermdeki 23 kromozomla beraber bu yumurta hücresinin 23 kromozomu 46 kromozomlu insanın ilk hücresini oluşturur. Diğer 23 kromozomlu yumurta hücresi ise küçülür ve yok olur. Yumurta üzerinde de bir iz bırakır. Buna polar cisim denir.

Şekil 1. Mayoz bölünme ile yumurta hücresi ve polar cisimciklerin oluşumu

Bu polar cisimle partenogenezin değişik bir şekli memelilerde meydana gelebilir. Memelilerde nadiren bu polar cisim döllenmek üzere olan yumurta hücresi ile birleşerek bir dişi bebeğin oluşmasına neden olabilir.

İnsanlarda ise bu birleşme gerçekleşebilmekte ancak sonucu bir bebek değil teratom adı verilen tümör olmaktadır. Teratomlar sık karşılaşılan tümörlerdir ve teratomlar içinde bir insana ait dokular vardır. Ancak oluşum organize olmadığı için bebek değildirler. Yani dokular var ama yerli yerinde değildirler. Bu nedenle insan değil tümördürler ama çok ilginç tümörlerdir. Tabi ki bütün teratomlar bu şekilde gelişmez. Böyle teratomlara partenogenetik orijinli benign teratomlar denir.

Şekil 2. Ameliyatla çıkarılmış bir teratom. İnsan dokuları mevcuttur ama organize gelişmediği için düzgün bir insan olarak değil, tümör olarak tanımlanır.

İnsan dışı memelilerde ise yumurta hücresi ile polar cismin birleşmesi organize bir biçimde gerçekleşebilir ve memeli partenogenezisi meydana gelebilir.

2008 yılında köpekbalığında partenogenez meydana geldiği kanıtlandı. Virginia akvaryumunda üreme davranışları göstermeyen (bakire) bir köpekbalığının dişi bir köpekbalığı doğurması üzerine yapılan DNA testlerinde bu dişi köpekbalığının bir erkeğe ait hiçbir kalıtsal malzeme taşımadığı gösterildi. Yani babası yoktu. (Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/10/081010173054.htm)

Partenogenez ile meydana gelen yavru annesine % 100 benzemez. Yani bir klon değildir. Annesine % 50 benzer ve diğer % 50’lik kısım annesinin atalarından gelen genlerdir. Yani annesi ile genetik ikiz değildir. Gerçekten anne-kız genetik benzerliği vardır.

Yani insan dışı memelilerde partenogenezis olayı organize olarak mevcuttur. Bir nevi türün devamını korumak için yaratıcı tarafından verilen bir özelliktir. Hatırlarsak aynı olay insanda da meydana geliyordu. Ancak organize olmayan dokular bir bebek yerine bir tümör meydana getiriyordu. Bu tümör de iyi huylu (benign) bir tümördü.

Şekil 3. İnsan dışı memelilerde ve insanda partenogenez

İsa’nın meydana gelmesi için partenogenezis olayının meydana gelmesi ve ilk hücrede doku organizasyonunun sağlanması gerekliydi. İlki bir teratom meydana gelmek üzere kendiliğinden olabilirdi. Ancak ikincisi yani organizasyon kendiliğinden olamazdı. İşte bunun için dış müdahale gerekliydi ve Allah tarafından gönderilen Ruh’un ilk işi bu idi. Bu iş gerçekleştikten sonra (çok kısa süren olaylardır) meydana gelen çocuk bir kız çocuğudur. Oysa İsa erkektir ve gelen Ruh bir gulam (ergenlik öncesi erkek çocuk) müjdelemektedir. İşte bu aşamanın gerçekleşmesi için Ruh ikinci müdahaleyi yapacak ve meydana gelen ve tek bir hücre olan kız çocuğunu erkek çocuğuna çevirecektir.

Bunun için önce X ve Y kromozomları hakkında bilgiler verelim. Erkekte X ve Y kromozomu, kadında ise iki tane X kromozomu bulunur.

Y kromozomu X kromozomunun üçte biri kadar büyüklüktedir. X kromozomunda 1500 protein kodlanırken Y kromozomunda 27 protein kodlanır. Y kromozomu sadece erkeklerde bulunduğu için babadan gelir. Erkeklerin X kromozomu ise anneden gelir. Kızların İki X kromozomundan biri babadan diğeri anneden gelir.

