Reşat Nuri Erol
Yazar ve herkes “bu konulara” neden ilgisiz? - 6
26.06.2020
2264 Okunma, 4 Yorum

 

Yazar ve herkes “bu konulara” neden ilgisiz? - 6

‘Şimdilik buna da şükür ama yetmez!’ diyor ve işimizin zorluğuna işaret ediyorum.

Malumunuz, KARAR gazetesindeki üç yazarın (D. Mehmet Doğan, Taha Akyol, İbrahim Kiras) “İslam Ekonomisi” ile ilgili değerlendirmelerini eleştiren yazılar yazdım…

Nihayet, bizzat aynı gazetede de itiraz kırıntıları içeren yazılar çıkmaya başladı…

Mesela, Yusuf Ziya Cömert’in önceki gün yazdığı 24 Haziran 2020 tarihli ve “İslam ekonomisi, şu anda yok” başlıklı yazısı, sözünü ettiğim itiraz kırıntıları içermekte…

Mesela, Ahmet Taşgetiren’in dünkü (25 Haziran tarihli) “‘Yeşil Kemalist düzen’” başlıklı yazısına da diyeceklerim var. “Muhterem Ahmet kardeşim, şayet bizim yarım yüzyıllık “ADİL DÜZEN, ADİL EKONOMİK DÜZEN, ADİL DÜNYA DÜZENİ” çalışmalarımızla ilgilenmezseniz, işte böyle ‘Yeşil Kemalist düzen’ ile ilgili yazılar yazmak durumunda kalırsınız. Bizzat sizden KARAR’da yazılanlara gerçek anlamda itiraz yazıları beklerim…”

Yine KARAR’da bugün (25 Haziran) yayımlanan ve bu altıncı yazıyı yazmama vesile olan yazıya geçeyim ve yazımın en başındaki cümlemi tekrar edeyim: ‘Şimdilik buna da şükür ama yetmez!’İslam toplumunun ekonomik strüktürü*” başlıklı yazının yazarı Mehmet Ali Verçin bir ekonomi uzmanı ve aynı zamanda bir katılın bankasının genel müdür yardımcısı.

Yazının başı şöyle: “Ünlü Filistinli düşünür Edward Said’in kült “Oryantalizm” kitabının eksik bıraktığı veya yanlış değerlendirdiği pek çok konu Wael B. Hallaq’ın Şarkiyatçılığı Yeniden Düşünmek** kitabında yeniden ele alınıyor. / Kitabın ana fikri kapitalist şiddet hükümranlığının, işgal ettiği bölgelerde yaşayan halklara kültürel ve adli (hukuki) bir soykırım uygulamak için Oryantalizm tarafından yönlendirildiğidir. / Oryantalizm yöntem olarak önce sömürge halklarının değerlerini ortaya çıkarır, sonra batılı hukuk parantezinde kırımdan geçirir, sonra da yeniden yapılandırarak işlevsiz ve değersiz bir konuma indirger.” Anlaşıldığı üzere, vahşi kapitalizmin zulümleri anlatılıyor. Yazının sonuç kısmını okuyalım…

SONUÇ / İki asır önce İslam kültür ve hukuku küresel düzeyde ağır bir soykırımdan geçirilmiş ve adeta kökü kazınmıştır. / Bugün başına “İslami” ön eki almış her kurumsal kavramın ya içi boştur ya da özel amaçlı olarak imal edilmiştir. Ya da eskimiş ve işlevlerini yitirmiş ölü kavramların çaresizce diriltilmeye çalışılmasıdır. / Kendisini kapitalist finans sisteminin bir tamamlayıcısı olarak kabul eden dünyadaki tüm İslami finans kurumlarının durumu daha içler acısıdır. Çünkü kendilerini var edebilecek İslami Hukuk kırıma uğratıldığı için mecburen kapitalist modern hukuka ve ekonomisine bir sığıntı gibi iliştirilmiş durumdadırlar. / Elbette İslami bir iktisadi yapı istemek ve bu yapı için çaba göstermek her Müslümana farzdır. / Sezai Karakoç 1960’larda yazdığı bu kitapta* sanki bu verilerin hepsine vakıf gibidir. Toparlayabildiği bütün bulguları bir araya getirdiğinde, Müslümanların elinde, İslami bir iktisadi yapı ve hatta İslami yapı kurmak için en önemli dayanak olarak, İslam’ın ahlak ve faziletinden daha değerli hiçbir imkân ve tohum olmadığını görür.

