Mete Firidin
Bekke Ve Mekke
27.01.2011
58649 Okunma, 9 Yorum

                           BEKKE VE MEKKE

 

   Kuran da iki ayette Mekke kelimesi geçer. Bunlardan birincisi Ali İmran suresi 96. Ayette BEKKE ve ikincisi Fetih suresi 24. Ayette MEKKE olarak geçer.

   Mekke'nin ne anlama geldiğini biliyoruz. Çevresi ve kendisi bütün insanlar ve alemler için mubarek kılınmış KABE nin bulunduğu, Arap yarım adasında bulunan şehir.

   Peki, Bekke nedir? Allahın indirdiği bir kitapta  neden BEKKE den bahsedilmektedir? Ve ayette şöyle söylenmektedir:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ

 

1.

inne

: muhakkak ki

2.

evvele beytin

: ilk ev

3.

vudia li en nâsi

: insanlar için vaz'edildi, yapıldı

4.

le ellezî

: elbette ki o

5.

bi bekkete

: Bekke'de

6.

mubâreken

: mübarek

7.

ve huden

: ve hidayet vesilesi olan

8.

li el âlemîne

: âlemler için

 

 

   Allahın en eski evi yani ibadet yeri BEKKE de dir deniyor. Biliyoruz ki en eski ibadet yeri KABE dir. Demek ki BEKKE bölgesi ve MEKKE bölgesi aynı yerdir.

   Ama neden MEKKE yerine Bu ayette BEKKE denilmiştir.B ve M harfleri kıraatte de karışabilecek harfler değildir. Kuran Allahın indirdiği ve bizzat koruduğu bir kitap olduğuna göre BEKKE denmesinin bir hikmeti olmalıdır.

Tevrat'a baktığımızda mezmurlar(Psalm 84:6)84 bap 6. Ayette  kutsal Bakka vadisinden bahsedilir: Bakka Vadisi'nden geçerken, pınar başına çevirirler orayı, ilk yağmurlar orayı berekete boğar. Buradaki baka kelimesi İbraniceden: baca, baka, bakah, becheh, bakka  olarak seslendirilmiştir.Yağmur kelimesi ayrıca ise kutsanmış yer anlamına gelmektedir.Yine Tevrat'tan edindiğimiz bilgilerden : Bu vadinin çok önceden de kutsal vadi olduğu, güvenilir bir yer olduğu, çölde bulunduğu, kutsal suyun bulunduğu, Allahın kutsal mabedinin olduğunu ve aynen bu gün Müslümanların yaptığı gibi hac yapılan bir yer olduğunu öğreniyoruz. Hatta Hz.Yakup da burada hac yapmış.

BAKKA İbranicede ağlama anlamına gelmektedir. Arapça'da da aynı anlama gelmektedir. Hıristiyanların yaptığı Tevrat çevirilerinde ise farklı anlamlar verimişse de daha çok göz yaşı şeklinde çevrilip , göz yaşı vadisi olarak adlandırılmıştır. Nedense Yahudiler ve Hıristiyanlar ağlama vadisinin nerede olduğunu bulamamaktadırlar. İsrail topraklarında olduğunu tahmin etmektedirler? Halbuki Hz. Hacerin ve İsmailin, Hz. İbrahim tarafından Mekke vadisinde bırakıldığı ; Hz. Hacerin su için ağladığı ve Onlar için Zemzemin yerden çıkarıldığı Tevrat'ta da mevcuttur.

Fakat Tevrat'taki bu muharref ayeti ve bununla ilgili diğer ayetleri tetkik ettiğimizde bu yerin aynen Mekke vadisine uyduğunu görürüz.

Bunlardan da anlaşıldığı gibi İsrail oğulları eski zamanlarda ve muhtemelen Babil sürgününe kadar olan zamana kadar Mekke'deki kabe ye hac yapmaktaydılar. Belkide bu gün ağlama duvarının önünde yaptıkları davranışın sebebide bu hac zamalarından kaynaklanıyor olabilir.

BEKKE kelimesi Özellikle Ali İmran suresinde kullanılmıştır. Çünkü Bakara ve Ali İmran sureleri özellikle Hıristiyan ve Yahudilere hitab içermektedir.

