Mete Firidin
Abdestsiz Kuran Okumak!
20.04.2024
160 Okunma, 7 Yorum

Abdestsiz Kuran Okumak!

 

Bazı insanlar Vakıa Suresi 79. Ayetteki elmutehherun (الْمُطَهَّرُونَ ) kelimesinin tefil babı ism-i meful yani bir başkası tarafından temizlenenler anlamında olduğunu ve bu nedenle Kuran’a abdestsiz dokunulabileceğini iddia etmekteler. Hatta bazı aklı ermez yarı cahiller bu “temizlenenlerin” Allah’ın temizlediği melekler olduğunu iddia etmekteler. Melekler pis veya kirli midirler ki temizlenmeleri gerekmektedir. Ayrıca bu Kuran melekler için değil bizim için indirilmiştir. Amaç bizi uyarmaktır melekleri değil!

Bu nedenlerle abdest ile ilgili ayetler bir göz atalım ve durumu analiz edelim.

Nisa Suresi 43 (44). Ayet:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43)

Ey İnananlar! Sarhoşken ne dediğinizi bilene kadar ve cünüpken yolcu olan müstesna, gusledene (yıkanana) kadar namaza yaklaşmayın. Ve hastaysanız veya seferde iseniz veya biriniz tuvaletten geldiyseniz veya kadınları okşamışsanız ve hiç su bulamamışsanız ki tertemiz bir toprağa teyemmüm edin de yüzlerinize ve ellerinize sürün. Kesinlikle Allah affedicidir, hoşgörülü olandır.

Maide Suresi 6 (7). Ayet:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (6)

Ey İnananlar! Namazı uygulamaya doğru kalktığınızda ki yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi-kollarınızı yıkayın ve başlarınızı mesh edin ve ayak bilek kemiklerine kadar bacaklarınızı. Ve cünüp oldunuzsa ki kendinizi iyice temizleyin. Ve hasta veya sefer üzerindeyseniz veya sizden biriniz o gaita çukurundan geldiyse veya kadınları okşamışsanız da hiç su bulamadıysanız ki temiz bir yamaç yüzeyine teyemmüm edin de yüzlerinizi ve ellerinizi ondan mesh edin. Allah sizin üzerinize sıkıntıdan kılmak için ister değildir. Ve lakin Allah sizi iyice temizlemek ve üzerinizdeki nimetini tamamlamak ister. Olabilir ki şükredesiniz.

 Yukarıdaki ayette “Ve lakin Allah sizi iyice temizlemek ve üzerinizdeki nimetini tamamlamak ister” denmektedir. Peki! Allah bizi nasıl temizlemek istiyor? Ve nasıl temizliyor? Anlayacağınız gibi bize abdest almayı tanımlayarak bizi temizlemek istiyor. Böylece Allah’ın tanımladığı gibi abdest alarak Allah tarafından temizleniyoruz.

Bakara Suresi 222 (223). Ayet:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (222)

Ve sana kadınların aybaşı halini sorarlar, de ki: O bir ezadır (rahatsızlıktır) ki aybaşı halindeki kadınlardan ayrı kalın ve temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. Ki temizlendikleri zaman da Allah’ın size emrettiği her yoldan onlara varın. Kesinlikle Allah çok tövbe edenleri sever ve çok temizlenenleri sever.

Bu ayette (Bakara Suresi 222.) geçen ( الْمُتَطَهِّرِينَ) mutetehhirin) ise tefe’ül babı ismi faildir. Kendi kendini çokça temizleyenler anlamındadır. Abdest ayetleri temizlenmenin nasıl olacağını tanımlamaktadır. Bu tanımlanma Allah tarafından yapılmaktadır.

 

Vakıa Suresi 77-79 (78-80). Ayetlerde:

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (77) فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79)

Kesinlikle o mutlaka değerli bir bildiridir. Saklanan bir kitap içindedir. Ona sadece çok kez kendi kendilerine temizlenenlerden başkası dokunamaz (farkında olamaz).

Bu ayetteki (الْمُطَهَّرُونَ) elmutehheru kelimesi ise tefil babı ism-i meful. Yani bu kişilerin temizlenme işi başkası tarafından çokça yapılmaktadır. Kuran’a dokunmadan önce bizi çok kez kim temizleyecektir? Aklı evveller, çakma Pavlus’lar Kuran okumayı kolaylaştıracağız derken işi iyice zorlaştırmışlar gibi görünmektedir! Bu durumda Kuran okumak için bizi çok kez temizleyecek başka birilerini bulmak gerekecektir!