Bir iktisatçı ve finansçı olarak Sezai Karakoç’un iktisadi bir İslami hayat için ahlaki önerileri kadar “yol aydınlatıcı” daha değerli bir şey okumadım.

İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü” kitabından bazı alıntılar: “İslam Toplumunda kendine mahsus bir iktisadi içyapı oluşmuştur.” / “Ticaret, özel teşebbüs, insanın ekonomik içgüdüsüne verilmiş olumlu bir cevap, bağışlanmış bir gerçekleşme hakkıdır; faiz yasağıysa, en az o içgüdü kadar kuvvetli din kaynağından gelen ve içgüdü taşkınlığını, aşırılığını önleyen bir sınırdır.” / “İlk bakışta tamamen bir mali yasak gibi görünen faiz yasağının, borçlunun evinin gölgesinden bile yararlanmamaya kadar varan bir takvaya uzanışı vardır.” / “…bir Müslümanın öbür Müslümanları en az kendisi kadar, hatta kendisinden daha çok düşünmesini gerektiren toplum ahlakı…” / “İslam’ın iktisat görüşü inanç, ibadet, ahlak, hukuk, sosyal hayat ve genel dünya görüşünden bağımsız olamayacağı…” / “Toplum ferdi ezemez.” / “Miras ve mülkiyet hakkı, gerekirse toplumu boykot edebileceği bir asgari gücü “birey”e sağlamıştır.” / “İslam, üzerine dinin uhrevi damgasını vurduktan sonra, kişinin mülkiyet hakkını tanımıştır.” *Sezai Karakoç, Diriliş Yayınları, 10. Baskı. **KETEBE Yayınları, Çeviren Ahmet Demirhan

 

 

 


YorumcuYorum
Reşat Nuri Erol
26.06.2020
08:29

MİLLÎ GAZETE

Yazar ve herkes “bu konulara” neden ilgisiz? -6-

“Şimdilik buna da şükür ama yetmez!” diyor ve işimizin zorluğuna işaret ediyorum.
Malumunuz, KARAR gazetesindeki üç yazarın (D. Mehmet Doğan, Taha Akyol, İbrahim Kiras) “İslam ekonomisi” ile ilgili değerlendirmelerini eleştiren yazılar yazdım…
Nihayet, bizzat aynı gazetede de itiraz kırıntıları içeren yazılar çıkmaya başladı…
Mesela, Yusuf Ziya Cömert’in önceki gün yazdığı 24 Haziran 2020 tarihli ve “İslam ekonomisi, şu anda yok” başlıklı yazısı, sözünü ettiğim itiraz kırıntıları içermekte…


Mesela, Ahmet Taşgetiren’in dünkü (25 Haziran tarihli) “‘Yeşil Kemalist düzen’” başlıklı yazısına da diyeceklerim var. “Muhterem Ahmet kardeşim, şayet bizim yarım yüzyıllık ADİL DÜZEN, ADİL EKONOMİK DÜZEN, ADİL DÜNYA DÜZENİ çalışmalarımızla ilgilenmezseniz, işte böyle ‘Yeşil Kemalist düzen’ ile ilgili yazılar yazmak durumunda kalırsınız. Bizzat sizden KARAR’da yazılanlara gerçek anlamda itiraz yazıları beklerim…”

Yine KARAR’da bugün (25 Haziran) yayımlanan ve bu altıncı yazıyı yazmama vesile olan yazıya geçeyim ve yazımın en başındaki cümlemi tekrar edeyim: “Şimdilik buna da şükür ama yetmez!” “İslam toplumunun ekonomik strüktürü*” başlıklı yazının yazarı Mehmet Ali Verçin bir ekonomi uzmanı ve aynı zamanda bir katılın bankasının genel müdür yardımcısı.

