Bizim Meselemiz Ne?
982 Okunma, 0 Yorum
Ebubekir Sifil - Milli Gazete
Zafer Kafkas

BİZİM MESELEMİZ NE?

 

"İçinden geçmekte olduğumuz çetin zaman diliminde Müslümanca düşünmek ve yaşamak diye bir derdi olanların en büyük meselesi nedir?" sorusunun cevabı sizce ne olmalı?

Bence bu hayatî meselenin halli, "Müslümanca düşünmek ve yaşamak nedir?" sorusunun doğru cevabı verilmeden mümkün değil. Müslüman olarak tefekkür ve algı dünyamızı ve tabii buna bağlı olarak bireysel ve toplumsal hayatımızı hangi temel değerler üzerine inşa etiğimiz, etmek istediğimiz, bu noktada temel belirleyicidir.

Çağın yükselen değerlerine adaptasyon, onları benimseme ve içselleştirme üzerine kurulu sanal bir dünyada yaşamayı tercih edenler, bir süre sonra hayatı ve olayları kendilerine ait olan kavramsal çerçevede algılamaktan vaz geçip, adapte oldukları dünyanın kavramlarıyla düşünmeye, algılamaya başlıyorlar kaçınılmaz olarak. Yani "aidiyet değişimi" yaşıyorlar. "Bunları geçin kardeşim, bunların devri bitti; biraz etrafınıza bakın, dünyaya ayak uydurun" şablonu, bu noktada yaşanan dönüşümün dışa vurumunda başvurulan "işe yarar" kodlardan biridir mesela.

Sonra bir bakıyorsunuz "emr-i bil ma'ruf-nehy-i anil münker" hassasiyeti kaybolmuş; onun yerini "çoğulculuk", "bir arada yaşama kültürü", "herkesi kendi konum ve pozisyonunda saygı değer olarak kabul etme" tavrı alıvermiş. II. Meşrutiyet'te bu topraklara Batı'dan esen rüzgâr da "hürriyet, uhuvvet, musavat" (versus "istibdat") kavramlarıyla bizi yüreğimizden yakalamamış mıydı?

Bakıyorsunuz çevresine İslam'ın diriltici soluğuyla ışık saçan, İslam'ın şu yaşlı ve yorgun dünyanın tek şansı olduğunu, ayağını yere basarak söyleyen insan gitmiş, "maruz kalan", "uyum sağlayan", "itiraz etmeyen" insan gelmiş. İşin kötüsü, bir süre sonra bu tavır "İslam adına olması gereken" olarak takdim ve terviç edilir hale geliyor; gayrısı ise "miadı dolmuş", "problem çıkaran" ve "zarar veren" olarak, dışlanmayı hak eden olarak kabul görüyor. Küresel efendilerin onayladığı/itiraz etmediği ölçüde yaşanması gereken bir Müslümanlık şimdi geçerli olan.

"Müslümanca düşünmek ve yaşamak nedir?" sorusuna dönelim. "Müslümanlık"ı nasıl tarif ettiğinize bağlı olarak bu sorunun cevabı değişecektir. Küreselleşmenin "amentü"sünü benimsemiş, "çağın dışına düşmemek" gibi bir kaygıyla hareket eden, "kale alınma"yı ve "ayak uydurma"yı temel endişe edinmiş birisi için elbette "Müslümanlık", temel kaynakları tarafından nasıl tarif edilmiş, daha doğrusu temel kaynaklarının tarif biçiminin ne olduğu konusunda başından beri nasıl bir konsensüs oluşmuş olursa olsun, bunun hiçbir önemi yoktur. Onun için Müslümanlık, "mevcudu onaylayan", "problem çıkarmayan", bu sebeple "yararlı" bir şeydir. Böyle olduğu sürece onaylanmayı hak eder.

Bu dünyanın efendileri bu dünyayı istedikleri şekle soksunlar; Müslümanlık onlara bu noktada herhangi bir şey söylemez. Pardon, "elinize sağlık"tan başka bir şey söylemez! Eh, bu arada bunun bize sağlayacağı küçücük getiriler bulunması da eşyanın tabiatından sayılmalı değil mi?!

İtiraz edenler mi? Artık hayli "marjinal" konuma düşmüş durumdalar. Dolayısıyla sözlerini etmeye bile değmez.

Tam bu noktada, "Ehl-i Sünnet ve Cemaat" tabirindeki "Cemaat"in ne ifade ettiği konusunda bu köşede bu yılın 17 ve 19 Mart tarihlerinde çıkan iki yazıyı ve İslam Ve Modern Çağ, II, 149 vd.'da yer alan yazının muhtevasını hatırlamanın zamanıdır. Hayatı Ehl-i Sünnet ve Cemaat zemininde anlamak diye bir derdi olanlar için elbette.

 

Yorum:

Bizim Meselemiz Ne?

Meselemiz İslam’ı hayata döndürmek , Kuran’ı raflardan , duvarlardan indirerek hayatımızın merkezine almak , İslami ruhu tekrar canlandırmak yani Adil Düzeni kurmak.

İslam’ın bazı gelenekleri Müslümanlar arasında varlığına devam etmektedir, ezan sesleri duyulmaktadır , namaz vakitlerinde insanlar camilere yönelmektedirler, ölülerini İslami kurallara göre gömmektedirler , çocuklarına taktıkları isimler Ahmet ,Muhammed ,Hasan , Hüseyin gibi İslami isimlerdir. Tüm bunlar varken eksik olan nedir? Eksik olan bizim İslamı algılayışımızla ilgilidir. Zira biz Müslümanlar İslamı bir ucundan veya diğer ucundan yada ortasından tutar geri kalanı bırakırız,parçalara böleriz bir kısmını alır diğer kısmını terk ederiz.

İşte yaşadığımız en büyük problem burada yatmaktadır, her ortamda her toplulukta batıyı ve medeniyetini eleştirip İslam ve medeniyetini yüceltirsek ve daha sonra İslam’ın , İslam medeniyetinin ve ruhunun bizim bugün yaşadıklarımızdan ibaret olduğunu hayal edersek ve dünyanın diğer insanları gelir de bize uyarsa bu durum hiçbir yarar sağlamaz. Çünkü eğer bütün insanlık gelir de bizim bu yaşadığımız İslam’a uyarsa bizim gibi olur yani yarı ölü gibi bir duruma düşer.

Bölmek , parçalamak ve yarım , çeyrek Müslüman olmak istemiyorsak bütünü hayatımıza aktarmanın ve hakim kılmanın mücadelesini vermeliyiz. İşte Adil Düzen budur, bölmeden , parçalamadan İslam’ın her yönünü hayata geçirme ve yaşama düzenidir.Yani tam Müslüman olmak istiyorsak Adil Düzeni kurmaktan başka çaremiz yok.Bizim meselemiz bu.

 

 

Zafer Kafkas






Sayı: 89 | Tarih: 20.02.2011
Ahmet Hakan
Aydınlandım
1154 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Zülfü Livaneli
Sözün gücü
1067 Okunma
Ali Bülent Dilek
Ruşen Çakır
İntikam değil hatırlatma
996 Okunma
2 Yorum
Tayibet Erzen
Ebubekir Sifil
Bizim Meselemiz Ne?
982 Okunma
Zafer Kafkas
Mahir Kaynak
Üçüncü boyut
969 Okunma
6 Yorum
Süleyman Karagülle
Mehmet Şevket Eygi
Müslümanlar Ve Kadın Meselesi
947 Okunma
Emine Hocaoğlu


© 2024 - Akevler