Kullanıcı Adı:
Parola:
Üye Kayıt
Üye Aktivasyon
Parolamı Unuttum

Captcha image
Show another code

Giriş
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-4
31.7.2020
105 Okunma, 1 Yorum

Açıklama 5 (Gerekçe 5)

إِنَّ لَدَيْنَا أَنْكَالًا وَجَحِيمًا وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا

Yanımızda caydırıcılar ve sıcak bir ortam ve sıkıntı veren yiyecek ve acı çektirerek engelleme vardır.

Beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci emir olan söylediklerine sabretme (اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ), güzel bir ayrılışla ayrılış (اهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا), nemet sahibi yalanlayanları Allah’a bırakma (ذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ) ve onlara süre tanımanın (مَهِّلْهُمْ قَلِيلًا) gerekçelerinden biridir.

 

لَدَيْنَا yanımızda demektir. Kuran’da لَدَى ve لَدُنْ birbirine yakın anlamda kullanılır. İkisi de yanında demektir. Kimin yanında ise bu zarflara muzafun ileyh olur. Hangi durumda hangisi kullanılır? Bu önemlidir.

لَدَى kullanıldığında yanında olan maddidir. لَدُنْ kullanıldığında yanında olan manevidir.

Bu ayette لَدَى kullanılmıştır ve muzafun ileyhi نَا yani bizdir. Bu nedenle لَدَيْنَا yanımızda demektir. لَدَى kullanıldığından yanında olanlar maddidir. Bunlar dört tanedir:

  1. أَنْكَالًا
  2. جَحِيمًا
  3. طَعَامًا ذَا غُصَّةٍ
  4. عَذَابًا أَلِيمًا

أَنْكَالًا caydırma araçları demektir. Çoğuldur. Tekili نِكْل dir. نكل kökünden gelmiştir. Birinci babdan نُكُولٌ mastarı birisine gem vurmak, dizginlemek, frenlemek, onu caydırmak manasındadır. Bu mastar manasından caydırmada kullanılan araç manasından نِكْلٌ “bukağı, kelepçe, gem, dizgin” anlamında ism-i alet manasında camid isimdir.

Nekre gelmiştir. Yanımızda caydırıcılar var denmektedir. Kimin için olduğu söylenmemekte ama gerekçesi olduğu emirlerden “sabredilmesi gereken sözleri söyleyenler” ile “nemet sahibi yalanlayanlar” için olduğu anlaşılmaktadır. Caydırıcılar لَدَى ile kullanıldığı için maddidir. Bu iki grubun caydırma araçları ile engellemesi Allah’a aittir demektir. Bu caydırma araçları nekre gelmiştir, bu nedenle kişiye ve zamana göre değişir. Bu iki grubun müzzemmile karşı yapacağı her türlü faaliyet Allah’ın yanında (etkisi altında) olan caydırıcılar tarafından engellenecektir demektir. Bir sebeple müzzemmile karşı faaliyetlerden cayacaklar demektir. Çekineceklerdir. “Bizim yanımızda” dendiği için bu caydırmanın sosyal ve doğal kanunlar içinde olacağı anlaşılmaktadır.

جَحِيمًا alevli, güçlü, şiddetli yanıcı demektir. Sıfat-ı müşebbehedir. Kökü جحم dir. Beşinci babdan gelmektedir. Lazım fiildir. Şiddetli, alevli, parlak bir şekilde yanmak manasındadır. Ateş için kullanıldığı gibi ateş olmadan da sıcak mekân için kullanılır. Harf-i tarif ile الْجَحِيم şeklinde gelirse Ahiret’teki ceza mekânlarından birini ifade eder. Harf-i tarifsiz جَحِيمًا şeklinde nekre gelirse çok kimsenin toplandığı bir tür sıcak mekânı ifade eder.

ج tek yönlü hareketi, م suyu ifade eder. İkisi bir arada جم şeklinde suya doğru gidilen hareketten toplanmak manasındadır. Ortaya gelen ح harfi sıcaklığı ifade eder. Üçü bir arada جحم toplanılan sıcak yer anlamındadır.

İki grup için caydırıcılara ilaveten جَحِيم vardır. Yani bir tür sıcak mekân vardır. Sıkıntıya uğrayacakları bir sıcak mekân vardır. Buradaki sıcaklık mecazidir ve onların sıkıntı verecek bir ortamlarının olmasını ifade eder. Yani bu iki grup sıkıntılı bir ortamda olacaklardır. Ortam yanacaktır, bulundukları yerler büyük sıkıntılar içinde yanacaktır.

طَعَامًا yiyecek demektir. طعم kökünden gelmiştir. Dördüncü babdan طَعْمٌ mastarı bir şeyin tadını alarak ağız yoluyla yemek manasındadır. Bu manadan gelerek طَعَامٌ yenilen manasından “yiyecek” anlamındadır.

