Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013
5474 Okunma, 0 Yorum

 

USUL

 

Sayın Karagülle’nin “Akevler Eleştiri”sine getirdiği  yorum dikkat çekicidir. Ancak peşinen ifade etmek gerekir ki, bizim öteden beri savunduğumuz ve zaten yazdığımız tanımlar, çıkarımlar ve bunlara ait delillere dayanarak eleştirmiştik. Görünen o ki, Karagülle bu metinleri okumamıs. Yine de özetle ne söylediğimizi ifade etmek, anlaşılması açısından faydalı olabilir.

 

Ancak her noktaya açıklıkla temas etme gereği sebebiyle makalenin uzun olacağı açıktır. Bu sebeple tek bir makaleye bütün cevapları sığdırmak yerine, satırbaşları ile birkaç makale olarak siteye koyacağım. Sabredip okuyanlar için yararlı olacağını düşünüyorum.

 

Karagülle:

  1. “Bir şey değiller ile tarif edilemez. Cinsi söylenir. Tanımlayıcı özelliği söylenir öylece tarif edilir. İçeriğinde olanlarla içeriğinde olamayacaklar sonra sıralanır. Kuran Kureyş lisanı ile indirilmiştir. O lisan da fakıhlar tarafından tespit edilmiştir. Kuran başka, beyan başkadır. Beyanı bilmeden Kuranı anlamak ancak Fakıhların bize ulaştırdığı Kuran Arapçası ile mümkündür. Bu Arapçanın dışına çıkmak kuranı tahrif etme çabasıdır. 1400 senedir muarızalar bunu yapmaya çalışıyorlar. Kuran kimsenin gücü yetemeyeceğidir. Evet, Adıyanın da gücü yetemeyecektir.”

 

9. Kuran Allah’ın sözüdür. Onda hata yoktur. Bizim onu anlamamızda hata olabilir. Kuranı anlama da kullanılacak usulu biz koyarız. İlimde bunlara var sayım denir. Kuranı ona göre yorumlar sistem ortaya koyarız. Sonra uygularız. Başarılı olursa demek ki varsayımlarınız doğrudur. Dört mezhebin var sayımla kendi bin yılları içinde başarılı olmuştur. Bugünkü uygarlıklar onların içtihatları ile doğmuştur. Uygulamadan kimse benimki doğrudur diyemez. Elbette ona göre o doğrudur. Uygulamadan başarısızlığı görülmeden kimse seninki yanlıştır de diyemez. Kapitalizm ve sosyalizm uygulamada başarısız olmuşlardır. Onun için yanlıştır diyoruz. Tartışırız ama yasaklayamayız.

 

Daha önceki tartışmalardan ve Karagülle’nin kendi ifadelerinden de anlaşılacağı üzere, Usul, Yorumcunun belirleyeceği bir yöntemdir. Yani, Yorumcu Usul’u kendisi belirler ve kendi usulune gore bir sistematik geliştirerek Kur’an ı anlamaya çalışır. Özetle Tarif böyle yapılmıştı.

 

Biz her fırsatta, yerleşik usul kurallarını bütünüyle reddetmesek bile, bize gore uygun olmadığını ve kendi usulumüzle anlamaya devam edeceğimizi ifade etmiştik. Bu usulün ne olduğunu da özetle beyan etmiştik.  Bu konuda zaman içinde bir fikirbirliği oluştuğunu da gördük. Yani kimse kimseye usul dayatması yapma hakkına sahip olmadığı gibi, usul sorgulaması yapmak da anlamsızdır. Herkes kendi usulüne gore anlar. Önemli olan ortaya çıkan sonuçlardır. Herkes kendine gore sonuçları değerlendirir ve bunlara katılır yahut katılmaz.

 

Şimdi biz ne yapıyoruz?  Her şeyden once “ISTILAH” denilen manalandırma yöntemini asla kullanmıyoruz ve buna itibar etmiyoruz. Buna karşılık kelimelerin gerek indiği zamandaki manası ve gerekse süreç içerisindeki mana kaymalarını dikkate alıyor ve nasıl anlaşılacağına bakıyoruz.  Arapça’da bulamadığımız kelimeleri takip ediyor ve başka dillerden sorguluyoruz. Neticede bir sonuca ulaşıyoruz ve bunu da beyan ediyoruz.