Şekil 4. X ve Y kromozomu

X kromozomundaki genlerin büyük bir kısmının silinmesi ve bazılarının değiştirilmesinden sonra DAZ genleri denen genlerin eklenmesi ile Y kromozomu oluşur. Yani

Y Kromozomu = (X kromozomu- n adet gen) + (SOX3 geni -> SRY geni) + DAZ geni

şeklindedir. Burada Ruh meydana gelen kız çocuğundaki X kromozomunun birindeki genleri silmiştir. Buradaki SOX genlerini de erkeklik genleri olan SRY genlerine dönüştürmüştür. Ancak sorun şudur ki DAZ genleri (Deleted of Azospermia) denen erkeklikle ilgili genleri nereden alacaktır? 1992 senesine kadar bunun cevabı bilinmiyordu. 1992’de Prof. Page isimli bir araştırmacı DAZ genlerinin aynısının insanda hem erkek hem de kadınlarda 3. Kromozom üzerinde bulunduğunu gösterdi. Bu genlere DAZ homoloğu anlamında DAZH genleri adını verdi. Sonra yapılan incelemelerde DAZ genlerinin orijininin DAZH olduğu ispatlandı. Yani erkekteki Y kromozomunda bulunan DAZ genlerinin aslen 3. Kromozom kaynaklı olduğu ortaya çıktı. İsa olayında da ilk insandaki olay tekrarlanmakta ve 3. Kromozom üzerinden DAZH genleri koparılarak X kromozomundan genlerin silinmesi ile elde edilen yapıya birleştirilmekte (ilga edilmekte) ve Y kromozomu oluşturulmaktadır. İşte Ruh bu ikinci işlem ile Meryem’in İsa’ya gebe kalmasını sağlamıştır.

Şekil 5. X kromozomunda Y genler kromozomu oluşturma adımları. Burada ana değişimler gösterilmiştir. Başka değişimlerde vardır.

Şimdi “Turab” kelimesi ile “Min” harf-i cerinin etkisi üzerinde yeniden duralım. Min harfi ceri Arapçada değişik anlamlar ifade eder. Türkçede karşılığı –den, -dan ekidir. Eğer bir şeyin parçası olmayı ifade ederse buna “teb’iz”, bir şeyin başlangıcı olmayı ifade ederse buna “ibtidau-l gaye” adı verilir. Başka anlamlarda ifade eder, ancak konumuz olmadığı için burada bahsetmeyeceğim.

Turab

Min

Anlam

Sonuç

Toprak

Teb’iz

İsa ve Adem toprak malzemesi kullanılarak yaratıldı.

İsa ve Adem için vücuttaki bütün maddeler topraktandır, doğrudur.

Toprak

İbtidau-l gaye

İsa ve Adem topraktan yoğrularak yaratıldı.

İsa’nın doğduğu kesin olarak bilinmektedir. Bu nedenle Adem içinde topraktan yoğruldu demek yanlıştır.

Yumurta

Teb’iz

İsa ve Adem yumurta malzemesi kullanılarak yaratıldı.

Yumurta içinde olmayan maddeler insanda olabilir, yanlıştır.

Yumurta

İbtidau-l gaye

İsa ve Adem yumurtadan doğrudan yaratıldı.

İkisi içinde doğrudur.

 

Bu nedenle burada iki anlam doğrudur. İsa ve Adem toprakta bulunan maddeler malzeme olarak kullanılarak yaratılmıştır. İsa ve Adem yumurtadan yaratılmıştır.

 

 


YorumcuYorum
Lütfi Hocaoğlu
10.05.2012
19:23

Burada çok önemli bir noktaya değindiniz.

Normalde "İsa Adem gibidir" ya da "İsa meseli Adem gibidir" ya da "Adem meseli İsa gibidir" denmesi beklenirdi. Oysa "İsa meseli" ve "Adem meseli" denmektedir. Mesel örnek demektir. Yani sadece Adem ve sadece İsa örnek değildir. Her ikisi de örnektir. Yani aslında sadece biri diğeri için örnek değil, iki örnek hem birbiri için hem de diğer türler için örnektir. Zaten iki örnek birbirinin aynı değildir. Biri diğerine benzemektedir. Bu nedenle arada Ke harfi vardır.

Bu nedenle diğer bütün türlerin yaratılışında da bu metodun kullanıldığı anlaşılabilir.

Mete Firidin
10.05.2012
19:39

Sayın üstad çok güzel bir yazı olmuş, teşekkür ederim.

Ayrıca dünyanın bütün kavimlerinde, İsanın doğumundan önce de var olan bir efsane vardır. Bu efsane "doğum yapan bakire efsanesidir. Sanırım bu efsane Ademin doğumundan kalma bir efsanedir. Bu efsaneye göre bakire bir kız tanrısal(peygamber) bir erkek çocuk doğurmuştur.

Bu efsaneler de Ademin doğduğunun göstergesidir.

