Muhalefetin geleceği
1075 Okunma, 3 Yorum
Mahir Kaynak - Star
Süleyman Karagülle

• Muhalefetin geleceği 17 Ekim 2010 Pazar

 

Not: Düz yazılar Mahir beye, italik kalın yazılar Karagülle’ye aittir.

 

Muhalefetin geleceği  

-       Muhalefet iki yolla yenilir: Siyasette muhalefeti etkisiz hale getirmenin en iyi yolu iki aşamalı bir plan uygulamaktır: Yeni ya farklı sistemi getirmeli ya da farklı yöntem.

Muhalefetin temel özelliği ulaşılacak hedeflerin farklı olmasıdır ama onları aynı hedefe daha iyi varacakları yönünde bir söyleme ikna ederseniz birinci aşama başarıya ulaşmış olur. Bugün CHP’nin Türkiye’nin dünya üzerindeki konumu, uygulanacak dış politika, ekonomide alternatif stratejiler hakkında bir söylemi yoktur. Polemikler arasında onun zaten belli olan hedeflere daha iyi ulaşacağını, yolsuzlukları engelleyeceğini, farklı uygulamaları olacağını duyarsınız ama ana hedefler hakkında herhangi bir düşüncenin izine rastlamazsınız. Böyle bir muhalefetin iktidara gelmesi bile sonucu değiştirmez ve önceden belirlenen hedefe farklı bir üslupla ulaşılır.

-       Sürekli kalacak hedefler konmalıdır.

Muhalefetin hedefi iktidara gelmek olarak belirlenmiştir ve nereye varılacağının anlamı kalmamıştır. Bu arada uygulanmakta olan politikaların sürekliliğini sağlamak için gereken düzenlemeler yapılır. Mesela Kemal Derviş’le geleceğin ekonomi politikasının belirlenmesi sürekliliğin sağlanacağı anlamına gelir.

-       İImî ve dinî faaliyetlerin dışa alet edilmesi önlenmeli, içte ise özgür olmalılar. Bunu CHP anlamaya başlamıştır.

CHP ideolojisinin şartların bir ürünü olduğunu, aslında ilk fırsatta değiştirilmesi gerektiğini anlayamamış ve kendi iradesiyle gerçekleştiremediği bu değişimi yeni şartların bir ürünü olarak kabul etmek zorunda kalmıştır. Türkiye’de farklı soydan gelen insanların olduğu, bunların kimliklerinin kabulünün bölünmeye sebep olmayacağı, tersine büyümenin ön şartının bu gerçeği kabul etmek olduğu, laikliğin dine sırt çevirmek değil onun dış mihraklar tarafından ülke aleyhine kullanılmasını engellemek sayılması gerektiği kabul edilecektir. CHP’nin yeni yönetiminin bu değişimi kabul ettiği gözlenmektedir. Bu süreç içinde Türkiye’de yargının ideolojiyi hem korumak hem de yeniden biçimlendirmekte nasıl rol oynadığı gözlenmiştir.

-       Aydınlar projeleri tartışmıyor, sadece olanları eleştiriyor.

Ancak hala değiştiremediğimiz kötü bir kaderimiz var. Türkiye’deki değişimler önceden tartışılan ve toplumsal mutabakat sağlanan düşünceler değil. Siyasal güç önce yapıyor sonra halka bu değişimi onaylayıp onaylamadığını soruyor. Aydınlarımızın geleceğe ait herhangi bir proje üretmedikleri, sadece gerçekleştirilenleri tartıştığı gözleniyor.

-       27 Mayıs yeni anayasayı, 12 Mart yeni dünya açılımı getirdi. Tartışılmamıştır.

27 Mayıs darbesinden sonra sola açık bir anayasa yapıldı. Halkın binde birinin bile böyle bir talebi yoktu, aydınlar bu konuyu tartışmamıştı ama gerçekleşti. 12 Mart öncesi ülkenin bağımsızlığı tartışılıyordu ama ülkemizin, objektif değerlendirmelerle, son derece bağımsız olduğu göz ardı edildi. 12 Eylül darbesi öncesinde sorunumuz anarşiydi ama sonunda dünyaya açık bir ekonomik model geliştirdik. Oysa bunu önceden hiç tartışmamıştık.