Yoksa namazsız, abdestsiz keferenin dediği gibi “benim kalbim temiz!” anlamında mıdır?

Yukarıdaki ayetlerden de net anlayacağımız gibi Allah bizi temizlemek istemektedir. Bu nedenle bizi temizleyecek olan Allah’tır. Bu temizlenmeyi de abdest alarak nasıl yapacağımızı açıklamıştır. Kişi Allah’ın öğrettiği gibi abdest alırsa madden ve manen temizlenmiş olacaktır. Hatta çok temizlenen fiilinden gusül abdestimiz olsa bile normal abdestimizin olmadığı durumlarda da normal abdeste almamız gerektiği anlaşılacaktı.

Kısacası abdestsiz, hele hele gusül abdestsiz Kuran okunamaz ve ona dokunulamaz.

 

Doğrusunu Allah bilir.

 

 


YorumcuYorum
Lütfi Hocaoğlu
21.04.2024
15:35

Taharet hem somut hem de soyut temizlik için kullanılan bir kelimedir.

 

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَامَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

Melekler “Ey Meryem, kesinlikle Allah seni seçti ve seni temizledi ve alemleri kadınlarının üzerine sesi seçti.” demişti. (Ali İmran 42)

Bu ayette Allah Meryem’e abdest mi aldırmış oluyor?

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا

Mallarından onları temizleyecek ve tezkiye edecek bir sadaka al. (Tevbe 103)

Bu ayette alınan sadaka ile abdest mi veya gusül mü alıyorlar?

أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ

Onlar Allah’ın kalplerini temizlemeyi irade etmediği kimselerdir. (Maide 41)

Bu ayette gayet açıktır ki kalplerin temizlenmesi kalplere abdest aldırılması veya kalplerin yıkanılması demek değildir.

Bu ayetlerde görüldüğü gibi taharetin somut temizlik yanında soyut temizlik anlamı da vardır.

Gelelim ilgili ayete:

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (77) فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79)

Kesinlikle o kerim bir kurandır, kınlanmış bir kitabı içindedir. Ona temizlenilenler dışındakiler temas edemez. (Vakıa 77-79)

Bu ayete basılmış bir Kuran’ı abdestsiz ellememek manasının verilmesi çok büyük bir hatadır. Öncelikle Kuran burada nekredir. Tüm Kuran değildir. Kuran’ın içinden herhangi bir kısmıdır. Bir kitabın içinde olması onun basılı kitap olduğunu göstermez. Kitap kodlamayı ifade eder. Harflerle kodlamıştır. Basılı kitap sifr olarak adlandırılır Kuran’da. Meknun kınlanmış demektir. Bir kın içindedir. Kın içinde olana yalnızca temizlenilenler dokunabilir diyor. İşte bu dokunma mecazidir. Kını aşabilmedir. Kını aşabilmek ancak temizlenme ile olmaktadır. Temizlenme ise kalplerin temizlenmesidir, Maide 41’deki gibi. Ona dokunmak demek ondan faydalanmak, onu anlamak, onu hayatının içine sokmak demektir. Aksi halde Kuran’ı basılı kitaptan değil, bilgisayardan okuduğunuzda ne olacak? Telefonunuzda yüklüyse ne olacak? Onlara da elimizi sürmeyecek miyiz?

Kaldı ki ayette emir yoktur. Yani

لَا تَمْسَسْهُ إِلَّا مُطَهَّرًا

“Ona temizlenilmiş olma hali dışında temas etme” demiyor. Burada bir haber veriyor. Temizlenilmiş olmayanlar ona temas edemez, ondan faydalanamaz deniyor.

Mete Firidin
21.04.2024
19:05

Mevzubahis ayetteki hu zamiri öncelikle kitaba gider ki budurumda kitap somut bir nesnedir. Buradan somut anlam nedeniyle somut bir temizlenme sonucu çıkar.
Hu zamiri kurana gönderilir ise kuran kitaptaki manadır ki soyuttur. Soyutluk nedeniyle soyut anlam olarak kafa içeriği temiz olmayan kiyap içindeki kurana akıl erdiremez veya ulaşamaz anlamı çıkar.

