Kullanıcı Adı:
Parola:
Üye Kayıt
Üye Aktivasyon
Parolamı Unuttum

Captcha image
Show another code

Giriş
Lütfi Hocaoğlu
Mukayeseli Tefsir 2
Asr Suresi Tefsiri
1.4.2019
1098 Okunma, 5 Yorum

سورة العصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

وَالْعَصْرِ(1) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ(2) إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

Yaşatan ve Çalıştıran Allah’ın doğa kanunlarıyla;

 “Her çağa yemin olsun, örgütlü bir şekilde güvenliği sağlayanlar ve projeli ortak iş yapanlar ve hakka dayalı hukuk sistemini kuranlar ve dayanışma sistemini kuranlar dışında İnsan türü potansiyelinin altındadır.”

 

 

Sure Hakkında

Adı

Asr

Anlamı

Çağ

Sınıfı

Mekki

Nüzul Sırası

13

Sure No

103

Ayet sayısı

3

Kelime sayısı

14

Harf sayısı

68

 

وَالْعَصْرِ(1)

Her çağa yemin olsun

وَالْعَصْرِ

 

Sure, yemin (kasem) harfi olan وَ ile başlamaktadır. Kur’an’da yemin için 3 tane harfi cer geçmektedir. Bunlar; Yemin Ba’sı (بِ), Yemin Ta’sı (تَ) ve Yemin Vav’ı (وَ)’dır. Bunlardan بِ aslında tadiye etkisi ile أُقْسِمُ fiiliyle gelir ve fiil olmadan da gelmesiyle, hem zahir isim hem de zamir ile gelebilmesiyle de en genel ve asıl olan yemin harfidir.

Ta ve Vav harfleri ise ancak fiil mahzuf ise gelirler ve Ta sadece تَاللَّهِ şeklinde اللَّه lafzıyla gelmesiyle Vav’dan ayrılır. Bu durumda Ta ile zaten gelemezdi ancak Ba ile de gelebilirdi diye bir çıkarım yapmak gayet yerinde olur.

Kur’an’da iki ayette (Şuara-44 ve Sad-82) بِ harfi cerinin kasem için mahzuf fiille müteallak olarak geldiğini görüyoruz. Ancak اللَّه lafzıyla mahzuf geçişi yoktur.

Kur’an ayetlerine bakıldığında Yemin Vav’ında üzerine yemin edilen şey, yeminin cevabının dayanağı olmaktadır, Yemin Ta’sında ise kaynağı olmaktadır. Bu sebepten, Yemin Vav’ının geleceğe, Yemin Ta’sının ise geçmişe yemin ettiğini söylemek mümkündür. Bu geçmiş ve gelecek kavramı zamansal değil de referans anlamındadır.

Şöyle ki; تَاللَّهِ olarak geçen tüm ayetlerde Allah kaynak olarak referans alınmıştır. وَاللَّهِ’de ise ortada bir iddia vardır ve iddianın dayanağı, üzerine yemin edilen şeydir. Kaleme, aya, güneşe, zeytine ve daha birçok şeye yemin edilmiştir. Bu yeminlerin açıklaması ise arkasından gelmektedir.

ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ(Enam, 6/23)

Yukarıdaki ayet Yemin Vav’ının اللَّه lafzıyla geldiği tek ayettir ve رَبِّنَا’nın bedel olarak gelmesiyle tezimizi güçlendirmiştir çünkü burada وَرَبِّنَا olarak gelebilecekken Allah’ı rab olarak kabul ettiklerini belirtmek için bedel ile ifade genişletilmiştir.

Sure Asr’a yeminle başlar. الْعَصْرِkelimesinin kökü عصر‘dir.