-       Halk proje üretmez uygulamaları onaylar. Projeleri aydınlar üretir. Siyasiler uygular. Üretemezsek yabancılar üretir, siyasilerimiz onu uygular.

Bu durum kutsallaştırdığımız milli iradenin tanımının yapılmasını gerektiriyor. Halk politika üreten değil siyasetçinin uygulamalarını onaylayan ya da reddeden bir mercidir. Politika üretmek aydınların görevidir ve geleceğe yönelik olmalıdır. Eğer bu görevini yerine getirmezse bilmediğimiz bir güç projeleri hazırlar ve siyasetçiler eliyle gerçekleştirir ve biz de, her zaman yaptığımız gibi, yapılanları meşrulaştırmak için, söylenip dururuz.

-       Değerlendirme: Acıkırız. Beden beyne ihtiyacını bildirir. Beyin nerede karnın doyuracağını beden bildirir. Beden emri uygulayarak lokantaya gider. Yemeğini yer. Toplulukta da dinî gruplar ihtiyaçlarını bildirir. İlmî gruplar nasıl yapılacağını ortaya koyar, meslekî gruplar kimlerin ne yapacağına karar verir. Siyasî gruplar da ürünlerin adil bölüşülmesini sağlar. O halde fikir üretmek dinin ve ilmin görevi. Dinler yapılması gerekenleri ortaya koyar, ilim de nasıl yapılacağını belirler. Bunların sağlıklı oluşabilmesi için çoklu serbest sistem olmalıdır. Tevhîd-i Tedrîsat kanunu fikirleri hapseder, Diyanet İşleri insanları hareketsiz hale getirir. Mahir bey Türkiye’de bu böyledir diyor da neden öyle olduğunu söylemiyor. Fikir mi satıyorsunuz, tarikatları serbest bırakın, medreseleri serbest bırakın. Göreceksiniz ne fikirler ortaya çıkar. O zaman devletimizin birliği bozulmaz mı diyeceksiniz. Bunun tartışılması gerekir. Fikir mi birliği bozar yoksa fikirsizlik mi tartışılması ve denenmesi gerekir. Evet ben diyorum ki tarikatları serbest bırakalım, medreseleri serbest bırakalım, o zaman  büyük fikirler ortaya çıkar, ülke hem gelişir, hem de birlik sağlanır. Aksini iddia eden varsa sayfamız açıktır, tartışalım.

 

• Dış dinamikler 23 Ekim 2010 Cumartesi

-       Dış politikayı var sayımlara göre değil ilmî verilerle değerlendirmeliyiz.

Ülkemizi etkileyen dış dinamikler konusunda birbirine zıt iki görüş vardır. Birincisi yabancı güçlerin Türkiye’yi yok etme amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları politikalar olarak görür, ikincisi tüm gelişmelerin iç kaynaklı olduğunu, dış etkilerin bir paranoya olduğunu söyler. Oysa dış etkileri dostça ya da düşmanca olarak tanımlamak yerine ne olduğunu anlamaya çalışmak ve ülkemize etkilerini hesap etmek, ona göre bir tavır takınmak gerekir.

 

-       Türban tartışılması yanlıştır. Dünya lehimize değişiyor.

Bugün türban üzerine koparılan fırtınaları anlamsız buluyorum ve bunu doğal bir süreç olarak görüyorum. Çünkü Türkiye’deki ideolojik değişmenin dünya şartlarının bir gereği olduğunu ve bunun ülkemiz aleyhine olmadığını düşünüyorum.

-       Lozan’daki rolün aksine Türkiye İslamcı ve öncü rolü oynamak durumundadır.

16 mart 1990 tarihinde Nokta dergisinde çıkan bir söyleşide “Türkiye’ye Lozan’dan sonra belirli bir rol verildi. Adeta belirli bir politika izlemesi istendi. Bu politika; çevre ülkelerle ilgilenmemek, içeride İslamcı bir tavır takınmamak şeklinde özetlenebilir. Oysa bugün dünya şartları Türkiye’nin bu politikayı izlemesine imkan vermiyor. Daha doğrusu dünya dengeleri bizden başka roller bekliyor. Bu rolü şöyle özetleyebilirim: Türkiye Ortadoğu’da çevresiyle ilgilenen, İslam camiasının merkezi ve önderi olmak durumunda olan bir ülke konumuna gelecektir” diyor ve bu rolün hem ABD hem de Rusya tarafından destekleneceğini söylüyorum.  