غُصَّةٍ zor yutulan, kılçık demektir. غصص kökünden gelmiştir. Üçüncü babdan غَصٌّ mastarı bir mekânın, bir kimsenin içinden bir şey geçerken o mekânın, kimsenin geçtiği yerlerinin duvarlarına basınç yaparak zorluk hissettirmesi manasındadır. Bu mastar manasından geçerken kendisiyle zorluk hissedilen manasında غُصَّةٌ ıstılahi olarak lokma için “zor yutulan, kılçık” anlamındadır.

ذَا sahip demektir. Bir varlığın taşıdığı özellik için kullanılır.

طَعَامًا ذَا غُصَّةٍ zor yutulan, yenilirken sıkıntı veren yiyecek demektir. İki grup için caydırıcılar ve sıkıntılı bir ortama ilaveten yediklerinde de sıkıntılar olacaktır. Burada yiyecek nekre gelmiştir. Hangi yemeği yerlerse yesinler sıkıntı oluşturacaktır. Burada sıkıntı duyma yutandan değil yiyecekten kaynaklıdır. Çünkü yiyeceğin sıfatıdır. Yani öyle bir dönem olacaktır ki yiyecekler artık zararlı hale gelecektir. Vücutta sıkıntılar meydana getirecektir. Müzzemmil için değil, onlar için böyle olacaktır. Çünkü o onları bırakmıştır. Onların bulunduğu ortamda yiyecekler sağlıksız ve vücudu zora sokan yiyecekler olacaktır.

عَذَابًا azap birisinin bir fiili yapmasını darb ederek veya yıldırarak veya caydırarak veya zorlayarak engellemek demektir.

أَلِيمًا acı verici demektir. Kökü ءلم dir.

عَذَابًا أَلِيمًا acı verici azap demektir. Acı çektirerek engellemek demektir. İki grup sosyal ve doğal kanunlarla olan engelleyicilere ilaveten acı çektirilerek de engelleneceklerdir.

 

---------------------------------------

Sûrenin tefsirinin beşinci kısmına devam edeceğiz inşallah.

 


Yorumcu 
Yorum 
Reşat Nuri Erol
03.08.2020
16:13


...

KISA SURELERİN TEFSİRİ NE OLACAK...

DİYE YOLLARCA YA DA ONLARCA YILDIR DÜŞÜNÜYORDUM...

...

ÖNCE

MUKAYESELİ TEFSİR ÇALIŞMASI BAŞLADI..

ASR SURESİ VE KEVSER SURESİ TEFSİR ÇALIŞMALARI...

ALLAH BERKETLENDİRSİN VE DEVAM ETTİRSİN, İNŞALLAH...

...

SİMDİ DE...

MÜZEMMİL..

VE DEVAMI, İNŞALLAH...

...

DEMEK Kİ...

...

NEYSE...

...

SELAM VE SAĞLIK DUALARIM DAİMİDİR... 