Çok iyi bilirsiniz ki Kuran'da her kelimede, ayette bir soyut bir de somut anlamlar vardır. Abdest olayı da aynı şekildedir. Abdest aldığımızda kısmen fiziksel temizlik ve kısmen manevi temizlik yapmış oluruz. Yoksa teyemmüm uygulaması olamazdı. Abdest insanı sadece somut olarak temizlemez. soyut olarak da temizler. Meryem olayında da böyledir. Çünkü onun da namaz kıldığını biliyoruz.
Diğer ayetlerde de bu anlaşılmaktadır. Fiziki maldan yani somuttan almak kişiyi somut ve soyut olarak temizlemektedir.
kalpler konusuna da gelince benzerdir. Kalpler beyin merkezleridir. Düşünceler protein molekülleri olarak depolanır. Bu durumda Allah'ın kalplerini temizlemediği kişilerde beyinde çok miktarda depolanmış pis, kötü düşünce molekülleri birikmektedir.

Mete Firidin
21.04.2024
19:06

Mevzubahis ayetteki hu zamiri öncelikle kitaba gider ki budurumda kitap somut bir nesnedir. Buradan somut anlam nedeniyle somut bir temizlenme sonucu çıkar.
Hu zamiri kurana gönderilir ise kuran kitaptaki manadır ki soyuttur. Soyutluk nedeniyle soyut anlam olarak kafa içeriği temiz olmayan kiyap içindeki kurana akıl erdiremez veya ulaşamaz anlamı çıkar.

Çok iyi bilirsiniz ki Kuran'da her kelimede, ayette bir soyut bir de somut anlamlar vardır. Abdest olayı da aynı şekildedir. Abdest aldığımızda kısmen fiziksel temizlik ve kısmen manevi temizlik yapmış oluruz. Yoksa teyemmüm uygulaması olamazdı. Abdest insanı sadece somut olarak temizlemez. soyut olarak da temizler. Meryem olayında da böyledir. Çünkü onun da namaz kıldığını biliyoruz.
Diğer ayetlerde de bu anlaşılmaktadır. Fiziki maldan yani somuttan almak kişiyi somut ve soyut olarak temizlemektedir.
kalpler konusuna da gelince benzerdir. Kalpler beyin merkezleridir. Düşünceler protein molekülleri olarak depolanır. Bu durumda Allah'ın kalplerini temizlemediği kişilerde beyinde çok miktarda depolanmış pis, kötü düşünce molekülleri birikmektedir.

Mete Firidin
21.04.2024
19:45
Kuran zikirdir. Namaz da zikirdir. Niye abdestsiz namaz kılamıyoruz?

Yakında ona da fetva verirsiniz çakma Pavluscuklarım!
Mete Firidin
21.04.2024
19:59
Eğilip kalkmak için niye abdest alıyoruz?
Diyeceksin ki huzura çıkıyoruz.
Kuran okurken Allah ile muhataplığa, nasihate maruz kalmıyor muyuz? 
Mete Firidin
21.04.2024
20:10
Eğilip kalkmak için niye abdest alıyoruz?
Diyeceksin ki huzura çıkıyoruz.
Kuran okurken Allah ile muhataplığa, nasihate maruz kalmıyor muyuz? 
Mete Firidin
21.04.2024
20:19
Eğilip kalkmak için niye abdest alıyoruz?
Diyeceksin ki huzura çıkıyoruz.
Kuran okurken Allah ile muhataplığa, nasihate maruz kalmıyor muyuz? 




