Öğle ve İkindi Namazlarının Farz Rekât Sayısı
Bazıları namaz rekât sayılarını tartışma konusu yapar. Oysa sünnetlerden bu sayıların kaç olduğu zaten bilinmektedir. Hadis kitapları Allah’ın resulünden yüzlerce yıl sonra yazılmıştır. Yani hadis kitapları olmadan Mekke ve Medine halkı namazları ailelerinden, onlarda sonuçta Hz. Muhammed’den görerek öğrenmişlerdir.
Bu konuda İslam dininin iki uç ekolü olan Sünni ve Şii ekoller arasında bile görüş ayrılığı yoktur. Hatta namaz kılan Yahudi ve Hristiyan ekolleri arasında bile fikir ayrılığı yoktur. Onların da rekât sayıları Müslümanlarla aynıdır.
Bu bilgiler birçok insanı tatmin etmeyebilir! Peki Kuran’dan rekât sayıları hakkında bir bilgi edinebilir miyiz? Tabiki evet! Şimdi aşağıda verdiğim ayet meallerine dikkat edelim ve düşünelim!
Nisa Suresi 102. Ayet:
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا (101)
meali:
Ve o yeryüzünde yol kat ederken ki o kâfirlerin sizi fitnelemesinden endişe ederseniz namazı kısaltmanızda sizin için bir sakınca yoktur. Kesinlikle o kâfirler sizin için apaçık düşman oldular.
Nisa Suresi 103. Ayet:
وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (102)
meali:
Ve sen içlerinde bulunup da onlara namaz kıldırdığında ki onlardan bir kısmı seninle beraber ayakta dursunlar ve silahlarını (yanlarına) alsınlar ki secde ettiklerinde arkanızda olsunlar. Ve henüz namazını kılmayan diğer takım gelip de seninle beraber namazlarını kılsınlar ve onlar da tedbirlerini ve silahlarını alsınlar. O kâfirler, eğer siz silahlarınızdan ve eşyanızdan gafil olsanız da üstünüze bir akınla akın yapsalar diye arzu ederler. Ve size yağıştan bir eziyet olursa veya hasta bulunursanız silahlarınızı bırakmanızda size sakınca yoktur. Ve tedbirinizi alın. Kesinlikle Allah o kâfirler için alçaltıcı azap hazırladı.
Nisa Suresi 104. Ayet:
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (103)
meali:
Ki namazı yerine getirince de ayakta ve otururken ve yanlarınız üzerinde Allah’ı zikredin. Ki tatmin olduğunuzda da namazı tam uygulayın. Kesinlikle namaz müminler üzerine belirli vakitlerde yazılı olandır.
Nisa Suresi 102. Ayette namazın kısaltılmasından bahsedilmektedir. Nisa Suresi 103. Ayette ise savaş esnasında namazdan bahsedilmektedir. Bu ayetten müminlerin savaş esnasında bir rekât namaz kıldıkları. Resulün ise iki rekât kıldığı anlaşılmaktadır. Bu durumda müminlerin Nisa Suresi 102. Ayetteki seferi namazı en az iki rekât olmalıdır. Çünkü bu ayetin bir sonraki ayet ile aynı anlamda olması bu ayeti gereksiz kılar. Öyleyse Nisa Suresi 104. Ayetteki normal şartlardaki ekimussalat, tam namaz kılmak olup en az dört rekât olmalıdır.
Tamam da! Bu namaz beş vakit namazdan hangisi olabilir? Dikkat ederseniz savaş ve sefer durumlarından bahsedilmektedir. O dönemlerde savaş ve seferi durumu ancak gündüzken yapılabilmektedir. Bu durumda ayette bahsedilen namaz öğle ve ikindi namazları olmalıdır. Zaten bugün de öğle ve kindi namazları dört rekât olarak kılınmaktadır.
Doğrusunu Allah bilir.