Yazının başı şöyle: “Ünlü Filistinli düşünür Edward Said’in kült Oryantalizm kitabının eksik bıraktığı veya yanlış değerlendirdiği pek çok konu Wael B. Hallaq’ın Şarkiyatçılığı Yeniden Düşünmek** kitabında yeniden ele alınıyor. / Kitabın ana fikri kapitalist şiddet hükümranlığının, işgal ettiği bölgelerde yaşayan halklara kültürel ve adli (hukuki) bir soykırım uygulamak için Oryantalizm tarafından yönlendirildiğidir. / Oryantalizm yöntem olarak önce sömürge halklarının değerlerini ortaya çıkarır, sonra Batılı hukuk parantezinde kırımdan geçirir, sonra da yeniden yapılandırarak işlevsiz ve değersiz bir konuma indirger.” Anlaşıldığı üzere, vahşi kapitalizmin zulümleri anlatılıyor. Yazının sonuç kısmını okuyalım…

“SONUÇ / İki asır önce İslam kültür ve hukuku küresel düzeyde ağır bir soykırımdan geçirilmiş ve adeta kökü kazınmıştır. / Bugün başına İslami ön eki almış her kurumsal kavramın ya içi boştur ya da özel amaçlı olarak imal edilmiştir. Ya da eskimiş ve işlevlerini yitirmiş ölü kavramların çaresizce diriltilmeye çalışılmasıdır. / Kendisini kapitalist finans sisteminin bir tamamlayıcısı olarak kabul eden dünyadaki tüm İslami finans kurumlarının durumu daha içler acısıdır. Çünkü kendilerini var edebilecek İslami hukuk kırıma uğratıldığı için mecburen kapitalist modern hukuka ve ekonomisine bir sığıntı gibi iliştirilmiş durumdadırlar. / Elbette İslami bir iktisadi yapı istemek ve bu yapı için çaba göstermek her Müslüman’a farzdır. / Sezai Karakoç 1960’larda yazdığı bu kitapta* sanki bu verilerin hepsine vakıf gibidir.

Toparlayabildiği bütün bulguları bir araya getirdiğinde, Müslümanların elinde, İslami bir iktisadi yapı ve hatta İslami yapı kurmak için en önemli dayanak olarak, İslam’ın ahlak ve faziletinden daha değerli hiçbir imkân ve tohum olmadığını görür.
Bir iktisatçı ve finansçı olarak Sezai Karakoç’un iktisadi bir İslami hayat için ahlaki önerileri kadar ‘yol aydınlatıcı’ daha değerli bir şey okumadım.

İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü kitabından bazı alıntılar: “İslam Toplumunda kendine mahsus bir iktisadi içyapı oluşmuştur.” / “Ticaret, özel teşebbüs, insanın ekonomik içgüdüsüne verilmiş olumlu bir cevap, bağışlanmış bir gerçekleşme hakkıdır; faiz yasağıysa, en az o içgüdü kadar kuvvetli din kaynağından gelen ve içgüdü taşkınlığını, aşırılığını önleyen bir sınırdır.” / “İlk bakışta tamamen bir mali yasak gibi görünen faiz yasağının, borçlunun evinin gölgesinden bile yararlanmamaya kadar varan bir takvaya uzanışı vardır.” / “…bir Müslüman’ın öbür Müslümanları en az kendisi kadar, hatta kendisinden daha çok düşünmesini gerektiren toplum ahlakı…” / “İslam’ın iktisat görüşü inanç, ibadet, ahlak, hukuk, sosyal hayat ve genel dünya görüşünden bağımsız olamayacağı…” / “Toplum ferdi ezemez.” / “Miras ve mülkiyet hakkı, gerekirse toplumu boykot edebileceği bir asgari gücü ‘birey’e sağlamıştır.” / “İslam, üzerine dinin uhrevi damgasını vurduktan sonra, kişinin mülkiyet hakkını tanımıştır.” *Sezai Karakoç, Diriliş Yayınları, 10. Baskı. **KETEBE Yayınları, Çeviren Ahmet Demirhan