-       Devletler etkin dış güçlerle yönetiliyorlar. Kürt devleti bunlar kurabilir. Bugün onlar güçlerini yitirdiler.

Dünyada mevcut olan çok sayıdaki devletin kendi kararlarını uygulayan güçler olmadığını, dünyanın birkaç güç odağı tarafından yönetildiğini ve yönlendirildiğini düşünüyorum. Bununla bağlantılı olarak, ülkelerin içindeki huzursuzlukların da bu güçlerin kontrolünde olduğunu kabul ediyorum. Yani eğer Türkiye bölünür ve bir Kürt devleti kurulursa bunu bir örgütün başarısı olarak değil bu güçlerden birinin projesinin gerçekleşmesi olarak görürüm. Ama bugün böyle bir projenin etkin güçlerce desteklenmediğini, bu amacı güden güçlerin kaybettiklerini düşünüyorum. Terörün boyutu ve kullandıkları araçların sınırlı olması amacın bölünme değil Kürt kimliğinin kabul ettirilmesi amacını taşıdığını gösteriyor.

-       ­Etkin ülkeler arasına gelebiliriz. Ayrımcılığa son vermeliyiz.

Bugüne kadar ülkemiz yönetenlerle yönetilenler arasındaki sınırdaydı. Bugün kesinlikle yönetenler arasına girme imkanımız var. Ancak bu kategorideki ülkelerin belli vasıflara sahip olması gerekiyor. Yani esen rüzgara göre hareket eden değil rüzgarın yönünü belirleyen konumda olmak gerekiyor. Bu konuma geldiğimiz zaman iktidar ve muhalefet aynı amaca farklı yollardan ulaşmak isteyen güçler haline gelecek; türban, Kürt kimliğinin tanınması, farklı inanç ve kimliklere eşit biçimde davranılması ortak tavır olacak ve bu konudaki tartışmalar bir şov düzeyinde kalacak.

-       Etkin güç olmak için çıkar amaçlı değil dünyayı biçimlendirme amaçlı olmalıdır.

Dış politikadaki duygusal söylemler bir amaç değil amaca ulaşmak için kullanılan araçlar olarak görülecek ve çıkar amaçlı değil dünyayı biçimlendirecek eylemler yapılacaktır. Böyle bir politikanın ülkemize getirecekleri tüccar zihniyetiyle hareket etmekten çok daha büyük olur.

-       Savunan değil inşa eden güç olma durumundayız.

Bugüne kadar kendimizi hep hedefte gördük ve savunmadaydık. Şimdi saldıranlar değil ama inşa edenler arasında olmanın zamanı geldi.

-       Mahir beyin söylediklerine aynen katılıyorum. Olması gerekenleri söylemek kolaydır. Nasıl gerçekleştirecekler? Asıl bunu söylemek gerekir. İçteki huzur için din ve ırk ayrımcılığını bırakmalıyız. Ama asıl işte size Adil Düzen çözüm: Yerinden yönetim kabul edilecek. On hanelik ocak bağımsız olacak. Bin hanelik bucak bağımsız olacak. Yüz bin hanelik il bağımsız olacak. Ülkeler bağımsız olacak. Merkezî kuruluşlar taşra kuruluşlarına katılmayacak. Yargı hakemlerden oluşacak; hakemlerden birini bir taraf diğerini diğer taraf seçecek, başhakemi hakemler seçecek. Hakemlerin kararları kesin olacak. Yargı meclisin de üstünde olacak.

Dış siyasette insanlık devletlere hâkim değil hâdim olacak. Hakem kararlarına uymayanlara devletlerin orduları müdahale edecek. Birleşmiş Milletler’in başka ordusu olmayacak. Tüm dünya devletleri insanlığın NATO benzeri askerî birliğe dâhil olacak. Birleşmiş Milletler karar vermeyecek hakemler karar verecek. Gönüllüler mağlup olan devleti işgal edip yağmalayacaklar.