Hüseyin Kayahan
10.05.2012
20:33

1- Benzetmede esas, bilinmeyeni bilinene benzetmedir. Bana göre normal olan, Adem'in meseli (de), İsa'nın meseli gibidir, demesi geekirdi. Çünkü İsa hakkında daha çok şey anlattı. Halbuki Adem hakkında sadece "onu turabtan halk etti" nin dışında bir ifade yoktur. Hatta İsa için "halaka" fiilini kullanıp kullanmadığını bile bilmiyorum.

2- "Halakahu" daki hu'nun yakın olduğu için Adem'e gittiğini kabul ediyoruz (sanki Ademin hali gibi düşünülüyor), ama Türkçe mantıkla düşünürsem, o ibare İsa'ya gitmeli gibi geliyor.

3- "indellahi" ibaresine gerek yoktu. Fazladan bir ibare. Onu söylemeseydi de anlatılanı gerçek olarak kabul ederdik, bu ibareden murat nedir?

4- Turab, eskilerinde kabulüyle topraktandır, kullanılan bütün elementler bu dünyadakilerdir, kabul;

Doktorun deyişiyle turab aynı zamanda (yuvarlak şekilli olduğu için) yumurtadır, kabul;

ama hem yeryüzündeki ilk insan olan Adem bir "memeliden" halk edilmiştir. Sanırım şimdilik kimse bunu kabul etmiyor, neden? Bir memeliden doğmuş olursak düşük bir şey mi olur, asaletimize mi yakışmaz?

Evrimin son ürünü memeliler, memelilerin de en son türü insan değil mi? Memeliler

Kuran'daki başka hangi kelime ile ifade edebiliriz ki?

Güzel bir makale olmuş, ilişkili konularını tartışmaya devam edeceğiz, sanırım.

Saygılarımla.

H.Kayahan

Lütfi Hocaoğlu
10.05.2012
21:01

İsa doğrudan ilga edilseydi Meryem onun annesi nasıl olur?

Kuran'da her yerde özellikle vurgulanır: Meryem oğlu İsa. Bu genetik annesi olduğunu gösterir.

أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ

Sen mi söyledin beni ve (üm'ümü) annemi Allah'dan başka iki ilah edinin diye?

قَالَ اللَّهُ يَاعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ

Allah dedi ki "Ey Meryem oğlu İsa, Sana ve validene (seni doğurana) olan nimetimi hatırla"

Kuran'da anne ile ilgili kelimeler iki tanedir: Valide ve Üm. Valide doğuran demektir. Üm ise genetik annedir.

Meryem için İsa üm'üm diyor. Allah da validen diyor. Yani Meryem İsa'nın hem genetik annesi hem de doğuranıdır.

Eğer doğrudan ilga edilseydi ve Meryem onun genetik annesi olmasaydı, sadece doğuran olsaydı yalnızca "beni ve validemi" demesi gerekirdi. Üm kelimesi hiç kullanılmamalıydı.

Yani bize bu bilgiyi yine Kuran'ın kelimeleri yerinde kullanması veriyor.

Reşat Nuri Erol
11.05.2012
06:58

LÜTFİ KARDEŞ;

ÇOK GÜZEL BİR ÇALIŞMA...

YORUM VE KATKILAR DA ÖYLE...

ALLAH HEPİNİZDEN RAZI OLSUN...

*

minik bir not:

Adem'in nasıl olduğu tamam da aslının ne olduğu da yazılsa...

ne demek istediğimi dr. mete firidin kabul ediyor!..

dr. lütfi, senin kabul günlerin de yakındır!..

biraz daha araştırma gayereti...

sakın aksini ispata kalkma!!!

boşuna gayret olur!!!

o kadar!.. NOKTA

Adem'in torunu

reşad

*

nota not;

bu bilimsel(!) notun aksini ispat mümkün olmadığından detaylı bilgi verilmemiştir; ilgi duyanların ilgilenmemesi özellikle tavsiye olunur, tamamen lütfi ve mete ile aramızdaki bir latifedir, efendim...

*

selam, sevgi ve dua ile...

Lütfi Hocaoğlu
11.05.2012
09:11

Ruh müdahale etmiştir, çünkü insanda da ruh vardır. Ruhi ve manevi yapısı kendi türündendir. Ruh rabbinin tasarrufu altında iş görür.

Bu yaratılma biçimi (isa ve adem) insanlık için bir rahmettir dendiği için bizim sürekli faydamıza olan süreçlerdir. Oradaki örneklerden ruhanilerin varlığı ve müdahalesini görürüz. Bu şuurlu kanun olan ruhlar bizimle iletişime geçerler, belki farkındayız belki farkında değiliz, bizi manevi olarak etkilerler, fikir verirler, ilham verirler, rüyamızda mesaj verirler, şifa verirler, bizleri farkında olmasak da yönlendirirler. Tüm bu etkileri biz nefis yolu ile alır ve tercih hanemize koyarız, uyarız ya da uymayız.