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

YazarReşat Nuri Erol- Mesaj Gönder

26 Haziran 2020
Reşat Nuri Erol
26.06.2020
08:31


Yorumlar

(1)
01

Maltepeli Arslan - Değerli Reşat Bey,

Malesef sizin anlattıklarınızı , sizden başka anlatan yok. Senelerdir teşkilat mensubuyum. Adil düzen hakkında bölgemizde 15 seneyi aşkın bir konferans , çalışma vb yapılmadı. Siz biliyorsunuz ama teşkilat mensuplarını sorun %80 i bu konulara malesef vakif değil. Dolayısı ile KARAR gazetesinin yazarının bilmememsi gayet normal. Bunu teşkilat üst yönetimne ilettiğimizde. Hiç kimse itibar etmiyor. Şu anki sıkıntımızda zaten Adil düzeni anlatmamamız.

Yanıtla.1Beğen.0Beğenme23 Haziran 10:00


Reşat Nuri Erol
26.06.2020
08:31


1967...1968...1969...AKEVLER 54 YILDIR ÇALIŞIYOR...2018...2019...2020

BİZLER ÇALIŞIYOR VE YENİ İSLÂM MEDENİYETİ’Nİ KURUYORUZ...

SİZLERİ DE ÇALIŞMALARIMIZA DÂVET EDİYORUZ; BUYURUN, BİRLİKTE ÇALIŞALIM...

ADİL DÜZEN 1069

“ADİL DÜZEN” III. BİNYIL MEDENİYETİ PROJESİDİR

“VE BİZE DÜŞEN SADECE MÜBÎN/AÇIK TEBLİĞDİR.” (KUR’AN; Yâsin Sûresi, 36/17)

Haftalık Seminer Dergisi; 1069. Hafta - 20 Haziran 2020 - Fiyatı: www.akevler.orga tıklamak!

BU DERGİYİ HER HAFTA OKUTABİLİR.. ÇOĞALTABİLİR.. DAĞITABİLİRSİNİZ...

“ADİL DÜZEN” UYGULAMALARI YAPMAK İÇİN BİZLERE DANIŞABİLİRSİNİZ...

*KUR’AN VE İLİM SEMİNERLERİ; 1069. SEMİNER

“HİÇ BİLENLER İLE BİLMEYENLER BİR OLUR MU?” (KUR’AN; Zümer Sûresi, 39/9)

İ L İ M TALEP ETMEK HER MÜSLÜMANIN ÜZERİNE FARZDIR.” (Hadis)

AdresAKEVLER İSTANBUL KOOPERATİFLERİ MERKEZİZafer Mah. Coşarsu Sk. No: 29 YENİBOSNA / İSTANBUL Tel: (0212) 452 76 51

Tefsir Seminer Notları Yenibosna’da Cumartesi akşamları okunup tartışılmaktadır.

GAYEMİZ: Bu “SEMİNER NOTLARI”nın İstanbul, Türkiye ve bütün dünyada “OKUNMASIANLAŞILMASI VE UYGULANMASI”DIR. - ADİL DÜZEN ÇALIŞANLARI

***

*“ADİL DÜZEN” DERSLERİ/YORUMLARI

NOT: BU HAFTA “YORUMA” YAZILMADI!

Süleyman KARAGÜLLE

***

*SEBÎLU’R-REŞÂD” / MAKALELER

Din ve Düzen, Medine ve Medeniyet kavramları

Ekonomik ve sosyal sorunlarımızı çözmek için…

Yeni normal’de yeniden daha neler olacak neler!