 

Herkesin gayet iyi bildiği gibi “ISTILAH” manayı tahrif etmekten başka bir şey değildir. Eğer Kur’an “sümme inne aleyna beyanehu” diyorsa bunun bir sebebi olmalı. Siz kelimeleri ıslah edip, manayı da çiviyle çakarsanız, bu kitabı okuyanlar ne  anlayacaklar? Mutlaka bir şeyler anlaşılır ancak bu bin yıl once anlaşılan şey ile aynı olur. Dolayısıyla Ayetin hikmeti de ortadan kalkmış olur. Dileyen Islah edilmiş manayı kullanabilir, zaten kullanılıyor. Bizim söylediğimiz, bu yöntemle bir yere varılamayacağıdır. Biz böyle yapmıyoruz. Siz isterseniz buna devam edebilirsiiniz, ancak kendi yöntemlerinizle bizi eleştiremezsiniz. Bu nakısa ile meşguliyet olur. Kaldı ki, Kur'an ı "Islah" etme çabaları yeni değildir ve zaten "Tahrif"in de kendisidir. Rivayetlere, peri masallarına, onun bunun söylediklerine bağlı kalmamak ne zamandan beri tahrif sayılıyor?


“Usulleri biz koyarız” diyorsunuz. Yani herkes kendi usulüne gore hareket eder. O halde size gore olmayanları niçin Kabul etmekte zorlanıyorsunuz, yahut "tukaka" ediyorsunuz? Niçin sürekli olarak kendi usulunuzu geliştirmek yerine, dört mezhebi ve onların usullerini ileri sürüyorsunuz?  Mesela Hanefi mezhebinin usulü nerede? Diğerlerinin bir icması mı var? “Usul olmalıdır” önermesi ile, belli tercihleri “usul” diye dayatmak ayrı bir şeydir. Yine siz bir seminerinizde, mevcut usul kurallarının en azından bazılarının Kur’an için yeterli ve geçerli olmadığını söylemiş idiniz. Eğer bir sıkıntınız yoksa niçin böyle bir ifade kullanıyorsunuz? Biz sizi anlamaya çalışırken hangi ifadenizi dikkate almalıyız?

 

Açıkça bilinmelidir ki, biz “Kur’an muarızı” değiliz. Biz paradigmanın muarızıyız. Saplantıların, ıstılahın muarızıyız. Biz Ruhçuluğa,  Gayba, Yerindeliğe,  mucizeye muarızız. Ama bunların hiç biri Kur’an muarızlığı değildir.

 

Yine karagülle, çıkarımlarının “Varsayımlara” dayandığını “Allah” kavramının ise “mutlak” olduğunu Kabul ediyor. Bize gore de “Allah mutlaktır” O’nun tanımı yoktur ve zaten bilinir de değildir.  Ancak bir konuyu hatırlatmadan geçemeyeceğim: Bir seminerinde  “Allah’ın mutlak olduğunu, tanımı ve tahayyülü olmadığını” ifade etmişti.  “Biz Allah’ı bilmiyoruz” demiş idi. Ben kendisine sormak istiyorum, “Bilmediğiniz bir şey hakkında nasıl varsayımlarda bulunuyorsunuz?” istisnasız bütün seminerlerinizde ve makalelerinizde “Allah” lafzını her biri farklı farklı olmak üzere değişik alanlara bağlıyor ve tabir yerinde ise, “Allah yaptırır, Allah yapar vs.” gibi önermelerde bulunuyorsunuz. Bir şeyi hem “Mutlak” Kabul edeceksiniz, ama öte yandan sanki fiziksel bir varlıkmış gibi, tanınan bilinen bir şeymiş gibi ona iş gördüreceksiniz, yahut yerindelik atfederek işgörenleri buna bağlayacaksınız…. Mantık bunun neresinde?