BEKKE demekle tevrattaki BAKKA vadisi yani KABE nin bulunduğu vadi kast edilmektedir. MEKKE ile ise KABE nin de içinde bulunduğu BEKKE vadisi ve diğer vadileri de içeren şehir kast edilmektedir. Bu nedenle Fetih suresinde MEKKE diye bahsedilmektedir. Çünkü feth edilen şehir Mekke dir. Oysa Kabe den bahsedilen Ali İmran suresinde Bekke diye bahsedilmektedir. Çünkü Kabe Bekke vadisinde dir ve Mekke şehri Kabe den sonra oluşmuştur.

Yahudilerin Ağlama Duvarı dedikleri yerin orjinali Bekke Vadisi olmasın!

KAYNAKLAR

1-www.Bakkah wikipedia

2-www.bible.cc/psalms/84-6

3-www.islamic awareness.org

 


YorumcuYorum
Tayibet Erzen
28.01.2011
06:13

Kurandaki surelerin iniş sırası göz önüne alınırsa önce Ali İmran’ın, daha sonra Fetih’in indiği görülecektir. Ali-imranda “bekke” fetihte “mekke” geçiyor. Bu iki kelime de aslen Arapça olmayıp Arapçaya diğer dillerden geçmiştir. İniş sırası dikkate alınırsa kelime başta bekkeymiş sonradan mekkeye dönmüş diyebiliriz veya aynı anlama gelen bu iki kelimenin de zikredilmesi bu yerin farklı zamanlardaki(tarihi dönemlerdeki) ismini vurgulamak içindir diyebiliriz.

Ancak Fetih’teki “betni Mekke” ifadesine Lisanu’l Arap bekkenin ismidir diyor. Yani;

bekke ? Mekke

bekke=betni Mekke (Mekke’nin içi, göbeği, vadisi)

betni(???) Arapçada karın, göbek gibi manalara gelir. Lisanu’l Arapta ise derinlik, etrafına göre çukurda olan manalarına da gelebildiği ifade edilmiş. Zaten Türkçe meallerde de Mekke vadisi diye bir ifade geçiyor. Ancak bu ifadeden kasıt Hudeybiye’dir diyen müfessirler de var. Görüşler çok çeşitli ancak bana göre bu iki kelime aynı yeri ifade etmiyor, biri diğerini kapsıyor.


28.01.2011
14:58

Bekke yi kabenin olduğu yer olarak alırsak ki muhtemeldir.Bekke kabenin olduğu yer veya vadi dir diyebiliriz.

Mekke şehri bu gün zaten birçok vadiye yayılmıştır. Muhtamelen 1400 yıl öncede birkaç vadiyi içeriyor olabilir.


31.01.2011
09:08

Fikrinize katılıyorum. Zaten ilk ayette KABE nin olduğu vadi kast ediliyor.

İkinci ayete ise MEKKE deniyor. çünkü feth edilen şehir MEKKE dir.Yani Mekke şehri birkaç vadiden oluştuğuna göre BEKKE vadisini de içeriyor.

Ayrıca MEKKE gitti iseniz BEKKE yani KABE bölgesinin MEKKE şehrini oluşturan vadilerin göbeğinde kaldığını da görebilirsiniz.

Mete Firidin
31.01.2011
09:11

Fikrinize katılıyorum. Zaten ilk ayette KABE nin olduğu vadi kast ediliyor.

İkinci ayete ise MEKKE deniyor. çünkü feth edilen şehir MEKKE dir.Yani Mekke şehri birkaç vadiden oluştuğuna göre BEKKE vadisini de içeriyor.

Ayrıca MEKKE gitti iseniz BEKKE yani KABE bölgesinin MEKKE şehrini oluşturan vadilerin göbeğinde kaldığını da görebilirsiniz.

Mete Firidin
31.01.2011
09:11

Fikrinize katılıyorum. Zaten ilk ayette KABE nin olduğu vadi kast ediliyor.

