Kur’an ve ilim 1137. hafta seminer notlarından
KUR’AN VE İLİM haftalık çalışmalarımızın 1137. haftasına da ulaştık elhamdülillah ve Ankebut Suresi 7. hafta seminerimizde surenin 8. ayeti üzerinde çalışma yaptık...
Bu haftalık çalışmamızdan notlar sunuyorum…
Önce ayetin meali, anlamı: “İnsana anne-babasına iyi olma sorumluluğunu yükledik ve eğer ikisi seninle sana ait hiçbir kesin bilginin olmadığını bana ortak etmen için seninle cihad ederse ikisine itaat etme. Banadır dönüşünüz/döndürülüşünüz, amel ediyor olduğunuzu size haber veririm.” (Kur’an, Ankebut Suresi, 8. ayet)
Ayette geçen Allah’a şirk ne demektir? Çok basit bir şekilde şirke manalar verilmiştir. Putlara tapmanın şirk olduğu düşüncesi çok yaygındır. Allah’tan başkasına ibadet etmenin şirk olduğu düşüncesi de çok yaygındır. Bunların hiç birisi Allah’a şirk değildir. Allah’a şirk “Allah’ın doğal ve sosyal kanunlarına aykırı kurallar, kanunlar koymaktır”. Siz bu kanunu koyduğunuz anda insanları Allah’ın koyduğu kanunlara aykırı hareket etmeye zorlamaktasınız. Kendi iradesi dışında Allah’ın istemediğini yapmaya zorluyorsunuz demektir. Bu kanun illaki de mecliste oluşturulmuş bir kanun olmak zorunda değildir. Toplumsal kurallar, töreler, geleneklerin zorlamaları da buna dâhildir. Kesin bilgi doğru bilgidir ve kesin bilgiye sahiplik şirkten uzak tutar.
Allah’ın yarattığını değiştirmeyi kural haline getirmek şirktir. Allah’ın helal ettiğine ‘haramdır’ demek veya haram ettiğine ‘helaldir’ demek günahtır. Allah’ın haram ettiğini yapmak günahtır. Allah’ın helal ettiğini haram eden kanunlar koymak, haram ettiğini insanlara yaptırmaya zorlayan kurallar, kanunlar koymak şirktir.
mRNA aşısı Allah’ın yarattığını değiştirmektir. Bizim hücrelerimize bize ait olmayan bir proteini ürettirmektedir. Bunu ancak ölüm tehlikesi halinde uygularsınız. Domuz etini yemek haramken, ölüm tehlikesi varsa domuz etini yemeniz gerekir. Bu aşının yapılması için kişinin ölüm tehlikesine karar vermeniz gerekir. Milyonda bir kişinin öldüğü yaş grubunda bir kişinin ölmemesi için milyon kişiye bu aşıyı uygulamak kesin bilgin olmayan bir durumdur. Daha da kötüsü bu aşıyı uygulamayı zorunlu hale getirmektir ki Allah’ın yarattığını değiştirmeyi zorunlu hale getirmektir.
Kural koyucu olan Allah’ın kurallarına ters kurallar koymak şirktir.
Covid-19 aşıları hakkında kesin bir bilgi yoktur. Hastalıktan koruduğuna veya hafif geçirmesine sebep olduğuna dair kesin bir bilgi yoktur. Daha da kötüsü güvenli olduğuna dair kesin bir bilgi yoktur. Yukarıdaki ayetler ne güzel anlatıyor. Kesin bir bilgileri olmadan aşının faydalarını tartışmaktadırlar (Ali İmran 66). Aşıları savunmaktadırlar. Kesin bilgileri olmayan şeyleri istemektedirler (Hud 46). Aşıları vurulmamızı istemektedirler. Kesin bir bilgileri olmayan şeylerin arkasına düşmektedirler (İsra 36). Aşıların peşindedirler, elde etme çabasındadırlar. Kesin bilgileri olmayan aşının faydalarını ağızlarıyla söylüyorlar (Nur 15). Hastalığı hafif geçirmenizi sağlıyor, ölümleri azaltıyor demektedirler. Kesin bilgileri olmayan aşıları insanların yaptırmaları için zorlayıcı kurallar üretiyorlar (Lokman 15).
Ayette “Ünebbiüküm bima küntüm ta’melûn / amel ediyor olduğunuzu size haber veririm” demektir. Burada sorulması gereken bir soru vardır. Allah bize amel ettiklerimizi haber vereceğini söylüyor, biz amel ettiğimizi bilmiyor muyuz da bize haber veriyor.
Amellerin iki çeşit olduğunu biliyoruz; salih amel ya da seyyie amel. Burada Allah’ın bize haber verdiği amellerimizin salih mi seyyie mi olduğudur. Amel ederken farkında olmadan salih amel yaptığımızı sanarak seyyie amel de yapabiliriz. Bu nedenle bize bildirilecektir. Ne zaman bildirilecektir? Dönüşten sonra bildirilecektir. İnsanlar salih amel yaptıklarını iddia edecekler, diğer insanlar onların seyyie amel yaptıklarını iddia edeceklerdir.
Covid-19 aşılarının salih amel olduğunu sananlar vardır. Hatta daha kötüsü bunların insanlara zorunlu olarak yapılmasının da salih amel olduğunu iddia etmektedirler. Allah ileride bunu da haber verecektir.
(Seminer notlarının tamamı yayın sitemizden okunabilir; www.akevler.org.)