İnşa etmek için örnek Adil Düzen uygulamalı, ekonomik sistemleri geliştirmeliyiz. Ön ödemeli sipariş kredilerle yıllık ihtiyaçlarımız düzenlenecek, çalışma kredisiyle artık emek devreye sokulup yeryüzü imar edilecek. İşçi istediği işverende çalışacak, ücretini bankadan alacak işveren faizsiz kredi ile borçlandırılacaktır. Mahir bey temenni ediyor, biz nasıl yapılacağını söylüyoruz.

Mahir bey devreye girmeli ve yarınki siyasetçilerin oluşturacağı programlara Adil Düzen’in yapısına katkıda bulunmalıdır.

 

 

Süleyman Karagülle


YorumcuYorum
Reşat Nuri Erol
25.10.2010
01:53

MİNİK BİR KRONOLOJİ DENEMESİ!

1961: AKEVLER’in kurucusu Süleyman Karagülle İzmir’de; birkaç Nurcu ile bir araya gelip RİSALA okuyorlar...

1965: Süleyman Karagülle İzmir’e yerleşen FETHULLAH GÜLEN ile tanışıyor ve 2,5 yıl her hafta toplanıp SEMİNERLER yapıyorlar... Bu arada ilk proje olarak "NUR EVLER SİTESİ"ni kurmaya karar veriyorlar; ama ’birileri’ araya girip engel oluyor!..

1967: AKEVLER KOOPERATİFİ kuruluyor ve AKEVLER SİTESİ inşa edilmeye başlıyor... F.G. AKYAZILI VAKFI’nı kuruyor... Firak gerçekleşiyor; herkes kendi yoluna!.. (Nur Evler niyeti Ak Evler ile Işık Evler’e dönüşüyor!)

1969: SÜLEYMAN KARAGÜLLE ile ERBAKAN "BAĞIMSIZLAR HAREKETİ"ni gerçekleştiriyor... 1972-73: MSP ve Akevler’in etkisiyle KOALİSYON... 1980’ler ve 90’larda: ADİL DÜZEN söylemi...

1997-99 ve 2000: AKEVLER İSTANBUL ÇALIŞMALARI BAŞLIYOR...

2010: AKEVLER İSTANBUL ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR...

2011’den itibaren "ADİL DÜZEN UYGULAMALARI BAŞLAYABİLİR Mİ?" sorusunun cevabı ne ola ki?!.

***

Önce; ÜSTAD’ın, Mahir Kaynak’ın "MUHALEFET" ve "DİNAMİKLER" yazıları ile ilgili değerlendirmelerine baktım...

Sonra; F.G. ekibinden ALİ ÜNAL’ın bugünkü yazısı dikkatimi çekti ve baktım... Başlığı şöyle: Yenmede başarılı, kurmada başarısız...

Yazıdaki şu paragrafın başlangıcı dikkat çekici: "Sözü edilen vakıayı bir yönüyle Türkiye’de de yaşıyoruz. Türkiye’de İslâmî bir sistem, bir devlet kurmaya çalışan yok denebilir. İslâm’a dayalı siyasî bir hareket görünümünde ortaya çıkan çizgi ise gele gele sistemi daha iyi çalıştırma fonksiyonunu yüklenen AK Parti’yi doğurdu; kendisi de, nihayet Erbakan ailesi ve çevresine kaldı..."

***

Yazının tamamı aşağıda:

Yenmede başarılı, kurmada başarısız

Özellikle son asırlarda İslâm dünyasında ortaya çıkan İslâmî hareketlerin çoğu, kendi müsbet değerleri üzerine oturan inşa edici birer hareket olmaktan çok, İslâm adına muhalefet edici ve mücadeleci bir karakter ortaya koydu.

Bu da, bu hareketlerin ya işgal edilmiş Müslüman topraklarında işgalcileri yenip "vatanı kurtarma" veya İslâm’a karşı yerelde verilen mücadeleyi bertaraf etme temelli olmasından kaynaklanmıştır. Neticede Müslümanlar, işgalcilere karşı hep muzaffer oldular; Lâ ilâhe illa’llah’ın "Lâ ilâhe"sinde başarılı olurken, "illa’llah"ında ciddî bir başarı gösteremediler.