Yine “KoronaVirüs” ve biraz da başka şeyler…

Yazar ve herkes “bu konulara” neden ilgisiz! - 1

Reşat Nuri EROL

***

ŞUARA SÛRESİ- 9. Hafta

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

طسم (1) تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2) لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (3) إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ (4) وَمَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ (5) فَقَدْ كَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (6) أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ (7) إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (8) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (9) وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (10) قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا يَتَّقُونَ (11) قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (12) وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنْطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ (13) وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ (14) قَالَ كَلَّا فَاذْهَبَا بِآيَاتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ (15) فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولَا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (16) أَنْ أَرْسِلْ مَعَنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ (17) قَالَ أَلَمْ نُرَبِّكَ فِينَا وَلِيدًا وَلَبِثْتَ فِينَا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (18) وَفَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَأَنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ (19) قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّينَ (20) فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ (21) وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ (22)  قَالَ فِرْعَوْنُ وَمَا رَبُّ الْعَالَمِينَ (23) قَالَ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ (24) قَالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَلَا تَسْتَمِعُونَ (25) قَالَ رَبُّكُمْ وَرَبُّ آبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ (26) قَالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ الَّذِي أُرْسِلَ إِلَيْكُمْ لَمَجْنُونٌ (27) قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (28) قَالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلَهًا غَيْرِي لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ (29) قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكَ بِشَيْءٍ مُبِينٍ (30) قَالَ فَأْتِ بِهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (31) فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُبِينٌ (32) وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ (33) قَالَ لِلْمَلَأِ حَوْلَهُ إِنَّ هَذَا لَسَاحِرٌ عَلِيمٌ (34) يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ (35) قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ (36) يَأْتُوكَ بِكُلِّ سَحَّارٍ عَلِيمٍ (37) فَجُمِعَ السَّحَرَةُ لِمِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (38) وَقِيلَ لِلنَّاسِ هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ (39) لَعَلَّنَا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِنْ كَانُوا هُمُ الْغَالِبِينَ (40) فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَئِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ (41) قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذًا لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (42) قَالَ لَهُمْ مُوسَى أَلْقُوا مَا أَنْتُمْ مُلْقُونَ (43) فَأَلْقَوْا حِبَالَهُمْ وَعِصِيَّهُمْ وَقَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ (44) فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ (45) فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ (46) قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (47) رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ (48) قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ (49) قَالُوا لَا ضَيْرَ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (50) إِنَّا نَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لَنَا رَبُّنَا خَطَايَانَا أَنْ كُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ (51) وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (52) فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ (53) إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ (54) وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ (55) وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ (56) فَأَخْرَجْنَاهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (57) وَكُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ (58) كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا بَنِي إِسْرَائِيلَ (59) فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ (60) فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (61) قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ (64) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (65) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ (66) إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (67) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (68)وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ (69) إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ (70) قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ (71) قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ (72) أَوْ يَنْفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ (73) قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ (74) قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ (75) أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ (76) فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ (77) الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ (78) وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ (79) وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (80) وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ (81) وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ (82) رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (83) وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ (84) وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ (85) وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ (86) وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ (87) يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89) وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ (90) وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ (91)

***

وَقِيلَ لَهُمْ أَيْنَمَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ (92) مِنْ دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنْصُرُونَكُمْ أَوْ يَنْتَصِرُونَ (93) فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ (94) وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ (95) قَالُوا وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ (96) تَاللَّهِ إِنْ كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (97) إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (98) وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ (99) فَمَا لَنَا مِنْ شَافِعِينَ (100) وَلَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ (101) فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (102) إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (103) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (104)

***

وَقِيلَ لَهُمْ

Va QİyLa LaHuM (Va FuGiLa LaHuM)

“Ve onlara kavl edildi”

قَوْل Birlikte bir iş yapan kimselere, belli bir sesle kumanda eden kimsenin adından gelişmiş bir kelimedir. Bu sesten kinaye olunur. Kelamdan farkı bağlayıcı olmasıdır. Türkçedeki “söz” kelimesi de böyledir. O halde burada “söyledi” olarak tercüme edilir. ق dayanma kuvvetidir, و beraberliği, ل tekrarı ifade eder.

İbrahim Peygamber, kavmine cehimin ibraz edildiği gruba yani suçlulara ibadet eder olduğunuz kimseler nerede diye sorulur diyor. Ahiret hayatını anlatmaya devam ediyor. İbraz edildikten sonra sorgulama devam ediyor demektir.