Cengiz beye katılıyorum. Burada anlatılan işin maddi tarafıdır. Zaten ayette İsa'nın sadece bedenden ibaret olmadığını göstermek için "ondan bir ruhtur" demektedir.

Lütfi Hocaoğlu
11.05.2012
12:58

Yakup peygamber ölüm döşeğinde çocuklarına soruyor: Benden sonra neye ibadet edeceksiniz diye.

Cevabı şöyle veriyorlar (2/133): نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ

Senin ve babalarımız İbrahim ve İsmail ve İshak'ın ilahına ibadet ederiz.

Yakup'un çocuklarının İshak: babalarının babası, İsmail: babalarının amcası, İbrahim: babalarının babasının babasıdır.

Eb kelimesi sadece babayı değil, babanın baba tarafını, babanın erkek kardeşlerini, dedenin erkek kardeşlerini kapsar.

Valid ise sadece babasıdır.

Üm kelimesi de buna kıyasen böyledir. Valide ise sadece onu doğuran ümüdür.

Hüseyin Kayahan
12.05.2012
06:01

Yakubun çocukları iki ilatan bahsediyorlar. İkinci ilah kelimesi tekrar edildiğine ve vav ile atfedildiğine göre birincisinden farklıdır. Ya onlar için bir düalite söz konusudur, ya da ilahın farklı iki yönünü vurgulamaktadırlar. Acaba hangisi?

Yakup oğulları, yani İsaril oğulları iki ilahlı mıdırlar?

Saygılarımla.

H.Kayahan

Lütfi Hocaoğlu
12.05.2012
13:07

Hayır, burada iki ilah yok. Dil kuralı gereği böyle. Kural şöyle:

Mecrur zamirlere doğrudan atıf yapılmazz. Onlara bir kelime atfedileceği zaman onları mecrur yapan carr tekrar edilir.

Örneğin: Beynî ve beyneke denirse benimse senin aranda demektir. Beynî ve ke denmez.

Burada da dil kuralı gereği İlaheKe ve Abaike denmez. Yani aslında burada bir parantez vardır:

İlahe(Ke ve Abaike) sonra bunun ilk muzafun ileyhi zamir olduğu için ilah kelimesi buna atfedilende de tekrarlanmak zorundadır.

Yani burdaki tek ilahtır.





Son Yorumlanan Makaleler
Lütfi Hocaoğlu
Bilgisayardan Kuran Öğrenmek. Ruhu-l Kuran Projesi
1.08.2009 16793 Okunma
34 Yorum 27.01.2024 09:00
Lütfi Hocaoğlu
لَدَى, لَدُنْ, عِنْدَ Leda, Ledün ve Inde farkı
8.11.2020 9471 Okunma
2 Yorum 01.01.2023 17:09
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-6
9.08.2020 2667 Okunma
1 Yorum 09.08.2020 15:31
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-3
26.07.2020 2622 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 16:13
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-4
31.07.2020 2719 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 16:13
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-5
3.08.2020 4707 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 15:30
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-1
19.07.2020 2955 Okunma
1 Yorum 28.07.2020 07:58
Lütfi Hocaoğlu
Kuran'ı mehcur edinmek
16.07.2020 3012 Okunma
1 Yorum 16.07.2020 17:39
Lütfi Hocaoğlu
Süt Annelik
7.10.2014 11708 Okunma
10 Yorum 12.02.2018 11:52
Lütfi Hocaoğlu
Fahişe ve Fahşâ
20.08.2015 39989 Okunma
81 Yorum 16.09.2015 00:08
Lütfi Hocaoğlu
Kelime
12.04.2015 6171 Okunma
1 Yorum 16.04.2015 21:29
Lütfi Hocaoğlu
Gramer
10.07.2012 5328 Okunma
8 Yorum 18.07.2012 08:52
Lütfi Hocaoğlu
İsa'nın yaratılışı
10.05.2012 10914 Okunma
9 Yorum 12.05.2012 13:07
Lütfi Hocaoğlu
Kan gruplarının evrimi
9.05.2012 9471 Okunma
3 Yorum 11.05.2012 21:02
Lütfi Hocaoğlu
Hamr
15.03.2012 8659 Okunma
1 Yorum 16.03.2012 11:13
Lütfi Hocaoğlu

1.03.2012 110 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-2
23.07.2020 2549 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Cahiliyye
28.07.2020 2633 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Fitne
28.07.2020 2565 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-7
11.08.2020 2361 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-8
3.09.2020 2409 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Fasıl Zamiri (ضمير الفصل)
29.11.2020 8664 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Zümer Suresi 36. Ayet Tefsiri
24.12.2020 2632 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Dokuz Ayetin Günümüzdeki Anlamı
6.08.2022 1351 Okunma


© 2024 - Akevler