Sözü edilen vakıayı bir yönüyle Türkiye’de de yaşıyoruz. Türkiye’de İslâmî bir sistem, bir devlet kurmaya çalışan yok denebilir. İslâm’a dayalı siyasî bir hareket görünümünde ortaya çıkan çizgi ise gele gele sistemi daha iyi çalıştırma fonksiyonunu yüklenen AK Parti’yi doğurdu; kendisi de, nihayet Erbakan ailesi ve çevresine kaldı. İslami hassasiyete sahip kesimler ıslah adına bir işe teşebbüs ettiğinde, ne yazık ki bocalıyor, tuzağa düşüyor, daha da kötüsü, düzeltmeye çalıştıkları problemi daha içinden çıkılmaz hale getirebiliyor. Bunun da en önemli sebebi, kanaatimce ıslah adına hem bütün bir zemin hakkında hem de neler yapılması gerektiği konusunda etraflı, alternatifli ve yakın, orta ve uzun vadeli plan ve programların olmaması.

Türkiye’deki gibi, halkın çoğu tarihî ve dinî değerlerine muhalefet, hattâ bu değerleri değiştirme esası üzerine kurulmuş, empoze sistem karakteri taşıyan ve kendi değerlerini de halk temelinde ikame edememiş sistemler, mutlaka düşman kutuplar ve dolayısıyla bu kutuplara karşı mücadele etme bahaneleri üretir ve mücadele cepheleri açarlar. Başörtüsü, sadece Türkiye’ye ait değil, belki dünyayı ilgilendiren bu cephelerden ve bahanelerden biridir. Bir gün İngiltere Dışişleri Bakanlığı’nın yüksek rütbeli temsilcilerinden biriyle konuşurken, İslâm dünyasının mevcut halini, İslâm’ın neden bir kavga ideolojisi gibi algılandığını sordu. İslâm dünyasının bir zaman müstemlekeler diyarı olduğunu, Müslümanların bunlara karşı savaş verirken motor güç olarak İslâm’a dayandığını arz ettim. "Bu, sadece bir mazeret!" dedi ve "Niye İslâm ne ise onu temsil edemiyorsunuz?" sorusunu yöneltti. "Elbette hatalarımız var; fakat bundan siz de sorumlusunuz. İslâm dünyasının neresinde bizzat Müslüman halkın hür iradesine dayalı yönetimler ve sistemler var? Bunu önleyen ve şikâyet ettiğiniz hususların müsebbibi yönetimleri destekleyen Batı değil mi? Elinizi üzerimizden çekin, bizi kendi halimize bırakın, sonra yargılayın!" diye cevap verdim. "Ama" dedi, "hukukî yoldan kendi çizginizi bulmaya çalışacaksınız. Gerekirse AİHM’ye başvuracaksınız!" "AİHM, İslâmî meselelerde lehimizde karar vermiyor, meselâ başörtüsü!" dedim. Cevabı, hayli ilginçti: "AİHM’de masonlar hakim; oradan din lehine karar çıkmaz."

Zemin, sadece Türkiye’ye has değil. Fakat başkalarının kendi ideolojileri ve menfaatleri istikametinde davranması da mazeret olamaz. Bugün İslâm hassasiyetli bilinen kanalları kısmen izlemeye, yazarları takip etmeye çalışıyorum. Genellikle muhalefet ve karşı tarafa yüklenme, hep ön planda. Bir kanalda 12 Eylül’de Diyarbakır hapishanesinde olanların program yapılması karşısında korkunç derecede içim bulandı. Kanallar raiting adına başörtüsünü tartışıyor. Katılan öyle Müslüman başörtülü yazarlar var ki, sadece itiyor, düşmanlık üretiyor veya var olan düşmanlıkları derinleştiriyorlar. Karşıtlıkları derinleştirmenin, maziyi sürekli deşmenin hiç manâsı ve faydası yok. Hadis-i şeriflerde Peygamber Efendimiz’in en dehşetli düşmanları aleyhinde bile konuştuğunu çok okumuyoruz. Kur’an-ı Kerim, şirki ve küfrü, şirk ve küfür olarak, şahıs isimleri vermeden mahkûm eder.

Bu ülkede her şeyden önce özellikle İslâm hassasiyetli insanların kendileri olmasına ihtiyaç var; ve 1990’ların ortasında Fethullah Gülen Hocaefendi’nin başlattığı hoşgörü ve diyalog iklimine!..