 

Dünyada varsayımlara dayalı system çoktur. Bütün sistemler teorik varsayımlarla ortaya çıkmış ve çeşitli uygulamalarla Kabul görmüş, başarılı olmuş veya başarısız olmuştur. Kapitalizm yahut sosyalizm yahut diğerleri bundan farklı değildir. Ancak, “Kur’an a dayalı bir düzen iddiasında iseniz, şu halde varsayımlarla değil, Kur’an ın önerilerine gore hareket etmelisiniz”  Geçmişteki “Fakih” lerin varsayımlarının sonuçları herkes tarafından bilinen şeylerdir. Bunların pek çoğunun dayanağı “Ayet” olmadığı gibi, bugün nereden yürütüldükleri yahut kopyalandıkları da ayan beyan bilinen şeylerdir. Daha açık bir ifade ile, nereye dokunsanız elinizde kalmaktadır. Bu system, böyle olmasına rağmen bir açıdan başarılı olmuştur. Bu doğrudur. Islam dünyasına baktığınız zaman, bu başarının hangi alanda kendisini gösterdiğini rahatlıkla görebilirsiniz. Eğer gerçekten söylediğiniz gibi başarılı olduysa, sizin şikayetiniz nedir?  Geçmişte başarılı oldu ama şimdi yahut gelecekte işimize yaramaz iddanız varsa, bunun çözümünü yine geçmişin paradigması içinde mi arıyorsunuz? Eğer böyle yapıyorsanız, “ilim” bunun neresinde?

 

Biz kapitalizm, yahut sosyalizmin savunucusu değiliz. Ama Kapitalizm yahut Sosyalizm’in bütünüyle başarısız olduğunu söylemek, gerçekçi olmaktan oldukça uzaktır. Evet başarısız oldukları alanlar vardır ama başarılı oldukları alanlar da vardır. Kaldı ki, mevcut şeriatin bütünüyle başarılı, doğru ve mükemmel olduğunu nasıl iddia edebiliyorsunuz? Eğer yüzyıllardır islam dünyasının canına okuyan aşiret anlayışını, diktatörlüğü, şiddeti ve gözyaşını başarı olarak Kabul ediyorsanız haklısınız. Büyük bir başarı elde etmiştir. Bu başarı, sizin “Anayasa” öngörünüze de yansımış ve kendini göstermiştir. Bunu inkar edemeyiz.

 

Öte yandan biz bütün bunları ifade ederken, aynı zamanda Kur’an daki karşılıklarını da ortaya koyduk. Okumamış olmanız bizim hatamız değildir. Zaman zaman çeşitli iddialar gündeme geldikçe çeşitli konulara kısaca yeniden değindiğimiz doğrudur ama söylediklerimiz, daha doğrusu Kur’an dan anladıklarımızdan vazgeçerek yapmadık bunu. Kaldı ki, biz varsayımlarınızı eleştirirken, iddialarınızdan vazgeçmeniz için yapmıyoruz. Size katılmıyoruz, varsayımlarınızın pek çoğunu onaylamıyoruz, ama sizi yasaklıyor da değiliz. Biz bunu yapıyoruz, çünkü “sükut da icmadır” iddianızın geçerliliğini ortadan kaldırmak istiyoruz. “Kimse itiraz etmemiştir, o halde burda icma vardır” dememeniz için. Çünkü bu yaklaşım gelecekte de, geçmişte olduğu gibi ve daha da büyük sıkıntılara neden olabilir.