İkinci ayete ise MEKKE deniyor. çünkü feth edilen şehir MEKKE dir.Yani Mekke şehri birkaç vadiden oluştuğuna göre BEKKE vadisini de içeriyor.

Ayrıca MEKKE gitti iseniz BEKKE yani KABE bölgesinin MEKKE şehrini oluşturan vadilerin göbeğinde kaldığını da görebilirsiniz.

mkaracaoglu92
20.08.2018
19:43
Bakka Vadisi diyor. Mekke vadide değildir. pınar başına çevirirler orayı, ilk yağmurlar orayı berekete boğar.  Sizce bu ifadeler Mekke için uygun mu? Biraz araştırırsanız en uygun Yer Ürdün'deki Petra'dır.
Mete Firidin
29.08.2018
15:44

Değerli kardeşim!
Petra şehri Hz. Muhammed'den çok sonra Müslümanlar tarafından feth edilmiştir. Üstelik Petra şehri tarihi çok iyi bilinen bir Roma İmparatorluğu şehirlerindendir.
Mekke şehri de bir vadidedir. Hacı olduğum zaman da bol selli yağmuruna da şahit oldum.


Üstelik Müslümanlık tarihinde unutulan eksik bir dönem yoktur.
İbrahim Murat
04.10.2018
10:04
Linkini verdiğim şu yazı 19.org/tr/muhammed-neredeydi/  kafamı çok karıştırdı. İnsan çok şüpheci ve meraklı oluyor. 
Rehavet
25.03.2020
19:30
ibrahim peygamberimizin lut halkı doğal afeti yaşarken dumanları görecek kadar yakın mesafede olduğu diğer kitaplarda yazar. mekkenin lut şehirlerine uzak olmadığı aşikar. roma kenti olması önemli değil rivayetler tarihler bazan son peygamberin roma cübbesi giydiği yazar. roma sınırları içinde olmasının ne sakıncası var.