ALİ ÜNAL; ZAMAN, 25 Ekim 2010, Pazartesi

niyaziv
26.10.2010
06:19

S.A.

Hocam çalışma kredisinden bahseder misiniz?

Şimdi benim bir lokantam var 2 garson rahat çalışmamı sağlıyor ama işte sigortası vergisi derken 2 yerine 1 tane ile idare etmeye çalışıyorum. Çalışma kredisi ile devlet maaşı ödeyecek , iş yeri sahibi bunu taksitle devlete mi ödeyecek?

Böyle de olsa sonuçta cebimden para çıkacak ve 1 kişi ile sağladığım mali rahatlığa ulaşamayacağım. Anlatabilir misiniz?

Süleyman Karagülle
27.10.2010
16:33

Muhterem Niyaziv

Çalışma kredisi, işçiye tanınan ve iş vereni borçlandıran bir sistemdir. Lokanta gibi sermayeye dayanmayan ve peşin çalışan bir işletmeye bir yararı yoktur. Ama siz bir üretici olsaydınız on kişi çalıştırıp da diyelim reçel üretseydin, çalıştırdığın işçilerin parasını devlet ödeyecekti. Aldığın şeker ve diğer malzemelerin parasını banka ödeyecekti. Bu kredi faizsiz verilmiştir. Sen reçeli sattığın zaman aldığın krediyi ödeyecektin. Sizin sermaye sorunu olmadığı için çalışana kredi fazla işine yaramaz.

Adil Düzen’in size yarayacağı şeyler nelerdir:

1) Dükkânın kirasını sabit olarak vermeyeceksin. Ortak edeceksin. Cirodan bir pay olacaktır. O vergisini ödeyecektir.

2) Çalıştırdığın işçileri ortak edeceksin, satıştan bir yüzde vereceksin. Yalnız garson değil aşçı için mubayaa için böyle yapacaksın. Yemekler kaliteli ve ucuz olursa ciro artar ve herkes çok kazanmış olur.

3) Pişireceğin yemeğin malzemesi özel imalat olmalıdır. Onlar malzeme koyacaklar. Satılandan yüzde alacaklar. Yani artan yemekler onların zararı olmalıdır.

4) Bugün yapılan yemekler ertesi günde servise sokulmalıdır. Dünkü yemekler ucuz olmalıdır. Arada fark o kadar konur ki kimi dünkü yemekleri tercih eder. Tabldotta böyle yazarsınız. Her gün değişik yemek yaparak yeni yapılan dolma olmayınca müşteriler dünkü yemeği yiyebilirler.

İşletme senedi çıkarıyorsunuz. Müşteriler önce senet alıyorlar ve senetle yemeklerini yiyorlar. Tüm giderler kira, ücret, malzeme parası, çalışanların payı işletme senediyle ödenmektedir.

Senet Türk lirasıyla kasada satılıyor. Kasadaki fiyat arz ve talebe göre yapılıyor. Böylece değeri ucuzlayabilir pahalanabilir. Herkes reel kârdan vergi öder. Bunları ancak muhasipler anlayabilir. Allah kolaylıklar versin.





Sayı: 72 | Tarih: 24.10.2010
Zülfü Livaneli
Akıl, vicdan ve sağduyu üzerine
1297 Okunma
Ali Bülent Dilek
Ruşen Çakır
Cübbeli Ahmet Hoca günümüzün Müslüm Gündüz’ü mü?
1252 Okunma
Tayibet Erzen
Ahmet Hakan
Feminist türbanlıdan Başbakan'a ders
1218 Okunma
1 Yorum
Lütfi Hocaoğlu
Mehmet Şevket Eygi
Bütün Kavimlerin Mensuplarına AÇIK MEKTUP
1191 Okunma
Emine Hocaoğlu
Ebubekir Sifil
Başörtüsü
1116 Okunma
Zafer Kafkas
Mahir Kaynak
Muhalefetin geleceği
1075 Okunma
3 Yorum
Süleyman Karagülle
Fikret Bila
HENÜZ KARAR VERMEDİM
1040 Okunma
1 Yorum
Harun Özdemir


© 2024 - Akevler