 

Aynı şekilde “Allah”ı mutlak Kabul etmekle birlikte “Kur’an Allah’ın sözüdür” cümleniz de dikkat çekicidir. Daha once de bu konuda dikkatinizi çekmiş idik. Bilmediğiniz, mutlak bir varlığın konuşabildiği varsayımına nereden ulaşıyorsunuz? Hangi yöntemle olursa olsun. Kur’an “rabbinizden vahyedilen” demiyor mu? Şu halde “Allah’ın sözü” iddianızın dayanağı nerede? Yoksa bu iddianız, çalışmalarınızın yahut yöntemlerinizin kabul görmesi amacını mı taşıyor? Geçmişte “Fıkıh” kutsallaştırılmış idi fakihleriniz tarafından. Zinhar günah zinhar haramlar vardı. Bir nevi “Korku imparatorluğu” kurulmak suretiyle insanlara bunlar enjekte edilmişti. Pagan inanışlarından devşirilmiş hükümler ile. Böyle olmasının pek çok sebebi tartışılabilir, söylenebilir. Ama bugün böyle bir söyleme kimin nasıl itibar etmesini beklediğinizi doğrusu anlamakta zorlanıyoruz ve bunu ifade ediyoruz.

 

Bu giriş niteliğindeki bölümde bir hususu daha açıklıkla ifade etmek gerekir: Sizleri eleştirirken , bu eleştirilerin “Çalışmalarınızı küçümsemek” anlamına gelmediğini ifade etmiştim. Şimdi de aynı ifadeyi tekrarlamak istiyorum. Doğru yahut yanlış, çalışmalarınızın bir emek ve düşünce ürünü olduğu inkar edilemez. Biz buna saygılıyız. Ancak böyle olması eleştirilemeyeceği anlamına gelmez. Bu yermek de değildir.  Lütfen bu hususu göz ardı etmeyiniz.

 

Vesselam

 






Çok Yorumlanan Makaleler
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 27160 Okunma
46 Yorum 28.05.2024 13:53
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 15271 Okunma
43 Yorum 28.05.2024 14:10
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 13502 Okunma
35 Yorum 28.05.2024 14:26
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12869 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 34559 Okunma
25 Yorum 28.05.2024 13:42
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 12251 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 14453 Okunma
24 Yorum 28.05.2024 14:39
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 14007 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10522 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 53014 Okunma
19 Yorum 28.05.2024 13:50
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 12324 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 11418 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 14311 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
EKIMUS SALAT - Namaz bir Ritüel midir?
1.02.2012 19561 Okunma
16 Yorum 28.05.2024 14:30
Sam Adian
SLT ve SISTEM Toplu değerlendirme ve cevaplar
19.02.2012 11354 Okunma
16 Yorum 24.02.2012 01:08
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12428 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11478 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7605 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12743 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6902 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 8100 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6958 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8606 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5607 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9440 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7663 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7762 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5405 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9681 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 9281 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 7202 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6994 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
SLT-CEMAAT ŞERHI
15.02.2012 4340 Okunma
6 Yorum 16.02.2012 17:53
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4801 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 7002 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4687 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
Allah Nasıl SLT eder?
2.02.2012 4861 Okunma
5 Yorum 03.02.2012 19:11
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6506 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5280 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 7099 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 12185 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7809 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6997 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16953 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6441 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 12307 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5584 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 5276 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 7138 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5603 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 4092 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 6017 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5616 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6708 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9565 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7500 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5530 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 7017 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6469 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6439 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5592 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
SLT ve CEMAAT -
4.02.2012 4358 Okunma
1 Yorum 05.02.2012 08:58
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4419 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4990 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5421 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 4224 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6921 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3753 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3709 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 4227 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5893 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3803 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 4239 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - UYGULAMA - 27
13.06.2017 2553 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISAT VE HUKUK - 28
14.06.2017 3084 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - DONUSUM VE YENI DUNYA DUZENI - 29
15.06.2017 2742 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAKCA - 30
15.06.2017 4352 Okunma
Sam Adian
FUNCTIONAL CONCEPTS - 1
3.10.2020 3007 Okunma
Sam Adian
AN IMPORTANT EXPLANATION
28.05.2024 278 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 4150 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4567 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4355 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4715 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6369 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4615 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6565 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6746 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 4084 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4408 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4614 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3794 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 3163 Okunma
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5584 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4345 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5684 Okunma
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4351 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4965 Okunma
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 12123 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5474 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 5068 Okunma


© 2024 - Akevler