Son Yorumlanan Makaleler
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-12
2.07.2025 487 Okunma
1 Yorum 02.07.2025 11:32
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-11
1.07.2025 558 Okunma
1 Yorum 01.07.2025 09:28
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-10
29.06.2025 633 Okunma
1 Yorum 29.06.2025 11:37
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-8
26.06.2025 693 Okunma
1 Yorum 26.06.2025 09:01
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-7
24.06.2025 700 Okunma
1 Yorum 24.06.2025 05:58
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-6
23.06.2025 716 Okunma
1 Yorum 23.06.2025 06:27
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-5
22.06.2025 689 Okunma
1 Yorum 22.06.2025 08:18
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-3
19.06.2025 859 Okunma
1 Yorum 19.06.2025 05:19
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-2
18.06.2025 991 Okunma
1 Yorum 18.06.2025 08:45
Reşat Nuri Erol
Erbakan; “İsrail-İran savaşı, asıl hedef Türkiye”-1
17.06.2025 1071 Okunma
1 Yorum 17.06.2025 09:26
Reşat Nuri Erol
Müslüman Aile İçin Ahlaki Anayasa - 2
16.06.2025 844 Okunma
1 Yorum 16.06.2025 09:57
Reşat Nuri Erol
Müslüman Aile İçin Ahlaki Anayasa - 1
15.06.2025 870 Okunma
1 Yorum 15.06.2025 09:44
Reşat Nuri Erol
Kur’an merkezli anayasa yapmak mümkün…-4
14.06.2025 908 Okunma
1 Yorum 14.06.2025 16:57
Reşat Nuri Erol
Kur’an merkezli anayasa yapmak mümkün…-3
12.06.2025 892 Okunma
1 Yorum 12.06.2025 09:44
Reşat Nuri Erol
Kur’an merkezli anayasa yapmak mümkün…-2
10.06.2025 900 Okunma
1 Yorum 10.06.2025 09:24
Reşat Nuri Erol
Kur’an merkezli anayasa yapmak mümkün…-1
3.06.2025 789 Okunma
1 Yorum 03.06.2025 09:33
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-14
31.05.2025 844 Okunma
1 Yorum 31.05.2025 07:06
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-13
30.05.2025 842 Okunma
1 Yorum 30.05.2025 09:30
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-12
29.05.2025 839 Okunma
1 Yorum 29.05.2025 06:30
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-11
28.05.2025 784 Okunma
1 Yorum 28.05.2025 12:02
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-10
27.05.2025 926 Okunma
1 Yorum 27.05.2025 06:50
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-9
25.05.2025 814 Okunma
1 Yorum 25.05.2025 07:13
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-8
24.05.2025 852 Okunma
1 Yorum 24.05.2025 05:35
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-7
23.05.2025 869 Okunma
1 Yorum 23.05.2025 07:35
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-6
22.05.2025 810 Okunma
1 Yorum 22.05.2025 07:01
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-5
21.05.2025 886 Okunma
1 Yorum 21.05.2025 10:24
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-4
20.05.2025 930 Okunma
1 Yorum 20.05.2025 11:22
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-3
18.05.2025 880 Okunma
1 Yorum 18.05.2025 08:30
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-2
17.05.2025 924 Okunma
1 Yorum 17.05.2025 09:25
Reşat Nuri Erol
Sistem arayışı; Süleyman Karagülle-Adil Düzen-1
15.05.2025 977 Okunma
1 Yorum 15.05.2025 09:01
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatİfİ / İsmail Hakkı Satoğlu-5
13.05.2025 842 Okunma
1 Yorum 13.05.2025 07:16
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatİfİ / İsmail Hakkı Satoğlu-4
12.05.2025 919 Okunma
1 Yorum 12.05.2025 08:43
Mete Firidin
Cehennem Etimoloji
1.04.2025 1302 Okunma
5 Yorum 11.05.2025 18:20
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatİfİ / İsmail Hakkı Satoğlu-3
11.05.2025 880 Okunma
1 Yorum 11.05.2025 06:47
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatif- / İsmail Hakkı Satoğlu-2
9.05.2025 852 Okunma
1 Yorum 09.05.2025 06:40
Reşat Nuri Erol
Akevler Kredi ve Yardımlaşma Kooperatifi / İsmail Hakkı
7.05.2025 845 Okunma
1 Yorum 07.05.2025 13:55
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatifi’nin hafızası Nazif Satoğlu-3
6.05.2025 951 Okunma
1 Yorum 06.05.2025 07:58
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatifi’nin hafızası Nazif Satoğlu-2
5.05.2025 997 Okunma
1 Yorum 05.05.2025 08:42
Reşat Nuri Erol
Akevler Kooperatifi hafızası Nazif Satoğlu… - 1
4.05.2025 874 Okunma
1 Yorum 04.05.2025 10:41
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-8
3.05.2025 931 Okunma
1 Yorum 03.05.2025 10:21
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-7
2.05.2025 1076 Okunma
1 Yorum 02.05.2025 07:32
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-6
30.04.2025 944 Okunma
1 Yorum 30.04.2025 09:32
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-5
29.04.2025 873 Okunma
1 Yorum 29.04.2025 11:19
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-4
28.04.2025 953 Okunma
1 Yorum 28.04.2025 09:34
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-3
27.04.2025 962 Okunma
1 Yorum 27.04.2025 10:59
Reşat Nuri Erol
Prof. Dr. Ahmed Tahir Satoğlu ağabeyimiz…-2
26.04.2025 908 Okunma
1 Yorum 26.04.2025 09:53
Reşat Nuri Erol
Gazze; ‘savaş mı, hicret mi’ veya ‘Gazze ve hicret’-14
24.04.2025 833 Okunma
1 Yorum 24.04.2025 15:21
Reşat Nuri Erol
Gazze; ‘savaş mı, hicret mi’ veya ‘Gazze ve hicret’-13
23.04.2025 771 Okunma
1 Yorum 23.04.2025 10:04
Mete Firidin
Rum Suresi ve Yeryüzünün En Alçak veya Daha Alçağı
6.06.2024 1568 Okunma
1 Yorum 22.04.2025 13:31
Reşat Nuri Erol
Gazze; ‘savaş mı, hicret mi’ veya ‘Gazze ve hicret’-12
22.04.2025 825 Okunma
1 Yorum 22.04.2025 11:29


© 2025 - Akevler