Yani yukarıdaki iki ayette, daha cennete gitmeden, cehenneme gitmeden soruşturma esnasında cehennem gösterilir ve cennet yaklaştırılır denmiş olur. Bu takdirde vermiş olduğumuz mana farklı bir şekil alır. Soruşturma esnasında gösterildiği için cehennemliklere ibraz edilir, cennete gideceklere izlaf edilir. Burada muhakemenin iki şekilde yapıldığı anlaşılmış olur.


---

DEVAMI VE TAMAMI

"SEMİNERLER"DE... 



Reşat Nuri Erol
26.06.2020
08:32


http://islammedeniyetivakfi.com/  



İSLAM MEDENİYETİ dergimiz yeni/den yayımlandı...

(HAKEMLİ AKADEMİK DERGİ olarak yayımlandı)

Dergiye yukarıdaki linklerden ulaşabilirsiniz... 
Tüm istediklerinize ulaştırabilirsiniz...
Selam ve sağlık dualarımızla...
İslam Medeniyeti Vakfı
Başkan Reşat EROL 

(Vakıf başkanının sunumu derginin 14-15. sayfalarındadır.) 

***

Not:

Bu çalışmamızı da daima değerlendirebilirsiniz; 

(İSLAM MEDENİYETİ VAKFI - KUR'AN'I ANLAMA USULÜ ÇALIŞMALARI)

https://www.youtube.com/channel/UCFo3tKrGvXdcWpcpSXwpLfg


KUR'AN ÜZERİNDE ÇALIŞMANIN 

DAHA DA DEĞERLENDİĞİ GÜNLERDEYİZ...

ALLAH, KUR'ANI ANLAMA USULÜ ÜZERİNDE ÇALIŞMAYI VE

GEREĞİNİ YAPMAYI YANİ UYGULAMAYI CÜMLEMİZE NASİP EYLESİN...