REŞAD





YorumYap

Son Eklenen Makaleler
Süleyman Karagülle
Partiler
6.8.2020 30 Okunma
Süleyman Karagülle
Ne yapmamız gerekiyor?
6.8.2020 44 Okunma
3 Yorum 06.08.2020 22:18
Reşat Nuri Erol
Ayasofya açıldı; artık sorunları ‘çö-ze-lim’ mi?-4
6.8.2020 62 Okunma
4 Yorum 06.08.2020 08:53
Reşat Nuri Erol
Ayasofya açıldı; artık sorunları ‘çö-ze-lim’ mi?-3
5.8.2020 94 Okunma
5 Yorum 05.08.2020 15:10
Süleyman Karagülle
Kadın Hakları
4.8.2020 100 Okunma
3 Yorum 04.08.2020 20:47
Reşat Nuri Erol
Ayasofya açıldı; artık sorunları ‘çö-ze-lim’ mi?-2
4.8.2020 98 Okunma
3 Yorum 04.08.2020 07:23
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-5
3.8.2020 68 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 15:30
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-4
31.7.2020 105 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 16:13
Süleyman Karagülle
İnsanı yaşatma kaygısı
31.7.2020 95 Okunma
Süleyman Karagülle
Dolar'ın çıkmazı ve Çözüm
30.7.2020 83 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya açıldı; artık sorunları ÇÖZELİM mi?
30.7.2020 208 Okunma
7 Yorum 01.08.2020 18:23
Süleyman Karagülle
İNKILAPLARIN ETKİLERİ
28.7.2020 79 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Fitne
28.7.2020 175 Okunma
Süleyman Karagülle
İnkılaplar
28.7.2020 83 Okunma
Özer Ataç
Deli ve Dahi
28.7.2020 119 Okunma
Lütfi Hocaoğlu
Cahiliyye
28.7.2020 149 Okunma
Hüseyin Kayahan
ÂDEM'İN DİLİ
27.7.2020 371 Okunma
6 Yorum 30.07.2020 09:04
Süleyman Karagülle
Ortaylı ve Koru
27.7.2020 121 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya, ‘medeniyet’ ve ‘İslam Medeniyeti’ - 5
27.7.2020 157 Okunma
4 Yorum 27.07.2020 07:36
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-3
26.7.2020 112 Okunma
1 Yorum 03.08.2020 16:13
Reşat Nuri Erol
Ayasofya, ‘medeniyet’ ve ‘İslam Medeniyeti’ - 4
26.7.2020 215 Okunma
9 Yorum 26.07.2020 19:22
Süleyman Karagülle
İktidar
25.7.2020 108 Okunma
Süleyman Karagülle
Davetli Cuma
24.7.2020 121 Okunma
Süleyman Karagülle
Mısır
23.7.2020 171 Okunma
2 Yorum 23.07.2020 21:49
Reşat Nuri Erol
Ayasofya, ‘medeniyet’ ve ‘İslam Medeniyeti’ - 3
23.7.2020 217 Okunma
4 Yorum 23.07.2020 11:04
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-2
23.7.2020 173 Okunma
Süleyman Karagülle
Şiddet kullanma, tecavüz etme
21.7.2020 123 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya, ‘medeniyet’ ve ‘İslam Medeniyeti’ - 2
21.7.2020 198 Okunma
4 Yorum 21.07.2020 08:28
Süleyman Karagülle
MUHTEREM CUMHURBAŞKANIM, RECEP TAYYİP ERDOĞAN
21.7.2020 141 Okunma
Süleyman Karagülle
RÜYA
21.7.2020 122 Okunma
Süleyman Karagülle
ŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
20.7.2020 110 Okunma
Süleyman Karagülle
Beraberlik
20.7.2020 115 Okunma
Hüseyin Kayahan
AYASOFYA CUMA MESCİDİ OLMALIDIR.
20.7.2020 227 Okunma
1 Yorum 20.07.2020 16:51
Süleyman Karagülle
Hükümler
20.7.2020 116 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya, ‘medeniyet’ ve ‘İslam Medeniyeti’ - 1
20.7.2020 201 Okunma
4 Yorum 20.07.2020 12:05
Lütfi Hocaoğlu
Müzzemmil Suresi Tefsiri-1
19.7.2020 241 Okunma
1 Yorum 28.07.2020 07:58
Süleyman Karagülle
Hakem kararı
19.7.2020 175 Okunma
2 Yorum 20.07.2020 11:10
Süleyman Karagülle
Ayasofya medrese olsun
19.7.2020 106 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya hayırlı olsun; başka neler yapılmalı?-5
19.7.2020 225 Okunma
6 Yorum 19.07.2020 10:35
Reşat Nuri Erol
Ayasofya hayırlı olsun; başka neler yapılmalı?-4
18.7.2020 289 Okunma
5 Yorum 18.07.2020 10:00
Süleyman Karagülle
15 Temmuz
17.7.2020 225 Okunma
1 Yorum 17.07.2020 14:12
Reşat Nuri Erol
Ayasofya hayırlı olsun; başka neler yapılmalı?-3
17.7.2020 292 Okunma
5 Yorum 17.07.2020 06:47
Lütfi Hocaoğlu
Kuran'ı mehcur edinmek
16.7.2020 249 Okunma
1 Yorum 16.07.2020 17:39
Reşat Nuri Erol
Ayasofya hayırlı olsun; başka neler yapılmalı?-2
16.7.2020 263 Okunma
4 Yorum 16.07.2020 15:30
Hüseyin Bağdatlı
15 TEMMUZ İHANETİ
15.7.2020 125 Okunma
Süleyman Karagülle
İstiklal Savaşı
14.7.2020 189 Okunma
Reşat Nuri Erol
Ayasofya hayırlı olsun; başka neler yapılmalı?-1
14.7.2020 332 Okunma
3 Yorum 14.07.2020 10:09
Süleyman Karagülle
Ayasofya
12.7.2020 381 Okunma
1 Yorum 13.07.2020 11:51
Reşat Nuri Erol
Ekonomik ve sosyal tufan adım adım geliyor - 5
12.7.2020 247 Okunma
3 Yorum 12.07.2020 12:54
Reşat Nuri Erol
Ekonomik ve sosyal tufan adım adım geliyor - 4
11.7.2020 239 Okunma
3 Yorum 11.07.2020 09:14