Son Yorumlanan Makaleler
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-10; sosyoekonomik sorunlara çözüm-3
3.05.2024 241 Okunma
1 Yorum 03.05.2024 07:20
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-9; sosyoekonomik sorunlara çözüm-2
2.05.2024 234 Okunma
7 Yorum 02.05.2024 09:33
Ahmet Yücel
YUNUS SURESİ 62-63-64. AYETLER VE TEFSİRİ
19.02.2016 21422 Okunma
4 Yorum 01.05.2024 22:56
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-8; sosyoekonomik sorunlara çözüm-1
1.05.2024 247 Okunma
1 Yorum 01.05.2024 09:03
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-7; ülkemizde kooperatifçilik hareketi
27.04.2024 252 Okunma
7 Yorum 27.04.2024 10:22
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-6; kooperatiflerin dünyadaki durumu
25.04.2024 263 Okunma
1 Yorum 25.04.2024 09:57
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-5; sürdürülebilir kalkınma modelidir...
24.04.2024 284 Okunma
1 Yorum 24.04.2024 07:28
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-4; Akevler ve kooperatiflerin özellikleri…
23.04.2024 300 Okunma
7 Yorum 23.04.2024 06:29
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-3; Kooperatif tasarruf ettirerek kazandırır
22.04.2024 282 Okunma
7 Yorum 22.04.2024 09:12
Mete Firidin
Abdestsiz Kuran Okumak!
20.04.2024 160 Okunma
7 Yorum 21.04.2024 20:19
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-2; özellikleri anlamaya devam edelim
20.04.2024 334 Okunma
8 Yorum 21.04.2024 07:05
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-1; kısa tarihçe, tarif, özellik, öneriler
20.04.2024 345 Okunma
7 Yorum 21.04.2024 07:04
Reşat Nuri Erol
‘Adil Düzene Göre İnsanlık Anayasası’ çalışması
18.04.2024 317 Okunma
1 Yorum 18.04.2024 09:47
Reşat Nuri Erol
‘Yol varsa budur, bilmiyorum başka çıkar yol’
17.04.2024 306 Okunma
1 Yorum 17.04.2024 10:08
Reşat Nuri Erol
“Yeni Bir Anayasa” ve anayasa seminerlerimiz
16.04.2024 345 Okunma
1 Yorum 16.04.2024 08:29
Reşat Nuri Erol
Seçim, seçim sonrası ve İsrail’de savaş sirenleri!
15.04.2024 337 Okunma
1 Yorum 15.04.2024 08:56
Reşat Nuri Erol
Türkiye, Araplar, İslâm âlemi bayram yaptı mı?
10.04.2024 422 Okunma
1 Yorum 14.04.2024 11:10
Reşat Nuri Erol
Türkiye, Araplar, İslâm âlemi bayram yaptı mı?-2
11.04.2024 394 Okunma
1 Yorum 13.04.2024 07:52
Ahmet Yücel
EMEKLİ ÖĞRETMENDEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
3.04.2024 138 Okunma
2 Yorum 05.04.2024 23:45
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 2
4.04.2024 362 Okunma
1 Yorum 04.04.2024 09:25
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 1
3.04.2024 432 Okunma
1 Yorum 03.04.2024 10:18
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 6
28.03.2024 350 Okunma
1 Yorum 28.03.2024 05:54
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 5
26.03.2024 421 Okunma
7 Yorum 26.03.2024 09:06
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 4
25.03.2024 423 Okunma
1 Yorum 25.03.2024 09:00
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 3
24.03.2024 428 Okunma
1 Yorum 24.03.2024 05:49
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 2
23.03.2024 449 Okunma
1 Yorum 23.03.2024 10:16
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” işbirliği - 1
21.03.2024 451 Okunma
7 Yorum 21.03.2024 09:35
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 28
17.03.2024 367 Okunma
7 Yorum 17.03.2024 07:53
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 27
16.03.2024 381 Okunma
5 Yorum 16.03.2024 11:10
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 26
15.03.2024 424 Okunma
5 Yorum 15.03.2024 09:14
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 25
14.03.2024 365 Okunma
1 Yorum 14.03.2024 11:25
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 24
13.03.2024 393 Okunma
1 Yorum 13.03.2024 07:01
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 23
12.03.2024 373 Okunma
5 Yorum 12.03.2024 07:10
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 22
11.03.2024 387 Okunma
5 Yorum 11.03.2024 08:36
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 21
10.03.2024 399 Okunma
1 Yorum 10.03.2024 10:18
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 20
9.03.2024 407 Okunma
8 Yorum 09.03.2024 09:27
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 19
8.03.2024 430 Okunma
8 Yorum 08.03.2024 08:25
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 18
7.03.2024 431 Okunma
1 Yorum 07.03.2024 06:57
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 17
6.03.2024 399 Okunma
1 Yorum 06.03.2024 07:52
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 16
5.03.2024 357 Okunma
9 Yorum 05.03.2024 06:26
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 15
3.03.2024 402 Okunma
7 Yorum 03.03.2024 08:17
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 14
29.02.2024 384 Okunma
7 Yorum 29.02.2024 08:40
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 13
28.02.2024 354 Okunma
1 Yorum 28.02.2024 14:11
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 11
27.02.2024 365 Okunma
7 Yorum 27.02.2024 08:18
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 10
26.02.2024 421 Okunma
1 Yorum 26.02.2024 08:57
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 9
24.02.2024 369 Okunma
7 Yorum 24.02.2024 10:38
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 8
23.02.2024 352 Okunma
1 Yorum 23.02.2024 11:51
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 7
21.02.2024 446 Okunma
1 Yorum 21.02.2024 09:30
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 6
18.02.2024 522 Okunma
7 Yorum 18.02.2024 09:16
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 5
18.02.2024 399 Okunma
7 Yorum 18.02.2024 09:15


© 2024 - Akevler