Son Eklenen Makaleler
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-4; Akevler ve kooperatiflerin özellikleri…
23.04.2024 238 Okunma
7 Yorum 23.04.2024 06:29
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-3; Kooperatif tasarruf ettirerek kazandırır
22.04.2024 232 Okunma
7 Yorum 22.04.2024 09:12
Mete Firidin
Abdestsiz Kuran Okumak!
20.04.2024 89 Okunma
7 Yorum 21.04.2024 20:19
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-1; kısa tarihçe, tarif, özellik, öneriler
20.04.2024 287 Okunma
7 Yorum 21.04.2024 07:04
Reşat Nuri Erol
Kooperatif-2; özellikleri anlamaya devam edelim
20.04.2024 300 Okunma
8 Yorum 21.04.2024 07:05
Reşat Nuri Erol
‘Adil Düzene Göre İnsanlık Anayasası’ çalışması
18.04.2024 262 Okunma
1 Yorum 18.04.2024 09:47
Ahmet Mermer ( Sosyolog )
BİR FİLMİN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
17.04.2024 244 Okunma
Reşat Nuri Erol
‘Yol varsa budur, bilmiyorum başka çıkar yol’
17.04.2024 268 Okunma
1 Yorum 17.04.2024 10:08
Reşat Nuri Erol
“Yeni Bir Anayasa” ve anayasa seminerlerimiz
16.04.2024 281 Okunma
1 Yorum 16.04.2024 08:29
Reşat Nuri Erol
Seçim, seçim sonrası ve İsrail’de savaş sirenleri!
15.04.2024 294 Okunma
1 Yorum 15.04.2024 08:56
Hilal Çekmen
ADİL DÜZEN AÇISINDAN KENTSEL DÖNÜŞÜMDE TEMEL İLKELER-2
14.04.2024 183 Okunma
Özer Ataç
Seçim-3
14.04.2024 1563 Okunma
Reşat Nuri Erol
2024 seçimlerine emekliler damgasını vurdu!
14.04.2024 279 Okunma
Reşat Nuri Erol
Türkiye, Araplar, İslâm âlemi bayram yaptı mı?-2
11.04.2024 344 Okunma
1 Yorum 13.04.2024 07:52
Mete Firidin
Ebabil
10.04.2024 947 Okunma
Reşat Nuri Erol
Türkiye, Araplar, İslâm âlemi bayram yaptı mı?
10.04.2024 376 Okunma
1 Yorum 14.04.2024 11:10
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 6
10.04.2024 292 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 5
9.04.2024 288 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 4
8.04.2024 358 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 3
7.04.2024 376 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 2
4.04.2024 323 Okunma
1 Yorum 04.04.2024 09:25
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası acilen yapılması gerekenler… - 1
3.04.2024 392 Okunma
1 Yorum 03.04.2024 10:18
Ahmet Yücel
EMEKLİ ÖĞRETMENDEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
3.04.2024 96 Okunma
2 Yorum 05.04.2024 23:45
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 7
1.04.2024 292 Okunma
Özer Ataç
Seçim-2
31.03.2024 808 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 6
28.03.2024 321 Okunma
1 Yorum 28.03.2024 05:54
Yasin Kılar (Karar Danışmanı - Mentor)
SİNAN OĞAN KADAR OLABİLMEK
27.03.2024 176 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 5
26.03.2024 386 Okunma
7 Yorum 26.03.2024 09:06
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 4
25.03.2024 389 Okunma
1 Yorum 25.03.2024 09:00
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 3
24.03.2024 405 Okunma
1 Yorum 24.03.2024 05:49
Süleyman Karagülle
BİR YETKİLİ YÜKSEK HAKİM DEDİ Kİ: 09.09.2000
23.03.2024 90 Okunma
Süleyman Karagülle
AHŞAP EV ÇALIŞMALARI 09 EYLÜL 2000
23.03.2024 43 Okunma
Süleyman Karagülle
Sana ruhtan soruyorlar 09 EYLÜL 2000
23.03.2024 63 Okunma
Süleyman Karagülle
SİSTEMATİK HATA 09 EYLÜL 2000
23.03.2024 55 Okunma
Süleyman Karagülle
ŞERİAT VE MEMUR KARARNAMESİ 02.09.2000
23.03.2024 41 Okunma
Süleyman Karagülle
Heisenberg’in meşhur “kuvantum teorisi” 02.09.2000
23.03.2024 56 Okunma
Süleyman Karagülle
DEPREMİN FIKHI 26 AĞUSTOS 2000
23.03.2024 63 Okunma
Süleyman Karagülle
Z E L Z E L E 26 ağustos 2000
23.03.2024 39 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” iş birliği - 2
23.03.2024 426 Okunma
1 Yorum 23.03.2024 10:16
Reşat Nuri Erol
Seçim sonrası “Belediye-Kooperatif” işbirliği - 1
21.03.2024 424 Okunma
7 Yorum 21.03.2024 09:35
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 29
20.03.2024 316 Okunma
Yasin Kılar (Karar Danışmanı - Mentor)
YENİDEN HATA PARTİSİ
18.03.2024 265 Okunma
Hilal Çekmen
ADİL DÜZEN AÇISINDAN KENTSEL DÖNÜŞÜMDE TEMEL İLKELER
17.03.2024 294 Okunma
Bahaeddin Sağlam
Oruç ile İlgili Beş Kavram
17.03.2024 200 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 28
17.03.2024 340 Okunma
7 Yorum 17.03.2024 07:53
Özer Ataç
Seçim-1
16.03.2024 1592 Okunma
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 27
16.03.2024 355 Okunma
5 Yorum 16.03.2024 11:10
Reşat Nuri Erol
Seçim; Millî Görüş Adil Düzen Belediyeciliği - 26
15.03.2024 398 Okunma
5 Yorum 15.03.2024 09:14
Süleyman Karagülle
(AHŞAP)İŞLETME HAKKINDA BİLGİ-19.08.2000
14.03.2024 52 Okunma
Süleyman Karagülle
Bir ülke hırsıza hapis cezasını vermektedir-12082000
14.03.2024 57 Okunma


© 2024 - Akevler